Brand Valuation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araujo, Francisco Clairton
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Bação, Fernando, Yanaze, Mitsuru Higuchi
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10362/160197
Resumo: Araujo, F. C., Bação, F., & Yanaze, M. H. (2023). Brand Valuation: Recognizing the brands as strategical assets in the balance sheet of the companies. Revista de Gestão e Secretariado - GeSec, 14(2), 1516-1537. https://doi.org/10.7769/gesec.v14i2.1629
id RCAP_8ad14f646b197864ce0756b757ba93b8
oai_identifier_str oai:run.unl.pt:10362/160197
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Brand ValuationRecognizing the brands as strategical assets in the balance sheet of the companiesBrand ValuationBrand ValueBrand Value AccountingIFRS 3Avaliação financeira de MarcaValor da MarcaValor Contábil da MarcaAraujo, F. C., Bação, F., & Yanaze, M. H. (2023). Brand Valuation: Recognizing the brands as strategical assets in the balance sheet of the companies. Revista de Gestão e Secretariado - GeSec, 14(2), 1516-1537. https://doi.org/10.7769/gesec.v14i2.1629Abstract The brand continues representing an important and strategic asset for companies. After adoptation of norms (IFRS/FASB), the brand was approved to be recognized as intangible assets in the balance sheet of the companies. The purpose of this paper was investigating how the big multinationals companies recognized the brand valuation in the financial statements and respective consequences. This paper discusses about several aspects involving the brand valuation process and relationship with EMH Theory focusing to have more communication and transparency with stakeholders. The results showed that all companies recognized substantial intangible assets in the balance sheet, but only Google, Coca-Cola, Samsung and Facebook recognized trademarks, although it is more associated with intellectual properties, copyrights and not exactly brands. Amazon and Microsoft bought several companies in 2018, but the brands were not duly recognized or disclosure in the financial statements. Resumo A marca continua representando um ativo importante e estratégico para as empresas. Após adoção das normas (IFRS / FASB), a marca foi aprovada para ser reconhecida como ativo intangível no balanço patrimonial das empresas. O objetivo deste trabalho foi investigar como as grandes multinacionais reconheceram o valor financeiro das marcas nas demonstrações financeiras e respectivas consequências. Este artigo discute vários aspectos que envolvem o processo de valoração da marca e sua relação com a teoria de EMH,focando em melhor comunicação e transparência com as partes relacionadas. Os resultados mostraram que todas as empresas reconheceram substanciais ativos intangíveis no balanço, mas apenas Google, Coca-Cola, Samsung e Facebook reconheceram marcas, embora estejam mais associadas a propriedades intelectuais, direitos autorais e não exatamente marcas. A Amazon e a Microsoft compraram várias empresas em 2018, mas as marcas não foram devidamente reconhecidas ou divulgadas nas demonstrações financeiras.NOVA Information Management School (NOVA IMS)Information Management Research Center (MagIC) - NOVA Information Management SchoolRUNAraujo, Francisco ClairtonBação, FernandoYanaze, Mitsuru Higuchi2023-11-20T22:10:56Z2023-02-062023-02-06T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article22application/pdfhttp://hdl.handle.net/10362/160197eng2178-9010PURE: 75818605https://doi.org/10.7769/gesec.v14i2.1629info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-03-11T05:42:45Zoai:run.unl.pt:10362/160197Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T03:57:54.155756Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Brand Valuation
Recognizing the brands as strategical assets in the balance sheet of the companies
title Brand Valuation
spellingShingle Brand Valuation
Araujo, Francisco Clairton
Brand Valuation
Brand Value
Brand Value Accounting
IFRS 3
Avaliação financeira de Marca
Valor da Marca
Valor Contábil da Marca
title_short Brand Valuation
title_full Brand Valuation
title_fullStr Brand Valuation
title_full_unstemmed Brand Valuation
title_sort Brand Valuation
author Araujo, Francisco Clairton
author_facet Araujo, Francisco Clairton
Bação, Fernando
Yanaze, Mitsuru Higuchi
author_role author
author2 Bação, Fernando
Yanaze, Mitsuru Higuchi
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv NOVA Information Management School (NOVA IMS)
Information Management Research Center (MagIC) - NOVA Information Management School
RUN
dc.contributor.author.fl_str_mv Araujo, Francisco Clairton
Bação, Fernando
Yanaze, Mitsuru Higuchi
dc.subject.por.fl_str_mv Brand Valuation
Brand Value
Brand Value Accounting
IFRS 3
Avaliação financeira de Marca
Valor da Marca
Valor Contábil da Marca
topic Brand Valuation
Brand Value
Brand Value Accounting
IFRS 3
Avaliação financeira de Marca
Valor da Marca
Valor Contábil da Marca
description Araujo, F. C., Bação, F., & Yanaze, M. H. (2023). Brand Valuation: Recognizing the brands as strategical assets in the balance sheet of the companies. Revista de Gestão e Secretariado - GeSec, 14(2), 1516-1537. https://doi.org/10.7769/gesec.v14i2.1629
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-20T22:10:56Z
2023-02-06
2023-02-06T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10362/160197
url http://hdl.handle.net/10362/160197
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv 2178-9010
PURE: 75818605
https://doi.org/10.7769/gesec.v14i2.1629
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 22
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799138160914989056