The Potential of a Didactic Sequence Using Web 2.0 for Teaching History
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.25749/sis.23284 |
Resumo: | The present article describes the partial results of a research analyzing the application of an interactive didactic sequence with the support of Web 2.0 resources for the teaching of History in a High School class integrated in Professional Education in a Brazilian public school. Using explanatory descriptive qualitative research of an interventionist character, an educational product was developed and applied and its contributions to students’ historical awareness were analyzed. In this study, the support of Web 2.0 in the process is specifically analyzed. Results point to the acceptance of these tools on the part of students, as well as the facilitation of learning, and the development of historical awareness stemming from content interaction and production. The tools used offer a varied array of informational directions and formats, and the students’ familiarity with resources allowed for a greater appropriation of content. |
id |
RCAP_f0ea701bd178dfff02089e1d4186d109 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/23284 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
|
spelling |
The Potential of a Didactic Sequence Using Web 2.0 for Teaching HistoryLas Potencialidades de una Secuencia Didáctica con Web 2.0 para la Enseñanza de la HistoriaAs Potencialidades de uma Sequência Didática com a Web 2.0 para o Ensino de HistóriaArticlesThe present article describes the partial results of a research analyzing the application of an interactive didactic sequence with the support of Web 2.0 resources for the teaching of History in a High School class integrated in Professional Education in a Brazilian public school. Using explanatory descriptive qualitative research of an interventionist character, an educational product was developed and applied and its contributions to students’ historical awareness were analyzed. In this study, the support of Web 2.0 in the process is specifically analyzed. Results point to the acceptance of these tools on the part of students, as well as the facilitation of learning, and the development of historical awareness stemming from content interaction and production. The tools used offer a varied array of informational directions and formats, and the students’ familiarity with resources allowed for a greater appropriation of content.Este artículo describe parte de los resultados de una investigación que analizó la aplicación de una secuencia didáctica interactiva con el apoyo de recursos web 2.0 para la enseñanza de Historia en una clase de secundaria integrada a la Educación Profesional, en una escuela pública brasileña. A través de una investigación cualitativa, de carácter descriptivo explicativo y con carácter intervencionista, desarrollamos y aplicamos el producto educativo y analizamos sus aportes al desarrollo de la conciencia histórica en los estudiantes. Hacemos un análisis específico de la ayuda de la Web 2.0 en este proceso. Los resultados apuntan a una aceptación de las herramientas y una evidente facilitación del aprendizaje y desarrollo de la conciencia histórica a partir de la interacción y producción de contenidos. Las herramientas utilizadas ofrecen diferentes formatos de información y la familiaridad de los estudiantes con estos recursos permitió una mayor apropiación de los contenidos.Este artigo descreve parte dos resultados de uma pesquisa que analisou a aplicação de uma sequência didática interativa com apoio dos recursos da Web 2.0 para o ensino de História em uma turma de Ensino Médio integrado à Educação Profissional, numa escola pública brasileira. Por meio de uma pesquisa qualitativa, de natureza descritivo explicativa e caráter intervencionista, desenvolvemos e aplicamos o produto educacional e analisamos suas contribuições para o desenvolvimento da consciência histórica nos estudantes. Neste trabalho fazemos uma análise específica do auxílio da Web 2.0 nesse processo. Os resultados apontam uma aceitação das ferramentas por parte dos estudantes e evidente facilitação da aprendizagem e desenvolvimento da consciência histórica a partir da interação e produção de conteúdo. As ferramentas utilizadas oferecem uma variada gama de caminhos e diversos formatos de informações e a familiaridade dos estudantes com tais recursos permitiu uma apropriação maior dos conteúdos.Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)2021-02-26T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlehttps://doi.org/10.25749/sis.23284eng2182-96402182-8474Caetano, Willyan da SilvaSanavria, Claudio Zarateinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2022-09-30T08:15:46ZPortal AgregadorONG |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Potential of a Didactic Sequence Using Web 2.0 for Teaching History Las Potencialidades de una Secuencia Didáctica con Web 2.0 para la Enseñanza de la Historia As Potencialidades de uma Sequência Didática com a Web 2.0 para o Ensino de História |
title |
The Potential of a Didactic Sequence Using Web 2.0 for Teaching History |
spellingShingle |
The Potential of a Didactic Sequence Using Web 2.0 for Teaching History Caetano, Willyan da Silva Articles |
title_short |
The Potential of a Didactic Sequence Using Web 2.0 for Teaching History |
title_full |
The Potential of a Didactic Sequence Using Web 2.0 for Teaching History |
title_fullStr |
The Potential of a Didactic Sequence Using Web 2.0 for Teaching History |
title_full_unstemmed |
The Potential of a Didactic Sequence Using Web 2.0 for Teaching History |
title_sort |
The Potential of a Didactic Sequence Using Web 2.0 for Teaching History |
author |
Caetano, Willyan da Silva |
author_facet |
Caetano, Willyan da Silva Sanavria, Claudio Zarate |
author_role |
author |
author2 |
Sanavria, Claudio Zarate |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Caetano, Willyan da Silva Sanavria, Claudio Zarate |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Articles |
topic |
Articles |
description |
The present article describes the partial results of a research analyzing the application of an interactive didactic sequence with the support of Web 2.0 resources for the teaching of History in a High School class integrated in Professional Education in a Brazilian public school. Using explanatory descriptive qualitative research of an interventionist character, an educational product was developed and applied and its contributions to students’ historical awareness were analyzed. In this study, the support of Web 2.0 in the process is specifically analyzed. Results point to the acceptance of these tools on the part of students, as well as the facilitation of learning, and the development of historical awareness stemming from content interaction and production. The tools used offer a varied array of informational directions and formats, and the students’ familiarity with resources allowed for a greater appropriation of content. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-02-26T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.25749/sis.23284 |
url |
https://doi.org/10.25749/sis.23284 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
2182-9640 2182-8474 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal) |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal) |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1777301495571546112 |