Cochrane Corner - Telephone interventions for educational and psychosocial support for informal caregivers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Henriques, Adriana
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: J. O. Ferreira, Ricardo, Silva Costa, Andreia, Vaz Carneiro, António
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.56732/pensarenf.v27i1.299
Resumo: The telephone is an easy way for health professionals to provide educational and psychosocial support to informal caregivers. This Cochrane systematic review evaluated 21 randomized clinical trials involving 1,690 caregivers comparing the efficacy of telephone interventions against usual care, regarding educational and psychosocial support. It was concluded that these interventions may have a slight benefit for some outcomes, such as reducing anxiety and improving preparation for care. However, for most of the evaluated outcomes, the additional effect of using telephone interventions was little or none. Most studies had a high risk of bias and few participants.
id RCAP_f8fc336b5aceb9cc416795ec721fcadf
oai_identifier_str oai:pensarenfermagem.esel.pt:article/299
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Cochrane Corner - Telephone interventions for educational and psychosocial support for informal caregiversCochrane Corner - Intervenções telefónicas para apoio educacional e psicossocial a cuidadores informaisCaregiversTelephoneTelemedicineTelenursingPatient Education as TopicPsychosocial Support SystemsCaregiver BurdenQuality of LifeCochrane CornerCochrane Corner OverviewsCuidador InformalTelefoneTelemedicinaTeleenfermagemEducação para a SaúdeSistemas de Suporte PsicossocialSobrecarga do CuidadorQualidade de VidaCochrane CornerSínteses Cochrane CornerThe telephone is an easy way for health professionals to provide educational and psychosocial support to informal caregivers. This Cochrane systematic review evaluated 21 randomized clinical trials involving 1,690 caregivers comparing the efficacy of telephone interventions against usual care, regarding educational and psychosocial support. It was concluded that these interventions may have a slight benefit for some outcomes, such as reducing anxiety and improving preparation for care. However, for most of the evaluated outcomes, the additional effect of using telephone interventions was little or none. Most studies had a high risk of bias and few participants.O telefone é um meio fácil de prestação de apoio educacional e psicossocial por profissionais de saúde a cuidadores informais. Esta revisão sistemática Cochrane avaliou 21 ensaios clínicos aleatorizados, envolvendo 1.690 cuidadores e comparando a eficácia das intervenções de apoio telefónico com cuidados habituais, na prestação de apoio educacional e psicossocial. Concluiu-se existir um ligeiro benefício destas intervenções para alguns outcomes (resultados), como por exemplo, na redução da ansiedade e melhoria da preparação para cuidar. Contudo, para a maioria dos resultados avaliados, o efeito adicional da utilização de intervenções telefónicas foi pouco ou nenhum. A maior parte dos estudos possuíam elevado risco de viés e amostras reduzidas.Escola Superior de Enfermagem de Lisboa - ESEL/ CIDNUR2023-10-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdftext/htmlhttps://doi.org/10.56732/pensarenf.v27i1.299https://doi.org/10.56732/pensarenf.v27i1.299Pensar Enfermagem ; Vol. 27 No. 1 (2023): Journal of Nursing Pensar Enfermagem; 110-112Pensar Enfermagem ; Vol. 27 N.º 1 (2023): Revista Científica Pensar Enfermagem; 110-1121647-55260873-890410.56732/pensarenf.v27i1reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://pensarenfermagem.esel.pt/index.php/esel/article/view/299https://pensarenfermagem.esel.pt/index.php/esel/article/view/299/401https://pensarenfermagem.esel.pt/index.php/esel/article/view/299/402Copyright (c) 2023 Adriana Henriques, Ricardo J. O. Ferreira, Andreia Silva Costa, António Vaz Carneiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessHenriques, AdrianaJ. O. Ferreira, RicardoSilva Costa, AndreiaVaz Carneiro, António2024-03-16T10:06:23Zoai:pensarenfermagem.esel.pt:article/299Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:39:18.954814Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Cochrane Corner - Telephone interventions for educational and psychosocial support for informal caregivers
Cochrane Corner - Intervenções telefónicas para apoio educacional e psicossocial a cuidadores informais
title Cochrane Corner - Telephone interventions for educational and psychosocial support for informal caregivers
spellingShingle Cochrane Corner - Telephone interventions for educational and psychosocial support for informal caregivers
Henriques, Adriana
Caregivers
Telephone
Telemedicine
Telenursing
Patient Education as Topic
Psychosocial Support Systems
Caregiver Burden
Quality of Life
Cochrane Corner
Cochrane Corner Overviews
Cuidador Informal
Telefone
Telemedicina
Teleenfermagem
Educação para a Saúde
Sistemas de Suporte Psicossocial
Sobrecarga do Cuidador
Qualidade de Vida
Cochrane Corner
Sínteses Cochrane Corner
title_short Cochrane Corner - Telephone interventions for educational and psychosocial support for informal caregivers
title_full Cochrane Corner - Telephone interventions for educational and psychosocial support for informal caregivers
title_fullStr Cochrane Corner - Telephone interventions for educational and psychosocial support for informal caregivers
title_full_unstemmed Cochrane Corner - Telephone interventions for educational and psychosocial support for informal caregivers
title_sort Cochrane Corner - Telephone interventions for educational and psychosocial support for informal caregivers
author Henriques, Adriana
author_facet Henriques, Adriana
J. O. Ferreira, Ricardo
Silva Costa, Andreia
Vaz Carneiro, António
author_role author
author2 J. O. Ferreira, Ricardo
Silva Costa, Andreia
Vaz Carneiro, António
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Henriques, Adriana
J. O. Ferreira, Ricardo
Silva Costa, Andreia
Vaz Carneiro, António
dc.subject.por.fl_str_mv Caregivers
Telephone
Telemedicine
Telenursing
Patient Education as Topic
Psychosocial Support Systems
Caregiver Burden
Quality of Life
Cochrane Corner
Cochrane Corner Overviews
Cuidador Informal
Telefone
Telemedicina
Teleenfermagem
Educação para a Saúde
Sistemas de Suporte Psicossocial
Sobrecarga do Cuidador
Qualidade de Vida
Cochrane Corner
Sínteses Cochrane Corner
topic Caregivers
Telephone
Telemedicine
Telenursing
Patient Education as Topic
Psychosocial Support Systems
Caregiver Burden
Quality of Life
Cochrane Corner
Cochrane Corner Overviews
Cuidador Informal
Telefone
Telemedicina
Teleenfermagem
Educação para a Saúde
Sistemas de Suporte Psicossocial
Sobrecarga do Cuidador
Qualidade de Vida
Cochrane Corner
Sínteses Cochrane Corner
description The telephone is an easy way for health professionals to provide educational and psychosocial support to informal caregivers. This Cochrane systematic review evaluated 21 randomized clinical trials involving 1,690 caregivers comparing the efficacy of telephone interventions against usual care, regarding educational and psychosocial support. It was concluded that these interventions may have a slight benefit for some outcomes, such as reducing anxiety and improving preparation for care. However, for most of the evaluated outcomes, the additional effect of using telephone interventions was little or none. Most studies had a high risk of bias and few participants.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-20
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.56732/pensarenf.v27i1.299
https://doi.org/10.56732/pensarenf.v27i1.299
url https://doi.org/10.56732/pensarenf.v27i1.299
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://pensarenfermagem.esel.pt/index.php/esel/article/view/299
https://pensarenfermagem.esel.pt/index.php/esel/article/view/299/401
https://pensarenfermagem.esel.pt/index.php/esel/article/view/299/402
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Enfermagem de Lisboa - ESEL/ CIDNUR
publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Enfermagem de Lisboa - ESEL/ CIDNUR
dc.source.none.fl_str_mv Pensar Enfermagem ; Vol. 27 No. 1 (2023): Journal of Nursing Pensar Enfermagem; 110-112
Pensar Enfermagem ; Vol. 27 N.º 1 (2023): Revista Científica Pensar Enfermagem; 110-112
1647-5526
0873-8904
10.56732/pensarenf.v27i1
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133653867954176