Scientific literature on teaching strategies used in biochemistry courses: a systematic review

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silveira, Joice Trindade
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: da Rocha, João Batista Teixeira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Bioquímica
Texto Completo: http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/630
Resumo: The aim of this study was to know teaching strategies undertaken by biochemistry teachers in higher education. A systematic review of the literature was conducted, and was included articles developed in Brazilian universities, published in the 2004-2015 period, with descriptors learning, biochemistry and graduation. 40 publications were found, and 2004 was the year with most studies (n=7). The most common activities were conducting experimental activity (32,5%), development of various teaching tools (22,5%), use of Problem-based Learning (20%), use of information technologies (17,5%) and development courses (7,5%). Thus, it was observed that there are groups of teachers working with different teaching strategies seeking to improve student learning. The production and publication of knowledge in teaching in biochemistry can help this process.
id SBBQM-1_9ad9f3cbf9af939d3c717170ce3af910
oai_identifier_str oai:ojs.bioquimica.org.br:article/630
network_acronym_str SBBQM-1
network_name_str Revista de Ensino de Bioquímica
repository_id_str
spelling Scientific literature on teaching strategies used in biochemistry courses: a systematic reviewProdução científica sobre estratégias didáticas utilizadas no ensino de Bioquímica: uma revisão sistemáticabiochemistry teaching; didactic tool; higher educationensino de Bioquímica; ferramentas didáticas; educação superior.The aim of this study was to know teaching strategies undertaken by biochemistry teachers in higher education. A systematic review of the literature was conducted, and was included articles developed in Brazilian universities, published in the 2004-2015 period, with descriptors learning, biochemistry and graduation. 40 publications were found, and 2004 was the year with most studies (n=7). The most common activities were conducting experimental activity (32,5%), development of various teaching tools (22,5%), use of Problem-based Learning (20%), use of information technologies (17,5%) and development courses (7,5%). Thus, it was observed that there are groups of teachers working with different teaching strategies seeking to improve student learning. The production and publication of knowledge in teaching in biochemistry can help this process.O objetivo deste trabalho foi conhecer a produção científica sobre estratégias didáticas utilizadas no ensino de Bioquímica no Ensino Superior. Para tanto, foi realizada uma revisão sistemática da literatura e incluídos os artigos realizados em universidades brasileiras, publicados no período de 2004 a 2015. A busca em bases de dados foi feita com os descritores ensino, Bioquímica e graduação. Foram encontradas 40 publicações, sendo que 2004 foi o ano com mais estudos realizados (n=7). As atividades mais frequentes foram realização de atividade experimental (32,5%), uso de ferramentas didáticas variadas (22,5%), uso de Problem-based Learning (20%), de tecnologias de informação (17,5%) e desenvolvimento de cursos (7,5%). Com isso, observou-se que há grupos de professores trabalhando com diferentes estratégias didáticas buscando melhorar a aprendizagem dos alunos. A produção e publicação de conhecimentos na área de ensino em Bioquímica pode auxiliar este processo. Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular - SBBqSilveira, Joice Trindadeda Rocha, João Batista Teixeira2016-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/63010.16923/reb.v14i3.630Revista de Ensino de Bioquímica; v. 14, n. 3 (2016): REB (Jul - Dez); 7 - 21Revista de Enseñanza de Bioquímica; v. 14, n. 3 (2016): REB (Jul - Dez); 7 - 21Journal of Biochemistry Education; v. 14, n. 3 (2016): REB (Jul - Dez); 7 - 21Revista de Ensino de Bioquímica; v. 14, n. 3 (2016): REB (Jul - Dez); 7 - 212318-8790reponame:Revista de Ensino de Bioquímicainstname:Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular (SBBq)instacron:SBBQMporhttp://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/630/565/*ref*/de Oliveira RC, Monteiro NF, Iano FG, da Silva TL, Buzalaf MA. Expectativas dos alunos quanto à importância da Bioquímica em sua carreira. Revista de Ensino de Bioquímica. 2010 Apr 9;8(1):36-44./*ref*/Yokaichiya DK, Galembeck E, Torres BB. Adapting a biochemistry course to distance education. Biochemistry and Molecular Biology Education. 2004 Jan 1;32(1):27-9./*ref*/Pinheiro TD, da Silva JA, de Souza PR, do Nascimento MM, de Oliveira HD. Ensino de Bioquímica para acadêmicos de Fisioterapia: visão e avaliação do discente. Revista de Ensino de Bioquímica. 2009 Feb 25;7(1):25-35./*ref*/Loguercio R, Souza D, Del Pino JC. Mapeando a educação em Bioquímica no Brasil. Ciências & Cognição. 2007 Mar;10:147-55./*ref*/Castanho ME. Professores de Ensino Superior da área da saúde e sua prática pedagógica. Interface-Comunicação, Saúde, Educação. 2002 Feb;6(10):51-61./*ref*/Esteves M. Para a excelência pedagógica do Ensino Superior. Sísifo. Revista de Ciências da Educação. 2008 Sep;7:101-10./*ref*/Leão DM. Paradigmas contemporâneos de educação: escola tradicional e escola construtivista. Cadernos de pesquisa. 1999 Jul;107:187-206./*ref*/Oenning V, De Oliveira JM. Dinâmicas em sala de aula: envolvendo os alunos no processo de ensino, exemplo com os mecanismos de transporte da membrana plasmática. Revista de Ensino de Bioquímica. 2011 Jul 8;9(1):18-29./*ref*/Pereira MG. Artigos científicos: como redigir, publicar e avaliar. InArtigos científicos: como redigir, publicar e avaliar 2012. Guanabara Koogan./*ref*/Liberati A, Altman DG, Tetzlaff J, Mulrow C, Gøtzsche PC, Ioannidis JP, Clarke M, Devereaux PJ, Kleijnen J, Moher D. The PRISMA statement for reporting systematic reviews and meta-analyses of studies that evaluate health care interventions: explanation and elaboration. Annals of internal medicine. 2009 Aug 18;151(4):W-65./*ref*/Neto JM, Melo P, Agostinho Filho JP, Magalhães NP, da Silva Pilatti L, Solder MO. Desmistificando a ação do lactato nos eventos de dor muscular tardia induzida pelo exercício físico: proposta de uma aula prática. Revista de Ensino de Bioquímica. 2006 Oct 16;4(2):1-5./*ref*/Clerici MT, Da Silva RS, Alves AA. Digestão de carboidratos usando digestivos enzimáticos comerciais–uma aula prática. Revista de Ensino de Bioquímica. 2006 Mar 15;4(1):8-15./*ref*/Amaral CL, Figueira RC, de Barros MP. A UTILIZAÇÃO DE AMBIENTES VIRTUAIS NO ENSINO DE BIOQUÍMICA. UM ESTUDO DE CASO NA UNICSUL. Revista de Ensino de Bioquímica. 2006 Mar 15;4(1):1-7./*ref*/Sabino G, Amaral FC, Sabino CD, Kattah LR. Proposta de uma metodologia para o ensino da estrutura e função das proteínas na disciplina Bioquímica. Revista de Ensino de Bioquímica. 2009 Feb 25;7(1):41-59./*ref*/Rossi-Rodrigues BC, Galembeck E. Aminoácidos e proteínas: proposta de atividade prática sob uma abordagem investigativa. Revista de Ensino de Bioquímica. 2011 Jul 8;9(1):41-50./*ref*/Covizzi UD, de Andrade PD. Estratégia para o ensino do metabolismo dos carboidratos para o curso de farmácia, utilizando metodologia ativa de ensino. Revista de Ensino de Bioquímica. 2012 Dec 30;10(1):10-22./*ref*/Galvão TB, Ferreira DA, de Carvalho LE, Rezende NC, Voigt EL. Protocolo acessível para aula prática sobre fatores físicos e químicos que afetam a integridade das biomembranas. Revista de Ensino de Bioquímica. 2012 Dec 30;10(1):1-9./*ref*/da Silva Loreto EL, Sepel LM. Fluorescência da Clorofila, Orbitais e Fotossíntese: atividades práticas integrando conceitos de Química, Física e Biologia. Revista de Ensino de Bioquímica. 2013 Nov 22;11(1):25-36./*ref*/Ferreira AO, Lima CA, Hornink GG. O ensino-aprendizagem online de Bioquímica e as ferramentas de mediação: um estudo de caso. Revista de Ensino de Bioquímica. 2014 Aug 29;12(1):5-23./*ref*/de Souza Barbosa PP, Gadelha TS, de Almeida Gadelha CA, Persuhn DC. PERFIL-Biomoléculas. Revista de Ensino de Bioquímica. 2014 Aug 29;12(1):24-33./*ref*/Sé AB, Passos RM, Ono AH, Hermes-Lima M. The use of multiple tools for teaching medical biochemistry. Advances in physiology education. 2008 Mar 1;32(1):38-46./*ref*/Loureiro NI, Viana HV, Rodrigues CR, Cabral LM, Silva TD, Cardoso FS, Santos DO, Castro HC. Solving an ethical issue involved in experimentation with animals in a brazilian teaching laboratory*. Biochemistry and Molecular Biology Education. 2004 Nov 1;32(6):395-9./*ref*/De Mattos JC, Dantas FJ, Caldeira‐de‐Araújo A, Moraes MO. Agarose gel electrophoresis system in the classroom: detection of DNA strand breaks through the alteration of plasmid topology. Biochemistry and Molecular Biology Education. 2004 Jul 1;32(4):254-7./*ref*/Sommer CA, Silva FH, Novo MT. Teaching molecular biology to undergraduate biology students: An illustration of protein expression and purification. Biochemistry and Molecular Biology Education. 2004 Jan 1;32(1):7-10./*ref*/Ramos CH. A spectroscopic‐based laboratory experiment for protein conformational studies. Biochemistry and Molecular Biology Education. 2004 Jan 1;32(1):31-4./*ref*/Pizauro JM, Ferro JA, de Lima AC, Routman KS, Portella MC. The zymogen‐enteropeptidase system: A practical approach to study the regulation of enzyme activity by proteolytic cleavage* Biochemistry and Molecular Biology Education. 2004 Jan 1;32(1):45-8./*ref*/Fernandes P, Rodrigues SP, Lindsey G. Critical analysis on the use of poster display as an alternative evaluation method in basic biochemistry. Biochemistry and Molecular Biology Education. 2005 Jul 1;33(4):281-3./*ref*/Barbosa HR, Marques MV, Torres BB. An advance organizer for teaching bacterial metabolism. Biochemistry and Molecular Biology Education. 2005 Jul 1;33(4):265-8./*ref*/Novo M, Soares‐Costa A, de Souza AQ, Figueira AC, Molina GC, Palacios CA, Kull CR, Monteiro IF, Baldan‐Pineda PH, Henrique‐Silva F. A complete approach for recombinant protein expression training: From gene cloning to assessment of protein functionality*. Biochemistry and Molecular Biology Education. 2005 Jan 1;33(1):34-40./*ref*/Paulino TP, Magalhaes PP, Thedei G, Tedesco AC, Ciancaglini P. Use of visible light‐based photodynamic therapy to bacterial photoinactivation. Biochemistry and Molecular Biology Education. 2005 Jan 1;33(1):46-9./*ref*/Lima AO, Garces SP. Intrageneric primer design: Bringing bioinformatics tools to the class. Biochemistry and Molecular Biology Education. 2006 Sep 1;34(5):332-7./*ref*/Carvalho EO, Nantes IL. A novel tool to facilitate the learning of buffering mechanism by undergraduate students of the biological area. Biochemistry and Molecular Biology Education. 2008 May 1;36(3):189-95./*ref*/Mazzé FM, Fuzo CA, Degrève L, Ciancaglini P. Use of molecular dynamics data in biochemistry courses. Biochemistry and Molecular Biology Education. 2008 Mar 1;36(2):129-34./*ref*/de Souza MG, Grossi AL, Pereira EL, da Cruz CO, Mendes FM, Cameron LC, Paiva CL. Actin immobilization on chitin for purifying myosin II. Biochemistry and Molecular Biology Education. 2008 Jan 1;36(1):55-60./*ref*/Malagó W, Soares‐Costa A, Henrique‐Silva F. DNA as genetic material: Revisiting classic experiments through a simple, practical class. Biochemistry and Molecular Biology Education. 2009 Sep 1;37(5):290-5./*ref*/Lazarim FL, Stancanelli M, Brenzikofer R, de Macedo DV. Understanding the glycemic index and glycemic load and their practical applications. Biochemistry and Molecular Biology Education. 2009 Sep 1;37(5):296-300./*ref*/de Espindola MB, El‐Bacha T, Giannella TR, Struchiner M, da Silva WS, Da Poian AT. Teaching energy metabolism using scientific articles. Biochemistry and Molecular Biology Education. 2010 Mar 1;38(2):97-103./*ref*/Vieira CA, de Paiva SA, Funai MN, Bergamaschi MM, Queiroz RH, Giglio JR. Quantification of nicotine in commercial brand cigarettes. Biochemistry and Molecular Biology Education. 2010 Sep 1;38(5):330-4./*ref*/Leone FA, Furriel RP, McNamara JC, Horisberger JD, Borin IA. Cation transport coupled to ATP hydrolysis by the (Na, K)‐ATPase. Biochemistry and Molecular Biology Education. 2010 Jul 1;38(4):276-9./*ref*/De Ávila P, Torres BB. Introducing undergraduate students to science. Biochemistry and Molecular Biology Education. 2010 Mar 1;38(2):70-8./*ref*/Oliveira JM, Mesquita DM, Hermes‐Lima M. What's on the news? The use of media texts in exams of clinical biochemistry for medical and nutrition students. Biochemistry and Molecular Biology Education. 2010 Mar 1;38(2):85-90./*ref*/Montagna E, Guerreiro JR, Torres BB. Biochemistry of the envenomation response—A generator theme for interdisciplinary integration. Biochemistry and Molecular Biology Education. 2010 Mar 1;38(2):91-6./*ref*/de Fátima Wardenski R, de Espíndola MB, Struchiner M, Giannella TR. Blended learning in biochemistry education: Analysis of medical students' perceptions. Biochemistry and Molecular Biology Education. 2012 Jul 1;40(4):222-8./*ref*/Azzalis LA, Giavarotti L, Sato SN, Barros NM, Junqueira VB, Fonseca FL. Integration of basic sciences in health's courses. Biochemistry and Molecular Biology Education. 2012 May 1;40(3):204-8./*ref*/Berçot FF, Fidalgo‐Neto AA, Lopes RM, Faggioni T, Alves LA. Virtual immunology: software for teaching basic immunology. Biochemistry and Molecular Biology Education. 2013 Nov 1;41(6):377-83./*ref*/Figueira A, Rocha JB. A proposal for teaching undergraduate chemistry students carbohydrate biochemistry by problem‐based learning activities. Biochemistry and Molecular Biology Education. 2014 Jan 1;42(1):81-7./*ref*/de Alcântara NR, de Moraes Filho AV. Elaboração e utilização de um aplicativo como ferramenta no ensino de Bioquímica: carboidratos, lipídios, proteínas e ácidos nucleicos. Revista de Ensino de Bioquímica. 2015 Dec 23;13(3):54-72./*ref*/de Oliveira FS, Lacerda CD, de Oliveira PS, Coelho AA, Bianconi ML. Um jogo de construção para o aprendizado colaborativo de Glicólise e Gliconeogênese. Revista de Ensino de Bioquímica. 2015 Jun 30;13(1):45-57./*ref*/dos Santos VJ, Galembeck E. Metabolic pathways visualization skills development by undergraduate students. Biochemistry and Molecular Biology Education. 2015 May 6;43(3):162-7./*ref*/Galembeck E, Hermes‐Lima M, Costa MJ, Beltramini LM, Torres BB. Biochemistry and molecular biology education in Latin America and the Iberian Peninsula‐Part 2. Biochemistry and Molecular Biology Education. 2010 Mar 1;38(2):63-./*ref*/Borges AT. Novos rumos para o laboratório escolar de ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física. 2002;19(3):291-313./*ref*/Munari A. Jean Piaget. Tradução e organização: Daniele Saheb. Ed. Massangana, 2010./*ref*/Moreira MA. A teoria do desenvolvimento cognitivo de Piaget. In: Teorias de aprendizagem.p. 104. São Paulo: Editora pedagógica e universitária; 2ª ed. Ampl., 2011./*ref*/Albanese MA, Mitchell S. Problem-based learning: a review of literature on its outcomes and implementation issues. Academic medicine. 1993 Jan 1;68(1):52-81./*ref*/Hmelo-Silver, C.E. (2004). Problem-based learning: What and how do students learn? Educational Psychology Review, 16(3), 235-266./*ref*/Rosa R. Trabalho docente: dificuldades apontadas pelos professores no uso das tecnologias. InAnais do Encontro de Pesquisa em Educação e Congresso Internacional de Trabalho Docente e Processos Educativos 2013 Oct 22 (Vol. 1, No. 1, pp. 214-227)./*ref*/Carvalho AA. Manual de ferramentas da web 2.0 para professores./*ref*/Moran JM. Novas tecnologias e o reencantamento do mundo. Tecnologia educacional. 1995 Sep;23(126):24-6. [59] ETCHEVERRY, GUILLERMO JAIM. La tragedia educativa. Buenos Aires: FCE 1999./*ref*/Gelemter D. Unplugged: The myth of computers in the classroom. The New Republic. 1994:14-5.Direitos autorais 2016 Revista de Ensino de Bioquímicahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-03-25T17:24:45Zoai:ojs.bioquimica.org.br:article/630Revistahttp://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REBONGhttp://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/oaicontato@bioquimica.org.br||ensinodebioquimica@gmail.com2318-87901677-2318opendoar:2022-03-25T17:24:45Revista de Ensino de Bioquímica - Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular (SBBq)false
dc.title.none.fl_str_mv Scientific literature on teaching strategies used in biochemistry courses: a systematic review
Produção científica sobre estratégias didáticas utilizadas no ensino de Bioquímica: uma revisão sistemática
title Scientific literature on teaching strategies used in biochemistry courses: a systematic review
spellingShingle Scientific literature on teaching strategies used in biochemistry courses: a systematic review
Silveira, Joice Trindade
biochemistry teaching; didactic tool; higher education
ensino de Bioquímica; ferramentas didáticas; educação superior.
title_short Scientific literature on teaching strategies used in biochemistry courses: a systematic review
title_full Scientific literature on teaching strategies used in biochemistry courses: a systematic review
title_fullStr Scientific literature on teaching strategies used in biochemistry courses: a systematic review
title_full_unstemmed Scientific literature on teaching strategies used in biochemistry courses: a systematic review
title_sort Scientific literature on teaching strategies used in biochemistry courses: a systematic review
author Silveira, Joice Trindade
author_facet Silveira, Joice Trindade
da Rocha, João Batista Teixeira
author_role author
author2 da Rocha, João Batista Teixeira
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Silveira, Joice Trindade
da Rocha, João Batista Teixeira
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv biochemistry teaching; didactic tool; higher education
ensino de Bioquímica; ferramentas didáticas; educação superior.
topic biochemistry teaching; didactic tool; higher education
ensino de Bioquímica; ferramentas didáticas; educação superior.
description The aim of this study was to know teaching strategies undertaken by biochemistry teachers in higher education. A systematic review of the literature was conducted, and was included articles developed in Brazilian universities, published in the 2004-2015 period, with descriptors learning, biochemistry and graduation. 40 publications were found, and 2004 was the year with most studies (n=7). The most common activities were conducting experimental activity (32,5%), development of various teaching tools (22,5%), use of Problem-based Learning (20%), use of information technologies (17,5%) and development courses (7,5%). Thus, it was observed that there are groups of teachers working with different teaching strategies seeking to improve student learning. The production and publication of knowledge in teaching in biochemistry can help this process.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-15
dc.type.none.fl_str_mv





dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/630
10.16923/reb.v14i3.630
url http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/630
identifier_str_mv 10.16923/reb.v14i3.630
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://bioquimica.org.br/revista/ojs/index.php/REB/article/view/630/565
/*ref*/de Oliveira RC, Monteiro NF, Iano FG, da Silva TL, Buzalaf MA. Expectativas dos alunos quanto à importância da Bioquímica em sua carreira. Revista de Ensino de Bioquímica. 2010 Apr 9;8(1):36-44.
/*ref*/Yokaichiya DK, Galembeck E, Torres BB. Adapting a biochemistry course to distance education. Biochemistry and Molecular Biology Education. 2004 Jan 1;32(1):27-9.
/*ref*/Pinheiro TD, da Silva JA, de Souza PR, do Nascimento MM, de Oliveira HD. Ensino de Bioquímica para acadêmicos de Fisioterapia: visão e avaliação do discente. Revista de Ensino de Bioquímica. 2009 Feb 25;7(1):25-35.
/*ref*/Loguercio R, Souza D, Del Pino JC. Mapeando a educação em Bioquímica no Brasil. Ciências & Cognição. 2007 Mar;10:147-55.
/*ref*/Castanho ME. Professores de Ensino Superior da área da saúde e sua prática pedagógica. Interface-Comunicação, Saúde, Educação. 2002 Feb;6(10):51-61.
/*ref*/Esteves M. Para a excelência pedagógica do Ensino Superior. Sísifo. Revista de Ciências da Educação. 2008 Sep;7:101-10.
/*ref*/Leão DM. Paradigmas contemporâneos de educação: escola tradicional e escola construtivista. Cadernos de pesquisa. 1999 Jul;107:187-206.
/*ref*/Oenning V, De Oliveira JM. Dinâmicas em sala de aula: envolvendo os alunos no processo de ensino, exemplo com os mecanismos de transporte da membrana plasmática. Revista de Ensino de Bioquímica. 2011 Jul 8;9(1):18-29.
/*ref*/Pereira MG. Artigos científicos: como redigir, publicar e avaliar. InArtigos científicos: como redigir, publicar e avaliar 2012. Guanabara Koogan.
/*ref*/Liberati A, Altman DG, Tetzlaff J, Mulrow C, Gøtzsche PC, Ioannidis JP, Clarke M, Devereaux PJ, Kleijnen J, Moher D. The PRISMA statement for reporting systematic reviews and meta-analyses of studies that evaluate health care interventions: explanation and elaboration. Annals of internal medicine. 2009 Aug 18;151(4):W-65.
/*ref*/Neto JM, Melo P, Agostinho Filho JP, Magalhães NP, da Silva Pilatti L, Solder MO. Desmistificando a ação do lactato nos eventos de dor muscular tardia induzida pelo exercício físico: proposta de uma aula prática. Revista de Ensino de Bioquímica. 2006 Oct 16;4(2):1-5.
/*ref*/Clerici MT, Da Silva RS, Alves AA. Digestão de carboidratos usando digestivos enzimáticos comerciais–uma aula prática. Revista de Ensino de Bioquímica. 2006 Mar 15;4(1):8-15.
/*ref*/Amaral CL, Figueira RC, de Barros MP. A UTILIZAÇÃO DE AMBIENTES VIRTUAIS NO ENSINO DE BIOQUÍMICA. UM ESTUDO DE CASO NA UNICSUL. Revista de Ensino de Bioquímica. 2006 Mar 15;4(1):1-7.
/*ref*/Sabino G, Amaral FC, Sabino CD, Kattah LR. Proposta de uma metodologia para o ensino da estrutura e função das proteínas na disciplina Bioquímica. Revista de Ensino de Bioquímica. 2009 Feb 25;7(1):41-59.
/*ref*/Rossi-Rodrigues BC, Galembeck E. Aminoácidos e proteínas: proposta de atividade prática sob uma abordagem investigativa. Revista de Ensino de Bioquímica. 2011 Jul 8;9(1):41-50.
/*ref*/Covizzi UD, de Andrade PD. Estratégia para o ensino do metabolismo dos carboidratos para o curso de farmácia, utilizando metodologia ativa de ensino. Revista de Ensino de Bioquímica. 2012 Dec 30;10(1):10-22.
/*ref*/Galvão TB, Ferreira DA, de Carvalho LE, Rezende NC, Voigt EL. Protocolo acessível para aula prática sobre fatores físicos e químicos que afetam a integridade das biomembranas. Revista de Ensino de Bioquímica. 2012 Dec 30;10(1):1-9.
/*ref*/da Silva Loreto EL, Sepel LM. Fluorescência da Clorofila, Orbitais e Fotossíntese: atividades práticas integrando conceitos de Química, Física e Biologia. Revista de Ensino de Bioquímica. 2013 Nov 22;11(1):25-36.
/*ref*/Ferreira AO, Lima CA, Hornink GG. O ensino-aprendizagem online de Bioquímica e as ferramentas de mediação: um estudo de caso. Revista de Ensino de Bioquímica. 2014 Aug 29;12(1):5-23.
/*ref*/de Souza Barbosa PP, Gadelha TS, de Almeida Gadelha CA, Persuhn DC. PERFIL-Biomoléculas. Revista de Ensino de Bioquímica. 2014 Aug 29;12(1):24-33.
/*ref*/Sé AB, Passos RM, Ono AH, Hermes-Lima M. The use of multiple tools for teaching medical biochemistry. Advances in physiology education. 2008 Mar 1;32(1):38-46.
/*ref*/Loureiro NI, Viana HV, Rodrigues CR, Cabral LM, Silva TD, Cardoso FS, Santos DO, Castro HC. Solving an ethical issue involved in experimentation with animals in a brazilian teaching laboratory*. Biochemistry and Molecular Biology Education. 2004 Nov 1;32(6):395-9.
/*ref*/De Mattos JC, Dantas FJ, Caldeira‐de‐Araújo A, Moraes MO. Agarose gel electrophoresis system in the classroom: detection of DNA strand breaks through the alteration of plasmid topology. Biochemistry and Molecular Biology Education. 2004 Jul 1;32(4):254-7.
/*ref*/Sommer CA, Silva FH, Novo MT. Teaching molecular biology to undergraduate biology students: An illustration of protein expression and purification. Biochemistry and Molecular Biology Education. 2004 Jan 1;32(1):7-10.
/*ref*/Ramos CH. A spectroscopic‐based laboratory experiment for protein conformational studies. Biochemistry and Molecular Biology Education. 2004 Jan 1;32(1):31-4.
/*ref*/Pizauro JM, Ferro JA, de Lima AC, Routman KS, Portella MC. The zymogen‐enteropeptidase system: A practical approach to study the regulation of enzyme activity by proteolytic cleavage* Biochemistry and Molecular Biology Education. 2004 Jan 1;32(1):45-8.
/*ref*/Fernandes P, Rodrigues SP, Lindsey G. Critical analysis on the use of poster display as an alternative evaluation method in basic biochemistry. Biochemistry and Molecular Biology Education. 2005 Jul 1;33(4):281-3.
/*ref*/Barbosa HR, Marques MV, Torres BB. An advance organizer for teaching bacterial metabolism. Biochemistry and Molecular Biology Education. 2005 Jul 1;33(4):265-8.
/*ref*/Novo M, Soares‐Costa A, de Souza AQ, Figueira AC, Molina GC, Palacios CA, Kull CR, Monteiro IF, Baldan‐Pineda PH, Henrique‐Silva F. A complete approach for recombinant protein expression training: From gene cloning to assessment of protein functionality*. Biochemistry and Molecular Biology Education. 2005 Jan 1;33(1):34-40.
/*ref*/Paulino TP, Magalhaes PP, Thedei G, Tedesco AC, Ciancaglini P. Use of visible light‐based photodynamic therapy to bacterial photoinactivation. Biochemistry and Molecular Biology Education. 2005 Jan 1;33(1):46-9.
/*ref*/Lima AO, Garces SP. Intrageneric primer design: Bringing bioinformatics tools to the class. Biochemistry and Molecular Biology Education. 2006 Sep 1;34(5):332-7.
/*ref*/Carvalho EO, Nantes IL. A novel tool to facilitate the learning of buffering mechanism by undergraduate students of the biological area. Biochemistry and Molecular Biology Education. 2008 May 1;36(3):189-95.
/*ref*/Mazzé FM, Fuzo CA, Degrève L, Ciancaglini P. Use of molecular dynamics data in biochemistry courses. Biochemistry and Molecular Biology Education. 2008 Mar 1;36(2):129-34.
/*ref*/de Souza MG, Grossi AL, Pereira EL, da Cruz CO, Mendes FM, Cameron LC, Paiva CL. Actin immobilization on chitin for purifying myosin II. Biochemistry and Molecular Biology Education. 2008 Jan 1;36(1):55-60.
/*ref*/Malagó W, Soares‐Costa A, Henrique‐Silva F. DNA as genetic material: Revisiting classic experiments through a simple, practical class. Biochemistry and Molecular Biology Education. 2009 Sep 1;37(5):290-5.
/*ref*/Lazarim FL, Stancanelli M, Brenzikofer R, de Macedo DV. Understanding the glycemic index and glycemic load and their practical applications. Biochemistry and Molecular Biology Education. 2009 Sep 1;37(5):296-300.
/*ref*/de Espindola MB, El‐Bacha T, Giannella TR, Struchiner M, da Silva WS, Da Poian AT. Teaching energy metabolism using scientific articles. Biochemistry and Molecular Biology Education. 2010 Mar 1;38(2):97-103.
/*ref*/Vieira CA, de Paiva SA, Funai MN, Bergamaschi MM, Queiroz RH, Giglio JR. Quantification of nicotine in commercial brand cigarettes. Biochemistry and Molecular Biology Education. 2010 Sep 1;38(5):330-4.
/*ref*/Leone FA, Furriel RP, McNamara JC, Horisberger JD, Borin IA. Cation transport coupled to ATP hydrolysis by the (Na, K)‐ATPase. Biochemistry and Molecular Biology Education. 2010 Jul 1;38(4):276-9.
/*ref*/De Ávila P, Torres BB. Introducing undergraduate students to science. Biochemistry and Molecular Biology Education. 2010 Mar 1;38(2):70-8.
/*ref*/Oliveira JM, Mesquita DM, Hermes‐Lima M. What's on the news? The use of media texts in exams of clinical biochemistry for medical and nutrition students. Biochemistry and Molecular Biology Education. 2010 Mar 1;38(2):85-90.
/*ref*/Montagna E, Guerreiro JR, Torres BB. Biochemistry of the envenomation response—A generator theme for interdisciplinary integration. Biochemistry and Molecular Biology Education. 2010 Mar 1;38(2):91-6.
/*ref*/de Fátima Wardenski R, de Espíndola MB, Struchiner M, Giannella TR. Blended learning in biochemistry education: Analysis of medical students' perceptions. Biochemistry and Molecular Biology Education. 2012 Jul 1;40(4):222-8.
/*ref*/Azzalis LA, Giavarotti L, Sato SN, Barros NM, Junqueira VB, Fonseca FL. Integration of basic sciences in health's courses. Biochemistry and Molecular Biology Education. 2012 May 1;40(3):204-8.
/*ref*/Berçot FF, Fidalgo‐Neto AA, Lopes RM, Faggioni T, Alves LA. Virtual immunology: software for teaching basic immunology. Biochemistry and Molecular Biology Education. 2013 Nov 1;41(6):377-83.
/*ref*/Figueira A, Rocha JB. A proposal for teaching undergraduate chemistry students carbohydrate biochemistry by problem‐based learning activities. Biochemistry and Molecular Biology Education. 2014 Jan 1;42(1):81-7.
/*ref*/de Alcântara NR, de Moraes Filho AV. Elaboração e utilização de um aplicativo como ferramenta no ensino de Bioquímica: carboidratos, lipídios, proteínas e ácidos nucleicos. Revista de Ensino de Bioquímica. 2015 Dec 23;13(3):54-72.
/*ref*/de Oliveira FS, Lacerda CD, de Oliveira PS, Coelho AA, Bianconi ML. Um jogo de construção para o aprendizado colaborativo de Glicólise e Gliconeogênese. Revista de Ensino de Bioquímica. 2015 Jun 30;13(1):45-57.
/*ref*/dos Santos VJ, Galembeck E. Metabolic pathways visualization skills development by undergraduate students. Biochemistry and Molecular Biology Education. 2015 May 6;43(3):162-7.
/*ref*/Galembeck E, Hermes‐Lima M, Costa MJ, Beltramini LM, Torres BB. Biochemistry and molecular biology education in Latin America and the Iberian Peninsula‐Part 2. Biochemistry and Molecular Biology Education. 2010 Mar 1;38(2):63-.
/*ref*/Borges AT. Novos rumos para o laboratório escolar de ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física. 2002;19(3):291-313.
/*ref*/Munari A. Jean Piaget. Tradução e organização: Daniele Saheb. Ed. Massangana, 2010.
/*ref*/Moreira MA. A teoria do desenvolvimento cognitivo de Piaget. In: Teorias de aprendizagem.p. 104. São Paulo: Editora pedagógica e universitária; 2ª ed. Ampl., 2011.
/*ref*/Albanese MA, Mitchell S. Problem-based learning: a review of literature on its outcomes and implementation issues. Academic medicine. 1993 Jan 1;68(1):52-81.
/*ref*/Hmelo-Silver, C.E. (2004). Problem-based learning: What and how do students learn? Educational Psychology Review, 16(3), 235-266.
/*ref*/Rosa R. Trabalho docente: dificuldades apontadas pelos professores no uso das tecnologias. InAnais do Encontro de Pesquisa em Educação e Congresso Internacional de Trabalho Docente e Processos Educativos 2013 Oct 22 (Vol. 1, No. 1, pp. 214-227).
/*ref*/Carvalho AA. Manual de ferramentas da web 2.0 para professores.
/*ref*/Moran JM. Novas tecnologias e o reencantamento do mundo. Tecnologia educacional. 1995 Sep;23(126):24-6. [59] ETCHEVERRY, GUILLERMO JAIM. La tragedia educativa. Buenos Aires: FCE 1999.
/*ref*/Gelemter D. Unplugged: The myth of computers in the classroom. The New Republic. 1994:14-5.
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Revista de Ensino de Bioquímica
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Revista de Ensino de Bioquímica
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv





dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular - SBBq
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular - SBBq
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Bioquímica; v. 14, n. 3 (2016): REB (Jul - Dez); 7 - 21
Revista de Enseñanza de Bioquímica; v. 14, n. 3 (2016): REB (Jul - Dez); 7 - 21
Journal of Biochemistry Education; v. 14, n. 3 (2016): REB (Jul - Dez); 7 - 21
Revista de Ensino de Bioquímica; v. 14, n. 3 (2016): REB (Jul - Dez); 7 - 21
2318-8790
reponame:Revista de Ensino de Bioquímica
instname:Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular (SBBq)
instacron:SBBQM
instname_str Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular (SBBq)
instacron_str SBBQM
institution SBBQM
reponame_str Revista de Ensino de Bioquímica
collection Revista de Ensino de Bioquímica
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Bioquímica - Sociedade Brasileira de Bioquímica e Biologia Molecular (SBBq)
repository.mail.fl_str_mv contato@bioquimica.org.br||ensinodebioquimica@gmail.com
_version_ 1752126678912466944