Os distanciamentos entre a Base Nacional Comum Curricular e a etnomatemática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vargas Freitas, Adriano
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Fantinato, Maria Cecilia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/612
Resumo: The article highlights one of the most recent documents that directly influence educational policies in our country. This document is the Common National Curriculum Base for basic education. This document has been presented as defining the learning rights of all students. It is part of an educational project that aims to guide curriculum implementation in all schools. He will also direct teacher training. However, we analyze that its implementation involves the reduction of curricula to an object, a product, the list of previously given contents. Furthermore, it comes to mean a process of colonization, standardization, control, and making difference invisible. In this way, he distances himself from curricular practices aligned with ethnomathematic perspectives.
id SBEM_16ff27e0e88c51d0b87a60b362f75c73
oai_identifier_str oai:ojs2.revistasbemsp.com.br:article/612
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling Os distanciamentos entre a Base Nacional Comum Curricular e a etnomatemáticaCommon National Curriculum BaseEthnomathematicsResumesBase de currículo nacional comúnEtnomatemáticasCampo del plan de estudiosBase Nacional Comum CurricularEtnomatemáticaCurrículosThe article highlights one of the most recent documents that directly influence educational policies in our country. This document is the Common National Curriculum Base for basic education. This document has been presented as defining the learning rights of all students. It is part of an educational project that aims to guide curriculum implementation in all schools. He will also direct teacher training. However, we analyze that its implementation involves the reduction of curricula to an object, a product, the list of previously given contents. Furthermore, it comes to mean a process of colonization, standardization, control, and making difference invisible. In this way, he distances himself from curricular practices aligned with ethnomathematic perspectives.El artículo destaca uno de los documentos más recientes que inciden directamente en las políticas educativas de nuestro país. Este documento es la Base Curricular Nacional Común para la educación básica. Se ha presentado como una definición de los derechos de aprendizaje de todos los estudiantes. Es parte de un proyecto educativo que tiene como objetivo orientar la implementación del plan de estudios en todas las escuelas, así como la formación directa de profesores. Analizamos, sin embargo, que su implementación implica la reducción de los currículos a un objeto, un producto, la lista de contenidos previamente dados. Además, se trata de un proceso de colonización, estandarización, control y invisibilización de la diferencia. De esta forma, se distancia de las prácticas curriculares alineadas con las perspectivas etnomatemáticas.O artigo destaca um dos mais recentes documentos que influenciam diretamente as políticas educacionais em nosso país, a Base Nacional Comum Curricular da educação básica. Tal documento tem sido apresentado como definidor dos direitos de aprendizagens de todos os alunos, e parte de um projeto educacional que visa orientar implementações curriculares em todas as escolas, assim como direcionar a formação de professores. Analisamos, entretanto, que sua implementação envolve a redução de currículos a objeto, a produto, a lista de conteúdos previamente dados. Além disso, passa a significar um processo de colonização, padronização, controle, e invisibilização da diferença. Desta forma, ele se distancia de práticas curriculares alinhadas às perspectivas etnomatemáticas.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2021-09-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/ziphttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/61210.37001/remat25269062v18id612Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Edição Especial - Etnomatemática: perspectiva decolonial e movimentos de resistência; e021047Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 18 (2021): Edição Especial - Etnomatemática: perspectiva decolonial e movimentos de resistência; e021047Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Edição Especial - Etnomatemática: perspectiva decolonial e movimentos de resistência; e021047Revista de Educação Matemática; v. 18 (2021): Edição Especial - Etnomatemática: perspectiva decolonial e movimentos de resistência; e0210472526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMporenghttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/612/290https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/612/291https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/612/333https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/612/334https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/612/335https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessVargas Freitas, AdrianoFantinato, Maria Cecilia2021-10-19T20:52:06ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG
dc.title.none.fl_str_mv Os distanciamentos entre a Base Nacional Comum Curricular e a etnomatemática
title Os distanciamentos entre a Base Nacional Comum Curricular e a etnomatemática
spellingShingle Os distanciamentos entre a Base Nacional Comum Curricular e a etnomatemática
Vargas Freitas, Adriano
Common National Curriculum Base
Ethnomathematics
Resumes
Base de currículo nacional común
Etnomatemáticas
Campo del plan de estudios
Base Nacional Comum Curricular
Etnomatemática
Currículos
title_short Os distanciamentos entre a Base Nacional Comum Curricular e a etnomatemática
title_full Os distanciamentos entre a Base Nacional Comum Curricular e a etnomatemática
title_fullStr Os distanciamentos entre a Base Nacional Comum Curricular e a etnomatemática
title_full_unstemmed Os distanciamentos entre a Base Nacional Comum Curricular e a etnomatemática
title_sort Os distanciamentos entre a Base Nacional Comum Curricular e a etnomatemática
author Vargas Freitas, Adriano
author_facet Vargas Freitas, Adriano
Fantinato, Maria Cecilia
author_role author
author2 Fantinato, Maria Cecilia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vargas Freitas, Adriano
Fantinato, Maria Cecilia
dc.subject.por.fl_str_mv Common National Curriculum Base
Ethnomathematics
Resumes
Base de currículo nacional común
Etnomatemáticas
Campo del plan de estudios
Base Nacional Comum Curricular
Etnomatemática
Currículos
topic Common National Curriculum Base
Ethnomathematics
Resumes
Base de currículo nacional común
Etnomatemáticas
Campo del plan de estudios
Base Nacional Comum Curricular
Etnomatemática
Currículos
description The article highlights one of the most recent documents that directly influence educational policies in our country. This document is the Common National Curriculum Base for basic education. This document has been presented as defining the learning rights of all students. It is part of an educational project that aims to guide curriculum implementation in all schools. He will also direct teacher training. However, we analyze that its implementation involves the reduction of curricula to an object, a product, the list of previously given contents. Furthermore, it comes to mean a process of colonization, standardization, control, and making difference invisible. In this way, he distances himself from curricular practices aligned with ethnomathematic perspectives.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/612
10.37001/remat25269062v18id612
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/612
identifier_str_mv 10.37001/remat25269062v18id612
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/612/290
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/612/291
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/612/333
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/612/334
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/612/335
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Edição Especial - Etnomatemática: perspectiva decolonial e movimentos de resistência; e021047
Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 18 (2021): Edição Especial - Etnomatemática: perspectiva decolonial e movimentos de resistência; e021047
Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Edição Especial - Etnomatemática: perspectiva decolonial e movimentos de resistência; e021047
Revista de Educação Matemática; v. 18 (2021): Edição Especial - Etnomatemática: perspectiva decolonial e movimentos de resistência; e021047
2526-9062
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313497807814656