Analysis of Written Production in Mathematics - a resource to Assessment as Research Practice

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Pamela Emanueli Alves
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Buriasco, Regina Luzia Corio de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/54
Resumo: Among the possible forms of communication in mathematics classes, written assessment seems to be one of the most common forms, constituting, almost always, the main resource that teachers use for students to express what they know.The assessment of school learning is understood as a process of continuous and prolonged achievement, since this process accompanies training while and wherever it takes place. In this perspective, the objective of this article is to present the analysis of written production as a resource for the teacher to carry out an assessment as a research practice, suggesting the importance of written production in Mathematics and the Analysis of Written Production.
id SBEM_6d1d2f52ee659421bd64f82bd6a4fc85
oai_identifier_str oai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/54
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling Analysis of Written Production in Mathematics - a resource to Assessment as Research PracticeAnálisis de la producción escrita en matemáticas: un recurso para la evaluación como práctica de investigaciónAnálise da Produção Escrita em Matemática - um recurso à Avaliação como Prática de InvestigaçãoEducação MatemáticaAvaliação como Prática de InvestigaçãoEscrita em MatemáticaEducación MatemáticaLa Evaluación como Práctica InvestigadoraEscribir en MatemáticasMathematics EducationAssessment as Research PracticeWriting in MathematicsAmong the possible forms of communication in mathematics classes, written assessment seems to be one of the most common forms, constituting, almost always, the main resource that teachers use for students to express what they know.The assessment of school learning is understood as a process of continuous and prolonged achievement, since this process accompanies training while and wherever it takes place. In this perspective, the objective of this article is to present the analysis of written production as a resource for the teacher to carry out an assessment as a research practice, suggesting the importance of written production in Mathematics and the Analysis of Written Production.Entre las posibles formas de comunicación en las clases de matemáticas, la prueba escrita parece ser una de las formas más habituales, constituyendo, casi siempre, el principal recurso que utilizan los profesores para que los alumnos expresen lo que saben. La evaluación del aprendizaje escolar se entiende como un proceso de logro continuo y prolongado, ya que este proceso acompaña a la formación mientras y donde se realiza. En esta perspectiva, el objetivo de este artículo es presentar el análisis de la producción escrita como recurso para que el docente realice una evaluación como práctica investigadora, apuntando a la importancia de la escritura en Matemáticas y el Análisis de la Producción Escrita.Entre as formas possíveis de comunicação em aulas de matemática, a prova escrita parece ser uma das formas mais comuns, se constituindo, quase sempre, como principal recurso que os professores utilizam para que os alunos expressem o que sabem. A avaliação da aprendizagem escolar é entendida como um processo de realização contínua e prolongada, já que esse processo acompanha a formação enquanto e onde ela ocorre. Nessa perspectiva, o objetivo desse artigo é o de apresentar a análise da produção escrita como um recurso para o professor realizar uma avaliação como prática de investigação, apontando para a importância da escrita em Matemática e da Análise da Produção Escrita.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2022-06-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/5410.37001/remat25269062v19id659Revista de Educação Matemática; Vol. 19 No. Edição Especial (2022): Práticas Avaliativas e a Sala de Aula de Matemática; e022033Revista de Educação Matemática; Vol. 19 Núm. Edição Especial (2022): Práticas Avaliativas e a Sala de Aula de Matemática; e022033Revista de Educação Matemática; v. 19 n. Edição Especial (2022): Práticas Avaliativas e a Sala de Aula de Matemática; e0220332526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/54/54https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Pamela Emanueli AlvesBuriasco, Regina Luzia Corio de2023-07-04T17:18:34Zoai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/54Revistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONGhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/oaidouglas.tinti@unicid.edu.br2526-90621676-8868opendoar:2023-07-04T17:18:34Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false
dc.title.none.fl_str_mv Analysis of Written Production in Mathematics - a resource to Assessment as Research Practice
Análisis de la producción escrita en matemáticas: un recurso para la evaluación como práctica de investigación
Análise da Produção Escrita em Matemática - um recurso à Avaliação como Prática de Investigação
title Analysis of Written Production in Mathematics - a resource to Assessment as Research Practice
spellingShingle Analysis of Written Production in Mathematics - a resource to Assessment as Research Practice
Ferreira, Pamela Emanueli Alves
Educação Matemática
Avaliação como Prática de Investigação
Escrita em Matemática
Educación Matemática
La Evaluación como Práctica Investigadora
Escribir en Matemáticas
Mathematics Education
Assessment as Research Practice
Writing in Mathematics
title_short Analysis of Written Production in Mathematics - a resource to Assessment as Research Practice
title_full Analysis of Written Production in Mathematics - a resource to Assessment as Research Practice
title_fullStr Analysis of Written Production in Mathematics - a resource to Assessment as Research Practice
title_full_unstemmed Analysis of Written Production in Mathematics - a resource to Assessment as Research Practice
title_sort Analysis of Written Production in Mathematics - a resource to Assessment as Research Practice
author Ferreira, Pamela Emanueli Alves
author_facet Ferreira, Pamela Emanueli Alves
Buriasco, Regina Luzia Corio de
author_role author
author2 Buriasco, Regina Luzia Corio de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Pamela Emanueli Alves
Buriasco, Regina Luzia Corio de
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Matemática
Avaliação como Prática de Investigação
Escrita em Matemática
Educación Matemática
La Evaluación como Práctica Investigadora
Escribir en Matemáticas
Mathematics Education
Assessment as Research Practice
Writing in Mathematics
topic Educação Matemática
Avaliação como Prática de Investigação
Escrita em Matemática
Educación Matemática
La Evaluación como Práctica Investigadora
Escribir en Matemáticas
Mathematics Education
Assessment as Research Practice
Writing in Mathematics
description Among the possible forms of communication in mathematics classes, written assessment seems to be one of the most common forms, constituting, almost always, the main resource that teachers use for students to express what they know.The assessment of school learning is understood as a process of continuous and prolonged achievement, since this process accompanies training while and wherever it takes place. In this perspective, the objective of this article is to present the analysis of written production as a resource for the teacher to carry out an assessment as a research practice, suggesting the importance of written production in Mathematics and the Analysis of Written Production.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/54
10.37001/remat25269062v19id659
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/54
identifier_str_mv 10.37001/remat25269062v19id659
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/54/54
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 19 No. Edição Especial (2022): Práticas Avaliativas e a Sala de Aula de Matemática; e022033
Revista de Educação Matemática; Vol. 19 Núm. Edição Especial (2022): Práticas Avaliativas e a Sala de Aula de Matemática; e022033
Revista de Educação Matemática; v. 19 n. Edição Especial (2022): Práticas Avaliativas e a Sala de Aula de Matemática; e022033
2526-9062
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
repository.mail.fl_str_mv douglas.tinti@unicid.edu.br
_version_ 1798313494288793600