Analysis of Written Production in Mathematics - a resource to Assessment as Research Practice
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Educação Matemática (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/54 |
Resumo: | Among the possible forms of communication in mathematics classes, written assessment seems to be one of the most common forms, constituting, almost always, the main resource that teachers use for students to express what they know.The assessment of school learning is understood as a process of continuous and prolonged achievement, since this process accompanies training while and wherever it takes place. In this perspective, the objective of this article is to present the analysis of written production as a resource for the teacher to carry out an assessment as a research practice, suggesting the importance of written production in Mathematics and the Analysis of Written Production. |
id |
SBEM_6d1d2f52ee659421bd64f82bd6a4fc85 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/54 |
network_acronym_str |
SBEM |
network_name_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Analysis of Written Production in Mathematics - a resource to Assessment as Research PracticeAnálisis de la producción escrita en matemáticas: un recurso para la evaluación como práctica de investigaciónAnálise da Produção Escrita em Matemática - um recurso à Avaliação como Prática de InvestigaçãoEducação MatemáticaAvaliação como Prática de InvestigaçãoEscrita em MatemáticaEducación MatemáticaLa Evaluación como Práctica InvestigadoraEscribir en MatemáticasMathematics EducationAssessment as Research PracticeWriting in MathematicsAmong the possible forms of communication in mathematics classes, written assessment seems to be one of the most common forms, constituting, almost always, the main resource that teachers use for students to express what they know.The assessment of school learning is understood as a process of continuous and prolonged achievement, since this process accompanies training while and wherever it takes place. In this perspective, the objective of this article is to present the analysis of written production as a resource for the teacher to carry out an assessment as a research practice, suggesting the importance of written production in Mathematics and the Analysis of Written Production.Entre las posibles formas de comunicación en las clases de matemáticas, la prueba escrita parece ser una de las formas más habituales, constituyendo, casi siempre, el principal recurso que utilizan los profesores para que los alumnos expresen lo que saben. La evaluación del aprendizaje escolar se entiende como un proceso de logro continuo y prolongado, ya que este proceso acompaña a la formación mientras y donde se realiza. En esta perspectiva, el objetivo de este artículo es presentar el análisis de la producción escrita como recurso para que el docente realice una evaluación como práctica investigadora, apuntando a la importancia de la escritura en Matemáticas y el Análisis de la Producción Escrita.Entre as formas possíveis de comunicação em aulas de matemática, a prova escrita parece ser uma das formas mais comuns, se constituindo, quase sempre, como principal recurso que os professores utilizam para que os alunos expressem o que sabem. A avaliação da aprendizagem escolar é entendida como um processo de realização contínua e prolongada, já que esse processo acompanha a formação enquanto e onde ela ocorre. Nessa perspectiva, o objetivo desse artigo é o de apresentar a análise da produção escrita como um recurso para o professor realizar uma avaliação como prática de investigação, apontando para a importância da escrita em Matemática e da Análise da Produção Escrita.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2022-06-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/5410.37001/remat25269062v19id659Revista de Educação Matemática; Vol. 19 No. Edição Especial (2022): Práticas Avaliativas e a Sala de Aula de Matemática; e022033Revista de Educação Matemática; Vol. 19 Núm. Edição Especial (2022): Práticas Avaliativas e a Sala de Aula de Matemática; e022033Revista de Educação Matemática; v. 19 n. Edição Especial (2022): Práticas Avaliativas e a Sala de Aula de Matemática; e0220332526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/54/54https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Pamela Emanueli AlvesBuriasco, Regina Luzia Corio de2023-07-04T17:18:34Zoai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/54Revistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONGhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/oaidouglas.tinti@unicid.edu.br2526-90621676-8868opendoar:2023-07-04T17:18:34Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Analysis of Written Production in Mathematics - a resource to Assessment as Research Practice Análisis de la producción escrita en matemáticas: un recurso para la evaluación como práctica de investigación Análise da Produção Escrita em Matemática - um recurso à Avaliação como Prática de Investigação |
title |
Analysis of Written Production in Mathematics - a resource to Assessment as Research Practice |
spellingShingle |
Analysis of Written Production in Mathematics - a resource to Assessment as Research Practice Ferreira, Pamela Emanueli Alves Educação Matemática Avaliação como Prática de Investigação Escrita em Matemática Educación Matemática La Evaluación como Práctica Investigadora Escribir en Matemáticas Mathematics Education Assessment as Research Practice Writing in Mathematics |
title_short |
Analysis of Written Production in Mathematics - a resource to Assessment as Research Practice |
title_full |
Analysis of Written Production in Mathematics - a resource to Assessment as Research Practice |
title_fullStr |
Analysis of Written Production in Mathematics - a resource to Assessment as Research Practice |
title_full_unstemmed |
Analysis of Written Production in Mathematics - a resource to Assessment as Research Practice |
title_sort |
Analysis of Written Production in Mathematics - a resource to Assessment as Research Practice |
author |
Ferreira, Pamela Emanueli Alves |
author_facet |
Ferreira, Pamela Emanueli Alves Buriasco, Regina Luzia Corio de |
author_role |
author |
author2 |
Buriasco, Regina Luzia Corio de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Pamela Emanueli Alves Buriasco, Regina Luzia Corio de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Matemática Avaliação como Prática de Investigação Escrita em Matemática Educación Matemática La Evaluación como Práctica Investigadora Escribir en Matemáticas Mathematics Education Assessment as Research Practice Writing in Mathematics |
topic |
Educação Matemática Avaliação como Prática de Investigação Escrita em Matemática Educación Matemática La Evaluación como Práctica Investigadora Escribir en Matemáticas Mathematics Education Assessment as Research Practice Writing in Mathematics |
description |
Among the possible forms of communication in mathematics classes, written assessment seems to be one of the most common forms, constituting, almost always, the main resource that teachers use for students to express what they know.The assessment of school learning is understood as a process of continuous and prolonged achievement, since this process accompanies training while and wherever it takes place. In this perspective, the objective of this article is to present the analysis of written production as a resource for the teacher to carry out an assessment as a research practice, suggesting the importance of written production in Mathematics and the Analysis of Written Production. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/54 10.37001/remat25269062v19id659 |
url |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/54 |
identifier_str_mv |
10.37001/remat25269062v19id659 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/54/54 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Matemática; Vol. 19 No. Edição Especial (2022): Práticas Avaliativas e a Sala de Aula de Matemática; e022033 Revista de Educação Matemática; Vol. 19 Núm. Edição Especial (2022): Práticas Avaliativas e a Sala de Aula de Matemática; e022033 Revista de Educação Matemática; v. 19 n. Edição Especial (2022): Práticas Avaliativas e a Sala de Aula de Matemática; e022033 2526-9062 reponame:Revista de Educação Matemática (Online) instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) instacron:SBEM |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
instacron_str |
SBEM |
institution |
SBEM |
reponame_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
collection |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
repository.mail.fl_str_mv |
douglas.tinti@unicid.edu.br |
_version_ |
1798313494288793600 |