Discursive textual analysis of transgenic on Biology educational sites
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/287 |
Resumo: | There are many transgenic products in everyday life. In addition, it is common to have debates on the topic in the media, often without technical support. Bearing in mind that students have access to the media and that they can influence the construction of their knowledge, this work aimed to carry out a textual discourse analysis on this topic in the educational websites of Biology. The results show that the concept of the term has errors, the explanation of transgenics is fragile and there are few examples. The lack of scientific basis may contribute to a critical view of transgenics, or to facilitate the manipulation of opinions. |
id |
SBEnBio_1b70484ac7d73bb1273e183a560dc31f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/287 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
Discursive textual analysis of transgenic on Biology educational sitesAnálisis textual discursivo sobre transgénicos en sitios educativos de biologíaAnálise textual discursiva sobre transgênicos em sites educativos de BiologiaTransgeniaBiotecnologiaDivulgação científicaBiotecnologiaTransgenicsBiotechnologyScientific disseminationBiotechnologyTransgénicosBiotecnologíaDivulgación científicaBiotecnologíaThere are many transgenic products in everyday life. In addition, it is common to have debates on the topic in the media, often without technical support. Bearing in mind that students have access to the media and that they can influence the construction of their knowledge, this work aimed to carry out a textual discourse analysis on this topic in the educational websites of Biology. The results show that the concept of the term has errors, the explanation of transgenics is fragile and there are few examples. The lack of scientific basis may contribute to a critical view of transgenics, or to facilitate the manipulation of opinions.Hay varios productos de uso diario que se elaboran a partir de transgénicos. Además, es común tener debates sobre el tema en los medios de comunicación, a menudo sin soporte técnico. Teniendo en cuenta que los estudiantes tienen acceso a los medios digitales, y que estos pueden influir en la construcción de su conocimiento, este trabajo tuvo como objetivo realizar un análisis textual discursivo sobre este tema en los artículos de los sitios web de biología educativa. Los resultados encontrados indican que los artículos presentan una débil base científica y conceptualización, explicaciones inapropiadas sobre la técnica transgénica y ejemplificación restringida, lo que compromete la comprensión de la aplicabilidad de la técnica. La falta de base científica puede implicar una visión acrítica de los OMG, lo que facilita la manipulación de opiniones.Há vários produtos do cotidiano que são feitos a partir de transgênicos. Além disto, é comum ocorrerem debates sobre o tema na mídia, muitas vezes sem respaldo técnico. Tendo em vista que os alunos têm acesso aos meios midiáticos e que esses podem influenciar na construção de seus conhecimentos, este trabalho teve por objetivo realizar uma análise textual discursiva sobre esse tema em sites educativos de Biologia. Os resultados encontrados demonstram que os sites apresentam embasamento e conceituação científica frágeis, explicações inapropriadas sobre a técnica de transgenia e exemplificação restrita, o que compromete a compreensão da aplicabilidade da técnica. A falta de embasamento científico pode contribuir para uma visão acrítica sobre os transgênicos, o que facilita a manipulação das opiniões.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2020-10-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/28710.46667/renbio.v13i2.287SBEnBio Biology Teaching Journal; 2020: v.13, n.2 (out. 2020); 346-360Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2020: v.13, n.2 (out. 2020); 346-360Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2020: v.13, n.2 (out. 2020); 346-3602763-889810.46667/renbio.v13i2reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/287/119BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2020 Jaqueline Aparecida Paulo Da Rocha, Elisangela Andrade Angelohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRocha, Jaqueline Aparecida Paulo daAngelo, Elisangela Andrade2021-04-28T18:05:10Zoai:ojs.renbio.org.br:article/287Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2021-04-28T18:05:10Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Discursive textual analysis of transgenic on Biology educational sites Análisis textual discursivo sobre transgénicos en sitios educativos de biología Análise textual discursiva sobre transgênicos em sites educativos de Biologia |
title |
Discursive textual analysis of transgenic on Biology educational sites |
spellingShingle |
Discursive textual analysis of transgenic on Biology educational sites Rocha, Jaqueline Aparecida Paulo da Transgenia Biotecnologia Divulgação científica Biotecnologia Transgenics Biotechnology Scientific dissemination Biotechnology Transgénicos Biotecnología Divulgación científica Biotecnología |
title_short |
Discursive textual analysis of transgenic on Biology educational sites |
title_full |
Discursive textual analysis of transgenic on Biology educational sites |
title_fullStr |
Discursive textual analysis of transgenic on Biology educational sites |
title_full_unstemmed |
Discursive textual analysis of transgenic on Biology educational sites |
title_sort |
Discursive textual analysis of transgenic on Biology educational sites |
author |
Rocha, Jaqueline Aparecida Paulo da |
author_facet |
Rocha, Jaqueline Aparecida Paulo da Angelo, Elisangela Andrade |
author_role |
author |
author2 |
Angelo, Elisangela Andrade |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rocha, Jaqueline Aparecida Paulo da Angelo, Elisangela Andrade |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Transgenia Biotecnologia Divulgação científica Biotecnologia Transgenics Biotechnology Scientific dissemination Biotechnology Transgénicos Biotecnología Divulgación científica Biotecnología |
topic |
Transgenia Biotecnologia Divulgação científica Biotecnologia Transgenics Biotechnology Scientific dissemination Biotechnology Transgénicos Biotecnología Divulgación científica Biotecnología |
description |
There are many transgenic products in everyday life. In addition, it is common to have debates on the topic in the media, often without technical support. Bearing in mind that students have access to the media and that they can influence the construction of their knowledge, this work aimed to carry out a textual discourse analysis on this topic in the educational websites of Biology. The results show that the concept of the term has errors, the explanation of transgenics is fragile and there are few examples. The lack of scientific basis may contribute to a critical view of transgenics, or to facilitate the manipulation of opinions. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/287 10.46667/renbio.v13i2.287 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/287 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v13i2.287 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/287/119 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Jaqueline Aparecida Paulo Da Rocha, Elisangela Andrade Angelo https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Jaqueline Aparecida Paulo Da Rocha, Elisangela Andrade Angelo https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil Brasil Brasil |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2020: v.13, n.2 (out. 2020); 346-360 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2020: v.13, n.2 (out. 2020); 346-360 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2020: v.13, n.2 (out. 2020); 346-360 2763-8898 10.46667/renbio.v13i2 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068866890760192 |