Discursive textual analysis of transgenic on Biology educational sites

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rocha, Jaqueline Aparecida Paulo da
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Angelo, Elisangela Andrade
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/287
Resumo: There are many transgenic products in everyday life. In addition, it is common to have debates on the topic in the media, often without technical support. Bearing in mind that students have access to the media and that they can influence the construction of their knowledge, this work aimed to carry out a textual discourse analysis on this topic in the educational websites of Biology. The results show that the concept of the term has errors, the explanation of transgenics is fragile and there are few examples. The lack of scientific basis may contribute to a critical view of transgenics, or to facilitate the manipulation of opinions.
id SBEnBio_1b70484ac7d73bb1273e183a560dc31f
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/287
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling Discursive textual analysis of transgenic on Biology educational sitesAnálisis textual discursivo sobre transgénicos en sitios educativos de biologíaAnálise textual discursiva sobre transgênicos em sites educativos de BiologiaTransgeniaBiotecnologiaDivulgação científicaBiotecnologiaTransgenicsBiotechnologyScientific disseminationBiotechnologyTransgénicosBiotecnologíaDivulgación científicaBiotecnologíaThere are many transgenic products in everyday life. In addition, it is common to have debates on the topic in the media, often without technical support. Bearing in mind that students have access to the media and that they can influence the construction of their knowledge, this work aimed to carry out a textual discourse analysis on this topic in the educational websites of Biology. The results show that the concept of the term has errors, the explanation of transgenics is fragile and there are few examples. The lack of scientific basis may contribute to a critical view of transgenics, or to facilitate the manipulation of opinions.Hay varios productos de uso diario que se elaboran a partir de transgénicos. Además, es común tener debates sobre el tema en los medios de comunicación, a menudo sin soporte técnico. Teniendo en cuenta que los estudiantes tienen acceso a los medios digitales, y que estos pueden influir en la construcción de su conocimiento, este trabajo tuvo como objetivo realizar un análisis textual discursivo sobre este tema en los artículos de los sitios web de biología educativa. Los resultados encontrados indican que los artículos presentan una débil base científica y  conceptualización, explicaciones inapropiadas sobre la técnica transgénica y ejemplificación restringida, lo que compromete la comprensión de la aplicabilidad de la técnica. La falta de base científica puede implicar una visión acrítica de los OMG, lo que facilita la manipulación de opiniones.Há vários produtos do cotidiano que são feitos a partir de transgênicos. Além disto, é comum ocorrerem debates sobre o tema na mídia, muitas vezes sem respaldo técnico. Tendo em vista que os alunos têm acesso aos meios midiáticos e que esses podem influenciar na construção de seus conhecimentos, este trabalho teve por objetivo realizar uma análise textual discursiva sobre esse tema em sites educativos de Biologia. Os resultados encontrados demonstram que os sites apresentam embasamento e conceituação científica frágeis, explicações inapropriadas sobre a técnica de transgenia e exemplificação restrita, o que compromete a compreensão da aplicabilidade da técnica. A falta de embasamento científico pode contribuir para uma visão acrítica sobre os transgênicos, o que facilita a manipulação das opiniões.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2020-10-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/28710.46667/renbio.v13i2.287SBEnBio Biology Teaching Journal; 2020: v.13, n.2 (out. 2020); 346-360Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2020: v.13, n.2 (out. 2020); 346-360Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2020: v.13, n.2 (out. 2020); 346-3602763-889810.46667/renbio.v13i2reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/287/119BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2020 Jaqueline Aparecida Paulo Da Rocha, Elisangela Andrade Angelohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRocha, Jaqueline Aparecida Paulo daAngelo, Elisangela Andrade2021-04-28T18:05:10Zoai:ojs.renbio.org.br:article/287Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2021-04-28T18:05:10Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv Discursive textual analysis of transgenic on Biology educational sites
Análisis textual discursivo sobre transgénicos en sitios educativos de biología
Análise textual discursiva sobre transgênicos em sites educativos de Biologia
title Discursive textual analysis of transgenic on Biology educational sites
spellingShingle Discursive textual analysis of transgenic on Biology educational sites
Rocha, Jaqueline Aparecida Paulo da
Transgenia
Biotecnologia
Divulgação científica
Biotecnologia
Transgenics
Biotechnology
Scientific dissemination
Biotechnology
Transgénicos
Biotecnología
Divulgación científica
Biotecnología
title_short Discursive textual analysis of transgenic on Biology educational sites
title_full Discursive textual analysis of transgenic on Biology educational sites
title_fullStr Discursive textual analysis of transgenic on Biology educational sites
title_full_unstemmed Discursive textual analysis of transgenic on Biology educational sites
title_sort Discursive textual analysis of transgenic on Biology educational sites
author Rocha, Jaqueline Aparecida Paulo da
author_facet Rocha, Jaqueline Aparecida Paulo da
Angelo, Elisangela Andrade
author_role author
author2 Angelo, Elisangela Andrade
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rocha, Jaqueline Aparecida Paulo da
Angelo, Elisangela Andrade
dc.subject.por.fl_str_mv Transgenia
Biotecnologia
Divulgação científica
Biotecnologia
Transgenics
Biotechnology
Scientific dissemination
Biotechnology
Transgénicos
Biotecnología
Divulgación científica
Biotecnología
topic Transgenia
Biotecnologia
Divulgação científica
Biotecnologia
Transgenics
Biotechnology
Scientific dissemination
Biotechnology
Transgénicos
Biotecnología
Divulgación científica
Biotecnología
description There are many transgenic products in everyday life. In addition, it is common to have debates on the topic in the media, often without technical support. Bearing in mind that students have access to the media and that they can influence the construction of their knowledge, this work aimed to carry out a textual discourse analysis on this topic in the educational websites of Biology. The results show that the concept of the term has errors, the explanation of transgenics is fragile and there are few examples. The lack of scientific basis may contribute to a critical view of transgenics, or to facilitate the manipulation of opinions.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/287
10.46667/renbio.v13i2.287
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/287
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v13i2.287
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/287/119
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Jaqueline Aparecida Paulo Da Rocha, Elisangela Andrade Angelo
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Jaqueline Aparecida Paulo Da Rocha, Elisangela Andrade Angelo
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil
Brasil
Brasil
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2020: v.13, n.2 (out. 2020); 346-360
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2020: v.13, n.2 (out. 2020); 346-360
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2020: v.13, n.2 (out. 2020); 346-360
2763-8898
10.46667/renbio.v13i2
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068866890760192