Biological evolution: difficulties and variables actually in the learning of high school students

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Noel Barbosa da
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Teixeira, Paulo Marcelo Marini
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/618
Resumo: The study evaluates knowledge of students regarding biological evolution, examining the relationship of students' evolutionary ideas with variants religiosity, social class and age. A mixed protocol was applied to obtain data to a group of 106 high school students. In the results, we point to the fragmentation of knowledge by the investigated group and the sustainability of alternative conceptions. Religiousness did not demonstrate interference relationship in conceptions and knowledge about evolution, as well as the variable socioeconomic condition. However, students under 19 years of age presented better performance compared to more advanced ages.
id SBEnBio_5d7413f4601667240ec2c36c6eb1fdfc
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/618
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling Biological evolution: difficulties and variables actually in the learning of high school studentsEvolucióm biológica: dificultades y variables en el aprendizaje de estudiantes de bachilleratoEvolução biológica: dificuldades e fatores variáveis na aprendizagem dos estudantes do ensino médioTeoria da EvoluçãoEnsino de Evolução Ensino MédioAprendizagem de evolução biológicaEvolution theoryEvolution TeachingHigh SchoolLearning biological evolutionTeoría de la evoluciónEnseñanza de la EvoluciónEscuela SecundariaAprendiendo la evolución biológicaThe study evaluates knowledge of students regarding biological evolution, examining the relationship of students' evolutionary ideas with variants religiosity, social class and age. A mixed protocol was applied to obtain data to a group of 106 high school students. In the results, we point to the fragmentation of knowledge by the investigated group and the sustainability of alternative conceptions. Religiousness did not demonstrate interference relationship in conceptions and knowledge about evolution, as well as the variable socioeconomic condition. However, students under 19 years of age presented better performance compared to more advanced ages.El estudio evalúa el conocimiento de los estudiantes con respecto a la evolución biológica, examinando la relación de las ideas evolutivas de los estudiantes con las variantes religiosidad, la clase social y la edad. Se aplicó un protocolo mixto para obtener datos a un grupo de 106 estudiantes de secundaria. En los resultados, señalamos la fragmentación del conocimiento por parte del grupo investigado y la sostenibilidad de las concepciones alternativas. La religiosidad no demostró una relación de interferencia en las concepciones y el conocimiento sobre la evolución, así como la condición socioeconómica variable. Sin embargo, los estudiantes menores de 19 años presentaron un mejor desempeño en comparación con las edades más avanzadas..O trabalho avalia conhecimentos de estudantes a respeito da evolução biológica, examinando a relação das ideias evolutivas dos alunos com as variantes religiosidade, classe social e idade. Aplicou-se um protocolo misto para obtenção dos dados a um grupo de 106 estudantes do ensino médio. Nos resultados, apontamos para a fragmentação de conhecimentos por parte do grupo investigado e a sustentação de concepções alternativas. A religiosidade não demostrou relação de interferência nas concepções e conhecimentos sobre evolução, assim como a variável condição socioeconômica. Entretanto, estudantes menores de 19 anos apresentaram melhor desempenho, se comparados aos com idades mais avançadas.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2021-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/61810.46667/renbio.v14i2.618SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.2 (nov. 2021); 817-837Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.2 (nov. 2021); 817-837Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.2 (nov. 2021); 817-8372763-889810.46667/renbio.v14i2reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/618/204Brazil; XXI centuryBrasil; Siglo XXIBrasil; Século XXICopyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Noel Barbosa da Teixeira, Paulo Marcelo Marini2022-11-21T20:37:37Zoai:ojs.renbio.org.br:article/618Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-11-21T20:37:37Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv Biological evolution: difficulties and variables actually in the learning of high school students
Evolucióm biológica: dificultades y variables en el aprendizaje de estudiantes de bachillerato
Evolução biológica: dificuldades e fatores variáveis na aprendizagem dos estudantes do ensino médio
title Biological evolution: difficulties and variables actually in the learning of high school students
spellingShingle Biological evolution: difficulties and variables actually in the learning of high school students
Silva, Noel Barbosa da
Teoria da Evolução
Ensino de Evolução
Ensino Médio
Aprendizagem de evolução biológica
Evolution theory
Evolution Teaching
High School
Learning biological evolution
Teoría de la evolución
Enseñanza de la Evolución
Escuela Secundaria
Aprendiendo la evolución biológica
title_short Biological evolution: difficulties and variables actually in the learning of high school students
title_full Biological evolution: difficulties and variables actually in the learning of high school students
title_fullStr Biological evolution: difficulties and variables actually in the learning of high school students
title_full_unstemmed Biological evolution: difficulties and variables actually in the learning of high school students
title_sort Biological evolution: difficulties and variables actually in the learning of high school students
author Silva, Noel Barbosa da
author_facet Silva, Noel Barbosa da
Teixeira, Paulo Marcelo Marini
author_role author
author2 Teixeira, Paulo Marcelo Marini
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Noel Barbosa da
Teixeira, Paulo Marcelo Marini
dc.subject.por.fl_str_mv Teoria da Evolução
Ensino de Evolução
Ensino Médio
Aprendizagem de evolução biológica
Evolution theory
Evolution Teaching
High School
Learning biological evolution
Teoría de la evolución
Enseñanza de la Evolución
Escuela Secundaria
Aprendiendo la evolución biológica
topic Teoria da Evolução
Ensino de Evolução
Ensino Médio
Aprendizagem de evolução biológica
Evolution theory
Evolution Teaching
High School
Learning biological evolution
Teoría de la evolución
Enseñanza de la Evolución
Escuela Secundaria
Aprendiendo la evolución biológica
description The study evaluates knowledge of students regarding biological evolution, examining the relationship of students' evolutionary ideas with variants religiosity, social class and age. A mixed protocol was applied to obtain data to a group of 106 high school students. In the results, we point to the fragmentation of knowledge by the investigated group and the sustainability of alternative conceptions. Religiousness did not demonstrate interference relationship in conceptions and knowledge about evolution, as well as the variable socioeconomic condition. However, students under 19 years of age presented better performance compared to more advanced ages.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/618
10.46667/renbio.v14i2.618
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/618
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v14i2.618
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/618/204
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; XXI century
Brasil; Siglo XXI
Brasil; Século XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.2 (nov. 2021); 817-837
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.2 (nov. 2021); 817-837
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.2 (nov. 2021); 817-837
2763-8898
10.46667/renbio.v14i2
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068867402465280