The use of RPG as a didactic resource for teaching biomolecules: calorie game

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Trevizani, Amanda Gonçalves Edmundo
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Benelli, Elaine Machado
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/670
Resumo: The content of Cellular Biology in high school  includes  the chemical processes mediated  by inorganic and organic components that occur in living organisms. Teaching this content is a great challenge because it involves mechanisms and structures of macromolecule that are invisible to the eyes of students. On the other hand, it is an area in which it is possible to establish several relationships that allow arousing curiosity and an investigative practice in students. The objective was to propose an active methodology, using the RPG strategy (RolePlaying Game) in the digital version, to understand what are calories and energy content of food, as well as the importance of healthy habits for a proper functioning of the body. The use of RPG as a pedagogical tool can contribute to the significant learning of students.
id SBEnBio_cc239d9e1d99e5286305d8cd987fa156
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/670
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling The use of RPG as a didactic resource for teaching biomolecules: calorie game El uso de RPG como recurso didáctico para enseñar biomoléculas: juego de calorías O uso do RPG como recurso didático para o ensino de biomoléculas: jogo de caloriasBioquímica celularBiologiaEnsinoMetodologias AtivasRPGMetodologias AtivasEducação AlimentarBiologiaEnsinoBioquímica celularCell Biochemistry Biology Teaching Active MethodologiesRPGActive MethodologiesFood Education BiologyTeachingCell BiochemistryBioquímica celular BiologíaEnseñanza Metodologías activas RPGMetodologías activasEducación alimentaria BiologíaEnseñanza Bioquímica celularThe content of Cellular Biology in high school  includes  the chemical processes mediated  by inorganic and organic components that occur in living organisms. Teaching this content is a great challenge because it involves mechanisms and structures of macromolecule that are invisible to the eyes of students. On the other hand, it is an area in which it is possible to establish several relationships that allow arousing curiosity and an investigative practice in students. The objective was to propose an active methodology, using the RPG strategy (RolePlaying Game) in the digital version, to understand what are calories and energy content of food, as well as the importance of healthy habits for a proper functioning of the body. The use of RPG as a pedagogical tool can contribute to the significant learning of students.El contenido de Biología Celular en Secundaria incluye los procesos químicos mediados por compuestos orgánicos e inorgánicos que tienen lugar en los organismos vivos. La enseñanza de este contenido es un gran desafío para un docente porque involucra mecanismos y estructuras de macromoléculas que son invisibles a los ojos de los estudiantes. Por otra parte, es un ámbito en el que es posible establecer diversas relaciones que permiten despertar la curiosidad y la práctica investigativa en los estudiantes. El objetivo de este trabajo fue proponer el uso de una metodología activa, a través de la estrategia RPG (RolePlaying Game) en la versión digital, para comprender los conceptos de calorías, contenido energético de los alimentos y la importancia del estilo de vida como determinante de la calidad de vida. vida. El uso de los juegos de rol como herramienta pedagógica puede contribuir al aprendizaje significativo de los estudiantes.O conteúdo de Biologia Celular no Ensino Médio contempla os processos químicos mediados por compostos orgânicos e inorgânicos que acontecem nos organismos vivos. Ministrar este conteúdo é um grande desafio para professor pois envolve mecanismos e estruturas de macromoléculas que são invisíveis aos olhos dos estudantes. Por outro, lado é uma área em que é possível estabelecer várias relações que permitem despertar a curiosidade e a prática investigativa nos estudantes. O objetivo deste trabalho foi propor a utilização de metodologia ativa, através da estratégia do RPG (RolePlaying Game) na versão digital, para compreensão dos conceitos de calorias, conteúdo energético dos alimentos e a importância do estilo de vida como determinante de qualidade de vida. O uso do RPG como ferramenta pedagógica pode contribuir para o aprendizado significativo dos estudantes.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2022-06-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/67010.46667/renbio.v15i1.670SBEnBio Biology Teaching Journal; v.15, n. 1 (jun. 2022); 92-104Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; v.15, n. 1 (jun. 2022); 92-104Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2022: v.15, n.1 (jun. 2022); 92-1042763-889810.46667/renbio.v15i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/670/241BrazilBrasilBrasil Copyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTrevizani, Amanda Gonçalves Edmundo Benelli, Elaine Machado2022-11-21T20:37:03Zoai:ojs.renbio.org.br:article/670Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-11-21T20:37:03Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv The use of RPG as a didactic resource for teaching biomolecules: calorie game
El uso de RPG como recurso didáctico para enseñar biomoléculas: juego de calorías
O uso do RPG como recurso didático para o ensino de biomoléculas: jogo de calorias
title The use of RPG as a didactic resource for teaching biomolecules: calorie game
spellingShingle The use of RPG as a didactic resource for teaching biomolecules: calorie game
Trevizani, Amanda Gonçalves Edmundo
Bioquímica celular
Biologia
Ensino
Metodologias Ativas
RPG
Metodologias Ativas
Educação Alimentar
Biologia
Ensino
Bioquímica celular
Cell Biochemistry
Biology
Teaching
Active Methodologies
RPG
Active Methodologies
Food Education
Biology
Teaching
Cell Biochemistry
Bioquímica celular
Biología
Enseñanza
Metodologías activas
RPG
Metodologías activas
Educación alimentaria
Biología
Enseñanza
Bioquímica celular
title_short The use of RPG as a didactic resource for teaching biomolecules: calorie game
title_full The use of RPG as a didactic resource for teaching biomolecules: calorie game
title_fullStr The use of RPG as a didactic resource for teaching biomolecules: calorie game
title_full_unstemmed The use of RPG as a didactic resource for teaching biomolecules: calorie game
title_sort The use of RPG as a didactic resource for teaching biomolecules: calorie game
author Trevizani, Amanda Gonçalves Edmundo
author_facet Trevizani, Amanda Gonçalves Edmundo
Benelli, Elaine Machado
author_role author
author2 Benelli, Elaine Machado
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Trevizani, Amanda Gonçalves Edmundo
Benelli, Elaine Machado
dc.subject.por.fl_str_mv Bioquímica celular
Biologia
Ensino
Metodologias Ativas
RPG
Metodologias Ativas
Educação Alimentar
Biologia
Ensino
Bioquímica celular
Cell Biochemistry
Biology
Teaching
Active Methodologies
RPG
Active Methodologies
Food Education
Biology
Teaching
Cell Biochemistry
Bioquímica celular
Biología
Enseñanza
Metodologías activas
RPG
Metodologías activas
Educación alimentaria
Biología
Enseñanza
Bioquímica celular
topic Bioquímica celular
Biologia
Ensino
Metodologias Ativas
RPG
Metodologias Ativas
Educação Alimentar
Biologia
Ensino
Bioquímica celular
Cell Biochemistry
Biology
Teaching
Active Methodologies
RPG
Active Methodologies
Food Education
Biology
Teaching
Cell Biochemistry
Bioquímica celular
Biología
Enseñanza
Metodologías activas
RPG
Metodologías activas
Educación alimentaria
Biología
Enseñanza
Bioquímica celular
description The content of Cellular Biology in high school  includes  the chemical processes mediated  by inorganic and organic components that occur in living organisms. Teaching this content is a great challenge because it involves mechanisms and structures of macromolecule that are invisible to the eyes of students. On the other hand, it is an area in which it is possible to establish several relationships that allow arousing curiosity and an investigative practice in students. The objective was to propose an active methodology, using the RPG strategy (RolePlaying Game) in the digital version, to understand what are calories and energy content of food, as well as the importance of healthy habits for a proper functioning of the body. The use of RPG as a pedagogical tool can contribute to the significant learning of students.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/670
10.46667/renbio.v15i1.670
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/670
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v15i1.670
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/670/241
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil
Brasil
Brasil
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; v.15, n. 1 (jun. 2022); 92-104
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; v.15, n. 1 (jun. 2022); 92-104
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2022: v.15, n.1 (jun. 2022); 92-104
2763-8898
10.46667/renbio.v15i1
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068867503128576