The use of RPG as a didactic resource for teaching biomolecules: calorie game
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/670 |
Resumo: | The content of Cellular Biology in high school includes the chemical processes mediated by inorganic and organic components that occur in living organisms. Teaching this content is a great challenge because it involves mechanisms and structures of macromolecule that are invisible to the eyes of students. On the other hand, it is an area in which it is possible to establish several relationships that allow arousing curiosity and an investigative practice in students. The objective was to propose an active methodology, using the RPG strategy (RolePlaying Game) in the digital version, to understand what are calories and energy content of food, as well as the importance of healthy habits for a proper functioning of the body. The use of RPG as a pedagogical tool can contribute to the significant learning of students. |
id |
SBEnBio_cc239d9e1d99e5286305d8cd987fa156 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/670 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
The use of RPG as a didactic resource for teaching biomolecules: calorie game El uso de RPG como recurso didáctico para enseñar biomoléculas: juego de calorías O uso do RPG como recurso didático para o ensino de biomoléculas: jogo de caloriasBioquímica celularBiologiaEnsinoMetodologias AtivasRPGMetodologias AtivasEducação AlimentarBiologiaEnsinoBioquímica celularCell Biochemistry Biology Teaching Active MethodologiesRPGActive MethodologiesFood Education BiologyTeachingCell BiochemistryBioquímica celular BiologíaEnseñanza Metodologías activas RPGMetodologías activasEducación alimentaria BiologíaEnseñanza Bioquímica celularThe content of Cellular Biology in high school includes the chemical processes mediated by inorganic and organic components that occur in living organisms. Teaching this content is a great challenge because it involves mechanisms and structures of macromolecule that are invisible to the eyes of students. On the other hand, it is an area in which it is possible to establish several relationships that allow arousing curiosity and an investigative practice in students. The objective was to propose an active methodology, using the RPG strategy (RolePlaying Game) in the digital version, to understand what are calories and energy content of food, as well as the importance of healthy habits for a proper functioning of the body. The use of RPG as a pedagogical tool can contribute to the significant learning of students.El contenido de Biología Celular en Secundaria incluye los procesos químicos mediados por compuestos orgánicos e inorgánicos que tienen lugar en los organismos vivos. La enseñanza de este contenido es un gran desafío para un docente porque involucra mecanismos y estructuras de macromoléculas que son invisibles a los ojos de los estudiantes. Por otra parte, es un ámbito en el que es posible establecer diversas relaciones que permiten despertar la curiosidad y la práctica investigativa en los estudiantes. El objetivo de este trabajo fue proponer el uso de una metodología activa, a través de la estrategia RPG (RolePlaying Game) en la versión digital, para comprender los conceptos de calorías, contenido energético de los alimentos y la importancia del estilo de vida como determinante de la calidad de vida. vida. El uso de los juegos de rol como herramienta pedagógica puede contribuir al aprendizaje significativo de los estudiantes.O conteúdo de Biologia Celular no Ensino Médio contempla os processos químicos mediados por compostos orgânicos e inorgânicos que acontecem nos organismos vivos. Ministrar este conteúdo é um grande desafio para professor pois envolve mecanismos e estruturas de macromoléculas que são invisíveis aos olhos dos estudantes. Por outro, lado é uma área em que é possível estabelecer várias relações que permitem despertar a curiosidade e a prática investigativa nos estudantes. O objetivo deste trabalho foi propor a utilização de metodologia ativa, através da estratégia do RPG (RolePlaying Game) na versão digital, para compreensão dos conceitos de calorias, conteúdo energético dos alimentos e a importância do estilo de vida como determinante de qualidade de vida. O uso do RPG como ferramenta pedagógica pode contribuir para o aprendizado significativo dos estudantes.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2022-06-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/67010.46667/renbio.v15i1.670SBEnBio Biology Teaching Journal; v.15, n. 1 (jun. 2022); 92-104Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; v.15, n. 1 (jun. 2022); 92-104Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2022: v.15, n.1 (jun. 2022); 92-1042763-889810.46667/renbio.v15i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/670/241BrazilBrasilBrasil Copyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTrevizani, Amanda Gonçalves Edmundo Benelli, Elaine Machado2022-11-21T20:37:03Zoai:ojs.renbio.org.br:article/670Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-11-21T20:37:03Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The use of RPG as a didactic resource for teaching biomolecules: calorie game El uso de RPG como recurso didáctico para enseñar biomoléculas: juego de calorías O uso do RPG como recurso didático para o ensino de biomoléculas: jogo de calorias |
title |
The use of RPG as a didactic resource for teaching biomolecules: calorie game |
spellingShingle |
The use of RPG as a didactic resource for teaching biomolecules: calorie game Trevizani, Amanda Gonçalves Edmundo Bioquímica celular Biologia Ensino Metodologias Ativas RPG Metodologias Ativas Educação Alimentar Biologia Ensino Bioquímica celular Cell Biochemistry Biology Teaching Active Methodologies RPG Active Methodologies Food Education Biology Teaching Cell Biochemistry Bioquímica celular Biología Enseñanza Metodologías activas RPG Metodologías activas Educación alimentaria Biología Enseñanza Bioquímica celular |
title_short |
The use of RPG as a didactic resource for teaching biomolecules: calorie game |
title_full |
The use of RPG as a didactic resource for teaching biomolecules: calorie game |
title_fullStr |
The use of RPG as a didactic resource for teaching biomolecules: calorie game |
title_full_unstemmed |
The use of RPG as a didactic resource for teaching biomolecules: calorie game |
title_sort |
The use of RPG as a didactic resource for teaching biomolecules: calorie game |
author |
Trevizani, Amanda Gonçalves Edmundo |
author_facet |
Trevizani, Amanda Gonçalves Edmundo Benelli, Elaine Machado |
author_role |
author |
author2 |
Benelli, Elaine Machado |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Trevizani, Amanda Gonçalves Edmundo Benelli, Elaine Machado |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Bioquímica celular Biologia Ensino Metodologias Ativas RPG Metodologias Ativas Educação Alimentar Biologia Ensino Bioquímica celular Cell Biochemistry Biology Teaching Active Methodologies RPG Active Methodologies Food Education Biology Teaching Cell Biochemistry Bioquímica celular Biología Enseñanza Metodologías activas RPG Metodologías activas Educación alimentaria Biología Enseñanza Bioquímica celular |
topic |
Bioquímica celular Biologia Ensino Metodologias Ativas RPG Metodologias Ativas Educação Alimentar Biologia Ensino Bioquímica celular Cell Biochemistry Biology Teaching Active Methodologies RPG Active Methodologies Food Education Biology Teaching Cell Biochemistry Bioquímica celular Biología Enseñanza Metodologías activas RPG Metodologías activas Educación alimentaria Biología Enseñanza Bioquímica celular |
description |
The content of Cellular Biology in high school includes the chemical processes mediated by inorganic and organic components that occur in living organisms. Teaching this content is a great challenge because it involves mechanisms and structures of macromolecule that are invisible to the eyes of students. On the other hand, it is an area in which it is possible to establish several relationships that allow arousing curiosity and an investigative practice in students. The objective was to propose an active methodology, using the RPG strategy (RolePlaying Game) in the digital version, to understand what are calories and energy content of food, as well as the importance of healthy habits for a proper functioning of the body. The use of RPG as a pedagogical tool can contribute to the significant learning of students. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/670 10.46667/renbio.v15i1.670 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/670 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v15i1.670 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/670/241 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil Brasil Brasil |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; v.15, n. 1 (jun. 2022); 92-104 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; v.15, n. 1 (jun. 2022); 92-104 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2022: v.15, n.1 (jun. 2022); 92-104 2763-8898 10.46667/renbio.v15i1 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068867503128576 |