Clinical communication skills of preceptors of family and community medicine in Florianópolis, Santa Catarina, Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Wagner Omar Cury
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Carvalho, Maitê Peres de, Fassa, Maria Elizabeth Gastal, Facchini, Luiz Augusto, Fassa, Anaclaudia Gastal
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online)
Texto Completo: https://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/2673
Resumo: Objective: This study investigated self-assessment of preceptors (short version of the Calgary-Cambridge Observation Guide) about how much they apply and teach CCS, as well as about teaching opportunities and feedback quality. Methods: A cross-sectional study was carried out with 44 active preceptors of the internship and of the family and community medicine residency of Florianópolis, Santa Catarina, Brazil. Results: Preceptors self-assessed positively regarding CCS application and teaching, but CCS teaching opportunities are scarce and feedback quality is medium. Conclusion: Physical structure and permanent education on feedback and teaching methods, including video recording, need to be improved to expand CCS teaching opportunities.
id SBMFC-1_91b26b70ba3ab7853e7e02fbf2daa8e7
oai_identifier_str oai:ojs.rbmfc.org.br:article/2673
network_acronym_str SBMFC-1
network_name_str Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online)
repository_id_str
spelling Clinical communication skills of preceptors of family and community medicine in Florianópolis, Santa Catarina, BrazilHabilidades de comunicación clínica de los preceptores de medicina de familia y comunidad en Florianópolis, Santa Catarina, BrasilHabilidades de comunicação clínica dos preceptores de medicina de família e comunidade em Florianópolis, Santa Catarina, BrasilEducation, MedicalPhysician-Patient RelationsPrimary Health CareHealth CommunicationFormative Feedback.Educación MédicaRelaciones Médico-PacienteAtención Primaria de SaludComunicación en SaludRetroalimentación FormativaEducação MédicaRelações Médico-PacienteAtenção Primária à SaúdeComunicação em SaúdeFeedback Formativo.Objective: This study investigated self-assessment of preceptors (short version of the Calgary-Cambridge Observation Guide) about how much they apply and teach CCS, as well as about teaching opportunities and feedback quality. Methods: A cross-sectional study was carried out with 44 active preceptors of the internship and of the family and community medicine residency of Florianópolis, Santa Catarina, Brazil. Results: Preceptors self-assessed positively regarding CCS application and teaching, but CCS teaching opportunities are scarce and feedback quality is medium. Conclusion: Physical structure and permanent education on feedback and teaching methods, including video recording, need to be improved to expand CCS teaching opportunities.Objetivo: Este estudio investigó la autoevaluación de los preceptores (versión resumida del Guía Observacional Calgary-Cambridge) acerca de cuánto aplican y enseñan HCC, así como de oportunidades de enseñanza y calidad de la retroalimentación. Métodos: Se realizó un estudio transversal con 44 preceptores activos del Internado y de la Residencia de Medicina de Familia y Comunidad de Florianópolis, Santa Catarina, Brasil. Resultados: Los preceptores se autoevaluaron de forma positiva con relación a la aplicación y la enseñanza de HCC, pero las oportunidades de enseñanza de HCC son escasas, y la calidad de la retroalimentación es regular. Conclusión: Es necesario mejorar la estructura física y la educación permanente sobre retroalimentación y métodos de enseñanza, incluyendo la videograbación de consulta, para ampliar las oportunidades de enseñanza de HCC.Objetivo: Este estudo investigou a autoavaliação dos preceptores (versão resumida do Guia Observacional Calgary-Cambridge) sobre quanto aplicam e ensinam HCC, bem como sobre oportunidades de ensino e qualidade do feedback. Métodos: Realizou-se um estudo transversal com 44 preceptores ativos do internato e da residência de medicina de família e comunidade de Florianópolis, Santa Catarina, Brasil. Resultados: Os preceptores se autoavaliaram positivamente em relação à aplicação e ao ensino de HCC, mas as oportunidades de ensino de HCC são escassas e a qualidade do feedback é mediana. Conclusão: É preciso melhorar a estrutura física e a educação permanente sobre feedback e métodos de ensino, incluindo videogravação de consulta, para ampliar as oportunidades de ensino de HCC.Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)2020-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigos Originais; Original Articlesapplication/pdfhttps://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/267310.5712/rbmfc15(42)2673Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade; Vol. 15 No. 42 (2020); 2673Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade; Vol. 15 Núm. 42 (2020); 2673Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade; v. 15 n. 42 (2020); 26732179-79941809-5909reponame:Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online)instname:Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)instacron:SBMFCporhttps://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/2673/1584Copyright (c) 2020 Wagner Omar Curi Silva, Maitê Peres de Carvalho, Maria Elizabeth Gastal Fassa, Luiz Augusto Facchini, Anaclaudia Gastal Fassainfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Wagner Omar CuryCarvalho, Maitê Peres deFassa, Maria Elizabeth GastalFacchini, Luiz AugustoFassa, Anaclaudia Gastal2020-12-29T06:48:11Zoai:ojs.rbmfc.org.br:article/2673Revistahttp://www.rbmfc.org.br/index.php/rbmfchttps://www.rbmfc.org.br/rbmfc/oai||david@sbmfc.org.br2179-79941809-5909opendoar:2020-12-29T06:48:11Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online) - Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Clinical communication skills of preceptors of family and community medicine in Florianópolis, Santa Catarina, Brazil
Habilidades de comunicación clínica de los preceptores de medicina de familia y comunidad en Florianópolis, Santa Catarina, Brasil
Habilidades de comunicação clínica dos preceptores de medicina de família e comunidade em Florianópolis, Santa Catarina, Brasil
title Clinical communication skills of preceptors of family and community medicine in Florianópolis, Santa Catarina, Brazil
spellingShingle Clinical communication skills of preceptors of family and community medicine in Florianópolis, Santa Catarina, Brazil
Silva, Wagner Omar Cury
Education, Medical
Physician-Patient Relations
Primary Health Care
Health Communication
Formative Feedback.
Educación Médica
Relaciones Médico-Paciente
Atención Primaria de Salud
Comunicación en Salud
Retroalimentación Formativa
Educação Médica
Relações Médico-Paciente
Atenção Primária à Saúde
Comunicação em Saúde
Feedback Formativo.
title_short Clinical communication skills of preceptors of family and community medicine in Florianópolis, Santa Catarina, Brazil
title_full Clinical communication skills of preceptors of family and community medicine in Florianópolis, Santa Catarina, Brazil
title_fullStr Clinical communication skills of preceptors of family and community medicine in Florianópolis, Santa Catarina, Brazil
title_full_unstemmed Clinical communication skills of preceptors of family and community medicine in Florianópolis, Santa Catarina, Brazil
title_sort Clinical communication skills of preceptors of family and community medicine in Florianópolis, Santa Catarina, Brazil
author Silva, Wagner Omar Cury
author_facet Silva, Wagner Omar Cury
Carvalho, Maitê Peres de
Fassa, Maria Elizabeth Gastal
Facchini, Luiz Augusto
Fassa, Anaclaudia Gastal
author_role author
author2 Carvalho, Maitê Peres de
Fassa, Maria Elizabeth Gastal
Facchini, Luiz Augusto
Fassa, Anaclaudia Gastal
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Wagner Omar Cury
Carvalho, Maitê Peres de
Fassa, Maria Elizabeth Gastal
Facchini, Luiz Augusto
Fassa, Anaclaudia Gastal
dc.subject.por.fl_str_mv Education, Medical
Physician-Patient Relations
Primary Health Care
Health Communication
Formative Feedback.
Educación Médica
Relaciones Médico-Paciente
Atención Primaria de Salud
Comunicación en Salud
Retroalimentación Formativa
Educação Médica
Relações Médico-Paciente
Atenção Primária à Saúde
Comunicação em Saúde
Feedback Formativo.
topic Education, Medical
Physician-Patient Relations
Primary Health Care
Health Communication
Formative Feedback.
Educación Médica
Relaciones Médico-Paciente
Atención Primaria de Salud
Comunicación en Salud
Retroalimentación Formativa
Educação Médica
Relações Médico-Paciente
Atenção Primária à Saúde
Comunicação em Saúde
Feedback Formativo.
description Objective: This study investigated self-assessment of preceptors (short version of the Calgary-Cambridge Observation Guide) about how much they apply and teach CCS, as well as about teaching opportunities and feedback quality. Methods: A cross-sectional study was carried out with 44 active preceptors of the internship and of the family and community medicine residency of Florianópolis, Santa Catarina, Brazil. Results: Preceptors self-assessed positively regarding CCS application and teaching, but CCS teaching opportunities are scarce and feedback quality is medium. Conclusion: Physical structure and permanent education on feedback and teaching methods, including video recording, need to be improved to expand CCS teaching opportunities.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigos Originais; Original Articles
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/2673
10.5712/rbmfc15(42)2673
url https://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/2673
identifier_str_mv 10.5712/rbmfc15(42)2673
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/2673/1584
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade; Vol. 15 No. 42 (2020); 2673
Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade; Vol. 15 Núm. 42 (2020); 2673
Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade; v. 15 n. 42 (2020); 2673
2179-7994
1809-5909
reponame:Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)
instacron:SBMFC
instname_str Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)
instacron_str SBMFC
institution SBMFC
reponame_str Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online)
collection Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online) - Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)
repository.mail.fl_str_mv ||david@sbmfc.org.br
_version_ 1752122109809655808