A sala de aula de matemática: o discurso do professor e as implicações pedagógicas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP |
Texto Completo: | http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/693 |
Resumo: | This study deals with the analysis of the speech by the teacher of mathematics in the atmosphere of the classroom. Our focus is to examine whether the teacher s speech favors or not the interaction and participation of the student in the construction of knowledge. Our starting point is the marks, which signal the stereotype created concerning Mathematics. To support our assumptions, we set our topics on the Critical Analysis of Speech, using the three-dimensional model of Fairclough. The research is of a qualitative nature, which prioritizes the interpretation of data, and starts from the analysis of some elements such as the ethos and some modalizers (verbal mode, lexical choice, intonation). For the analysis of the corpus, we used the following instruments: questionnaires, interviews and recordings of classes, duly transcribed, which gave us the support we needed to understand that the teacher and the student reflect their individual experience in the classroom and their social background interfere in the search of strategies that lead to transformation of individual and group behavior of interlocutors. Therefore we examine the construction of knowledge from the speech and the implications of the teacher s role in the classroom |
id |
UCAP_1ccdcd90cecaea4b62be1adf1cf68fd3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:tede2.unicap.br:tede/693 |
network_acronym_str |
UCAP |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP |
repository_id_str |
4646 |
spelling |
Matos, Junot CornélioCPF:33579881434http://lattes.cnpq.br/4627841295680114Lima, Paulo FigueiredoCPF:00000000481http://lattes.cnpq.br/7628496873937151Melo, Maria de Fátima Vilar deCPF:15255514420http://lattes.cnpq.br/3199275542771594CPF:10138129487http://lattes.cnpq.br/1346344770635274Cordeiro, Carlos Alberto Cavalcanti2017-06-01T18:24:25Z2010-05-072008-05-27CORDEIRO, Carlos Alberto Cavalcanti. A sala de aula de matemática: o discurso do professor e as implicações pedagógicas. 2008. 143 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Linguagem) - Universidade Católica de Pernambuco, Recife, 2008.http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/693This study deals with the analysis of the speech by the teacher of mathematics in the atmosphere of the classroom. Our focus is to examine whether the teacher s speech favors or not the interaction and participation of the student in the construction of knowledge. Our starting point is the marks, which signal the stereotype created concerning Mathematics. To support our assumptions, we set our topics on the Critical Analysis of Speech, using the three-dimensional model of Fairclough. The research is of a qualitative nature, which prioritizes the interpretation of data, and starts from the analysis of some elements such as the ethos and some modalizers (verbal mode, lexical choice, intonation). For the analysis of the corpus, we used the following instruments: questionnaires, interviews and recordings of classes, duly transcribed, which gave us the support we needed to understand that the teacher and the student reflect their individual experience in the classroom and their social background interfere in the search of strategies that lead to transformation of individual and group behavior of interlocutors. Therefore we examine the construction of knowledge from the speech and the implications of the teacher s role in the classroomEste estudo trata da análise do discurso do professor de matemática no ambiente de sala de aula. O nosso foco é analisar se o discurso do professor favorece ou não a interação e a participação do aluno na construção do conhecimento. Partimos da identificação das marcas discursivas, que sinalizam o estereótipo criado em torno da Matemática. Para fundamentar nossos pressupostos, nos pautamos na Análise Crítica do Discurso, utilizando o modelo tridimensional de Fairclough. A pesquisa é de natureza qualitativa, que prioriza a interpretação dos dados, em que partimos da análise de alguns elementos como: o ethos e alguns modalizadores (modo verbal, escolha lexical, entonação). Para análise do corpus, utilizamos os seguintes instrumentos: questionários, entrevistas e gravações de aulas, devidamente transcritos, que nos deram o suporte de que precisávamos, para compreender que o professor e o aluno refletem suas experiências individuais, no ambiente de sala de aula, e que o contexto social repercute na tomada de estratégias, permitindo a transformação do comportamento individual e coletivo dos interlocutores. Assim analisamos a construção do saber a partir do discurso do professor e as implicações pedagógicas em sala de aulaMade available in DSpace on 2017-06-01T18:24:25Z (GMT). No. of bitstreams: 1 dissertacao_carlos_alberto.pdf: 897020 bytes, checksum: 0ddcb446af828dfed406df4379f7f51f (MD5) Previous issue date: 2008-05-27application/pdfporUniversidade Católica de PernambucoMestrado em Ciências da LinguagemUNICAPBRCiências da Linguagemanálise do discursolinguagem e línguasaprendizagemensinodissertaçõesspeech analysisspeech and languagelearningteachingdissertationsCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICAA sala de aula de matemática: o discurso do professor e as implicações pedagógicasinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAPinstname:Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP)instacron:UNICAPORIGINALdissertacao_carlos_alberto.pdfapplication/pdf897020http://tede2.unicap.br:8080/tede/bitstream/tede/693/1/dissertacao_carlos_alberto.pdf0ddcb446af828dfed406df4379f7f51fMD51tede/6932018-09-24 15:29:28.064oai:tede2.unicap.br:tede/693Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede2.unicap.br:8080/http://tede2.unicap.br:8080/oai/requestbiblioteca@unicap.br||biblioteca@unicap.bropendoar:46462018-09-24T18:29:28Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP - Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A sala de aula de matemática: o discurso do professor e as implicações pedagógicas |
title |
A sala de aula de matemática: o discurso do professor e as implicações pedagógicas |
spellingShingle |
A sala de aula de matemática: o discurso do professor e as implicações pedagógicas Cordeiro, Carlos Alberto Cavalcanti análise do discurso linguagem e línguas aprendizagem ensino dissertações speech analysis speech and language learning teaching dissertations CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
title_short |
A sala de aula de matemática: o discurso do professor e as implicações pedagógicas |
title_full |
A sala de aula de matemática: o discurso do professor e as implicações pedagógicas |
title_fullStr |
A sala de aula de matemática: o discurso do professor e as implicações pedagógicas |
title_full_unstemmed |
A sala de aula de matemática: o discurso do professor e as implicações pedagógicas |
title_sort |
A sala de aula de matemática: o discurso do professor e as implicações pedagógicas |
author |
Cordeiro, Carlos Alberto Cavalcanti |
author_facet |
Cordeiro, Carlos Alberto Cavalcanti |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Matos, Junot Cornélio |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:33579881434 |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4627841295680114 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Lima, Paulo Figueiredo |
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv |
CPF:00000000481 |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7628496873937151 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Melo, Maria de Fátima Vilar de |
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv |
CPF:15255514420 |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3199275542771594 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:10138129487 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1346344770635274 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cordeiro, Carlos Alberto Cavalcanti |
contributor_str_mv |
Matos, Junot Cornélio Lima, Paulo Figueiredo Melo, Maria de Fátima Vilar de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
análise do discurso linguagem e línguas aprendizagem ensino dissertações |
topic |
análise do discurso linguagem e línguas aprendizagem ensino dissertações speech analysis speech and language learning teaching dissertations CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
speech analysis speech and language learning teaching dissertations |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
description |
This study deals with the analysis of the speech by the teacher of mathematics in the atmosphere of the classroom. Our focus is to examine whether the teacher s speech favors or not the interaction and participation of the student in the construction of knowledge. Our starting point is the marks, which signal the stereotype created concerning Mathematics. To support our assumptions, we set our topics on the Critical Analysis of Speech, using the three-dimensional model of Fairclough. The research is of a qualitative nature, which prioritizes the interpretation of data, and starts from the analysis of some elements such as the ethos and some modalizers (verbal mode, lexical choice, intonation). For the analysis of the corpus, we used the following instruments: questionnaires, interviews and recordings of classes, duly transcribed, which gave us the support we needed to understand that the teacher and the student reflect their individual experience in the classroom and their social background interfere in the search of strategies that lead to transformation of individual and group behavior of interlocutors. Therefore we examine the construction of knowledge from the speech and the implications of the teacher s role in the classroom |
publishDate |
2008 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2008-05-27 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2010-05-07 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2017-06-01T18:24:25Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
CORDEIRO, Carlos Alberto Cavalcanti. A sala de aula de matemática: o discurso do professor e as implicações pedagógicas. 2008. 143 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Linguagem) - Universidade Católica de Pernambuco, Recife, 2008. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/693 |
identifier_str_mv |
CORDEIRO, Carlos Alberto Cavalcanti. A sala de aula de matemática: o discurso do professor e as implicações pedagógicas. 2008. 143 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Linguagem) - Universidade Católica de Pernambuco, Recife, 2008. |
url |
http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/693 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica de Pernambuco |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Mestrado em Ciências da Linguagem |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UNICAP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Ciências da Linguagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica de Pernambuco |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP instname:Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP) instacron:UNICAP |
instname_str |
Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP) |
instacron_str |
UNICAP |
institution |
UNICAP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://tede2.unicap.br:8080/tede/bitstream/tede/693/1/dissertacao_carlos_alberto.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
0ddcb446af828dfed406df4379f7f51f |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP - Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca@unicap.br||biblioteca@unicap.br |
_version_ |
1800390529093992448 |