Educação bilingüe e ensino de língua estrangeira: estudo de caso
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP |
Texto Completo: | http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/709 |
Resumo: | The teaching of the English language has been through many stages along the years, many methods and approaches have been created, some were abandoned, others remained with new features. But it was only through recognizing the communicative function of language, represented by the beginning of the Communicative Approach, that old and new teaching techniques became meaningful for the foreign language learners. Today it is one of the most used approaches to teaching foreign language in Recife. Another approach is being used in many schools in our town, namely, the Systemic Approach. It is comprised of Stephen Krashen´s Second Language Theory and the Content-Based Instruction (CBI) approach from the bilingual education. This paper will compare the traditional approach, language through language, represented by the Communicative Approach; and the alternative one, language through content, represented by the Systemic Approach in order to investigate the learners proficiency level upon which each approach aims to achieve; and to show that the latter approach goes further when it offers its learners the opportunity to get away from the limits of the target language structure and beyond the limited number of functions, to explore the language in use in real concrete mathematical problems or in science class experiments |
id |
UCAP_aad60769ed92bd22bab68eca00ea0ae0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:tede2.unicap.br:tede/709 |
network_acronym_str |
UCAP |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP |
repository_id_str |
4646 |
spelling |
Aguiar, Marígia Ana de MouraCPF:78232961449http://lattes.cnpq.br/3414743790449351Bernardino Júnior, Francisco MadeiroCPF:43047165300http://lattes.cnpq.br/1934903225521860Matos, Francisco Cardoso Gomes deCPF:00000000900http://lattes.cnpq.br/8609003010667271CPF:47634472468http://lattes.cnpq.br/1306063607883290Soares, Isabelle Mayal2017-06-01T18:24:30Z2010-05-102009-03-01SOARES, Isabelle Mayal. Educação bilingüe e ensino de língua estrangeira: estudo de caso. 2009. 144 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Linguagem) - Universidade Católica de Pernambuco, Recife, 2009.http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/709The teaching of the English language has been through many stages along the years, many methods and approaches have been created, some were abandoned, others remained with new features. But it was only through recognizing the communicative function of language, represented by the beginning of the Communicative Approach, that old and new teaching techniques became meaningful for the foreign language learners. Today it is one of the most used approaches to teaching foreign language in Recife. Another approach is being used in many schools in our town, namely, the Systemic Approach. It is comprised of Stephen Krashen´s Second Language Theory and the Content-Based Instruction (CBI) approach from the bilingual education. This paper will compare the traditional approach, language through language, represented by the Communicative Approach; and the alternative one, language through content, represented by the Systemic Approach in order to investigate the learners proficiency level upon which each approach aims to achieve; and to show that the latter approach goes further when it offers its learners the opportunity to get away from the limits of the target language structure and beyond the limited number of functions, to explore the language in use in real concrete mathematical problems or in science class experimentsO ensino/aprendizagem de língua inglesa, ao longo dos anos, passou por diversas etapas, muitos métodos e abordagens foram criados, alguns abandonados, outros permaneceram com reformulações. Porém, foi só com a valorização da função comunicativa da linguagem, representada pelo surgimento da Abordagem Comunicativa, que velhas e novas técnicas de ensino/aprendizagem ganharam significado real para os alunos de língua estrangeira. Hoje, a Abordagem Comunicativa é uma das mais difundidas no ensino/aprendizagem de língua estrangeira no Recife. Uma outra abordagem está sendo aplicada em várias escolas da nossa cidade, a Abordagem Systemic, inspirada na teoria de aquisição de segunda língua de Stephen Krashen e do ensino de língua através da integração da linguagem com disciplinas escolares como ciências e matemática, oriundas da educação bilíngue. Este trabalho consiste em uma comparação entre a abordagem tradicional, a língua pela língua, representada pela Abordagem Comunicativa, e uma mais recente, a língua através de disciplinas da grade curricular dos alunos, representada pela Systemic. Investiga-se o nível de proficiência dos alunos na língua estrangeira, de acordo com cada abordagem, partindo do pressuposto de que a Abordagem Systemic pode levar o aluno a uma maior proficiência por oferecer a oportunidade de sair dos limites da estrutura da língua alvo e de um número limitado de funções, explorando a língua em uso nas atividades curriculares, na resolução de problemas matemáticos ou no desenvolvimento de experiências nas aulas de ciênciasMade available in DSpace on 2017-06-01T18:24:30Z (GMT). No. of bitstreams: 1 dissertaca_isabelle_mayal.pdf: 2439429 bytes, checksum: ff74cd818a2e2723bc96b08048d9c4ae (MD5) Previous issue date: 2009-03-01application/pdfporUniversidade Católica de PernambucoMestrado em Ciências da LinguagemUNICAPBRCiências da Linguagemlingüísticaeducação bilíngüelinguagem e línguas - estudo e ensinoaprendizagemlínguas modernas - estudo e ensinodissertaçõeslinguisticsbilingual educationlanguage and languages - study and teachinglearningmodern languages - study and teachingdissertationsCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICAEducação bilingüe e ensino de língua estrangeira: estudo de casoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAPinstname:Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP)instacron:UNICAPORIGINALdissertaca_isabelle_mayal.pdfapplication/pdf2439429http://tede2.unicap.br:8080/tede/bitstream/tede/709/1/dissertaca_isabelle_mayal.pdfff74cd818a2e2723bc96b08048d9c4aeMD51tede/7092018-09-24 15:29:27.593oai:tede2.unicap.br:tede/709Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede2.unicap.br:8080/http://tede2.unicap.br:8080/oai/requestbiblioteca@unicap.br||biblioteca@unicap.bropendoar:46462018-09-24T18:29:27Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP - Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Educação bilingüe e ensino de língua estrangeira: estudo de caso |
title |
Educação bilingüe e ensino de língua estrangeira: estudo de caso |
spellingShingle |
Educação bilingüe e ensino de língua estrangeira: estudo de caso Soares, Isabelle Mayal lingüística educação bilíngüe linguagem e línguas - estudo e ensino aprendizagem línguas modernas - estudo e ensino dissertações linguistics bilingual education language and languages - study and teaching learning modern languages - study and teaching dissertations CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
title_short |
Educação bilingüe e ensino de língua estrangeira: estudo de caso |
title_full |
Educação bilingüe e ensino de língua estrangeira: estudo de caso |
title_fullStr |
Educação bilingüe e ensino de língua estrangeira: estudo de caso |
title_full_unstemmed |
Educação bilingüe e ensino de língua estrangeira: estudo de caso |
title_sort |
Educação bilingüe e ensino de língua estrangeira: estudo de caso |
author |
Soares, Isabelle Mayal |
author_facet |
Soares, Isabelle Mayal |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Aguiar, Marígia Ana de Moura |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:78232961449 |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3414743790449351 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Bernardino Júnior, Francisco Madeiro |
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv |
CPF:43047165300 |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1934903225521860 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Matos, Francisco Cardoso Gomes de |
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv |
CPF:00000000900 |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8609003010667271 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:47634472468 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1306063607883290 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Soares, Isabelle Mayal |
contributor_str_mv |
Aguiar, Marígia Ana de Moura Bernardino Júnior, Francisco Madeiro Matos, Francisco Cardoso Gomes de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
lingüística educação bilíngüe linguagem e línguas - estudo e ensino aprendizagem línguas modernas - estudo e ensino dissertações |
topic |
lingüística educação bilíngüe linguagem e línguas - estudo e ensino aprendizagem línguas modernas - estudo e ensino dissertações linguistics bilingual education language and languages - study and teaching learning modern languages - study and teaching dissertations CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
linguistics bilingual education language and languages - study and teaching learning modern languages - study and teaching dissertations |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA |
description |
The teaching of the English language has been through many stages along the years, many methods and approaches have been created, some were abandoned, others remained with new features. But it was only through recognizing the communicative function of language, represented by the beginning of the Communicative Approach, that old and new teaching techniques became meaningful for the foreign language learners. Today it is one of the most used approaches to teaching foreign language in Recife. Another approach is being used in many schools in our town, namely, the Systemic Approach. It is comprised of Stephen Krashen´s Second Language Theory and the Content-Based Instruction (CBI) approach from the bilingual education. This paper will compare the traditional approach, language through language, represented by the Communicative Approach; and the alternative one, language through content, represented by the Systemic Approach in order to investigate the learners proficiency level upon which each approach aims to achieve; and to show that the latter approach goes further when it offers its learners the opportunity to get away from the limits of the target language structure and beyond the limited number of functions, to explore the language in use in real concrete mathematical problems or in science class experiments |
publishDate |
2009 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2009-03-01 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2010-05-10 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2017-06-01T18:24:30Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SOARES, Isabelle Mayal. Educação bilingüe e ensino de língua estrangeira: estudo de caso. 2009. 144 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Linguagem) - Universidade Católica de Pernambuco, Recife, 2009. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/709 |
identifier_str_mv |
SOARES, Isabelle Mayal. Educação bilingüe e ensino de língua estrangeira: estudo de caso. 2009. 144 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Linguagem) - Universidade Católica de Pernambuco, Recife, 2009. |
url |
http://tede2.unicap.br:8080/handle/tede/709 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica de Pernambuco |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Mestrado em Ciências da Linguagem |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UNICAP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Ciências da Linguagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica de Pernambuco |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP instname:Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP) instacron:UNICAP |
instname_str |
Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP) |
instacron_str |
UNICAP |
institution |
UNICAP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://tede2.unicap.br:8080/tede/bitstream/tede/709/1/dissertaca_isabelle_mayal.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
ff74cd818a2e2723bc96b08048d9c4ae |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNICAP - Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca@unicap.br||biblioteca@unicap.br |
_version_ |
1797223273161818112 |