Ethnomathemathics made by dressmaker: possibilities ans inspirations for pedagogical practives in Mathematics teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pissetti, Schayla Letyelle Costa
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Soares, Eliana Maria do Sacramento
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3733
Resumo: Understanding empirical built knowledge as main target and taking them as inspiration to school practices, we present a study based on ethnomathematic developed by a seamstress to deal with her job. Using cartographic design to follow her actions, related to measure, proportion, finance calculation among other concepts. We infer, by mapping her actions, that she uses her own language, coming from her cultural and social knowledge based on empirical learning, which emerged from observation and experimentation, being, so, an ethnomathematic. It is believable that this can be inspiring to teachers appreciate the mathematics learning from their students, as a starting point and contextualization to school math teaching. In an educational perspective, working with ethnomathematic in classroom means including a socio and cultural reality in which students are located in, to deployment of school activities. 
id UCS-4_502c48e099a1250085f64b4e307c543c
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3733
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Ethnomathemathics made by dressmaker: possibilities ans inspirations for pedagogical practives in Mathematics teachingEtnomatemática desarrollada por una costurera: posibilidades e inspiraciones para prácticas pedagógicas en la enseñanza de la MatemáticaA etnomatemática desenvolvida por uma costureira: possibilidades e inspirações para práticas pedagógicas de ensino da MatemáticaEtnomatemáticaSaberes EtnomatemáticosSaberes MatemáticosMatemática e CulturaEthnomathematicEthnomathematic KnowledgeMathematical KnowledgeMath and CultureEtnomatemáticaConocimiento EtnomatemáticoConocimiento MatemáticoMatemática y CulturaUnderstanding empirical built knowledge as main target and taking them as inspiration to school practices, we present a study based on ethnomathematic developed by a seamstress to deal with her job. Using cartographic design to follow her actions, related to measure, proportion, finance calculation among other concepts. We infer, by mapping her actions, that she uses her own language, coming from her cultural and social knowledge based on empirical learning, which emerged from observation and experimentation, being, so, an ethnomathematic. It is believable that this can be inspiring to teachers appreciate the mathematics learning from their students, as a starting point and contextualization to school math teaching. In an educational perspective, working with ethnomathematic in classroom means including a socio and cultural reality in which students are located in, to deployment of school activities. Con el objetivo de comprender los conocimientos construidos empíricamente y tomarlos como inspiración para las prácticas escolares, presentamos un estudio basado en la etnomatemática desarrollado por una costurera para abordar su trabajo. Utilizamos el diseño cartográfico con la intención de acompañar sus acciones, relacionadas a medidas, proporción, cálculos financieros, entre otros conceptos. Deducimos, a partir del mapeo de sus acciones, que ella utiliza un lenguaje propio, surgido de su contexto sociocultural y basado en sus conocimientos empíricos, surgidos de las observaciones y experiencias, siendo, por tanto, una etnomatemática. Creemos que esto puede ser inspirador para que los docentes valoren los conocimientos matemáticos de sus alumnos, como punto de partida y contextualización para la enseñanza de la matemática escolar. Desde una perspectiva didáctica, trabajar con la etnomatemática en el aula significa incluir la realidad sociocultural en la que se insertan los estudiantes, al desenvolvimiento de las actividades escolares.Com o objetivo de compreender os conhecimentos construídos empiricamente e tomá-los como inspiração para as práticas escolares, apresentamos um estudo baseado na etnomatemática desenvolvida por uma costureira para lidar com o seu trabalho. Para tanto, utilizamos o delineamento cartográfico com o intuito de acompanhar as atividades desenvolvidas, relacionadas a medidas, proporção, cálculos financeiros, entre outros conceitos. Diante disso, inferimos, a partir do mapeamento das ações da costureira, que ela faz uso de uma linguagem própria, advinda de seu contexto sociocultural e baseada em seus saberes empíricos, que emergiram de observações e experimentações, sendo, portanto, uma etnomatemática. Ademais, acreditamos que isso pode inspirar professores a valorizar os saberes matemáticos de seus alunos, como ponto de partida e contextualização para o ensino da matemática escolar. Em uma perspectiva didática, trabalhar com etnomatemática em sala de aula significa incluir a realidade sociocultural na qual os alunos se inserem, no desdobramento das atividades escolares.Editora Cruzeiro do Sul2022-07-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/373310.26843/rencima.v13n4a05Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 4 (2022): jul./set.; 1-212179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3733/1796https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessPissetti, Schayla Letyelle CostaSoares, Eliana Maria do Sacramento2023-04-22T01:12:03Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3733Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-22T01:12:03Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Ethnomathemathics made by dressmaker: possibilities ans inspirations for pedagogical practives in Mathematics teaching
Etnomatemática desarrollada por una costurera: posibilidades e inspiraciones para prácticas pedagógicas en la enseñanza de la Matemática
A etnomatemática desenvolvida por uma costureira: possibilidades e inspirações para práticas pedagógicas de ensino da Matemática
title Ethnomathemathics made by dressmaker: possibilities ans inspirations for pedagogical practives in Mathematics teaching
spellingShingle Ethnomathemathics made by dressmaker: possibilities ans inspirations for pedagogical practives in Mathematics teaching
Pissetti, Schayla Letyelle Costa
Etnomatemática
Saberes Etnomatemáticos
Saberes Matemáticos
Matemática e Cultura
Ethnomathematic
Ethnomathematic Knowledge
Mathematical Knowledge
Math and Culture
Etnomatemática
Conocimiento Etnomatemático
Conocimiento Matemático
Matemática y Cultura
title_short Ethnomathemathics made by dressmaker: possibilities ans inspirations for pedagogical practives in Mathematics teaching
title_full Ethnomathemathics made by dressmaker: possibilities ans inspirations for pedagogical practives in Mathematics teaching
title_fullStr Ethnomathemathics made by dressmaker: possibilities ans inspirations for pedagogical practives in Mathematics teaching
title_full_unstemmed Ethnomathemathics made by dressmaker: possibilities ans inspirations for pedagogical practives in Mathematics teaching
title_sort Ethnomathemathics made by dressmaker: possibilities ans inspirations for pedagogical practives in Mathematics teaching
author Pissetti, Schayla Letyelle Costa
author_facet Pissetti, Schayla Letyelle Costa
Soares, Eliana Maria do Sacramento
author_role author
author2 Soares, Eliana Maria do Sacramento
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pissetti, Schayla Letyelle Costa
Soares, Eliana Maria do Sacramento
dc.subject.por.fl_str_mv Etnomatemática
Saberes Etnomatemáticos
Saberes Matemáticos
Matemática e Cultura
Ethnomathematic
Ethnomathematic Knowledge
Mathematical Knowledge
Math and Culture
Etnomatemática
Conocimiento Etnomatemático
Conocimiento Matemático
Matemática y Cultura
topic Etnomatemática
Saberes Etnomatemáticos
Saberes Matemáticos
Matemática e Cultura
Ethnomathematic
Ethnomathematic Knowledge
Mathematical Knowledge
Math and Culture
Etnomatemática
Conocimiento Etnomatemático
Conocimiento Matemático
Matemática y Cultura
description Understanding empirical built knowledge as main target and taking them as inspiration to school practices, we present a study based on ethnomathematic developed by a seamstress to deal with her job. Using cartographic design to follow her actions, related to measure, proportion, finance calculation among other concepts. We infer, by mapping her actions, that she uses her own language, coming from her cultural and social knowledge based on empirical learning, which emerged from observation and experimentation, being, so, an ethnomathematic. It is believable that this can be inspiring to teachers appreciate the mathematics learning from their students, as a starting point and contextualization to school math teaching. In an educational perspective, working with ethnomathematic in classroom means including a socio and cultural reality in which students are located in, to deployment of school activities. 
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3733
10.26843/rencima.v13n4a05
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3733
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v13n4a05
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3733/1796
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 4 (2022): jul./set.; 1-21
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306133583691776