Statistical thinking in a Mathematical modeling activity: ressignificating the launch of paper aircraft

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vertuan, Rodolfo Eduardo
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Silva, Karina Alessandra Passos da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/1672
Resumo: In this article we investigate statistical thinking manifestations revealed in the written production of students when developing a Mathematical Modeling activity. We base ourselves on theoretical contributions related to statistical thinking, associated with the idea of variation, more specifically, the production and analysis of data and the decision taken from them; to Statistics Education understood as an area concerned in the relation of the concepts of statistics and probability with other fields of knowledge, as well as with situations in which the concepts are used; and to Mathematical Modeling considered a teaching methodology in which mathematics contents emerge from a situation not essentially mathematic. We analyze an activity developed by a group of students in the context of a Mathematical Modeling discipline of the seventh period of the degree course in Mathematics of a federal university of Paraná. We use qualitative analysis to investigate students' written records, we evidence that statistical thinking is manifested from the planning of actions for the collection of data, the collection itself and the organization of these data, the interpretation of data through statistics concepts descriptions, as well as the use of different representations to think about problem.
id UCS-4_59aaf63a0be8689880609c450e0f45b7
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1672
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Statistical thinking in a Mathematical modeling activity: ressignificating the launch of paper aircraftPensamento estatístico em uma atividade de modelagem Matemática: ressignificando o lançamento de aviões de papelEducação MatemáticaEducação EstatísticaPensamento EstatísticoModelagem MatemáticaMathematics EducationStatistics EducationStatistical ThinkingMathematical ModelingIn this article we investigate statistical thinking manifestations revealed in the written production of students when developing a Mathematical Modeling activity. We base ourselves on theoretical contributions related to statistical thinking, associated with the idea of variation, more specifically, the production and analysis of data and the decision taken from them; to Statistics Education understood as an area concerned in the relation of the concepts of statistics and probability with other fields of knowledge, as well as with situations in which the concepts are used; and to Mathematical Modeling considered a teaching methodology in which mathematics contents emerge from a situation not essentially mathematic. We analyze an activity developed by a group of students in the context of a Mathematical Modeling discipline of the seventh period of the degree course in Mathematics of a federal university of Paraná. We use qualitative analysis to investigate students' written records, we evidence that statistical thinking is manifested from the planning of actions for the collection of data, the collection itself and the organization of these data, the interpretation of data through statistics concepts descriptions, as well as the use of different representations to think about problem.Neste artigo apresentamos resultados de uma pesquisa que busca evidenciar manifestações do pensamento estatístico reveladas na produção escrita de estudantes ao desenvolverem uma atividade de Modelagem Matemática. Fundamentamo-nos em aportes teóricos relativos ao pensamento estatístico, associado à ideia de variação, mais especificamente, à produção e à análise de dados e à tomada de decisão acerca dos mesmos; à Educação Estatística entendida como área preocupada na relação dos conceitos da Estatística e da Probabilidade com outros campos do conhecimento, bem como com situações em que os conceitos são utilizados; e à Modelagem Matemática considerada uma metodologia de ensino em que emergem conteúdos matemáticos a partir de uma situação não essencialmente Matemática. Analisamos uma atividade desenvolvida por um grupo de estudantes no contexto de uma disciplina de Modelagem Matemática do sétimo período do curso de Licenciatura em Matemática de uma universidade federal do Paraná. Por meio de análise qualitativa de cunho interpretativo dos registros escritos dos estudantes, evidenciamos que o pensamento estatístico é manifestado desde o planejamento de ações para a coleta de dados, a coleta propriamente dita e a organização desses dados, a interpretação de dados via conceitos da Estatística Descritiva, bem como a utilização de diferentes representações para pensar o problema.Editora Cruzeiro do Sul2018-05-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/167210.26843/rencima.v9i2.1672Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 9 n. 2 (2018): maio; 320-3342179-426X10.26843/rencima.v9i2reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/1672/974https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessVertuan, Rodolfo EduardoSilva, Karina Alessandra Passos da2023-04-20T23:04:40Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1672Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-20T23:04:40Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Statistical thinking in a Mathematical modeling activity: ressignificating the launch of paper aircraft
Pensamento estatístico em uma atividade de modelagem Matemática: ressignificando o lançamento de aviões de papel
title Statistical thinking in a Mathematical modeling activity: ressignificating the launch of paper aircraft
spellingShingle Statistical thinking in a Mathematical modeling activity: ressignificating the launch of paper aircraft
Vertuan, Rodolfo Eduardo
Educação Matemática
Educação Estatística
Pensamento Estatístico
Modelagem Matemática
Mathematics Education
Statistics Education
Statistical Thinking
Mathematical Modeling
title_short Statistical thinking in a Mathematical modeling activity: ressignificating the launch of paper aircraft
title_full Statistical thinking in a Mathematical modeling activity: ressignificating the launch of paper aircraft
title_fullStr Statistical thinking in a Mathematical modeling activity: ressignificating the launch of paper aircraft
title_full_unstemmed Statistical thinking in a Mathematical modeling activity: ressignificating the launch of paper aircraft
title_sort Statistical thinking in a Mathematical modeling activity: ressignificating the launch of paper aircraft
author Vertuan, Rodolfo Eduardo
author_facet Vertuan, Rodolfo Eduardo
Silva, Karina Alessandra Passos da
author_role author
author2 Silva, Karina Alessandra Passos da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vertuan, Rodolfo Eduardo
Silva, Karina Alessandra Passos da
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Matemática
Educação Estatística
Pensamento Estatístico
Modelagem Matemática
Mathematics Education
Statistics Education
Statistical Thinking
Mathematical Modeling
topic Educação Matemática
Educação Estatística
Pensamento Estatístico
Modelagem Matemática
Mathematics Education
Statistics Education
Statistical Thinking
Mathematical Modeling
description In this article we investigate statistical thinking manifestations revealed in the written production of students when developing a Mathematical Modeling activity. We base ourselves on theoretical contributions related to statistical thinking, associated with the idea of variation, more specifically, the production and analysis of data and the decision taken from them; to Statistics Education understood as an area concerned in the relation of the concepts of statistics and probability with other fields of knowledge, as well as with situations in which the concepts are used; and to Mathematical Modeling considered a teaching methodology in which mathematics contents emerge from a situation not essentially mathematic. We analyze an activity developed by a group of students in the context of a Mathematical Modeling discipline of the seventh period of the degree course in Mathematics of a federal university of Paraná. We use qualitative analysis to investigate students' written records, we evidence that statistical thinking is manifested from the planning of actions for the collection of data, the collection itself and the organization of these data, the interpretation of data through statistics concepts descriptions, as well as the use of different representations to think about problem.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-05-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/1672
10.26843/rencima.v9i2.1672
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/1672
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v9i2.1672
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/1672/974
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 9 n. 2 (2018): maio; 320-334
2179-426X
10.26843/rencima.v9i2
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306130320523264