Trigonometric relationships of the rectangle triangle: one analytical study on epistemological and teaching obstacles

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cruz, Alanne de Jesus
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Fonseca, Laerte Silva da, Santos, Denize da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3005
Resumo: This article is part of the Master's research of the Graduate Program in Science and Mathematics Teaching at the Federal University of Sergipe (PPGECIMA/UFS), whose objective is to identify attentional mechanisms present in 9th grade mathematics textbooks, from the perspective of a praxeological analysis. In the focus of the research, this text seeks to present an analytical study in relation to the knowledge of the mathematical object Trigonometric Relations in the Right Triangle (RTRT), characterizing itself as bibliographic nature through an investigation in the catalog of theses and dissertations that address analysis of textbooks with an emphasis on this object. For that, we had as basis the assumptions of Bachelard (1996) and Brousseau (1986), observing that, in the first instance, there is still no specific research on the analysis of this mathematical object in mathematics textbooks.
id UCS-4_894c5e3b894460793e7b2e6c9829094d
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3005
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Trigonometric relationships of the rectangle triangle: one analytical study on epistemological and teaching obstaclesRelaciones trigonométricas del triángulo rectángulo: um estudio analítico de obstáculos epistemológicos y didácticosRelações trigonométricas do triângulo retângulo: um estudo analítico sobre obstáculos epistemológicos e didáticosRelações Trigonométricas no Triângulo RetânguloLivro DidáticoObstáculos Epistemológicos e DidáticosTrigonometric Relations in the Right TriangleTextbookEpistemological and Didactic ObstaclesRelaciones Trigonométricas en el Triángulo RectánguloLibro de TextoObstáculos Epistemológicos y DidácticosThis article is part of the Master's research of the Graduate Program in Science and Mathematics Teaching at the Federal University of Sergipe (PPGECIMA/UFS), whose objective is to identify attentional mechanisms present in 9th grade mathematics textbooks, from the perspective of a praxeological analysis. In the focus of the research, this text seeks to present an analytical study in relation to the knowledge of the mathematical object Trigonometric Relations in the Right Triangle (RTRT), characterizing itself as bibliographic nature through an investigation in the catalog of theses and dissertations that address analysis of textbooks with an emphasis on this object. For that, we had as basis the assumptions of Bachelard (1996) and Brousseau (1986), observing that, in the first instance, there is still no specific research on the analysis of this mathematical object in mathematics textbooks.Este artículo forma parte de la investigación del Máster del Programa de Postgrado en Docencia en Ciencias y Matemáticas de la Universidad Federal de Sergipe (PPGECIMA /UFS), cuyo objetivo es identificar los mecanismos atencionales presentes en los libros de texto de matemáticas de 9 ° grado, desde la perspectiva de un análisis praxeológico. En el foco de la investigación, el presente texto busca presentar un estudio analítico en relación al conocimiento del objeto matemático Relaciones Trigonométricas en el Triángulo Recto (RTTR), caracterizándose como de carácter bibliográfico a través de una investigación en el catálogo de tesis y disertaciones. que abordan el análisis de libros de texto con énfasis en este objeto. Para eso, tuvimos como base las suposiciones de Bachelard (1996) y Brousseau (1986), observando que, en primera instancia, aún no existe una investigación específica sobre el análisis de ese objeto matemático en los libros de texto de las matemáticas.Este artigo faz parte da pesquisa de Mestrado do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Federal de Sergipe (PPGECIMA/UFS), cujo objetivo foi identificar mecanismos atencionais presentes em livros didáticos de matemática do 9° ano do ensino fundamental, sob a perspectiva de uma análise praxeológica. No recorte da pesquisa, o presente texto busca apresentar um estudo analítico em relação ao conhecimento do objeto matemático Relações Trigonométricas no Triângulo Retângulo (RTTR), caracterizando-se como natureza bibliográfica por meio de uma investigação no catálogo de teses e dissertações que abordem sobre a análise de livros didáticos com ênfase nesse objeto. Para tanto, tivemos como fundamentos os pressupostos de Bachelard (1996) e Brousseau (1986), observando-se que, em primeira instância, ainda não há pesquisas específicas sobre análise desse objeto matemático em livros didáticos de matemática.Editora Cruzeiro do Sul2021-09-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/300510.26843/rencima.v12n4a15Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 4 (2021): jul./set.; 1-182179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3005/1627https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessCruz, Alanne de JesusFonseca, Laerte Silva daSantos, Denize da Silva2023-05-13T21:13:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3005Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-05-13T21:13:17Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Trigonometric relationships of the rectangle triangle: one analytical study on epistemological and teaching obstacles
Relaciones trigonométricas del triángulo rectángulo: um estudio analítico de obstáculos epistemológicos y didácticos
Relações trigonométricas do triângulo retângulo: um estudo analítico sobre obstáculos epistemológicos e didáticos
title Trigonometric relationships of the rectangle triangle: one analytical study on epistemological and teaching obstacles
spellingShingle Trigonometric relationships of the rectangle triangle: one analytical study on epistemological and teaching obstacles
Cruz, Alanne de Jesus
Relações Trigonométricas no Triângulo Retângulo
Livro Didático
Obstáculos Epistemológicos e Didáticos
Trigonometric Relations in the Right Triangle
Textbook
Epistemological and Didactic Obstacles
Relaciones Trigonométricas en el Triángulo Rectángulo
Libro de Texto
Obstáculos Epistemológicos y Didácticos
title_short Trigonometric relationships of the rectangle triangle: one analytical study on epistemological and teaching obstacles
title_full Trigonometric relationships of the rectangle triangle: one analytical study on epistemological and teaching obstacles
title_fullStr Trigonometric relationships of the rectangle triangle: one analytical study on epistemological and teaching obstacles
title_full_unstemmed Trigonometric relationships of the rectangle triangle: one analytical study on epistemological and teaching obstacles
title_sort Trigonometric relationships of the rectangle triangle: one analytical study on epistemological and teaching obstacles
author Cruz, Alanne de Jesus
author_facet Cruz, Alanne de Jesus
Fonseca, Laerte Silva da
Santos, Denize da Silva
author_role author
author2 Fonseca, Laerte Silva da
Santos, Denize da Silva
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cruz, Alanne de Jesus
Fonseca, Laerte Silva da
Santos, Denize da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Relações Trigonométricas no Triângulo Retângulo
Livro Didático
Obstáculos Epistemológicos e Didáticos
Trigonometric Relations in the Right Triangle
Textbook
Epistemological and Didactic Obstacles
Relaciones Trigonométricas en el Triángulo Rectángulo
Libro de Texto
Obstáculos Epistemológicos y Didácticos
topic Relações Trigonométricas no Triângulo Retângulo
Livro Didático
Obstáculos Epistemológicos e Didáticos
Trigonometric Relations in the Right Triangle
Textbook
Epistemological and Didactic Obstacles
Relaciones Trigonométricas en el Triángulo Rectángulo
Libro de Texto
Obstáculos Epistemológicos y Didácticos
description This article is part of the Master's research of the Graduate Program in Science and Mathematics Teaching at the Federal University of Sergipe (PPGECIMA/UFS), whose objective is to identify attentional mechanisms present in 9th grade mathematics textbooks, from the perspective of a praxeological analysis. In the focus of the research, this text seeks to present an analytical study in relation to the knowledge of the mathematical object Trigonometric Relations in the Right Triangle (RTRT), characterizing itself as bibliographic nature through an investigation in the catalog of theses and dissertations that address analysis of textbooks with an emphasis on this object. For that, we had as basis the assumptions of Bachelard (1996) and Brousseau (1986), observing that, in the first instance, there is still no specific research on the analysis of this mathematical object in mathematics textbooks.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3005
10.26843/rencima.v12n4a15
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3005
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v12n4a15
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3005/1627
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 4 (2021): jul./set.; 1-18
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306132825571328