Trigonometric relationships of the rectangle triangle: one analytical study on epistemological and teaching obstacles
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3005 |
Resumo: | This article is part of the Master's research of the Graduate Program in Science and Mathematics Teaching at the Federal University of Sergipe (PPGECIMA/UFS), whose objective is to identify attentional mechanisms present in 9th grade mathematics textbooks, from the perspective of a praxeological analysis. In the focus of the research, this text seeks to present an analytical study in relation to the knowledge of the mathematical object Trigonometric Relations in the Right Triangle (RTRT), characterizing itself as bibliographic nature through an investigation in the catalog of theses and dissertations that address analysis of textbooks with an emphasis on this object. For that, we had as basis the assumptions of Bachelard (1996) and Brousseau (1986), observing that, in the first instance, there is still no specific research on the analysis of this mathematical object in mathematics textbooks. |
id |
UCS-4_894c5e3b894460793e7b2e6c9829094d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3005 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Trigonometric relationships of the rectangle triangle: one analytical study on epistemological and teaching obstaclesRelaciones trigonométricas del triángulo rectángulo: um estudio analítico de obstáculos epistemológicos y didácticosRelações trigonométricas do triângulo retângulo: um estudo analítico sobre obstáculos epistemológicos e didáticosRelações Trigonométricas no Triângulo RetânguloLivro DidáticoObstáculos Epistemológicos e DidáticosTrigonometric Relations in the Right TriangleTextbookEpistemological and Didactic ObstaclesRelaciones Trigonométricas en el Triángulo RectánguloLibro de TextoObstáculos Epistemológicos y DidácticosThis article is part of the Master's research of the Graduate Program in Science and Mathematics Teaching at the Federal University of Sergipe (PPGECIMA/UFS), whose objective is to identify attentional mechanisms present in 9th grade mathematics textbooks, from the perspective of a praxeological analysis. In the focus of the research, this text seeks to present an analytical study in relation to the knowledge of the mathematical object Trigonometric Relations in the Right Triangle (RTRT), characterizing itself as bibliographic nature through an investigation in the catalog of theses and dissertations that address analysis of textbooks with an emphasis on this object. For that, we had as basis the assumptions of Bachelard (1996) and Brousseau (1986), observing that, in the first instance, there is still no specific research on the analysis of this mathematical object in mathematics textbooks.Este artículo forma parte de la investigación del Máster del Programa de Postgrado en Docencia en Ciencias y Matemáticas de la Universidad Federal de Sergipe (PPGECIMA /UFS), cuyo objetivo es identificar los mecanismos atencionales presentes en los libros de texto de matemáticas de 9 ° grado, desde la perspectiva de un análisis praxeológico. En el foco de la investigación, el presente texto busca presentar un estudio analítico en relación al conocimiento del objeto matemático Relaciones Trigonométricas en el Triángulo Recto (RTTR), caracterizándose como de carácter bibliográfico a través de una investigación en el catálogo de tesis y disertaciones. que abordan el análisis de libros de texto con énfasis en este objeto. Para eso, tuvimos como base las suposiciones de Bachelard (1996) y Brousseau (1986), observando que, en primera instancia, aún no existe una investigación específica sobre el análisis de ese objeto matemático en los libros de texto de las matemáticas.Este artigo faz parte da pesquisa de Mestrado do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Federal de Sergipe (PPGECIMA/UFS), cujo objetivo foi identificar mecanismos atencionais presentes em livros didáticos de matemática do 9° ano do ensino fundamental, sob a perspectiva de uma análise praxeológica. No recorte da pesquisa, o presente texto busca apresentar um estudo analítico em relação ao conhecimento do objeto matemático Relações Trigonométricas no Triângulo Retângulo (RTTR), caracterizando-se como natureza bibliográfica por meio de uma investigação no catálogo de teses e dissertações que abordem sobre a análise de livros didáticos com ênfase nesse objeto. Para tanto, tivemos como fundamentos os pressupostos de Bachelard (1996) e Brousseau (1986), observando-se que, em primeira instância, ainda não há pesquisas específicas sobre análise desse objeto matemático em livros didáticos de matemática.Editora Cruzeiro do Sul2021-09-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/300510.26843/rencima.v12n4a15Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 4 (2021): jul./set.; 1-182179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3005/1627https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessCruz, Alanne de JesusFonseca, Laerte Silva daSantos, Denize da Silva2023-05-13T21:13:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3005Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-05-13T21:13:17Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Trigonometric relationships of the rectangle triangle: one analytical study on epistemological and teaching obstacles Relaciones trigonométricas del triángulo rectángulo: um estudio analítico de obstáculos epistemológicos y didácticos Relações trigonométricas do triângulo retângulo: um estudo analítico sobre obstáculos epistemológicos e didáticos |
title |
Trigonometric relationships of the rectangle triangle: one analytical study on epistemological and teaching obstacles |
spellingShingle |
Trigonometric relationships of the rectangle triangle: one analytical study on epistemological and teaching obstacles Cruz, Alanne de Jesus Relações Trigonométricas no Triângulo Retângulo Livro Didático Obstáculos Epistemológicos e Didáticos Trigonometric Relations in the Right Triangle Textbook Epistemological and Didactic Obstacles Relaciones Trigonométricas en el Triángulo Rectángulo Libro de Texto Obstáculos Epistemológicos y Didácticos |
title_short |
Trigonometric relationships of the rectangle triangle: one analytical study on epistemological and teaching obstacles |
title_full |
Trigonometric relationships of the rectangle triangle: one analytical study on epistemological and teaching obstacles |
title_fullStr |
Trigonometric relationships of the rectangle triangle: one analytical study on epistemological and teaching obstacles |
title_full_unstemmed |
Trigonometric relationships of the rectangle triangle: one analytical study on epistemological and teaching obstacles |
title_sort |
Trigonometric relationships of the rectangle triangle: one analytical study on epistemological and teaching obstacles |
author |
Cruz, Alanne de Jesus |
author_facet |
Cruz, Alanne de Jesus Fonseca, Laerte Silva da Santos, Denize da Silva |
author_role |
author |
author2 |
Fonseca, Laerte Silva da Santos, Denize da Silva |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cruz, Alanne de Jesus Fonseca, Laerte Silva da Santos, Denize da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Relações Trigonométricas no Triângulo Retângulo Livro Didático Obstáculos Epistemológicos e Didáticos Trigonometric Relations in the Right Triangle Textbook Epistemological and Didactic Obstacles Relaciones Trigonométricas en el Triángulo Rectángulo Libro de Texto Obstáculos Epistemológicos y Didácticos |
topic |
Relações Trigonométricas no Triângulo Retângulo Livro Didático Obstáculos Epistemológicos e Didáticos Trigonometric Relations in the Right Triangle Textbook Epistemological and Didactic Obstacles Relaciones Trigonométricas en el Triángulo Rectángulo Libro de Texto Obstáculos Epistemológicos y Didácticos |
description |
This article is part of the Master's research of the Graduate Program in Science and Mathematics Teaching at the Federal University of Sergipe (PPGECIMA/UFS), whose objective is to identify attentional mechanisms present in 9th grade mathematics textbooks, from the perspective of a praxeological analysis. In the focus of the research, this text seeks to present an analytical study in relation to the knowledge of the mathematical object Trigonometric Relations in the Right Triangle (RTRT), characterizing itself as bibliographic nature through an investigation in the catalog of theses and dissertations that address analysis of textbooks with an emphasis on this object. For that, we had as basis the assumptions of Bachelard (1996) and Brousseau (1986), observing that, in the first instance, there is still no specific research on the analysis of this mathematical object in mathematics textbooks. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3005 10.26843/rencima.v12n4a15 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3005 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v12n4a15 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3005/1627 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 4 (2021): jul./set.; 1-18 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306132825571328 |