The specialized knowledge of the Early Childhood teacher of units of time: a formative case
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3246 |
Resumo: | Interest in studies on the teacher’s knowledge for mathematics teaching has been growing in recent years, considering the challenges inherent to teacher’s training. In this article, we present an excerpt of a continued training, conducted online via Google Meet, in which we focused on identifying the evidence of the knowledge revealed by the answers of a group of primary school teachers about time measurements. We used the “Mathematics Teacher’s Specialized Knowledge” (MTSK) as theoretical reference. We collected the data from a questionary and from performed tasks that we registered for posterior analysis. The study revealed the challenges the teachers found in planning and reflecting on actions articulated with the literature about the teaching of time measurements, and their worries over the knowledge needed to fulfill this strategy in this learning stage of the children. |
id |
UCS-4_ca2df3011da6d3493db2ca52f0e40e51 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3246 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
The specialized knowledge of the Early Childhood teacher of units of time: a formative caseEl conocimiento especializado del profesor para la enseñanza de las medidas de tiempo en la Educación Infantil: un caso formativoO conhecimento especializado do professor que ensina medidas de tempo na Educação Infantil: um caso formativoConhecimento EspecializadoMedidas de TempoEducação InfantilSpecialized KnowledgeTime MeasurementsEarly Childhood EducationConocimiento EspecializadoMedidas de TiempoEducación InfantilInterest in studies on the teacher’s knowledge for mathematics teaching has been growing in recent years, considering the challenges inherent to teacher’s training. In this article, we present an excerpt of a continued training, conducted online via Google Meet, in which we focused on identifying the evidence of the knowledge revealed by the answers of a group of primary school teachers about time measurements. We used the “Mathematics Teacher’s Specialized Knowledge” (MTSK) as theoretical reference. We collected the data from a questionary and from performed tasks that we registered for posterior analysis. The study revealed the challenges the teachers found in planning and reflecting on actions articulated with the literature about the teaching of time measurements, and their worries over the knowledge needed to fulfill this strategy in this learning stage of the children.El conocimiento especializado del profesor de matemáticas ha sido tema creciente de estudios en los últimos años, teniendo en cuenta los desafíos relacionados con la formación del profesorado. En este artículo, se presenta un extracto de educación continua, en línea a través de Meet, en la que se pretende identificar la evidencia de conocimiento en las respuestas de un grupo de maestros de educación infantil sobre las medidas de tiempo. Como marco teórico se utilizó el Conocimiento Especializado del Profesor de Matemáticas (MTSK, por sus siglas en inglés). Los datos fueron recopilados de registros de información, obtenidos desde un cuestionario y tareas que fueron analizadas posteriormente. La investigación desvela los desafíos que enfrentan los profesores respecto a la planificación y las reflexiones sobre temas vinculados con la literatura para la enseñanza de las medidas de tiempo, así como su preocupación por los conocimientos necesarios para llevar a cabo esta estrategia en esta fase de aprendizaje infantil.As investigações sobre o conhecimento do professor para o ensino de matemática nos últimos anos têm sido uma área de crescente interesse, tendo em vista os desafios inerentes à formação de professores. Neste artigo, apresentamos um excerto de uma formação continuada, on-line via Meet, na qual tivemos como objetivo identificar as evidências dos conhecimentos revelados nas respostas dadas por um grupo de professores da Educação Infantil sobre medidas de tempo. O referencial teórico utilizado foi o Mathematics Teacher’s Specialized Knowledge (MTSK). Os dados foram coletados por meio de registros das informações obtidas por um questionário e tarefas que foram analisadas posteriormente. A pesquisa revela os desafios encontrados pelos professores em planejar e refletir sobre ações articuladas com a literatura para o ensino de medidas de tempo, assim como sua preocupação acerca do conhecimento necessário para a realização dessa estratégia nessa fase de aprendizagem infantil.Editora Cruzeiro do Sul2021-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/324610.26843/rencima.v12n6a24Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 6 (2021): out./dez.; 1-252179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3246/1719https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessCassimiro, Silvia Regina SilvaAlencar, Edvonete SouzaFlor, Anildo SoaresSilva, Gerciane Gercina Araujo2023-05-13T21:57:35Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3246Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-05-13T21:57:35Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The specialized knowledge of the Early Childhood teacher of units of time: a formative case El conocimiento especializado del profesor para la enseñanza de las medidas de tiempo en la Educación Infantil: un caso formativo O conhecimento especializado do professor que ensina medidas de tempo na Educação Infantil: um caso formativo |
title |
The specialized knowledge of the Early Childhood teacher of units of time: a formative case |
spellingShingle |
The specialized knowledge of the Early Childhood teacher of units of time: a formative case Cassimiro, Silvia Regina Silva Conhecimento Especializado Medidas de Tempo Educação Infantil Specialized Knowledge Time Measurements Early Childhood Education Conocimiento Especializado Medidas de Tiempo Educación Infantil |
title_short |
The specialized knowledge of the Early Childhood teacher of units of time: a formative case |
title_full |
The specialized knowledge of the Early Childhood teacher of units of time: a formative case |
title_fullStr |
The specialized knowledge of the Early Childhood teacher of units of time: a formative case |
title_full_unstemmed |
The specialized knowledge of the Early Childhood teacher of units of time: a formative case |
title_sort |
The specialized knowledge of the Early Childhood teacher of units of time: a formative case |
author |
Cassimiro, Silvia Regina Silva |
author_facet |
Cassimiro, Silvia Regina Silva Alencar, Edvonete Souza Flor, Anildo Soares Silva, Gerciane Gercina Araujo |
author_role |
author |
author2 |
Alencar, Edvonete Souza Flor, Anildo Soares Silva, Gerciane Gercina Araujo |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cassimiro, Silvia Regina Silva Alencar, Edvonete Souza Flor, Anildo Soares Silva, Gerciane Gercina Araujo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Conhecimento Especializado Medidas de Tempo Educação Infantil Specialized Knowledge Time Measurements Early Childhood Education Conocimiento Especializado Medidas de Tiempo Educación Infantil |
topic |
Conhecimento Especializado Medidas de Tempo Educação Infantil Specialized Knowledge Time Measurements Early Childhood Education Conocimiento Especializado Medidas de Tiempo Educación Infantil |
description |
Interest in studies on the teacher’s knowledge for mathematics teaching has been growing in recent years, considering the challenges inherent to teacher’s training. In this article, we present an excerpt of a continued training, conducted online via Google Meet, in which we focused on identifying the evidence of the knowledge revealed by the answers of a group of primary school teachers about time measurements. We used the “Mathematics Teacher’s Specialized Knowledge” (MTSK) as theoretical reference. We collected the data from a questionary and from performed tasks that we registered for posterior analysis. The study revealed the challenges the teachers found in planning and reflecting on actions articulated with the literature about the teaching of time measurements, and their worries over the knowledge needed to fulfill this strategy in this learning stage of the children. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3246 10.26843/rencima.v12n6a24 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3246 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v12n6a24 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3246/1719 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 6 (2021): out./dez.; 1-25 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306133017460736 |