The specialized knowledge of the Early Childhood teacher of units of time: a formative case

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cassimiro, Silvia Regina Silva
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Alencar, Edvonete Souza, Flor, Anildo Soares, Silva, Gerciane Gercina Araujo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3246
Resumo: Interest in studies on the teacher’s knowledge for mathematics teaching has been growing in recent years, considering the challenges inherent to teacher’s training. In this article, we present an excerpt of a continued training, conducted online via Google Meet, in which we focused on identifying the evidence of the knowledge revealed by the answers of a group of primary school teachers about time measurements. We used the “Mathematics Teacher’s Specialized Knowledge” (MTSK) as theoretical reference. We collected the data from a questionary and from performed tasks that we registered for posterior analysis. The study revealed the challenges the teachers found in planning and reflecting on actions articulated with the literature about the teaching of time measurements, and their worries over the knowledge needed to fulfill this strategy in this learning stage of the children.
id UCS-4_ca2df3011da6d3493db2ca52f0e40e51
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3246
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling The specialized knowledge of the Early Childhood teacher of units of time: a formative caseEl conocimiento especializado del profesor para la enseñanza de las medidas de tiempo en la Educación Infantil: un caso formativoO conhecimento especializado do professor que ensina medidas de tempo na Educação Infantil: um caso formativoConhecimento EspecializadoMedidas de TempoEducação InfantilSpecialized KnowledgeTime MeasurementsEarly Childhood EducationConocimiento EspecializadoMedidas de TiempoEducación InfantilInterest in studies on the teacher’s knowledge for mathematics teaching has been growing in recent years, considering the challenges inherent to teacher’s training. In this article, we present an excerpt of a continued training, conducted online via Google Meet, in which we focused on identifying the evidence of the knowledge revealed by the answers of a group of primary school teachers about time measurements. We used the “Mathematics Teacher’s Specialized Knowledge” (MTSK) as theoretical reference. We collected the data from a questionary and from performed tasks that we registered for posterior analysis. The study revealed the challenges the teachers found in planning and reflecting on actions articulated with the literature about the teaching of time measurements, and their worries over the knowledge needed to fulfill this strategy in this learning stage of the children.El conocimiento especializado del profesor de matemáticas ha sido tema creciente de estudios en los últimos años, teniendo en cuenta los desafíos relacionados con la formación del profesorado. En este artículo, se presenta un extracto de educación continua, en línea a través de Meet, en la que se pretende identificar la evidencia de conocimiento en las respuestas de un grupo de maestros de educación infantil sobre las medidas de tiempo. Como marco teórico se utilizó el Conocimiento Especializado del Profesor de Matemáticas (MTSK, por sus siglas en inglés). Los datos fueron recopilados de registros de información, obtenidos desde un cuestionario y tareas que fueron analizadas posteriormente. La investigación desvela los desafíos que enfrentan los profesores respecto a la planificación y las reflexiones sobre temas vinculados con la literatura para la enseñanza de las medidas de tiempo, así como su preocupación por los conocimientos necesarios para llevar a cabo esta estrategia en esta fase de aprendizaje infantil.As investigações sobre o conhecimento do professor para o ensino de matemática nos últimos anos têm sido uma área de crescente interesse, tendo em vista os desafios inerentes à formação de professores. Neste artigo, apresentamos um excerto de uma formação continuada, on-line via Meet, na qual tivemos como objetivo identificar as evidências dos conhecimentos revelados nas respostas dadas por um grupo de professores da Educação Infantil sobre medidas de tempo. O referencial teórico utilizado foi o Mathematics Teacher’s Specialized Knowledge (MTSK). Os dados foram coletados por meio de registros das informações obtidas por um questionário e tarefas que foram analisadas posteriormente. A pesquisa revela os desafios encontrados pelos professores em planejar e refletir sobre ações articuladas com a literatura para o ensino de medidas de tempo, assim como sua preocupação acerca do conhecimento necessário para a realização dessa estratégia nessa fase de aprendizagem infantil.Editora Cruzeiro do Sul2021-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/324610.26843/rencima.v12n6a24Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 6 (2021): out./dez.; 1-252179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3246/1719https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessCassimiro, Silvia Regina SilvaAlencar, Edvonete SouzaFlor, Anildo SoaresSilva, Gerciane Gercina Araujo2023-05-13T21:57:35Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3246Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-05-13T21:57:35Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv The specialized knowledge of the Early Childhood teacher of units of time: a formative case
El conocimiento especializado del profesor para la enseñanza de las medidas de tiempo en la Educación Infantil: un caso formativo
O conhecimento especializado do professor que ensina medidas de tempo na Educação Infantil: um caso formativo
title The specialized knowledge of the Early Childhood teacher of units of time: a formative case
spellingShingle The specialized knowledge of the Early Childhood teacher of units of time: a formative case
Cassimiro, Silvia Regina Silva
Conhecimento Especializado
Medidas de Tempo
Educação Infantil
Specialized Knowledge
Time Measurements
Early Childhood Education
Conocimiento Especializado
Medidas de Tiempo
Educación Infantil
title_short The specialized knowledge of the Early Childhood teacher of units of time: a formative case
title_full The specialized knowledge of the Early Childhood teacher of units of time: a formative case
title_fullStr The specialized knowledge of the Early Childhood teacher of units of time: a formative case
title_full_unstemmed The specialized knowledge of the Early Childhood teacher of units of time: a formative case
title_sort The specialized knowledge of the Early Childhood teacher of units of time: a formative case
author Cassimiro, Silvia Regina Silva
author_facet Cassimiro, Silvia Regina Silva
Alencar, Edvonete Souza
Flor, Anildo Soares
Silva, Gerciane Gercina Araujo
author_role author
author2 Alencar, Edvonete Souza
Flor, Anildo Soares
Silva, Gerciane Gercina Araujo
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cassimiro, Silvia Regina Silva
Alencar, Edvonete Souza
Flor, Anildo Soares
Silva, Gerciane Gercina Araujo
dc.subject.por.fl_str_mv Conhecimento Especializado
Medidas de Tempo
Educação Infantil
Specialized Knowledge
Time Measurements
Early Childhood Education
Conocimiento Especializado
Medidas de Tiempo
Educación Infantil
topic Conhecimento Especializado
Medidas de Tempo
Educação Infantil
Specialized Knowledge
Time Measurements
Early Childhood Education
Conocimiento Especializado
Medidas de Tiempo
Educación Infantil
description Interest in studies on the teacher’s knowledge for mathematics teaching has been growing in recent years, considering the challenges inherent to teacher’s training. In this article, we present an excerpt of a continued training, conducted online via Google Meet, in which we focused on identifying the evidence of the knowledge revealed by the answers of a group of primary school teachers about time measurements. We used the “Mathematics Teacher’s Specialized Knowledge” (MTSK) as theoretical reference. We collected the data from a questionary and from performed tasks that we registered for posterior analysis. The study revealed the challenges the teachers found in planning and reflecting on actions articulated with the literature about the teaching of time measurements, and their worries over the knowledge needed to fulfill this strategy in this learning stage of the children.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3246
10.26843/rencima.v12n6a24
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3246
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v12n6a24
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3246/1719
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 6 (2021): out./dez.; 1-25
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306133017460736