The Postgraduate Program in Chemistry Teaching at UFRJ: history and self-assessment

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Guilherme Cordeiro da Graça de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Almeida, Rodrigo Volcan, Abreu, Rozana Gomes de, Araújo Neto, Waldmir
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3563
Resumo: This article aims to describe and analyze the development and challenges of a graduate program in the teaching area. PEQui – Graduate Program in Chemistry Teaching, from the Institute of Chemistry (IQ) of the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ) began its activities with the professional master's degree in 2014 and had a partial evaluation, for the quadrennium 2013 -2016, CAPES concept 3. In this text, the emphasis is on program activities in the 2017-2020 quadrennium: research lines, intellectual production, faculty members, graduates, self-assessment, challenges faced in times of pandemic and future perspectives.
id UCS-4_d4e8b92ce3fb4933a00a4b6b05369656
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3563
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling The Postgraduate Program in Chemistry Teaching at UFRJ: history and self-assessmentEl Posgrado en Enseñanza de la Química en la UFRJ: historia y autoevaluaciónO Programa de Pós-Graduação em Ensino de Química da UFRJ: histórico e autoavaliaçãoPós-GraduaçãoEnsino de QuímicaAutoavaliaçãoGraduateChemistry TeachingSelf-assessmentPosgradoEnseñanza de QuímicaAutoevaluaciónThis article aims to describe and analyze the development and challenges of a graduate program in the teaching area. PEQui – Graduate Program in Chemistry Teaching, from the Institute of Chemistry (IQ) of the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ) began its activities with the professional master's degree in 2014 and had a partial evaluation, for the quadrennium 2013 -2016, CAPES concept 3. In this text, the emphasis is on program activities in the 2017-2020 quadrennium: research lines, intellectual production, faculty members, graduates, self-assessment, challenges faced in times of pandemic and future perspectives.Este artículo tiene como objetivo describir y analizar el desarrollo y los desafíos de un programa de posgrado en el área de la enseñanza. PEQui – Programa de Posgrado en Enseñanza de Química del Instituto de Química (IQ) de la Universidad Federal de Rio de Janeiro (UFRJ) inició sus actividades con la maestría profesional en 2014 y tuvo en su evaluación parcial, para el cuatrienio 2013-2016, el concepto 3 de CAPES. En este artículo, el énfasis fue en las actividades del programa para el cuatrienio 2017-2020: líneas de investigación, producción académica, el cuerpo docente, los egresados, la autoevaluación, los desafíos enfrentados en tiempos de pandemia y perspectivas de futuro.Este artigo tem por objetivo descrever e analisar o desenvolvimento e os desafios de um programa de pós-graduação na área de ensino. O PEQui – Programa de Pós-Graduação em Ensino de Química, do Instituto de Química (IQ) da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) iniciou suas atividades com o mestrado profissional em 2014 e teve na sua avaliação parcial, para o quadriênio 2013-2016, conceito 3 da CAPES. Neste texto, a ênfase concentra-se nas atividades do programa no quadriênio 2017-2020: as linhas de pesquisa, a produção intelectual, o corpo docente, os egressos, a autoavaliação, os desafios enfrentados em tempos de pandemia e as perspectivas futuras.Editora Cruzeiro do Sul2022-05-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/356310.26843/rencima.v13n3a07Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 3 (2022): maio; 1-242179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3563/1769https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Guilherme Cordeiro da Graça deAlmeida, Rodrigo VolcanAbreu, Rozana Gomes deAraújo Neto, Waldmir2023-04-22T01:07:36Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3563Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-22T01:07:36Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv The Postgraduate Program in Chemistry Teaching at UFRJ: history and self-assessment
El Posgrado en Enseñanza de la Química en la UFRJ: historia y autoevaluación
O Programa de Pós-Graduação em Ensino de Química da UFRJ: histórico e autoavaliação
title The Postgraduate Program in Chemistry Teaching at UFRJ: history and self-assessment
spellingShingle The Postgraduate Program in Chemistry Teaching at UFRJ: history and self-assessment
Oliveira, Guilherme Cordeiro da Graça de
Pós-Graduação
Ensino de Química
Autoavaliação
Graduate
Chemistry Teaching
Self-assessment
Posgrado
Enseñanza de Química
Autoevaluación
title_short The Postgraduate Program in Chemistry Teaching at UFRJ: history and self-assessment
title_full The Postgraduate Program in Chemistry Teaching at UFRJ: history and self-assessment
title_fullStr The Postgraduate Program in Chemistry Teaching at UFRJ: history and self-assessment
title_full_unstemmed The Postgraduate Program in Chemistry Teaching at UFRJ: history and self-assessment
title_sort The Postgraduate Program in Chemistry Teaching at UFRJ: history and self-assessment
author Oliveira, Guilherme Cordeiro da Graça de
author_facet Oliveira, Guilherme Cordeiro da Graça de
Almeida, Rodrigo Volcan
Abreu, Rozana Gomes de
Araújo Neto, Waldmir
author_role author
author2 Almeida, Rodrigo Volcan
Abreu, Rozana Gomes de
Araújo Neto, Waldmir
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Guilherme Cordeiro da Graça de
Almeida, Rodrigo Volcan
Abreu, Rozana Gomes de
Araújo Neto, Waldmir
dc.subject.por.fl_str_mv Pós-Graduação
Ensino de Química
Autoavaliação
Graduate
Chemistry Teaching
Self-assessment
Posgrado
Enseñanza de Química
Autoevaluación
topic Pós-Graduação
Ensino de Química
Autoavaliação
Graduate
Chemistry Teaching
Self-assessment
Posgrado
Enseñanza de Química
Autoevaluación
description This article aims to describe and analyze the development and challenges of a graduate program in the teaching area. PEQui – Graduate Program in Chemistry Teaching, from the Institute of Chemistry (IQ) of the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ) began its activities with the professional master's degree in 2014 and had a partial evaluation, for the quadrennium 2013 -2016, CAPES concept 3. In this text, the emphasis is on program activities in the 2017-2020 quadrennium: research lines, intellectual production, faculty members, graduates, self-assessment, challenges faced in times of pandemic and future perspectives.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3563
10.26843/rencima.v13n3a07
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3563
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v13n3a07
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3563/1769
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 3 (2022): maio; 1-24
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306133520777216