Design of a participatory communicational, educational and cultural proposal in the context of teaching-learning

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Iuama, Tadeu Rodrigues
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Miklos, Jorge
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino em Artes, Moda e Design
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/17848
Resumo: This paper aims to discuss the pertinent characteristics for the design of a participatorymodel in the communicational, didactic and cultural spheres. For this, it makes use of bibliographicresearch, guided by a phenomenological look, resonant with the essayistic form ofexpression. It takes different perspectives, of which stand out Martin Buber, Paulo Freire, JuanBustos, Vicente Romano, Victor Ventosa, Kristoffer Haggren and Vilém Flusser - the latter,responsible for the theoretical lens through which we look at design processes. As a result,it indicates the need for a dialogical and horizontal communication, guided by a model thateducates for participation, celebrates the engagement and the discussion of the agreementsand the necessary stimuli for the teaching-learning contexts.
id UDESC-4_ed3038439821ebd98d124c19c08ba87d
oai_identifier_str oai::article/17848
network_acronym_str UDESC-4
network_name_str Revista de Ensino em Artes, Moda e Design
repository_id_str
spelling Design of a participatory communicational, educational and cultural proposal in the context of teaching-learningDiseño de una propuesta participativa comunicacional, didáctica e cultural en el contexto de la enseñanza-aprendizajeDesign de uma proposta participativa comunicacional, didática e cultural no contexto do ensino-aprendizagemcommunication education participation comunicação educação perticipação This paper aims to discuss the pertinent characteristics for the design of a participatorymodel in the communicational, didactic and cultural spheres. For this, it makes use of bibliographicresearch, guided by a phenomenological look, resonant with the essayistic form ofexpression. It takes different perspectives, of which stand out Martin Buber, Paulo Freire, JuanBustos, Vicente Romano, Victor Ventosa, Kristoffer Haggren and Vilém Flusser - the latter,responsible for the theoretical lens through which we look at design processes. As a result,it indicates the need for a dialogical and horizontal communication, guided by a model thateducates for participation, celebrates the engagement and the discussion of the agreementsand the necessary stimuli for the teaching-learning contexts.Este artículo tiene como objetivo discutir las características pertinentes para el desarrollode un modelo participativo en las esferas comunicativa, didáctica y cultural. Para ello,utiliza la investigación bibliográfica, guiada por una mirada fenomenológica, resonante conuna forma de expresión ensayística. Toma diferentes perspectivas, de las cuales se destacanMartin Buber, Paulo Freire, Juan Bustos, Vicente Romano, Victor Ventosa, Kristoffer Haggreny Vilém Flusser, este último, responsable de la lente teórica a través de la cual observamoslos procesos de diseño. Como resultado, indica la necesidad de una comunicación dialógicay horizontal, guiada por un modelo que educa para la participación, celebra el compromisoy la discusión de los acuerdos y los estímulos necesarios para los contextos de enseñanza--aprendizaje.O presente artigo objetiva discutir as características pertinentes para o desenvolvimento de um modelo participativo nos âmbitos comunicacional, didático e cultural. Para isso, faz uso da pesquisa bibliográfica, orientada por um olhar fenomenológico, ressonante com uma forma de expressão ensaística. Toma como aporte olhares distintos, dos quais se destacam Martin Buber, Paulo Freire, Juan Bustos, Vicente Romano, Victor Ventosa, Kristoffer Haggren e Vilém Flusser – este último, responsável pela lente teórica pela qual olhamos para os processos de design. Como resultados, indica a necessidade de uma comunicação dialógica e horizontalizada, pautada por um modelo que eduque para a participação, celebrante do engajamento e da discussão dos acordos e dos estímulos necessários para os contextos de ensino-aprendizagem.Universidade do Estado de Santa Catarina2020-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/1784810.5965/25944630432020012Revista de Ensino em Artes, Moda e Design; v. 4 n. 3 (2020): Dossiê 7 Educação e design participativo; 12 - 252594-463010.5965/25944630432020001reponame:Revista de Ensino em Artes, Moda e Designinstname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/17848/12227https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/17848/12228Copyright (c) 2020 Tadeu Rodrigues Iuama, Jorge Mikloshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ptinfo:eu-repo/semantics/openAccessIuama, Tadeu RodriguesMiklos, Jorge2023-06-06T13:05:28Zoai::article/17848Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/indexPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/Ensinarmode/oaireamd.ceart@udesc.br || portal.periodicos@udesc.br2594-46302594-4630opendoar:2023-06-06T13:05:28Revista de Ensino em Artes, Moda e Design - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Design of a participatory communicational, educational and cultural proposal in the context of teaching-learning
Diseño de una propuesta participativa comunicacional, didáctica e cultural en el contexto de la enseñanza-aprendizaje
Design de uma proposta participativa comunicacional, didática e cultural no contexto do ensino-aprendizagem
title Design of a participatory communicational, educational and cultural proposal in the context of teaching-learning
spellingShingle Design of a participatory communicational, educational and cultural proposal in the context of teaching-learning
Iuama, Tadeu Rodrigues
communication
education
participation
comunicação
educação
perticipação
title_short Design of a participatory communicational, educational and cultural proposal in the context of teaching-learning
title_full Design of a participatory communicational, educational and cultural proposal in the context of teaching-learning
title_fullStr Design of a participatory communicational, educational and cultural proposal in the context of teaching-learning
title_full_unstemmed Design of a participatory communicational, educational and cultural proposal in the context of teaching-learning
title_sort Design of a participatory communicational, educational and cultural proposal in the context of teaching-learning
author Iuama, Tadeu Rodrigues
author_facet Iuama, Tadeu Rodrigues
Miklos, Jorge
author_role author
author2 Miklos, Jorge
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Iuama, Tadeu Rodrigues
Miklos, Jorge
dc.subject.por.fl_str_mv communication
education
participation
comunicação
educação
perticipação
topic communication
education
participation
comunicação
educação
perticipação
description This paper aims to discuss the pertinent characteristics for the design of a participatorymodel in the communicational, didactic and cultural spheres. For this, it makes use of bibliographicresearch, guided by a phenomenological look, resonant with the essayistic form ofexpression. It takes different perspectives, of which stand out Martin Buber, Paulo Freire, JuanBustos, Vicente Romano, Victor Ventosa, Kristoffer Haggren and Vilém Flusser - the latter,responsible for the theoretical lens through which we look at design processes. As a result,it indicates the need for a dialogical and horizontal communication, guided by a model thateducates for participation, celebrates the engagement and the discussion of the agreementsand the necessary stimuli for the teaching-learning contexts.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/17848
10.5965/25944630432020012
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/17848
identifier_str_mv 10.5965/25944630432020012
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/17848/12227
https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/17848/12228
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Tadeu Rodrigues Iuama, Jorge Miklos
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Tadeu Rodrigues Iuama, Jorge Miklos
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino em Artes, Moda e Design; v. 4 n. 3 (2020): Dossiê 7 Educação e design participativo; 12 - 25
2594-4630
10.5965/25944630432020001
reponame:Revista de Ensino em Artes, Moda e Design
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Revista de Ensino em Artes, Moda e Design
collection Revista de Ensino em Artes, Moda e Design
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino em Artes, Moda e Design - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv reamd.ceart@udesc.br || portal.periodicos@udesc.br
_version_ 1797049142137061376