Dangerous, subversive, seditious: the reversal of the path of violence
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Palíndromo (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/20421 |
Resumo: | In this essay, I address the installation Dangerous, subversive, seditious (Notebooks of the Brazilian people) by Leila Danziger, made for the exhibition “Hiatus: the memory of dictatorial violence in Latin America”. The starting point of the exhibition curated by Márcio Seligmann-Silva were the archives of the National Truth Commission (CNV). The objective of this essay is to think about the representation of violence and the victims of the dictatorship as it appears in the work of the artist from Rio de Janeiro. For this, I dialogue with three authors: Emmanuel Lévinas, Judith Butler and Susan Sontag. Highlighting the signs of an elaboration in process where flaws and fissures provoke the viewer’s gaze and provide the presence of unique apparitions and stories, Danziger builds an atlas that misinterprets the portrayal of victims and reverses the path of violence. |
id |
UDESC-5_87917f4f97fb6afc74f443e7d125e4da |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/20421 |
network_acronym_str |
UDESC-5 |
network_name_str |
Palíndromo (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Dangerous, subversive, seditious: the reversal of the path of violencePeligrosos, subversivos, sediciosos: la inversión del camino de la violenciaDangereux, subversif, séditieux : le renversement de la voie de la violencePerigosos, subversivos, sediciosos: a inversão do trajeto da violênciaArte e arquivoDitadura militarMemória e históriaArt and archiveMilitary dictatorshipMemory and historyArte y ArchivoDictadura militarMemoria e historiaIn this essay, I address the installation Dangerous, subversive, seditious (Notebooks of the Brazilian people) by Leila Danziger, made for the exhibition “Hiatus: the memory of dictatorial violence in Latin America”. The starting point of the exhibition curated by Márcio Seligmann-Silva were the archives of the National Truth Commission (CNV). The objective of this essay is to think about the representation of violence and the victims of the dictatorship as it appears in the work of the artist from Rio de Janeiro. For this, I dialogue with three authors: Emmanuel Lévinas, Judith Butler and Susan Sontag. Highlighting the signs of an elaboration in process where flaws and fissures provoke the viewer’s gaze and provide the presence of unique apparitions and stories, Danziger builds an atlas that misinterprets the portrayal of victims and reverses the path of violence.En este ensayo, abordo la instalación Peligrosos, subversivos, sediciosos (Cuadernos del pueblo brasileño) de Leila Danziger, realizada para la exposición “Hiato: la memoria de la violencia dictatorial en América Latina”. El punto de partida de la exposición comisariada por Márcio Seligmann-Silva fueron los archivos de la Comisión Nacional de la Verdad (CNV). El objetivo de este ensayo es pensar en la representación de la violencia y las víctimas de la dictadura tal como aparece en la obra del artista carioca. Para ello, dialogo con tres autores: Emmanuel Lévinas, Judith Butler y Susan Sontag. Destacando los signos de una elaboración en proceso donde fallas y fisuras provocan la mirada del espectador y brindan la presencia de apariciones e historias únicas, Danziger construye un atlas que malinterpreta el retrato de las víctimas e invierte el camino de la violencia.Neste ensaio, abordo a instalação Perigosos, subversivos, sediciosos (Cadernos do povo brasileiro) de Leila Danziger realizada para a exposição “Hiatus: a memória da violência ditatorial na América Latina”. O ponto de partida da exposição que teve a curadoria de Márcio Seligmann-Silva eram os arquivos da Comissão Naciona da Verdade (CNV). O objetivo deste ensaio é pensar a representação da violência e das vítimas da ditadura tal como aparece na obra da artista carioca. Para isso, dialogo com três autores: Emmanuel Lévinas, Judith Butler e Susan Sontag. Realçando os indícios de uma elaboração em processo onde falhas e fissuras provocam o olhar do espectador e propiciam a presença de aparições e histórias singulares, Danziger constrói um atlas que desenquadra o retrato das vítimas e inverte o trajeto da violência.Universidade do Estado de Santa Catarina2022-01-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/2042110.5965/2175234614322022270Palíndromo; Vol. 14 No. 32 (2022): Formação de professores de artes no Brasil: problematizações a partir do projeto em rede observatório; 270-283Palíndromo; v. 14 n. 32 (2022): Formação de professores de artes no Brasil: problematizações a partir do projeto em rede observatório; 270-2832175-23461984-9532reponame:Palíndromo (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/20421/13876Copyright (c) 2021 Luiz Cláudio da Costahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Luiz Cláudio da2024-02-29T13:06:17Zoai::article/20421Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/oaipalindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br2175-23461984-9532opendoar:2024-02-29T13:06:17Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Dangerous, subversive, seditious: the reversal of the path of violence Peligrosos, subversivos, sediciosos: la inversión del camino de la violencia Dangereux, subversif, séditieux : le renversement de la voie de la violence Perigosos, subversivos, sediciosos: a inversão do trajeto da violência |
title |
Dangerous, subversive, seditious: the reversal of the path of violence |
spellingShingle |
Dangerous, subversive, seditious: the reversal of the path of violence Costa, Luiz Cláudio da Arte e arquivo Ditadura militar Memória e história Art and archive Military dictatorship Memory and history Arte y Archivo Dictadura militar Memoria e historia |
title_short |
Dangerous, subversive, seditious: the reversal of the path of violence |
title_full |
Dangerous, subversive, seditious: the reversal of the path of violence |
title_fullStr |
Dangerous, subversive, seditious: the reversal of the path of violence |
title_full_unstemmed |
Dangerous, subversive, seditious: the reversal of the path of violence |
title_sort |
Dangerous, subversive, seditious: the reversal of the path of violence |
author |
Costa, Luiz Cláudio da |
author_facet |
Costa, Luiz Cláudio da |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Luiz Cláudio da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Arte e arquivo Ditadura militar Memória e história Art and archive Military dictatorship Memory and history Arte y Archivo Dictadura militar Memoria e historia |
topic |
Arte e arquivo Ditadura militar Memória e história Art and archive Military dictatorship Memory and history Arte y Archivo Dictadura militar Memoria e historia |
description |
In this essay, I address the installation Dangerous, subversive, seditious (Notebooks of the Brazilian people) by Leila Danziger, made for the exhibition “Hiatus: the memory of dictatorial violence in Latin America”. The starting point of the exhibition curated by Márcio Seligmann-Silva were the archives of the National Truth Commission (CNV). The objective of this essay is to think about the representation of violence and the victims of the dictatorship as it appears in the work of the artist from Rio de Janeiro. For this, I dialogue with three authors: Emmanuel Lévinas, Judith Butler and Susan Sontag. Highlighting the signs of an elaboration in process where flaws and fissures provoke the viewer’s gaze and provide the presence of unique apparitions and stories, Danziger builds an atlas that misinterprets the portrayal of victims and reverses the path of violence. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-01-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/20421 10.5965/2175234614322022270 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/20421 |
identifier_str_mv |
10.5965/2175234614322022270 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/20421/13876 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Luiz Cláudio da Costa http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Luiz Cláudio da Costa http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Palíndromo; Vol. 14 No. 32 (2022): Formação de professores de artes no Brasil: problematizações a partir do projeto em rede observatório; 270-283 Palíndromo; v. 14 n. 32 (2022): Formação de professores de artes no Brasil: problematizações a partir do projeto em rede observatório; 270-283 2175-2346 1984-9532 reponame:Palíndromo (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Palíndromo (Online) |
collection |
Palíndromo (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
palindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br |
_version_ |
1797041813303853056 |