Dangerous, subversive, seditious: the reversal of the path of violence

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Luiz Cláudio da
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Palíndromo (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/20421
Resumo: In this essay, I address the installation Dangerous, subversive, seditious (Notebooks of the Brazilian people) by Leila Danziger, made for the exhibition “Hiatus: the memory of dictatorial violence in Latin America”. The starting point of the exhibition curated by Márcio Seligmann-Silva were the archives of the National Truth Commission (CNV). The objective of this essay is to think about the representation of violence and the victims of the dictatorship as it appears in the work of the artist from Rio de Janeiro. For this, I dialogue with three authors: Emmanuel Lévinas, Judith Butler and Susan Sontag. Highlighting the signs of an elaboration in process where flaws and fissures provoke the viewer’s gaze and provide the presence of unique apparitions and stories, Danziger builds an atlas that misinterprets the portrayal of victims and reverses the path of violence.
id UDESC-5_87917f4f97fb6afc74f443e7d125e4da
oai_identifier_str oai::article/20421
network_acronym_str UDESC-5
network_name_str Palíndromo (Online)
repository_id_str
spelling Dangerous, subversive, seditious: the reversal of the path of violencePeligrosos, subversivos, sediciosos: la inversión del camino de la violenciaDangereux, subversif, séditieux : le renversement de la voie de la violencePerigosos, subversivos, sediciosos: a inversão do trajeto da violênciaArte e arquivoDitadura militarMemória e históriaArt and archiveMilitary dictatorshipMemory and historyArte y ArchivoDictadura militarMemoria e historiaIn this essay, I address the installation Dangerous, subversive, seditious (Notebooks of the Brazilian people) by Leila Danziger, made for the exhibition “Hiatus: the memory of dictatorial violence in Latin America”. The starting point of the exhibition curated by Márcio Seligmann-Silva were the archives of the National Truth Commission (CNV). The objective of this essay is to think about the representation of violence and the victims of the dictatorship as it appears in the work of the artist from Rio de Janeiro. For this, I dialogue with three authors: Emmanuel Lévinas, Judith Butler and Susan Sontag. Highlighting the signs of an elaboration in process where flaws and fissures provoke the viewer’s gaze and provide the presence of unique apparitions and stories, Danziger builds an atlas that misinterprets the portrayal of victims and reverses the path of violence.En este ensayo, abordo la instalación Peligrosos, subversivos, sediciosos (Cuadernos del pueblo brasileño) de Leila Danziger, realizada para la exposición “Hiato: la memoria de la violencia dictatorial en América Latina”. El punto de partida de la exposición comisariada por Márcio Seligmann-Silva fueron los archivos de la Comisión Nacional de la Verdad (CNV). El objetivo de este ensayo es pensar en la representación de la violencia y las víctimas de la dictadura tal como aparece en la obra del artista carioca. Para ello, dialogo con tres autores: Emmanuel Lévinas, Judith Butler y Susan Sontag. Destacando los signos de una elaboración en proceso donde fallas y fisuras provocan la mirada del espectador y brindan la presencia de apariciones e historias únicas, Danziger construye un atlas que malinterpreta el retrato de las víctimas e invierte el camino de la violencia.Neste ensaio, abordo a instalação Perigosos, subversivos, sediciosos (Cadernos do povo brasileiro) de Leila Danziger realizada para a exposição “Hiatus: a memória da violência ditatorial na América Latina”. O ponto de partida da exposição que teve a curadoria de Márcio Seligmann-Silva eram os arquivos da Comissão Naciona da Verdade (CNV). O objetivo deste ensaio é pensar a representação da violência e das vítimas da ditadura tal como aparece na obra da artista carioca. Para isso, dialogo com três autores: Emmanuel Lévinas, Judith Butler e Susan Sontag. Realçando os indícios de uma elaboração em processo onde falhas e fissuras provocam o olhar do espectador e propiciam a presença de aparições e histórias singulares, Danziger constrói um atlas que desenquadra o retrato das vítimas e inverte o trajeto da violência.Universidade do Estado de Santa Catarina2022-01-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/2042110.5965/2175234614322022270Palíndromo; Vol. 14 No. 32 (2022): Formação de professores de artes no Brasil: problematizações a partir do projeto em rede observatório; 270-283Palíndromo; v. 14 n. 32 (2022): Formação de professores de artes no Brasil: problematizações a partir do projeto em rede observatório; 270-2832175-23461984-9532reponame:Palíndromo (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/20421/13876Copyright (c) 2021 Luiz Cláudio da Costahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Luiz Cláudio da2024-02-29T13:06:17Zoai::article/20421Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/oaipalindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br2175-23461984-9532opendoar:2024-02-29T13:06:17Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Dangerous, subversive, seditious: the reversal of the path of violence
Peligrosos, subversivos, sediciosos: la inversión del camino de la violencia
Dangereux, subversif, séditieux : le renversement de la voie de la violence
Perigosos, subversivos, sediciosos: a inversão do trajeto da violência
title Dangerous, subversive, seditious: the reversal of the path of violence
spellingShingle Dangerous, subversive, seditious: the reversal of the path of violence
Costa, Luiz Cláudio da
Arte e arquivo
Ditadura militar
Memória e história
Art and archive
Military dictatorship
Memory and history
Arte y Archivo
Dictadura militar
Memoria e historia
title_short Dangerous, subversive, seditious: the reversal of the path of violence
title_full Dangerous, subversive, seditious: the reversal of the path of violence
title_fullStr Dangerous, subversive, seditious: the reversal of the path of violence
title_full_unstemmed Dangerous, subversive, seditious: the reversal of the path of violence
title_sort Dangerous, subversive, seditious: the reversal of the path of violence
author Costa, Luiz Cláudio da
author_facet Costa, Luiz Cláudio da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Luiz Cláudio da
dc.subject.por.fl_str_mv Arte e arquivo
Ditadura militar
Memória e história
Art and archive
Military dictatorship
Memory and history
Arte y Archivo
Dictadura militar
Memoria e historia
topic Arte e arquivo
Ditadura militar
Memória e história
Art and archive
Military dictatorship
Memory and history
Arte y Archivo
Dictadura militar
Memoria e historia
description In this essay, I address the installation Dangerous, subversive, seditious (Notebooks of the Brazilian people) by Leila Danziger, made for the exhibition “Hiatus: the memory of dictatorial violence in Latin America”. The starting point of the exhibition curated by Márcio Seligmann-Silva were the archives of the National Truth Commission (CNV). The objective of this essay is to think about the representation of violence and the victims of the dictatorship as it appears in the work of the artist from Rio de Janeiro. For this, I dialogue with three authors: Emmanuel Lévinas, Judith Butler and Susan Sontag. Highlighting the signs of an elaboration in process where flaws and fissures provoke the viewer’s gaze and provide the presence of unique apparitions and stories, Danziger builds an atlas that misinterprets the portrayal of victims and reverses the path of violence.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-01-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/20421
10.5965/2175234614322022270
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/20421
identifier_str_mv 10.5965/2175234614322022270
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/20421/13876
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Luiz Cláudio da Costa
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Luiz Cláudio da Costa
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Palíndromo; Vol. 14 No. 32 (2022): Formação de professores de artes no Brasil: problematizações a partir do projeto em rede observatório; 270-283
Palíndromo; v. 14 n. 32 (2022): Formação de professores de artes no Brasil: problematizações a partir do projeto em rede observatório; 270-283
2175-2346
1984-9532
reponame:Palíndromo (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Palíndromo (Online)
collection Palíndromo (Online)
repository.name.fl_str_mv Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv palindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br
_version_ 1797041813303853056