Paulo Emilio: film criticism in Brasil, Urgente (1963)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pinto, Pedro Plaza
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Antíteses
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/20902
Resumo: Study about the set of Paulo Emilio Salles Gomes film criticism texts in Brasil, Urgente, newspaper linked to the dominican religious of the Convent of Perdizes, in São Paulo. In a period of great turmoil that precedes the coup of 1964, the renowned film critic and curator of the Cinemateca Brasileira draws up an intervention so that questions prejudices and rigid views on cinema and cultural life. The writing tactic consists in an invitation to dialogue, surprising the readers with formal constructions that reveal new angles about himself, in the approaching to issues and problems related to Brazilian cinema and the film spectator's role.
id UEL-13_1003635d3c84a8a75248feebbd233fc6
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/20902
network_acronym_str UEL-13
network_name_str Antíteses
repository_id_str
spelling Paulo Emilio: film criticism in Brasil, Urgente (1963)Paulo Emilio: crítica de cinema no Brasil, Urgente (1963)Cinematographic critiqueBrazilian cinemaCinema historyHistoryCrítica cinematográficaCinema brasileiroHistória do cinemaHistóriaStudy about the set of Paulo Emilio Salles Gomes film criticism texts in Brasil, Urgente, newspaper linked to the dominican religious of the Convent of Perdizes, in São Paulo. In a period of great turmoil that precedes the coup of 1964, the renowned film critic and curator of the Cinemateca Brasileira draws up an intervention so that questions prejudices and rigid views on cinema and cultural life. The writing tactic consists in an invitation to dialogue, surprising the readers with formal constructions that reveal new angles about himself, in the approaching to issues and problems related to Brazilian cinema and the film spectator's role.Estudo do conjunto de textos da crítica de cinema de Paulo Emilio Salles Gomes no jornal Brasil, Urgente, ligado aos religiosos dominicanos do Convento de Perdizes, em São Paulo. No período de grande agitação que antecede o Golpe de 1964, o reconhecido crítico e conservador da Cinemateca Brasileira elabora um modo de intervenção que questiona preconceitos e visões rígidas sobre cinema e vida cultural. A tática da escrita é dirigir um convite ao diálogo e surpreender os leitores com construções formais que revelam novos ângulos sobre si, na abordagem de temas e problemas relacionados com o cinema brasileiro e com o papel do espectador de filmes.Universidade Estadual de Londrina2015-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHistorical research; Critical discourse analysis; Cinematheque researchPesquisa histórica; Análise do discurso crítico; Pesquisa em cinematecaapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/2090210.5433/1984-3356.2015v8n15p112Antíteses; Vol. 8 No. 15 (2015): 50 anos de golpe: arte, cultura e poder; 112-133Antíteses; v. 8 n. 15 (2015): 50 anos de golpe: arte, cultura e poder; 112-1331984-3356reponame:Antítesesinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/20902/16580Copyright (c) 2015 Antíteseshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPinto, Pedro Plaza2022-11-03T16:38:58Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/20902Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antitesesPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/oaiantiteses@uel.br||1984-33561984-3356opendoar:2022-11-03T16:38:58Antíteses - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Paulo Emilio: film criticism in Brasil, Urgente (1963)
Paulo Emilio: crítica de cinema no Brasil, Urgente (1963)
title Paulo Emilio: film criticism in Brasil, Urgente (1963)
spellingShingle Paulo Emilio: film criticism in Brasil, Urgente (1963)
Pinto, Pedro Plaza
Cinematographic critique
Brazilian cinema
Cinema history
History
Crítica cinematográfica
Cinema brasileiro
História do cinema
História
title_short Paulo Emilio: film criticism in Brasil, Urgente (1963)
title_full Paulo Emilio: film criticism in Brasil, Urgente (1963)
title_fullStr Paulo Emilio: film criticism in Brasil, Urgente (1963)
title_full_unstemmed Paulo Emilio: film criticism in Brasil, Urgente (1963)
title_sort Paulo Emilio: film criticism in Brasil, Urgente (1963)
author Pinto, Pedro Plaza
author_facet Pinto, Pedro Plaza
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pinto, Pedro Plaza
dc.subject.por.fl_str_mv Cinematographic critique
Brazilian cinema
Cinema history
History
Crítica cinematográfica
Cinema brasileiro
História do cinema
História
topic Cinematographic critique
Brazilian cinema
Cinema history
History
Crítica cinematográfica
Cinema brasileiro
História do cinema
História
description Study about the set of Paulo Emilio Salles Gomes film criticism texts in Brasil, Urgente, newspaper linked to the dominican religious of the Convent of Perdizes, in São Paulo. In a period of great turmoil that precedes the coup of 1964, the renowned film critic and curator of the Cinemateca Brasileira draws up an intervention so that questions prejudices and rigid views on cinema and cultural life. The writing tactic consists in an invitation to dialogue, surprising the readers with formal constructions that reveal new angles about himself, in the approaching to issues and problems related to Brazilian cinema and the film spectator's role.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-07-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Historical research; Critical discourse analysis; Cinematheque research
Pesquisa histórica; Análise do discurso crítico; Pesquisa em cinemateca
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/20902
10.5433/1984-3356.2015v8n15p112
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/20902
identifier_str_mv 10.5433/1984-3356.2015v8n15p112
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/20902/16580
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Antíteses
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Antíteses
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Antíteses; Vol. 8 No. 15 (2015): 50 anos de golpe: arte, cultura e poder; 112-133
Antíteses; v. 8 n. 15 (2015): 50 anos de golpe: arte, cultura e poder; 112-133
1984-3356
reponame:Antíteses
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Antíteses
collection Antíteses
repository.name.fl_str_mv Antíteses - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv antiteses@uel.br||
_version_ 1797069047127343104