Sublime landscape and passion: Gonçalves Dias as a critical reader of Turquety
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/48059 |
Resumo: | Édouard Turquety, a contemporary French poet now largely forgotten, holds a unique distinction as the poet whose verses feature most prominently as epigraphs in Gonçalves Dias’s Primeiros Cantos (1846), a seminal work in Brazilian Romanticism. It is noteworthy, however, that in subsequent works, namely Primeiros Cantos (1848) and Segundos Cantos (1851), Turquety fades into obscurity while other poets, such as Byron, Victor Hugo, and Zorrilla, not only persist as epigraphs but even see an increase in their frequency. This article aims to investigate the conspicuous imbalance, proposing the hypothesis that Gonçalves Dias recognized early on that, despite his initial admiration for Turquety, their poetic conceptions diverged significantly, particularly in their approach to nature. While Turquety, a disciple of Lamartine, depicted nature as an object of contemplation, poems like “O mar” placed pathos and dismountability at the core of nature’s representation, following the pioneering ideas of Edmund Burke on the sublime. |
id |
UEL-15_8f88921ed5eb89c412732a5cd160b38d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/48059 |
network_acronym_str |
UEL-15 |
network_name_str |
Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários |
repository_id_str |
|
spelling |
Sublime landscape and passion: Gonçalves Dias as a critical reader of TurquetyPaisagem sublime e paixão: Gonçalves Dias leitor crítico de TurquetyGonçalves DiasTurquetyRomanticismSublimeNatureGonçalves DiasTurquetyRomantismoNaturezaSublimeGonçalves Dias, Turquety, Romanticismo, sublime, naturaleza.Édouard Turquety, a contemporary French poet now largely forgotten, holds a unique distinction as the poet whose verses feature most prominently as epigraphs in Gonçalves Dias’s Primeiros Cantos (1846), a seminal work in Brazilian Romanticism. It is noteworthy, however, that in subsequent works, namely Primeiros Cantos (1848) and Segundos Cantos (1851), Turquety fades into obscurity while other poets, such as Byron, Victor Hugo, and Zorrilla, not only persist as epigraphs but even see an increase in their frequency. This article aims to investigate the conspicuous imbalance, proposing the hypothesis that Gonçalves Dias recognized early on that, despite his initial admiration for Turquety, their poetic conceptions diverged significantly, particularly in their approach to nature. While Turquety, a disciple of Lamartine, depicted nature as an object of contemplation, poems like “O mar” placed pathos and dismountability at the core of nature’s representation, following the pioneering ideas of Edmund Burke on the sublime.Poeta francês hoje completamente esquecido, Édouard Turquety é, no entanto, o escritor que mais empresta seus versos para servirem de epígrafes a diferentes poemas dos Primeiros Cantos (1846), de Gonçalves Dias, a obra verdadeiramente inaugural do nosso Romantismo. Chama a atenção, contudo, o fato de que nas obras seguintes – Primeiros cantos (1848) e Segundos cantos (1851) - ele desapareça de cena, enquanto outros escritores também presentes enquanto epígrafes no primeiro livro do poeta brasileiro não só permanecem nos cantos seguintes como até aumentam seu número de ocorrências – é o caso de Byron, Victor Hugo e Zorrilla. Este artigo procura investigar a razão para um desequilíbrio tão flagrante, avançando a hipótese segundo a qual Gonçalves Dias teria se dado conta bem cedo de que, a despeito da admiração juvenil que nutria pelo francês, suas concepções poéticas eram bastante distintas, em particular no que diz respeito à natureza. Discípulo de Lamartine, Turquety apresentava a natureza ainda como um objeto de contemplação, enquanto poemas como “O mar”, ao contrário, colocam o pathos e a desmesura no centro da representação da natureza, como fonte primária do sublime segundo a concepção pioneira de Edmund Burke.Programa de Pós-graduação em Letras2023-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/4805910.5433/1678-2054.2023vol43n2p116Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; Vol. 43 No. 2 (2023): A paisagem e suas construções literárias; 116Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; Vol. 43 Núm. 2 (2023): A paisagem e suas construções literárias; 116Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; v. 43 n. 2 (2023): A paisagem e suas construções literárias; 1161678-2054reponame:Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literáriosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/48059/49864Copyright (c) 2023 Marcos Pereshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessPeres, Marcos Flamínio2024-01-08T14:18:12Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/48059Revistahttp://www.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/indexPUBhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/oaiterraroxa.uel@gmail.com1678-20541678-2054opendoar:2024-01-08T14:18:12Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Sublime landscape and passion: Gonçalves Dias as a critical reader of Turquety Paisagem sublime e paixão: Gonçalves Dias leitor crítico de Turquety |
title |
Sublime landscape and passion: Gonçalves Dias as a critical reader of Turquety |
spellingShingle |
Sublime landscape and passion: Gonçalves Dias as a critical reader of Turquety Peres, Marcos Flamínio Gonçalves Dias Turquety Romanticism Sublime Nature Gonçalves Dias Turquety Romantismo Natureza Sublime Gonçalves Dias, Turquety, Romanticismo, sublime, naturaleza. |
title_short |
Sublime landscape and passion: Gonçalves Dias as a critical reader of Turquety |
title_full |
Sublime landscape and passion: Gonçalves Dias as a critical reader of Turquety |
title_fullStr |
Sublime landscape and passion: Gonçalves Dias as a critical reader of Turquety |
title_full_unstemmed |
Sublime landscape and passion: Gonçalves Dias as a critical reader of Turquety |
title_sort |
Sublime landscape and passion: Gonçalves Dias as a critical reader of Turquety |
author |
Peres, Marcos Flamínio |
author_facet |
Peres, Marcos Flamínio |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Peres, Marcos Flamínio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gonçalves Dias Turquety Romanticism Sublime Nature Gonçalves Dias Turquety Romantismo Natureza Sublime Gonçalves Dias, Turquety, Romanticismo, sublime, naturaleza. |
topic |
Gonçalves Dias Turquety Romanticism Sublime Nature Gonçalves Dias Turquety Romantismo Natureza Sublime Gonçalves Dias, Turquety, Romanticismo, sublime, naturaleza. |
description |
Édouard Turquety, a contemporary French poet now largely forgotten, holds a unique distinction as the poet whose verses feature most prominently as epigraphs in Gonçalves Dias’s Primeiros Cantos (1846), a seminal work in Brazilian Romanticism. It is noteworthy, however, that in subsequent works, namely Primeiros Cantos (1848) and Segundos Cantos (1851), Turquety fades into obscurity while other poets, such as Byron, Victor Hugo, and Zorrilla, not only persist as epigraphs but even see an increase in their frequency. This article aims to investigate the conspicuous imbalance, proposing the hypothesis that Gonçalves Dias recognized early on that, despite his initial admiration for Turquety, their poetic conceptions diverged significantly, particularly in their approach to nature. While Turquety, a disciple of Lamartine, depicted nature as an object of contemplation, poems like “O mar” placed pathos and dismountability at the core of nature’s representation, following the pioneering ideas of Edmund Burke on the sublime. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/48059 10.5433/1678-2054.2023vol43n2p116 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/48059 |
identifier_str_mv |
10.5433/1678-2054.2023vol43n2p116 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/48059/49864 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Marcos Peres https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Marcos Peres https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Letras |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Letras |
dc.source.none.fl_str_mv |
Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; Vol. 43 No. 2 (2023): A paisagem e suas construções literárias; 116 Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; Vol. 43 Núm. 2 (2023): A paisagem e suas construções literárias; 116 Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; v. 43 n. 2 (2023): A paisagem e suas construções literárias; 116 1678-2054 reponame:Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários |
collection |
Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários |
repository.name.fl_str_mv |
Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
terraroxa.uel@gmail.com |
_version_ |
1797047359599804416 |