Teaching practice as a rite of passage and the teaching of Sociology in secondary schools

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Handfas, Anita
Data de Publicação: 2007
Outros Autores: Teixeira, Rosana da Câmara
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Mediações - Revista de Ciências Sociais
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/3392
Resumo: This paper discusses some subjects related to the teacher’s initial formation and to the Sociology teaching in the secondary level. The subjects have origin in the conception of Practice of Teaching as ritual of passage, favoring the conditions for a formation that considers the varied dimensions of the school process. In the first part, the paper presents the theoretical and practical content of the course of Special Didacticism and Practice of Teaching of Social Sciences of UFRJ and finally it problematizes some subjects about the Sociology teaching in the medium level.
id UEL-16_bb2ff1050bf6203d3d8189300be307da
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3392
network_acronym_str UEL-16
network_name_str Mediações - Revista de Ciências Sociais
repository_id_str
spelling Teaching practice as a rite of passage and the teaching of Sociology in secondary schoolsA prática de ensino como rito de passagem e o ensino de Sociologia nas escolas de nível médioPractice of TeachingTeacher’s formationSociology teaching in the secondary.Prática de EnsinoFormação do professorSociologia no ensino médio.This paper discusses some subjects related to the teacher’s initial formation and to the Sociology teaching in the secondary level. The subjects have origin in the conception of Practice of Teaching as ritual of passage, favoring the conditions for a formation that considers the varied dimensions of the school process. In the first part, the paper presents the theoretical and practical content of the course of Special Didacticism and Practice of Teaching of Social Sciences of UFRJ and finally it problematizes some subjects about the Sociology teaching in the medium level.O objetivo do artigo é discutir algumas questões relacionadas à formação inicial do professor e ao ensino de Sociologia no ensino médio. As questões trazidas têm origem na concepção de Prática de Ensino como rito de passagem, favorecendo as condições para uma formação que leve em conta as variadas dimensões do processo escolar. Na primeira parte, o artigo apresenta o conteúdo teórico e prático do curso de Didática Especial e Prática de Ensino de Ciências Sociais da UFRJ para em seguida problematizar algumas questões referentes ao ensino de Sociologia no nível médio.Universidade Estadual de Londrina2007-07-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/339210.5433/2176-6665.2007v12n1p131Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 12 No. 1 (2007); 131-142Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 12 Núm. 1 (2007); 131-142Mediações - Revista de Ciências Sociais; v. 12 n. 1 (2007); 131-1422176-66651414-0543reponame:Mediações - Revista de Ciências Sociaisinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/3392/2762Copyright (c) 2007 Anita Handfas, Rosana da Câmara Teixeirainfo:eu-repo/semantics/openAccessHandfas, AnitaTeixeira, Rosana da Câmara2022-05-26T13:29:49Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3392Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/indexPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/oaimediacoes@uel.br2176-66652176-6665opendoar:2023-01-13T10:37:31.316010Mediações - Revista de Ciências Sociais - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching practice as a rite of passage and the teaching of Sociology in secondary schools
A prática de ensino como rito de passagem e o ensino de Sociologia nas escolas de nível médio
title Teaching practice as a rite of passage and the teaching of Sociology in secondary schools
spellingShingle Teaching practice as a rite of passage and the teaching of Sociology in secondary schools
Handfas, Anita
Practice of Teaching
Teacher’s formation
Sociology teaching in the secondary.
Prática de Ensino
Formação do professor
Sociologia no ensino médio.
title_short Teaching practice as a rite of passage and the teaching of Sociology in secondary schools
title_full Teaching practice as a rite of passage and the teaching of Sociology in secondary schools
title_fullStr Teaching practice as a rite of passage and the teaching of Sociology in secondary schools
title_full_unstemmed Teaching practice as a rite of passage and the teaching of Sociology in secondary schools
title_sort Teaching practice as a rite of passage and the teaching of Sociology in secondary schools
author Handfas, Anita
author_facet Handfas, Anita
Teixeira, Rosana da Câmara
author_role author
author2 Teixeira, Rosana da Câmara
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Handfas, Anita
Teixeira, Rosana da Câmara
dc.subject.por.fl_str_mv Practice of Teaching
Teacher’s formation
Sociology teaching in the secondary.
Prática de Ensino
Formação do professor
Sociologia no ensino médio.
topic Practice of Teaching
Teacher’s formation
Sociology teaching in the secondary.
Prática de Ensino
Formação do professor
Sociologia no ensino médio.
description This paper discusses some subjects related to the teacher’s initial formation and to the Sociology teaching in the secondary level. The subjects have origin in the conception of Practice of Teaching as ritual of passage, favoring the conditions for a formation that considers the varied dimensions of the school process. In the first part, the paper presents the theoretical and practical content of the course of Special Didacticism and Practice of Teaching of Social Sciences of UFRJ and finally it problematizes some subjects about the Sociology teaching in the medium level.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-07-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/3392
10.5433/2176-6665.2007v12n1p131
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/3392
identifier_str_mv 10.5433/2176-6665.2007v12n1p131
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/3392/2762
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2007 Anita Handfas, Rosana da Câmara Teixeira
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2007 Anita Handfas, Rosana da Câmara Teixeira
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 12 No. 1 (2007); 131-142
Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 12 Núm. 1 (2007); 131-142
Mediações - Revista de Ciências Sociais; v. 12 n. 1 (2007); 131-142
2176-6665
1414-0543
reponame:Mediações - Revista de Ciências Sociais
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Mediações - Revista de Ciências Sociais
collection Mediações - Revista de Ciências Sociais
repository.name.fl_str_mv Mediações - Revista de Ciências Sociais - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv mediacoes@uel.br
_version_ 1797047381562228736