Teaching practice as a rite of passage and the teaching of Sociology in secondary schools
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Mediações - Revista de Ciências Sociais |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/3392 |
Resumo: | This paper discusses some subjects related to the teacher’s initial formation and to the Sociology teaching in the secondary level. The subjects have origin in the conception of Practice of Teaching as ritual of passage, favoring the conditions for a formation that considers the varied dimensions of the school process. In the first part, the paper presents the theoretical and practical content of the course of Special Didacticism and Practice of Teaching of Social Sciences of UFRJ and finally it problematizes some subjects about the Sociology teaching in the medium level. |
id |
UEL-16_bb2ff1050bf6203d3d8189300be307da |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3392 |
network_acronym_str |
UEL-16 |
network_name_str |
Mediações - Revista de Ciências Sociais |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching practice as a rite of passage and the teaching of Sociology in secondary schoolsA prática de ensino como rito de passagem e o ensino de Sociologia nas escolas de nível médioPractice of TeachingTeacher’s formationSociology teaching in the secondary.Prática de EnsinoFormação do professorSociologia no ensino médio.This paper discusses some subjects related to the teacher’s initial formation and to the Sociology teaching in the secondary level. The subjects have origin in the conception of Practice of Teaching as ritual of passage, favoring the conditions for a formation that considers the varied dimensions of the school process. In the first part, the paper presents the theoretical and practical content of the course of Special Didacticism and Practice of Teaching of Social Sciences of UFRJ and finally it problematizes some subjects about the Sociology teaching in the medium level.O objetivo do artigo é discutir algumas questões relacionadas à formação inicial do professor e ao ensino de Sociologia no ensino médio. As questões trazidas têm origem na concepção de Prática de Ensino como rito de passagem, favorecendo as condições para uma formação que leve em conta as variadas dimensões do processo escolar. Na primeira parte, o artigo apresenta o conteúdo teórico e prático do curso de Didática Especial e Prática de Ensino de Ciências Sociais da UFRJ para em seguida problematizar algumas questões referentes ao ensino de Sociologia no nível médio.Universidade Estadual de Londrina2007-07-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/339210.5433/2176-6665.2007v12n1p131Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 12 No. 1 (2007); 131-142Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 12 Núm. 1 (2007); 131-142Mediações - Revista de Ciências Sociais; v. 12 n. 1 (2007); 131-1422176-66651414-0543reponame:Mediações - Revista de Ciências Sociaisinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/3392/2762Copyright (c) 2007 Anita Handfas, Rosana da Câmara Teixeirainfo:eu-repo/semantics/openAccessHandfas, AnitaTeixeira, Rosana da Câmara2022-05-26T13:29:49Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3392Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/indexPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/oaimediacoes@uel.br2176-66652176-6665opendoar:2023-01-13T10:37:31.316010Mediações - Revista de Ciências Sociais - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching practice as a rite of passage and the teaching of Sociology in secondary schools A prática de ensino como rito de passagem e o ensino de Sociologia nas escolas de nível médio |
title |
Teaching practice as a rite of passage and the teaching of Sociology in secondary schools |
spellingShingle |
Teaching practice as a rite of passage and the teaching of Sociology in secondary schools Handfas, Anita Practice of Teaching Teacher’s formation Sociology teaching in the secondary. Prática de Ensino Formação do professor Sociologia no ensino médio. |
title_short |
Teaching practice as a rite of passage and the teaching of Sociology in secondary schools |
title_full |
Teaching practice as a rite of passage and the teaching of Sociology in secondary schools |
title_fullStr |
Teaching practice as a rite of passage and the teaching of Sociology in secondary schools |
title_full_unstemmed |
Teaching practice as a rite of passage and the teaching of Sociology in secondary schools |
title_sort |
Teaching practice as a rite of passage and the teaching of Sociology in secondary schools |
author |
Handfas, Anita |
author_facet |
Handfas, Anita Teixeira, Rosana da Câmara |
author_role |
author |
author2 |
Teixeira, Rosana da Câmara |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Handfas, Anita Teixeira, Rosana da Câmara |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Practice of Teaching Teacher’s formation Sociology teaching in the secondary. Prática de Ensino Formação do professor Sociologia no ensino médio. |
topic |
Practice of Teaching Teacher’s formation Sociology teaching in the secondary. Prática de Ensino Formação do professor Sociologia no ensino médio. |
description |
This paper discusses some subjects related to the teacher’s initial formation and to the Sociology teaching in the secondary level. The subjects have origin in the conception of Practice of Teaching as ritual of passage, favoring the conditions for a formation that considers the varied dimensions of the school process. In the first part, the paper presents the theoretical and practical content of the course of Special Didacticism and Practice of Teaching of Social Sciences of UFRJ and finally it problematizes some subjects about the Sociology teaching in the medium level. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-07-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/3392 10.5433/2176-6665.2007v12n1p131 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/3392 |
identifier_str_mv |
10.5433/2176-6665.2007v12n1p131 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/3392/2762 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2007 Anita Handfas, Rosana da Câmara Teixeira info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2007 Anita Handfas, Rosana da Câmara Teixeira |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 12 No. 1 (2007); 131-142 Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 12 Núm. 1 (2007); 131-142 Mediações - Revista de Ciências Sociais; v. 12 n. 1 (2007); 131-142 2176-6665 1414-0543 reponame:Mediações - Revista de Ciências Sociais instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Mediações - Revista de Ciências Sociais |
collection |
Mediações - Revista de Ciências Sociais |
repository.name.fl_str_mv |
Mediações - Revista de Ciências Sociais - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
mediacoes@uel.br |
_version_ |
1797047381562228736 |