Behind The Cameras: Cinematic Decoupage As Discursive Registration

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, João Flávio
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Garcia, Dantielli Assumpção, Sousa, Lucília Maria Abrahão e, Prandi, Maria Beatriz Ribeiro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Discursos Fotográficos
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/23207
Resumo: Under the theoretical framework of the French Discourse Analysis, inaugurated by Michel Pêcheux, we will seek in this article a discussion about the role of the moving image - the cinema – in the creation of meaning in speech. A motion picture film moves senses through various forms, sometimes verbal, sometimes nonverbal; and in this article we aim to target what is said in the form of image sequences, i.e. to observe the very constitutional structure of filmmaking as a tool of discursive inscription.
id UEL-4_fdf2e37fdae3d359d257b994f4627760
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/23207
network_acronym_str UEL-4
network_name_str Discursos Fotográficos
repository_id_str
spelling Behind The Cameras: Cinematic Decoupage As Discursive RegistrationPor trás das câmeras: a decupagem cinematográfica como inscrição discursivaDiscourse AnalysisFilmImageIdeologyAnálise do Discurso. Ideologia.Under the theoretical framework of the French Discourse Analysis, inaugurated by Michel Pêcheux, we will seek in this article a discussion about the role of the moving image - the cinema – in the creation of meaning in speech. A motion picture film moves senses through various forms, sometimes verbal, sometimes nonverbal; and in this article we aim to target what is said in the form of image sequences, i.e. to observe the very constitutional structure of filmmaking as a tool of discursive inscription.Sob o arcabouço teórico da Análise do Discurso Francesa, inaugurada por Michel Pêcheux, buscaremos neste artigo discutir o papel da imagem em movimento – o cinema – na produção de sentidos no discurso. Uma película cinematográfica movimenta sentidos através de diversas formas, ora verbais, ora não-verbais; e, neste artigo, temos por objetivo mirar aquilo que é dito em forma de sequências de imagens, ou seja, observar a própria estrutura constituinte do fazer cinematográfico como ferramenta de inscrição discursiva.Universidade Estadual de Londrina2016-08-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresRevisão de Literatura, Análise Fílmicaapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/2320710.5433/1984-7939.2016v12n20p146Discursos Fotograficos; v. 12 n. 20 (2016): Dossiê temático: Imagem e Esporte; 146-1721984-79391808-5652reponame:Discursos Fotográficosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/23207/pdfCopyright (c) 2017 Discursos Fotográficoshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, João FlávioGarcia, Dantielli AssumpçãoSousa, Lucília Maria Abrahão ePrandi, Maria Beatriz Ribeiro2022-11-11T17:31:22Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/23207Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficosPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/oairevistadiscursos@uel.br || laudi@uel.br || discursosfoto@uel.br10.5433/1984-79391984-79391808-5652opendoar:2022-11-11T17:31:22Discursos Fotográficos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Behind The Cameras: Cinematic Decoupage As Discursive Registration
Por trás das câmeras: a decupagem cinematográfica como inscrição discursiva
title Behind The Cameras: Cinematic Decoupage As Discursive Registration
spellingShingle Behind The Cameras: Cinematic Decoupage As Discursive Registration
Almeida, João Flávio
Discourse Analysis
Film
Image
Ideology
Análise do Discurso. Ideologia.
title_short Behind The Cameras: Cinematic Decoupage As Discursive Registration
title_full Behind The Cameras: Cinematic Decoupage As Discursive Registration
title_fullStr Behind The Cameras: Cinematic Decoupage As Discursive Registration
title_full_unstemmed Behind The Cameras: Cinematic Decoupage As Discursive Registration
title_sort Behind The Cameras: Cinematic Decoupage As Discursive Registration
author Almeida, João Flávio
author_facet Almeida, João Flávio
Garcia, Dantielli Assumpção
Sousa, Lucília Maria Abrahão e
Prandi, Maria Beatriz Ribeiro
author_role author
author2 Garcia, Dantielli Assumpção
Sousa, Lucília Maria Abrahão e
Prandi, Maria Beatriz Ribeiro
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, João Flávio
Garcia, Dantielli Assumpção
Sousa, Lucília Maria Abrahão e
Prandi, Maria Beatriz Ribeiro
dc.subject.por.fl_str_mv Discourse Analysis
Film
Image
Ideology
Análise do Discurso. Ideologia.
topic Discourse Analysis
Film
Image
Ideology
Análise do Discurso. Ideologia.
description Under the theoretical framework of the French Discourse Analysis, inaugurated by Michel Pêcheux, we will seek in this article a discussion about the role of the moving image - the cinema – in the creation of meaning in speech. A motion picture film moves senses through various forms, sometimes verbal, sometimes nonverbal; and in this article we aim to target what is said in the form of image sequences, i.e. to observe the very constitutional structure of filmmaking as a tool of discursive inscription.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-08-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Revisão de Literatura, Análise Fílmica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/23207
10.5433/1984-7939.2016v12n20p146
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/23207
identifier_str_mv 10.5433/1984-7939.2016v12n20p146
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/23207/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Discursos Fotográficos
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Discursos Fotográficos
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Discursos Fotograficos; v. 12 n. 20 (2016): Dossiê temático: Imagem e Esporte; 146-172
1984-7939
1808-5652
reponame:Discursos Fotográficos
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Discursos Fotográficos
collection Discursos Fotográficos
repository.name.fl_str_mv Discursos Fotográficos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv revistadiscursos@uel.br || laudi@uel.br || discursosfoto@uel.br
_version_ 1750315333087920128