Specialization in school libraries and accessibility: discussing the management of the library in distance learning

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Behr, Ariel
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Moro, Eliane Lourdes da Silva, Estabel, Lizandra Brasil, Freitas, Henrique Mello Rodrigues de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Informação & Informação
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/7831
Resumo: This article presents a multiple case study conducted with the students of an Open and Distance Learning Program Specialization offered by the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS) in School Libraries and Accessibility, who work in three different school libraries from three different states of Brazil: Rio Grande do Sul, Paraíba and Rio de Janeiro. An analysis on the quality services in school libraries, and access and use of ICTs was carried on. Also, it investigates the possibility of building management tools for librarians to plan, organize and evaluate the activities, in particular, describing and analyzing the results of construction of the"Matrix Prioritization GUT".
id UEL-8_68770dddf0b337aa47652083d2121d53
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7831
network_acronym_str UEL-8
network_name_str Informação & Informação
repository_id_str
spelling Specialization in school libraries and accessibility: discussing the management of the library in distance learningEspecialización en bibliotecas escolares y accesibilidad: discutiendo la gestión de la biblioteca en la modalidad EADEspecialização em bibliotecas escolares e acessibilidade: discutindo a gestão da biblioteca na modalidade EADEducação aberta e a distância (EAD)Tecnologias de informação e de comunicaçãoGestão de bibliotecaOpen distance learningInformation and communication technologiesLibrary managementSchool libraryEducación abierta y a la Distancia (EAD)Tecnologías de información y de comunicaciónGestión de bibliotecaBiblioteca escolarThis article presents a multiple case study conducted with the students of an Open and Distance Learning Program Specialization offered by the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS) in School Libraries and Accessibility, who work in three different school libraries from three different states of Brazil: Rio Grande do Sul, Paraíba and Rio de Janeiro. An analysis on the quality services in school libraries, and access and use of ICTs was carried on. Also, it investigates the possibility of building management tools for librarians to plan, organize and evaluate the activities, in particular, describing and analyzing the results of construction of the"Matrix Prioritization GUT".El articulo relata las actividades desarrolladas en un Curso de Especialización en Bibliotecas Escolares y Accesibilidad de la Universidade Federal do Rio Grandedo Sul (UFRGS), en la modalidad de Educación Abierta y a la Distancia mediada por ordenador.Tratase de un estudio de casos acerca de la calidad en la prestación de servicios en bibliotecas escolares, el acceso y el uso de las tecnologías de información ycomunicación (TICs) como posibilidad de construcción de herramientas de gestión, las cuales ayudan el bibliotecario en el planeamiento, organización y evaluación de las actividades. Tiene como sujetos los alumnos del Curso de Especialización que actuaban, respectivamente, en tres bibliotecas escolares, siendo una en el Estado del Rio Grande del Sur, una en el Estado de Paraíba; y la tercera en el Estado de Río de Janeiro. Describe y analiza, más específicamente, los resultados de la construcción de la “Matriz de Priorização GUT”en el ámbito de las bibliotecas escolares.O artigo relata as atividades desenvolvidas em um Curso de Especialização em Bibliotecas Escolares e Acessibilidade da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), na modalidade de Educação Aberta e a Distância mediada por computador. Trata de um estudo de casos sobre: qualidade na prestação de serviços em bibliotecas escolares; acesso e uso das tecnologias de informação e comunicação (TICs) como possibilidade de construção de ferramentas de gestão, que auxiliam o bibliotecário a planejar, organizar e avaliar as atividades. Tem como sujeitos da pesquisa alunos do Curso de Especialização que atuavam em três bibliotecas escolares, sendo, respectivamente, uma no Estado do Rio Grande do Sul, uma no Estado da Paraíba; e a terceira no Estado do Rio de Janeiro. Descreve e analisa, mais especificamente, os resultados da construção da “Matriz de Priorização GUT”no âmbito das bibliotecas escolares.Universidade Estadual de Londrina2011-07-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/783110.5433/1981-8920.2011v16n1p102Informação & Informação; v. 16 n. 1 (2011); 102-1231981-8920reponame:Informação & Informaçãoinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/7831/8481Copyright (c) 2021 Informação & Informaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBehr, ArielMoro, Eliane Lourdes da SilvaEstabel, Lizandra BrasilFreitas, Henrique Mello Rodrigues de2023-04-14T19:54:26Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7831Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/indexPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/oai||infoeinfo@uel.br10.5433/1981-89201981-89201414-2139opendoar:2023-04-14T19:54:26Informação & Informação - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Specialization in school libraries and accessibility: discussing the management of the library in distance learning
Especialización en bibliotecas escolares y accesibilidad: discutiendo la gestión de la biblioteca en la modalidad EAD
Especialização em bibliotecas escolares e acessibilidade: discutindo a gestão da biblioteca na modalidade EAD
title Specialization in school libraries and accessibility: discussing the management of the library in distance learning
spellingShingle Specialization in school libraries and accessibility: discussing the management of the library in distance learning
Behr, Ariel
Educação aberta e a distância (EAD)
Tecnologias de informação e de comunicação
Gestão de biblioteca
Open distance learning
Information and communication technologies
Library management
School library
Educación abierta y a la Distancia (EAD)
Tecnologías de información y de comunicación
Gestión de biblioteca
Biblioteca escolar
title_short Specialization in school libraries and accessibility: discussing the management of the library in distance learning
title_full Specialization in school libraries and accessibility: discussing the management of the library in distance learning
title_fullStr Specialization in school libraries and accessibility: discussing the management of the library in distance learning
title_full_unstemmed Specialization in school libraries and accessibility: discussing the management of the library in distance learning
title_sort Specialization in school libraries and accessibility: discussing the management of the library in distance learning
author Behr, Ariel
author_facet Behr, Ariel
Moro, Eliane Lourdes da Silva
Estabel, Lizandra Brasil
Freitas, Henrique Mello Rodrigues de
author_role author
author2 Moro, Eliane Lourdes da Silva
Estabel, Lizandra Brasil
Freitas, Henrique Mello Rodrigues de
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Behr, Ariel
Moro, Eliane Lourdes da Silva
Estabel, Lizandra Brasil
Freitas, Henrique Mello Rodrigues de
dc.subject.por.fl_str_mv Educação aberta e a distância (EAD)
Tecnologias de informação e de comunicação
Gestão de biblioteca
Open distance learning
Information and communication technologies
Library management
School library
Educación abierta y a la Distancia (EAD)
Tecnologías de información y de comunicación
Gestión de biblioteca
Biblioteca escolar
topic Educação aberta e a distância (EAD)
Tecnologias de informação e de comunicação
Gestão de biblioteca
Open distance learning
Information and communication technologies
Library management
School library
Educación abierta y a la Distancia (EAD)
Tecnologías de información y de comunicación
Gestión de biblioteca
Biblioteca escolar
description This article presents a multiple case study conducted with the students of an Open and Distance Learning Program Specialization offered by the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS) in School Libraries and Accessibility, who work in three different school libraries from three different states of Brazil: Rio Grande do Sul, Paraíba and Rio de Janeiro. An analysis on the quality services in school libraries, and access and use of ICTs was carried on. Also, it investigates the possibility of building management tools for librarians to plan, organize and evaluate the activities, in particular, describing and analyzing the results of construction of the"Matrix Prioritization GUT".
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-07-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/7831
10.5433/1981-8920.2011v16n1p102
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/7831
identifier_str_mv 10.5433/1981-8920.2011v16n1p102
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/7831/8481
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Informação & Informação
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Informação & Informação
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Informação & Informação; v. 16 n. 1 (2011); 102-123
1981-8920
reponame:Informação & Informação
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Informação & Informação
collection Informação & Informação
repository.name.fl_str_mv Informação & Informação - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv ||infoeinfo@uel.br
_version_ 1799305983208456192