Vocational training: the experiences of youth in a learning program

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pessoa, Manuella Castelo Branco
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Alberto, Maria de Fatima Pereira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos Interdisciplinares em Psicologia
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/19104
Resumo: This article aims to analyze the experiences of a group of young participants in a vocational training experience in Young Apprentice Program (PJA, in Portuguese). It was used qualitative methodology and semi-structured interviews, analyzed through thematic content analysis. Participated 20 young people aged between 15 and 22 years. The data shows that despite not they demand insertion in PJA, the young people allied financial needs of families and the speech that it is needed experience to get employed. With the experiences in PJA, they realized that they had an opportunity to: get a professional initiation, gain experience, learn banking techniques, find the first job. Thus, they interpret that they need to take this opportunity, what makes them feel the weight of responsibility that cannot fail, which causes suffering.
id UEL-9_15e64540bfea441d4ba4637fc2ad2b5b
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19104
network_acronym_str UEL-9
network_name_str Estudos Interdisciplinares em Psicologia
repository_id_str
spelling Vocational training: the experiences of youth in a learning programFormación profesional: la experiencia de la juventud em um programa de aprendizajeFormação profissional: as vivências dos jovens em um programa de aprendizagemvocational trainingpublic policyyouthformación profesionalpolíticas públicasjóvenesformação profissionalpolítica públicajuventudeThis article aims to analyze the experiences of a group of young participants in a vocational training experience in Young Apprentice Program (PJA, in Portuguese). It was used qualitative methodology and semi-structured interviews, analyzed through thematic content analysis. Participated 20 young people aged between 15 and 22 years. The data shows that despite not they demand insertion in PJA, the young people allied financial needs of families and the speech that it is needed experience to get employed. With the experiences in PJA, they realized that they had an opportunity to: get a professional initiation, gain experience, learn banking techniques, find the first job. Thus, they interpret that they need to take this opportunity, what makes them feel the weight of responsibility that cannot fail, which causes suffering.Este artículo tiene como objetivo analizar las vivencias de un grupo de jóvenes, participantes del Programa Joven Aprendiz (PJA). Fue utilizada la metodología cualitativa y una entrevista semi-estructurada, analizada mediante Análisis de Contenido Temático. Participaron 20 jóvenes de entre 15 y 22 años. Los datos muestran que a pesar de no querer la inserción en el PJA, los jóvenes unieron sus necesidades financieras y la de las familias al discurso que se necesita experiencia para conseguir ingresar en el mercado de trabajo. Con las experiencias en el PJA, ellos se dieron cuenta de que tenían una oportunidad para: tener una formación y experiencia, aprender técnicas bancarias y obtener el primer empleo. Así, interpretan que necesitan aprovechar esta oportunidad y por eso sienten el peso de la responsabilidad que no se puede fallar, lo que los provoca sufrimiento.Este artigo objetiva analisar as vivências de um grupo de jovens participantes de uma experiência de formação profissional no Programa Jovem Aprendiz (PJA). Utilizou-se metodologia qualitativa e entrevista semiestruturada, analisada através da análise de conteúdo temática. Participaram 20 jovens com idades entre 15 e 22 anos. Os dados mostram que, apesar de não demandarem a inserção no PJA, os jovens aliaram suas necessidades financeiras e das famílias ao discurso do mercado de que é necessário ter experiência para se conseguir um emprego. As vivências no PJA fizeram com que percebessem que tiveram oportunidade de: ter formação profissional; adquirir experiência; aprender técnicas bancárias; conseguir o primeiro emprego. Interpretam que precisam agarrar essa oportunidade e, diante disso, reagem, com sofrimento, ao peso da responsabilidade de que não podem falhar.Universidade Estadual de Londrina2015-06-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/1910410.5433/2236-6407.2015v6n1p02Estudos Interdisciplinares em Psicologia; v. 6 n. 1 (2015); 02-202236-6407reponame:Estudos Interdisciplinares em Psicologiainstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/19104/16767Copyright (c) 2015 Estudos Interdisciplinares em Psicologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessPessoa, Manuella Castelo BrancoAlberto, Maria de Fatima Pereira2020-07-27T18:48:27Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19104Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/eipPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/oai||revistaeip@uel.br2236-64072236-6407opendoar:2020-07-27T18:48:27Estudos Interdisciplinares em Psicologia - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Vocational training: the experiences of youth in a learning program
Formación profesional: la experiencia de la juventud em um programa de aprendizaje
Formação profissional: as vivências dos jovens em um programa de aprendizagem
title Vocational training: the experiences of youth in a learning program
spellingShingle Vocational training: the experiences of youth in a learning program
Pessoa, Manuella Castelo Branco
vocational training
public policy
youth
formación profesional
políticas públicas
jóvenes
formação profissional
política pública
juventude
title_short Vocational training: the experiences of youth in a learning program
title_full Vocational training: the experiences of youth in a learning program
title_fullStr Vocational training: the experiences of youth in a learning program
title_full_unstemmed Vocational training: the experiences of youth in a learning program
title_sort Vocational training: the experiences of youth in a learning program
author Pessoa, Manuella Castelo Branco
author_facet Pessoa, Manuella Castelo Branco
Alberto, Maria de Fatima Pereira
author_role author
author2 Alberto, Maria de Fatima Pereira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pessoa, Manuella Castelo Branco
Alberto, Maria de Fatima Pereira
dc.subject.por.fl_str_mv vocational training
public policy
youth
formación profesional
políticas públicas
jóvenes
formação profissional
política pública
juventude
topic vocational training
public policy
youth
formación profesional
políticas públicas
jóvenes
formação profissional
política pública
juventude
description This article aims to analyze the experiences of a group of young participants in a vocational training experience in Young Apprentice Program (PJA, in Portuguese). It was used qualitative methodology and semi-structured interviews, analyzed through thematic content analysis. Participated 20 young people aged between 15 and 22 years. The data shows that despite not they demand insertion in PJA, the young people allied financial needs of families and the speech that it is needed experience to get employed. With the experiences in PJA, they realized that they had an opportunity to: get a professional initiation, gain experience, learn banking techniques, find the first job. Thus, they interpret that they need to take this opportunity, what makes them feel the weight of responsibility that cannot fail, which causes suffering.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-06-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/19104
10.5433/2236-6407.2015v6n1p02
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/19104
identifier_str_mv 10.5433/2236-6407.2015v6n1p02
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/19104/16767
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Estudos Interdisciplinares em Psicologia
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Estudos Interdisciplinares em Psicologia
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Estudos Interdisciplinares em Psicologia; v. 6 n. 1 (2015); 02-20
2236-6407
reponame:Estudos Interdisciplinares em Psicologia
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Estudos Interdisciplinares em Psicologia
collection Estudos Interdisciplinares em Psicologia
repository.name.fl_str_mv Estudos Interdisciplinares em Psicologia - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaeip@uel.br
_version_ 1799306108145238016