A escrita numérica por crianças surdas bilíngües

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Márcia Cristina Amaral da
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
Texto Completo: http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4387
Resumo: This work intends to analyse how bilingual deaf children construct numerical writing; the factors and relations connected to it, as well as the hypothesis children have about this subject. The research is based on authors that deal with some aspects of numerical writing by hearing children. The information were collected through interviews with eleven deaf children from five to nine year olds in a special school for the deaf children. The method used in the interviews was the Piaget's critical-clinical. The results of this research show that deaf children have similar numerical writing hypothesis to those identified in hearing children. They also tell us that LIBRAS (Brazilians sign Language) is a fundamental factor in this construction so the school as a space where its use is continuous, can be considered as a very special place of promoting symbolic changes, necessary to these children's conceptual construction.
id UEM-10_4bd7183ef323f9ec29b0e077980b155f
oai_identifier_str oai:localhost:1/4387
network_acronym_str UEM-10
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
repository_id_str
spelling A escrita numérica por crianças surdas bilíngüesEducação especialMatemáticaEducação de surdosEducação matemáticaEscrita numéricaBrasilMathematical educationNumerical writingEducation for the DeafBrazilCiências Exatas e da TerraMatemáticaThis work intends to analyse how bilingual deaf children construct numerical writing; the factors and relations connected to it, as well as the hypothesis children have about this subject. The research is based on authors that deal with some aspects of numerical writing by hearing children. The information were collected through interviews with eleven deaf children from five to nine year olds in a special school for the deaf children. The method used in the interviews was the Piaget's critical-clinical. The results of this research show that deaf children have similar numerical writing hypothesis to those identified in hearing children. They also tell us that LIBRAS (Brazilians sign Language) is a fundamental factor in this construction so the school as a space where its use is continuous, can be considered as a very special place of promoting symbolic changes, necessary to these children's conceptual construction.O presente estudo tem como objeto a construção da escrita numérica por crianças surdas bilíngües. O propósito é compreender como ocorre esta construção, os fatores e as relações nela implicados, bem como as hipóteses elaboradas pelas crianças acerca deste conhecimento. Este estudo tem como subsídio teóricometodológico trabalhos de autores que tratam de alguns aspectos da escrita numérica por crianças ouvintes. As informações foram coletadas por meio de entrevistas com onze crianças surdas de cinco a nove anos de idade, alunas de uma escola de Educação Especial de Surdos, mediante o emprego do método clínicocrítico piagetiano. Os resultados da pesquisa demonstram que a criança surda elabora hipóteses sobre a escrita numérica semelhantes às identificadas nas crianças ouvintes. Demonstram, ainda, que a LIBRAS (Língua Brasileira de Sinais) se constitui como um fator fundamental para a efetivação desta construção e aponta para o fato de ser a escola um espaço privilegiado para tal, dado que é nela que ocorre o uso constante desta língua, o que vem a favorecer as trocas simbólicas necessárias para a construção conceitual por estes sujeitos.226 fUniversidade Estadual de MaringáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e o Ensino de MatemáticaUEMMaringáCentro de Ciências ExatasClélia Maria Ignatius NogueiraEliane Sebeika Rapchan [Co-orientadora] - UEMMaria Lucia Faria Moro - UFPR/PREdna de Lourdes Machado - UEMSilva, Márcia Cristina Amaral da2018-04-23T19:16:46Z2018-04-23T19:16:46Z2008info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4387porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEM2018-04-23T19:16:46Zoai:localhost:1/4387Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.uem.br:8080/oai/requestopendoar:2024-04-23T14:57:32.975033Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv A escrita numérica por crianças surdas bilíngües
title A escrita numérica por crianças surdas bilíngües
spellingShingle A escrita numérica por crianças surdas bilíngües
Silva, Márcia Cristina Amaral da
Educação especial
Matemática
Educação de surdos
Educação matemática
Escrita numérica
Brasil
Mathematical education
Numerical writing
Education for the Deaf
Brazil
Ciências Exatas e da Terra
Matemática
title_short A escrita numérica por crianças surdas bilíngües
title_full A escrita numérica por crianças surdas bilíngües
title_fullStr A escrita numérica por crianças surdas bilíngües
title_full_unstemmed A escrita numérica por crianças surdas bilíngües
title_sort A escrita numérica por crianças surdas bilíngües
author Silva, Márcia Cristina Amaral da
author_facet Silva, Márcia Cristina Amaral da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Clélia Maria Ignatius Nogueira
Eliane Sebeika Rapchan [Co-orientadora] - UEM
Maria Lucia Faria Moro - UFPR/PR
Edna de Lourdes Machado - UEM
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Márcia Cristina Amaral da
dc.subject.por.fl_str_mv Educação especial
Matemática
Educação de surdos
Educação matemática
Escrita numérica
Brasil
Mathematical education
Numerical writing
Education for the Deaf
Brazil
Ciências Exatas e da Terra
Matemática
topic Educação especial
Matemática
Educação de surdos
Educação matemática
Escrita numérica
Brasil
Mathematical education
Numerical writing
Education for the Deaf
Brazil
Ciências Exatas e da Terra
Matemática
description This work intends to analyse how bilingual deaf children construct numerical writing; the factors and relations connected to it, as well as the hypothesis children have about this subject. The research is based on authors that deal with some aspects of numerical writing by hearing children. The information were collected through interviews with eleven deaf children from five to nine year olds in a special school for the deaf children. The method used in the interviews was the Piaget's critical-clinical. The results of this research show that deaf children have similar numerical writing hypothesis to those identified in hearing children. They also tell us that LIBRAS (Brazilians sign Language) is a fundamental factor in this construction so the school as a space where its use is continuous, can be considered as a very special place of promoting symbolic changes, necessary to these children's conceptual construction.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008
2018-04-23T19:16:46Z
2018-04-23T19:16:46Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4387
url http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4387
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e o Ensino de Matemática
UEM
Maringá
Centro de Ciências Exatas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e o Ensino de Matemática
UEM
Maringá
Centro de Ciências Exatas
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
collection Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1797150070740615168