SUPERVISED INTERNSHIP

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Francisco Ronald Feitosa Moraes
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Paulo Meireles Barguil
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Teoria e Prática da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/52987
Resumo: The Supervised Internship – ES helps the teacher to become a critical-reflective professional and build the teaching knowledge necessary for an autonomous, empathic and dialogical practice. This article aims to analyze the ES in its historical, legal, theoretical and methodological aspects, understanding its contribution to the initial formation of the mathematics teacher, as well as reflecting on the initial recognition of the construction of teaching knowledge and practices in the ES. To this end, we will approach how ES was constituted in Brazil, from the 1940s to the present day, using, mainly, in this reflection, legal provisions, theoretical studies and the National Curricular Guidelines (BRASIL, 2015). We will also talk about the Formation of Teachers of Mathematics, through acting in ES, having as inspiration the contributions of several researchers. The historiographic survey evidenced important changes in the learning conceptions of the teaching profession.
id UEM-11_42f2d4a5b314b36010bdca39497b5d0d
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/52987
network_acronym_str UEM-11
network_name_str Teoria e Prática da Educação (Online)
repository_id_str
spelling SUPERVISED INTERNSHIPPRÁCTICA SUPERVISADASTAGE SUPERVISÉESTÁGIO SUPERVISIONADO: ASPECTOS HISTÓRICOS E A (AUTO)FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE MATEMÁTICAsupervised internshipmathematics teacher trainingteaching practicepasantía supervisadaprofesorado de matemáticaspráctica docentestage superviséformation des enseignants de mathématiquespratique pédagogiqueEstágio SupervisionadoFormação de Professores de MatemáticaPrática DocenteThe Supervised Internship – ES helps the teacher to become a critical-reflective professional and build the teaching knowledge necessary for an autonomous, empathic and dialogical practice. This article aims to analyze the ES in its historical, legal, theoretical and methodological aspects, understanding its contribution to the initial formation of the mathematics teacher, as well as reflecting on the initial recognition of the construction of teaching knowledge and practices in the ES. To this end, we will approach how ES was constituted in Brazil, from the 1940s to the present day, using, mainly, in this reflection, legal provisions, theoretical studies and the National Curricular Guidelines (BRASIL, 2015). We will also talk about the Formation of Teachers of Mathematics, through acting in ES, having as inspiration the contributions of several researchers. The historiographic survey evidenced important changes in the learning conceptions of the teaching profession.La pasantía supervisada – ES ayuda al maestro a convertirse en un profesional crítico-reflexivo y construir el conocimiento de enseñanza necesario para una práctica autónoma, empática y dialógica. Este artículo tiene como objetivo analizar el ES en sus aspectos históricos, legales, teóricos y metodológicos, entendiendo su contribución a la formación inicial del profesor de matemáticas, así como reflexionar sobre el reconocimiento inicial de la construcción del conocimiento y las prácticas docentes en el ES. Con este fin, abordaremos cómo se constituyó la ES en Brasil, desde la década de 1940 hasta la actualidad, utilizando principalmente, en esta reflexión, las disposiciones legales, estudios teóricos y las Directrices Curriculares Nacionales (BRASIL, 2015). También hablaremos sobre la Formación de Maestros de Matemáticas, a través de la actuación en ES, teniendo como inspiración las contribuciones de varios investigadores. La encuesta historiográfica evidenció cambios importantes en las concepciones de aprendizaje de la profesión docente.O Estágio Supervisionado – ES contribui para que o professor constitua-se enquanto profissional crítico-reflexivo e construa os saberes docentes necessários para uma prática autônoma, empática e dialógica. Este artigo tem como finalidade analisar o ES em seus aspectos histórico, legal, teórico e metodológico, compreendendo a sua contribuição para a formação inicial do professor de Matemática, bem como refletir sobre o reconhecimento inicial da construção dos saberes e práticas docentes no ES. Para tanto, abordaremos como se constituiu o ES, no Brasil, desde a década de 1940 até os dias atuais, utilizando, principalmente, nessa reflexão, dispositivos legais, estudos teóricos e as Diretrizes Curriculares Nacionais (BRASIL, 2015). Discorreremos, ainda, sobre a Formação de Professores de Matemática, mediante a atuação no ES, tendo como inspiração as contribuições de vários pesquisadores. O levantamento historiográfico evidenciou importantes mudanças nas concepções de aprendizagem da profissão docente.Universidade Estadual de Maringá2020-08-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextotextetextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/5298710.4025/tpe.v23i1.52987Teoria e Prática da Educação; v. 23 n. 1 (2020); 145-1662237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/52987/751375150493Copyright (c) 2020 Teoria e Prática da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFrancisco Ronald Feitosa MoraesPaulo Meireles Barguil2021-12-18T03:09:46Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/52987Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:41.430125Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true
dc.title.none.fl_str_mv SUPERVISED INTERNSHIP
PRÁCTICA SUPERVISADA
STAGE SUPERVISÉ
ESTÁGIO SUPERVISIONADO: ASPECTOS HISTÓRICOS E A (AUTO)FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE MATEMÁTICA
title SUPERVISED INTERNSHIP
spellingShingle SUPERVISED INTERNSHIP
Francisco Ronald Feitosa Moraes
supervised internship
mathematics teacher training
teaching practice
pasantía supervisada
profesorado de matemáticas
práctica docente
stage supervisé
formation des enseignants de mathématiques
pratique pédagogique
Estágio Supervisionado
Formação de Professores de Matemática
Prática Docente
title_short SUPERVISED INTERNSHIP
title_full SUPERVISED INTERNSHIP
title_fullStr SUPERVISED INTERNSHIP
title_full_unstemmed SUPERVISED INTERNSHIP
title_sort SUPERVISED INTERNSHIP
author Francisco Ronald Feitosa Moraes
author_facet Francisco Ronald Feitosa Moraes
Paulo Meireles Barguil
author_role author
author2 Paulo Meireles Barguil
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Francisco Ronald Feitosa Moraes
Paulo Meireles Barguil
dc.subject.por.fl_str_mv supervised internship
mathematics teacher training
teaching practice
pasantía supervisada
profesorado de matemáticas
práctica docente
stage supervisé
formation des enseignants de mathématiques
pratique pédagogique
Estágio Supervisionado
Formação de Professores de Matemática
Prática Docente
topic supervised internship
mathematics teacher training
teaching practice
pasantía supervisada
profesorado de matemáticas
práctica docente
stage supervisé
formation des enseignants de mathématiques
pratique pédagogique
Estágio Supervisionado
Formação de Professores de Matemática
Prática Docente
description The Supervised Internship – ES helps the teacher to become a critical-reflective professional and build the teaching knowledge necessary for an autonomous, empathic and dialogical practice. This article aims to analyze the ES in its historical, legal, theoretical and methodological aspects, understanding its contribution to the initial formation of the mathematics teacher, as well as reflecting on the initial recognition of the construction of teaching knowledge and practices in the ES. To this end, we will approach how ES was constituted in Brazil, from the 1940s to the present day, using, mainly, in this reflection, legal provisions, theoretical studies and the National Curricular Guidelines (BRASIL, 2015). We will also talk about the Formation of Teachers of Mathematics, through acting in ES, having as inspiration the contributions of several researchers. The historiographic survey evidenced important changes in the learning conceptions of the teaching profession.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
texte
texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/52987
10.4025/tpe.v23i1.52987
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/52987
identifier_str_mv 10.4025/tpe.v23i1.52987
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/52987/751375150493
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Teoria e Prática da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Teoria e Prática da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
dc.source.none.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação; v. 23 n. 1 (2020); 145-166
2237-8707
1415-837X
reponame:Teoria e Prática da Educação (Online)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Teoria e Prática da Educação (Online)
collection Teoria e Prática da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com
_version_ 1792207158214918144