A REVIEW OF THE HISTORIOGRAPHY OF SCHOOL PARTIES (2000-2021)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Aline Ribeiro de Oliveira
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Anjos, Juarez Jose Tuchinski dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Teoria e Prática da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/64445
Resumo: With focus within the field of history of education, this paper is aimed at carrying out a review of the research on a specific theme of the history of school cultures: school parties. In methodological terms, journals in the area of History of Education were explored, as well as the CAPES Thesis Database and Google Scholar. The oldest work found in this survey was published in 2000, and the most recent ones were published in 2021. In theoretical terms, the work was based on procedures of historiographical research. At the end of the analytical course, the survey allowed the identification of what types of school parties have been investigated by historians, the geographic spaces most accessed by research, the periodization adopted in the studies, the most evidenced aspects of school parties, and issues that may be approached and further reviewed in future studies.
id UEM-11_43475cef6db92455b896f455f476a499
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/64445
network_acronym_str UEM-11
network_name_str Teoria e Prática da Educação (Online)
repository_id_str
spelling A REVIEW OF THE HISTORIOGRAPHY OF SCHOOL PARTIES (2000-2021)UN BALANCE DE LA HISTORIOGRAFÍA SOBRE LAS FIESTAS ESCOLARES (2000-2021)UM BALANÇO DA HISTORIOGRAFIA SOBRE FESTAS ESCOLARES (2000-2021)Historiografia da EducaçãoCulturas EscolaresFestas EscolaresWith focus within the field of history of education, this paper is aimed at carrying out a review of the research on a specific theme of the history of school cultures: school parties. In methodological terms, journals in the area of History of Education were explored, as well as the CAPES Thesis Database and Google Scholar. The oldest work found in this survey was published in 2000, and the most recent ones were published in 2021. In theoretical terms, the work was based on procedures of historiographical research. At the end of the analytical course, the survey allowed the identification of what types of school parties have been investigated by historians, the geographic spaces most accessed by research, the periodization adopted in the studies, the most evidenced aspects of school parties, and issues that may be approached and further reviewed in future studies.Haciendoun corte dentro del campo de lahistoria de laeducación, el objetivo de este artículo es realizar un balance de investigación sobre un tema específico enlahistoria de las culturas escolares: lasfiestas escolares. En términos metodológicos, se consultaron revistas del área de Historia de laEducación, el Banco de Tesis de la CAPES y Google Scholar. El trabajo más antiguoubicadoen esta encuesta se publicóenelaño 2000 y los más recientes se publicaronenelaño 2021. En términos teóricos, eltrabajo se anclóenprocedimientos de investigación historiográficos. Al final del curso analítico emprendido, laencuestapermitió identificar qué tipos de fiestas escolares han sido investigados por los historiadores, losespacios geográficos más visitados por lasinvestigaciones, laperiodización adoptada enlosestudios, los aspectos de lasfiestas escolares más evidentes y las preguntas que pueden ser abordados y profundizadosen futuros estudios.Efetuando um recorte dentro do campo da história da educação, o objetivo deste artigo é empreender um balanço das pesquisas sobre um tema específico da história das culturas escolares: as festas escolares. Em termos metodológicos foram consultados periódicos da área de História da Educação, o banco de Teses da CAPES e o Google Scholar. O trabalho mais antigo localizado neste levantamento foi publicado no ano de 2000 e os mais recentes foram publicados no ano de 2021. Em termos teóricos, o trabalho ancorou-se em procedimentos da pesquisa historiográfica. Ao final do percurso analítico empreendido, o levantamento permitiu identificar que tipos de festas escolares têm sido investigadas pelos historiadores e historiadoras, os espaços geográficos mais visitados pelas pesquisas, a periodização adotada nos estudos, os aspectos das festas escolares mais evidenciados e questões que podem ser abordadas e aprofundadas em estudos futuros.Universidade Estadual de Maringá2022-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/6444510.4025/tpe.v25i3.64445Teoria e Prática da Educação; v. 25 n. 3 (2022); 180-1972237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/64445/751375155233https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/64445/751375155234Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAline Ribeiro de OliveiraAnjos, Juarez Jose Tuchinski dos2022-12-21T17:12:57Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/64445Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:45.303381Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true
dc.title.none.fl_str_mv A REVIEW OF THE HISTORIOGRAPHY OF SCHOOL PARTIES (2000-2021)
UN BALANCE DE LA HISTORIOGRAFÍA SOBRE LAS FIESTAS ESCOLARES (2000-2021)
UM BALANÇO DA HISTORIOGRAFIA SOBRE FESTAS ESCOLARES (2000-2021)
title A REVIEW OF THE HISTORIOGRAPHY OF SCHOOL PARTIES (2000-2021)
spellingShingle A REVIEW OF THE HISTORIOGRAPHY OF SCHOOL PARTIES (2000-2021)
Aline Ribeiro de Oliveira
Historiografia da Educação
Culturas Escolares
Festas Escolares
title_short A REVIEW OF THE HISTORIOGRAPHY OF SCHOOL PARTIES (2000-2021)
title_full A REVIEW OF THE HISTORIOGRAPHY OF SCHOOL PARTIES (2000-2021)
title_fullStr A REVIEW OF THE HISTORIOGRAPHY OF SCHOOL PARTIES (2000-2021)
title_full_unstemmed A REVIEW OF THE HISTORIOGRAPHY OF SCHOOL PARTIES (2000-2021)
title_sort A REVIEW OF THE HISTORIOGRAPHY OF SCHOOL PARTIES (2000-2021)
author Aline Ribeiro de Oliveira
author_facet Aline Ribeiro de Oliveira
Anjos, Juarez Jose Tuchinski dos
author_role author
author2 Anjos, Juarez Jose Tuchinski dos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Aline Ribeiro de Oliveira
Anjos, Juarez Jose Tuchinski dos
dc.subject.por.fl_str_mv Historiografia da Educação
Culturas Escolares
Festas Escolares
topic Historiografia da Educação
Culturas Escolares
Festas Escolares
description With focus within the field of history of education, this paper is aimed at carrying out a review of the research on a specific theme of the history of school cultures: school parties. In methodological terms, journals in the area of History of Education were explored, as well as the CAPES Thesis Database and Google Scholar. The oldest work found in this survey was published in 2000, and the most recent ones were published in 2021. In theoretical terms, the work was based on procedures of historiographical research. At the end of the analytical course, the survey allowed the identification of what types of school parties have been investigated by historians, the geographic spaces most accessed by research, the periodization adopted in the studies, the most evidenced aspects of school parties, and issues that may be approached and further reviewed in future studies.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/64445
10.4025/tpe.v25i3.64445
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/64445
identifier_str_mv 10.4025/tpe.v25i3.64445
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/64445/751375155233
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/64445/751375155234
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Teoria e Prática da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
dc.source.none.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação; v. 25 n. 3 (2022); 180-197
2237-8707
1415-837X
reponame:Teoria e Prática da Educação (Online)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Teoria e Prática da Educação (Online)
collection Teoria e Prática da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com
_version_ 1792207158423584768