APLICAÇÃO DAS METODOLOGIAS ATIVAS DE APRENDIZAGEM TBL (TEAM BASED LEARNING) E PBL (PROBLEM-BASED LEARNING) NO CURSO DE ARQUITETURA E URBANISMO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Felipe Büller Bertuzzi
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Carla Dalla Corte, Henrique Aniceto Kujawa, Grace Tibério Cardoso
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Teoria e Prática da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/57563
Resumo: The learning process has been increasingly active, promoting interactive and targeted approaches to the student as an agent of their learning, enabling the conscious evolution of theoretical and practical knowledge. Among the actions for the development of critical thinking, there is the “Team Based Learning”, the Team Based Learning (TBL), a methodology responsible for promoting the exchange of information between members. Similarly, Problem-Based Learning (PBL) uses a specific problem to initiate learning and propose solutions. In this sense, this article aims to discuss the results of the use of these methodologies in the active learning of architects, with the aim of incorporating concepts already known in the scope of education and strengthening ideas from different perceptions. The use of active methodologies in the activities developed revealed that the method facilitated learning and promoted engagement among students.
id UEM-11_ac57f98e354847a1a737896052ae2932
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/57563
network_acronym_str UEM-11
network_name_str Teoria e Prática da Educação (Online)
repository_id_str
spelling APLICAÇÃO DAS METODOLOGIAS ATIVAS DE APRENDIZAGEM TBL (TEAM BASED LEARNING) E PBL (PROBLEM-BASED LEARNING) NO CURSO DE ARQUITETURA E URBANISMOMetodologias AtivasEstágio DocênciaArquitetura e UrbanismoThe learning process has been increasingly active, promoting interactive and targeted approaches to the student as an agent of their learning, enabling the conscious evolution of theoretical and practical knowledge. Among the actions for the development of critical thinking, there is the “Team Based Learning”, the Team Based Learning (TBL), a methodology responsible for promoting the exchange of information between members. Similarly, Problem-Based Learning (PBL) uses a specific problem to initiate learning and propose solutions. In this sense, this article aims to discuss the results of the use of these methodologies in the active learning of architects, with the aim of incorporating concepts already known in the scope of education and strengthening ideas from different perceptions. The use of active methodologies in the activities developed revealed that the method facilitated learning and promoted engagement among students.El proceso de aprendizaje ha sido cada vez más activo, promoviendo acercamientos interactivos y focalizados al alumno como agente de su aprendizaje, posibilitando la evolución consciente de los conocimientos teóricos y prácticos. Entre las acciones para el desarrollo del pensamiento crítico, se encuentra el “Aprendizaje Basado en Equipo”, el Aprendizaje Basado en Equipo (TBL), una metodología responsable de promover el intercambio de información entre los miembros. Del mismo modo, el aprendizaje basado en problemas (ABP) utiliza un problema específico para iniciar el aprendizaje y proponer soluciones. En este sentido, este artículo tiene como objetivo discutir los resultados del uso de estas metodologías en el aprendizaje activo de los arquitectos, con el objetivo de incorporar conceptos ya conocidos en el ámbito de la educación y fortalecer ideas desde diferentes percepciones. El uso de metodologías activas en las actividades desarrolladas reveló que el método facilitó el aprendizaje y promovió el compromiso entre los estudiantes.O processo de aprendizagem vem sendo cada vez mais ativo, promovendo abordagens interativas e direcionadas ao aluno como agente do seu aprendizado, possibilitando a evolução consciente do conhecimento teórico-prático. Dentre as ações ao desenvolvimento do pensamento crítico, inclui-se o “Aprendizado Baseado em Equipes”, o Team Based Learning (TBL), metodologia responsável por fomentar a troca de informações entre integrantes. Do mesmo modo, o “Aprendizado Baseado em Problemas”, Problem-Based Learning (PBL), utiliza um problema específico para iniciar a aprendizagem e propor soluções. Nesse sentido, este artigo visa discutir os resultados do emprego destas metodologias na aprendizagem ativa de arquitetos, com o intuito de incorporar conceitos já conhecidos no âmbito da educação e fortalecer ideias a partir de diferentes percepções. O uso das metodologias ativas nas atividades desenvolvidas revelou que o método facilitou a aprendizagem e promoveu engajamento entre os alunos.Universidade Estadual de Maringá2021-06-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigoapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/5756310.4025/tpe.v24i1.57563Teoria e Prática da Educação; v. 24 n. 1 (2021); 171-1892237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/57563/751375152313Copyright (c) 2021 Teoria e Prática da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFelipe Büller BertuzziCarla Dalla CorteHenrique Aniceto KujawaGrace Tibério Cardoso2021-12-18T03:05:40Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/57563Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:42.658025Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true
dc.title.none.fl_str_mv APLICAÇÃO DAS METODOLOGIAS ATIVAS DE APRENDIZAGEM TBL (TEAM BASED LEARNING) E PBL (PROBLEM-BASED LEARNING) NO CURSO DE ARQUITETURA E URBANISMO
title APLICAÇÃO DAS METODOLOGIAS ATIVAS DE APRENDIZAGEM TBL (TEAM BASED LEARNING) E PBL (PROBLEM-BASED LEARNING) NO CURSO DE ARQUITETURA E URBANISMO
spellingShingle APLICAÇÃO DAS METODOLOGIAS ATIVAS DE APRENDIZAGEM TBL (TEAM BASED LEARNING) E PBL (PROBLEM-BASED LEARNING) NO CURSO DE ARQUITETURA E URBANISMO
Felipe Büller Bertuzzi
Metodologias Ativas
Estágio Docência
Arquitetura e Urbanismo
title_short APLICAÇÃO DAS METODOLOGIAS ATIVAS DE APRENDIZAGEM TBL (TEAM BASED LEARNING) E PBL (PROBLEM-BASED LEARNING) NO CURSO DE ARQUITETURA E URBANISMO
title_full APLICAÇÃO DAS METODOLOGIAS ATIVAS DE APRENDIZAGEM TBL (TEAM BASED LEARNING) E PBL (PROBLEM-BASED LEARNING) NO CURSO DE ARQUITETURA E URBANISMO
title_fullStr APLICAÇÃO DAS METODOLOGIAS ATIVAS DE APRENDIZAGEM TBL (TEAM BASED LEARNING) E PBL (PROBLEM-BASED LEARNING) NO CURSO DE ARQUITETURA E URBANISMO
title_full_unstemmed APLICAÇÃO DAS METODOLOGIAS ATIVAS DE APRENDIZAGEM TBL (TEAM BASED LEARNING) E PBL (PROBLEM-BASED LEARNING) NO CURSO DE ARQUITETURA E URBANISMO
title_sort APLICAÇÃO DAS METODOLOGIAS ATIVAS DE APRENDIZAGEM TBL (TEAM BASED LEARNING) E PBL (PROBLEM-BASED LEARNING) NO CURSO DE ARQUITETURA E URBANISMO
author Felipe Büller Bertuzzi
author_facet Felipe Büller Bertuzzi
Carla Dalla Corte
Henrique Aniceto Kujawa
Grace Tibério Cardoso
author_role author
author2 Carla Dalla Corte
Henrique Aniceto Kujawa
Grace Tibério Cardoso
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Felipe Büller Bertuzzi
Carla Dalla Corte
Henrique Aniceto Kujawa
Grace Tibério Cardoso
dc.subject.por.fl_str_mv Metodologias Ativas
Estágio Docência
Arquitetura e Urbanismo
topic Metodologias Ativas
Estágio Docência
Arquitetura e Urbanismo
description The learning process has been increasingly active, promoting interactive and targeted approaches to the student as an agent of their learning, enabling the conscious evolution of theoretical and practical knowledge. Among the actions for the development of critical thinking, there is the “Team Based Learning”, the Team Based Learning (TBL), a methodology responsible for promoting the exchange of information between members. Similarly, Problem-Based Learning (PBL) uses a specific problem to initiate learning and propose solutions. In this sense, this article aims to discuss the results of the use of these methodologies in the active learning of architects, with the aim of incorporating concepts already known in the scope of education and strengthening ideas from different perceptions. The use of active methodologies in the activities developed revealed that the method facilitated learning and promoted engagement among students.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/57563
10.4025/tpe.v24i1.57563
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/57563
identifier_str_mv 10.4025/tpe.v24i1.57563
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/57563/751375152313
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Teoria e Prática da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Teoria e Prática da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
dc.source.none.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação; v. 24 n. 1 (2021); 171-189
2237-8707
1415-837X
reponame:Teoria e Prática da Educação (Online)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Teoria e Prática da Educação (Online)
collection Teoria e Prática da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com
_version_ 1792207158270492672