The use of documentaries as previous organizers in the teaching of non-Euclidean geometry in the classroom

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brum, Wanderley Pivatto
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Schuhmacher, Elcio, Silva, Sani de Carvalho Rutz da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Acta Scientiarum. Education (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/23293
Resumo: Based on classroom experiences with non-Euclidean Geometry, a relevant potential element for documentaries has been detected to discuss and reflect on the theme. Documentary films are resources to enhance people´s critical thinking and civic attitude and to promote discussions and reflections between teachers and students for possible school changes. Current paper presents documentaries and their features as advance organizers in the teaching of non-Euclidean Geometry to subsidize teachers of Mathematics that intend to teach this field of Geometry in their classes. 
id UEM-12_0e578ee0a5f4f79fed5cc7dea57e60c5
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/23293
network_acronym_str UEM-12
network_name_str Acta Scientiarum. Education (Online)
repository_id_str
spelling The use of documentaries as previous organizers in the teaching of non-Euclidean geometry in the classroomLa utilización de documentales como organizadores previos en la enseñanza de geometría no Euclidiana en el aulaA utilização de documentários enquanto organizadores prévios no ensino de geometria não Euclidiana em sala de auladocumentaries filmsprevious organizersteaching of mathematicsnon-Euclidean geometrypelículas documentalesanticipo del organizadorenseñanza de las matemáticasgeometría no Euclidianafilmes documentariesorganizador prévioensino de matemáticageometria não EuclidianaBased on classroom experiences with non-Euclidean Geometry, a relevant potential element for documentaries has been detected to discuss and reflect on the theme. Documentary films are resources to enhance people´s critical thinking and civic attitude and to promote discussions and reflections between teachers and students for possible school changes. Current paper presents documentaries and their features as advance organizers in the teaching of non-Euclidean Geometry to subsidize teachers of Mathematics that intend to teach this field of Geometry in their classes. A partir de las experiencias en el aula, en la presentación de la geometría no Euclidiana, se comprobó que el fuerte potencial de algunos documentales para la promoción del debate y la discusión de este tema. Los documentales se caracterizan como recursos para la elevación del pensamiento crítico y la postura ciudadana de las personas y para la promoción de debates y reflexiones, entre los docentes y los estudiantes, que han culminado en posibles cambios escolares. La propuesta de este artículo es presentar algunos documentales y sus características de organizador antes enseñanza de geometría euclidiana y no subsidio para ayudar a los profesores de matemáticas que deseen presentar este campo de la geometría en sus clases.A partir das experiências vivenciadas em sala de aula na apresentação de conteúdos de Geometria não Euclidiana, verificou-se o forte potencial de alguns documentários para a promoção do debate e reflexão desse tema. Os documentários caracterizam-se como recursos para a elevação do pensamento crítico e postura cidadã das pessoas e para a promoção de discussões/reflexões, entre professores e estudantes, culminando em possíveis mudanças escolares. A proposta deste artigo é apresentar alguns documentários e suas características de organizadores prévios no ensino de Geometria não Euclidiana enquanto subsídio para auxiliar professores de Matemática que pretendem apresentar esse campo da Geometria em suas aulas. Universidade Estadual de Maringá2016-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/2329310.4025/actascieduc.v38i1.23293Acta Scientiarum. Education; Vol 38 No 1 (2016): Jan.-Mar.; 43-49Acta Scientiarum. Education; v. 38 n. 1 (2016): Jan.-Mar.; 43-492178-52012178-5198reponame:Acta Scientiarum. Education (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/23293/pdf_80Brum, Wanderley PivattoSchuhmacher, ElcioSilva, Sani de Carvalho Rutz dainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-10-05T11:36:28Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/23293Revistahttp://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/indexPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/oaiactaeduc@uem.br||2178-52012178-5198opendoar:2016-10-05T11:36:28Acta Scientiarum. Education (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv The use of documentaries as previous organizers in the teaching of non-Euclidean geometry in the classroom
La utilización de documentales como organizadores previos en la enseñanza de geometría no Euclidiana en el aula
A utilização de documentários enquanto organizadores prévios no ensino de geometria não Euclidiana em sala de aula
title The use of documentaries as previous organizers in the teaching of non-Euclidean geometry in the classroom
spellingShingle The use of documentaries as previous organizers in the teaching of non-Euclidean geometry in the classroom
Brum, Wanderley Pivatto
documentaries films
previous organizers
teaching of mathematics
non-Euclidean geometry
películas documentales
anticipo del organizador
enseñanza de las matemáticas
geometría no Euclidiana
filmes documentaries
organizador prévio
ensino de matemática
geometria não Euclidiana
title_short The use of documentaries as previous organizers in the teaching of non-Euclidean geometry in the classroom
title_full The use of documentaries as previous organizers in the teaching of non-Euclidean geometry in the classroom
title_fullStr The use of documentaries as previous organizers in the teaching of non-Euclidean geometry in the classroom
title_full_unstemmed The use of documentaries as previous organizers in the teaching of non-Euclidean geometry in the classroom
title_sort The use of documentaries as previous organizers in the teaching of non-Euclidean geometry in the classroom
author Brum, Wanderley Pivatto
author_facet Brum, Wanderley Pivatto
Schuhmacher, Elcio
Silva, Sani de Carvalho Rutz da
author_role author
author2 Schuhmacher, Elcio
Silva, Sani de Carvalho Rutz da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Brum, Wanderley Pivatto
Schuhmacher, Elcio
Silva, Sani de Carvalho Rutz da
dc.subject.por.fl_str_mv documentaries films
previous organizers
teaching of mathematics
non-Euclidean geometry
películas documentales
anticipo del organizador
enseñanza de las matemáticas
geometría no Euclidiana
filmes documentaries
organizador prévio
ensino de matemática
geometria não Euclidiana
topic documentaries films
previous organizers
teaching of mathematics
non-Euclidean geometry
películas documentales
anticipo del organizador
enseñanza de las matemáticas
geometría no Euclidiana
filmes documentaries
organizador prévio
ensino de matemática
geometria não Euclidiana
description Based on classroom experiences with non-Euclidean Geometry, a relevant potential element for documentaries has been detected to discuss and reflect on the theme. Documentary films are resources to enhance people´s critical thinking and civic attitude and to promote discussions and reflections between teachers and students for possible school changes. Current paper presents documentaries and their features as advance organizers in the teaching of non-Euclidean Geometry to subsidize teachers of Mathematics that intend to teach this field of Geometry in their classes. 
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/23293
10.4025/actascieduc.v38i1.23293
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/23293
identifier_str_mv 10.4025/actascieduc.v38i1.23293
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/23293/pdf_80
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
dc.source.none.fl_str_mv Acta Scientiarum. Education; Vol 38 No 1 (2016): Jan.-Mar.; 43-49
Acta Scientiarum. Education; v. 38 n. 1 (2016): Jan.-Mar.; 43-49
2178-5201
2178-5198
reponame:Acta Scientiarum. Education (Online)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Acta Scientiarum. Education (Online)
collection Acta Scientiarum. Education (Online)
repository.name.fl_str_mv Acta Scientiarum. Education (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv actaeduc@uem.br||
_version_ 1754842068783464448