The understanding in Wittgenstein: repercussions on science and math teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Lourdes Maria Werle de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Seki, Jeferson Takeo Padoan
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Acta Scientiarum. Education (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/47551
Resumo: In this paper we present reflections on it the constitution of understanding in Wittgenstein's philosophy. Firstly, we make a foray into Philosophical Investigations to seek characterizations for understanding in Wittgenstein. Next, we bring to the text repercussions of this philosophical perspective to understanding in Teaching. We emphasize that follow conventional rules socially in public demonstrations of language use it is an indicative of understanding and it is in the articulation between understanding and its manifestation that we may investigate (as a researcher) or evaluate (as a teacher) the students' understanding.
id UEM-12_c61133570cd767a572b4272331f18334
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/47551
network_acronym_str UEM-12
network_name_str Acta Scientiarum. Education (Online)
repository_id_str
spelling The understanding in Wittgenstein: repercussions on science and math teaching La comprensión en Wittgenstein: repercusiones sobre la enseñanza de la ciencia y las matemáticasA ‘compreensão’ em Wittgenstein: repercussões no ensino de ciências e de matemática philosophy of language; understanding; language; teaching.filosofía del lenguaje; la comprensión; lenguage; enseñanza.filosofia da linguagem; compreensão; linguagem; ensino.In this paper we present reflections on it the constitution of understanding in Wittgenstein's philosophy. Firstly, we make a foray into Philosophical Investigations to seek characterizations for understanding in Wittgenstein. Next, we bring to the text repercussions of this philosophical perspective to understanding in Teaching. We emphasize that follow conventional rules socially in public demonstrations of language use it is an indicative of understanding and it is in the articulation between understanding and its manifestation that we may investigate (as a researcher) or evaluate (as a teacher) the students' understanding.En este artículo presentamos reflexiones sobre la constitución de la comprensión en la filosofía de Wittgenstein. Inicialmente, hacemos una incursión en las Investigaciones filosóficas con la finalidad de buscar caracterizaciones para la comprensión en Wittgenstein. A continuación, traemos al texto repercusiones de esa perspectiva filosófica de comprensión en la Enseñanza. En la articulación entre la comprensión y su manifestación, que podemos investigar (como investigador) o evaluar (como profesor) la comprensión de los alumnos, destacamos que seguir reglas convencionales socialmente en demostraciones públicas de uso del lenguaje es el indicativo de comprensión y es en la articulación entre la comprensión y su manifestación, que podemos investigar (como investigador).Neste artigo apresentamos reflexões sobre a constituição da ‘compreensão’ na filosofia de Wittgenstein. Inicialmente, fazemos uma incursão no ‘Investigações Filosóficas’ com a finalidade de buscar caracterizações para a compreensão em Wittgenstein. Em seguida, trazemos ao texto repercussões dessa perspectiva filosófica de compreensão no Ensino. Destacamos que seguir regras convencionadas socialmente em demonstrações públicas de uso da linguagem é um indicativo de compreensão e é na articulação entre a compreensão e sua manifestação que podemos investigar (como pesquisador) ou avaliar (como professor) a compreensão dos alunos.Universidade Estadual de Maringá2021-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/4755110.4025/actascieduc.v43i1.47551Acta Scientiarum. Education; Vol 43 (2021): Publicação contínua; e47551Acta Scientiarum. Education; v. 43 (2021): Publicação contínua; e475512178-52012178-5198reponame:Acta Scientiarum. Education (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/47551/751375151863Copyright (c) 2021 Acta Scientiarum. Educationhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Lourdes Maria Werle de Seki, Jeferson Takeo Padoan2021-09-21T13:26:14Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/47551Revistahttp://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/indexPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/oaiactaeduc@uem.br||2178-52012178-5198opendoar:2021-09-21T13:26:14Acta Scientiarum. Education (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv The understanding in Wittgenstein: repercussions on science and math teaching
La comprensión en Wittgenstein: repercusiones sobre la enseñanza de la ciencia y las matemáticas
A ‘compreensão’ em Wittgenstein: repercussões no ensino de ciências e de matemática
title The understanding in Wittgenstein: repercussions on science and math teaching
spellingShingle The understanding in Wittgenstein: repercussions on science and math teaching
Almeida, Lourdes Maria Werle de
philosophy of language; understanding; language; teaching.
filosofía del lenguaje; la comprensión; lenguage; enseñanza.
filosofia da linguagem; compreensão; linguagem; ensino.
title_short The understanding in Wittgenstein: repercussions on science and math teaching
title_full The understanding in Wittgenstein: repercussions on science and math teaching
title_fullStr The understanding in Wittgenstein: repercussions on science and math teaching
title_full_unstemmed The understanding in Wittgenstein: repercussions on science and math teaching
title_sort The understanding in Wittgenstein: repercussions on science and math teaching
author Almeida, Lourdes Maria Werle de
author_facet Almeida, Lourdes Maria Werle de
Seki, Jeferson Takeo Padoan
author_role author
author2 Seki, Jeferson Takeo Padoan
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Lourdes Maria Werle de
Seki, Jeferson Takeo Padoan
dc.subject.por.fl_str_mv philosophy of language; understanding; language; teaching.
filosofía del lenguaje; la comprensión; lenguage; enseñanza.
filosofia da linguagem; compreensão; linguagem; ensino.
topic philosophy of language; understanding; language; teaching.
filosofía del lenguaje; la comprensión; lenguage; enseñanza.
filosofia da linguagem; compreensão; linguagem; ensino.
description In this paper we present reflections on it the constitution of understanding in Wittgenstein's philosophy. Firstly, we make a foray into Philosophical Investigations to seek characterizations for understanding in Wittgenstein. Next, we bring to the text repercussions of this philosophical perspective to understanding in Teaching. We emphasize that follow conventional rules socially in public demonstrations of language use it is an indicative of understanding and it is in the articulation between understanding and its manifestation that we may investigate (as a researcher) or evaluate (as a teacher) the students' understanding.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/47551
10.4025/actascieduc.v43i1.47551
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/47551
identifier_str_mv 10.4025/actascieduc.v43i1.47551
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/47551/751375151863
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Acta Scientiarum. Education
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Acta Scientiarum. Education
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
dc.source.none.fl_str_mv Acta Scientiarum. Education; Vol 43 (2021): Publicação contínua; e47551
Acta Scientiarum. Education; v. 43 (2021): Publicação contínua; e47551
2178-5201
2178-5198
reponame:Acta Scientiarum. Education (Online)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Acta Scientiarum. Education (Online)
collection Acta Scientiarum. Education (Online)
repository.name.fl_str_mv Acta Scientiarum. Education (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv actaeduc@uem.br||
_version_ 1754842070279782400