Literacy: the political scope of an issue

Bibliographic Details
Main Author: Pereira, Anderson de Carvalho
Publication Date: 2017
Format: Article
Language: por
Source: Acta Scientiarum. Education (Online)
Download full: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/31486
Summary:  Recently, a group of meanings about literacy has been consolidated. They refer to a dominant conception of an autonomous model of writing, connected to an individualist and cognitive background. Through a theoretical discussion based on the discursive perspective, which rescues the essential social and historical aspects of the issue, this article points that this consolidation aims at a political position. Therefore, this is about choosing a certain path and rejecting another. We question the ways this dominant meaning prevails in material discourses, such as schoolbooks produced by government programs, likeProletramento. Results report a ‘misunderstanding’ about literacy, which marks a way of signing in a discursive match of political value. 
id UEM-12_de34bd94933ebdb1208faff2a69b8f35
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/31486
network_acronym_str UEM-12
network_name_str Acta Scientiarum. Education (Online)
repository_id_str
spelling Literacy: the political scope of an issueAlfabetismo: el alcance político de una cuestiónLetramento: o alcance político de uma questãoreading and writingdiscoursepublic educational policies.alfabetismodiscursopolíticas públicas en educación.Letramentoalfabetizaçãodiscursopolíticas públicas em educação. Recently, a group of meanings about literacy has been consolidated. They refer to a dominant conception of an autonomous model of writing, connected to an individualist and cognitive background. Through a theoretical discussion based on the discursive perspective, which rescues the essential social and historical aspects of the issue, this article points that this consolidation aims at a political position. Therefore, this is about choosing a certain path and rejecting another. We question the ways this dominant meaning prevails in material discourses, such as schoolbooks produced by government programs, likeProletramento. Results report a ‘misunderstanding’ about literacy, which marks a way of signing in a discursive match of political value.  Recientemente se ha consolidado una red de sentidos sobre alfabetismo, en que el sentido dominante sobre el término remete al modelo autónomo de escritura, de herencia individualista y cognitivista. Por medio de una discusión teórica con base en una perspectiva discursiva, que rescata aspectos socio-históricos cruciales en el tratamiento de la cuestión, el artículo muestra que esta consolidación converge para una posición política. Por eso se trata de seguir un camino en detrimento del otro, lo que es analizado aquí al problematizarse modos de este sentido dominante prevalecer en materialidades discursivas, como libros didácticos y materiales ofrecidos por programas gubernamentales, como el Proletramento. Los resultados señalan a un ‘malentendido’ acerca de alfabetismo que caracteriza un modo de inscribirse en un embate discursivo de valor político. Recentemente tem se consolidado uma rede de sentidos sobre letramento, em queo sentido dominante sobre o termo remete ao modelo autônomo de escrita, de herança individualista e cognitivista. Por meio de uma discussão teórica com base em uma perspectiva discursiva, que resgata aspectos sócio-históricos cruciais no tratamento da questão, o artigo mostra que essa consolidação converge para uma posição política. Por isso trata-se de trilhar um caminho em detrimento do outro, o que é analisado aqui ao se problematizar modos de esse sentido dominante prevalecer em materialidades discursivas, como livros didáticose materiais disponibilizados por programas governamentais, como o Proletramento. Os resultados apontam para um ‘mal-entendido’ acerca de letramento que caracteriza um modo de se inscrever um embate discursivo de valor político. Universidade Estadual de Maringá2017-04-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/3148610.4025/actascieduc.v39i2.31486Acta Scientiarum. Education; Vol 39 No 2 (2017): Apr.-June; 176-184Acta Scientiarum. Education; v. 39 n. 2 (2017): Apr.-June; 176-1842178-52012178-5198reponame:Acta Scientiarum. Education (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/31486/18889Copyright (c) 2017 Acta Scientiarum. Educationinfo:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Anderson de Carvalho2022-02-20T22:12:16Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/31486Revistahttp://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/indexPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/oaiactaeduc@uem.br||2178-52012178-5198opendoar:2022-02-20T22:12:16Acta Scientiarum. Education (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv Literacy: the political scope of an issue
Alfabetismo: el alcance político de una cuestión
Letramento: o alcance político de uma questão
title Literacy: the political scope of an issue
spellingShingle Literacy: the political scope of an issue
Pereira, Anderson de Carvalho
reading and writing
discourse
public educational policies.
alfabetismo
discurso
políticas públicas en educación.
Letramento
alfabetização
discurso
políticas públicas em educação.
title_short Literacy: the political scope of an issue
title_full Literacy: the political scope of an issue
title_fullStr Literacy: the political scope of an issue
title_full_unstemmed Literacy: the political scope of an issue
title_sort Literacy: the political scope of an issue
author Pereira, Anderson de Carvalho
author_facet Pereira, Anderson de Carvalho
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Anderson de Carvalho
dc.subject.por.fl_str_mv reading and writing
discourse
public educational policies.
alfabetismo
discurso
políticas públicas en educación.
Letramento
alfabetização
discurso
políticas públicas em educação.
topic reading and writing
discourse
public educational policies.
alfabetismo
discurso
políticas públicas en educación.
Letramento
alfabetização
discurso
políticas públicas em educação.
description  Recently, a group of meanings about literacy has been consolidated. They refer to a dominant conception of an autonomous model of writing, connected to an individualist and cognitive background. Through a theoretical discussion based on the discursive perspective, which rescues the essential social and historical aspects of the issue, this article points that this consolidation aims at a political position. Therefore, this is about choosing a certain path and rejecting another. We question the ways this dominant meaning prevails in material discourses, such as schoolbooks produced by government programs, likeProletramento. Results report a ‘misunderstanding’ about literacy, which marks a way of signing in a discursive match of political value. 
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-04-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/31486
10.4025/actascieduc.v39i2.31486
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/31486
identifier_str_mv 10.4025/actascieduc.v39i2.31486
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/31486/18889
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Acta Scientiarum. Education
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Acta Scientiarum. Education
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
dc.source.none.fl_str_mv Acta Scientiarum. Education; Vol 39 No 2 (2017): Apr.-June; 176-184
Acta Scientiarum. Education; v. 39 n. 2 (2017): Apr.-June; 176-184
2178-5201
2178-5198
reponame:Acta Scientiarum. Education (Online)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Acta Scientiarum. Education (Online)
collection Acta Scientiarum. Education (Online)
repository.name.fl_str_mv Acta Scientiarum. Education (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv actaeduc@uem.br||
_version_ 1754842069369618432