The role of education in prisons: A literature review focused on educational values and practices

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Giongo, Sandro
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Heidemann, Leonardo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação em foco
Texto Completo: https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6939
Resumo: Access to education is one of the most fundamental rights established in the Constitution of Brasil for the process of humanization of the person deprived of liberty. For this reason, it is crucial that a broad debate about the role of education in prison be promoted, either to help educators in the classroom or to guide public policies that seek to deal with this scenario. This article seeks to contribute to this effort by presenting a literature review on the role of education in the prison context. We identified values related to schooling, resocialization, emancipation, harm reduction and human rights, legitimized by the different authors of the investigated articles; in addition to pedagogical practices that are inspired by the concepts of Adult Education and Popular Education. The literature also reveals that there is much to be explored on the subject.
id UEMG-2_588cd4484624129cd6147824d768e8a5
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6939
network_acronym_str UEMG-2
network_name_str Educação em foco
repository_id_str
spelling The role of education in prisons: A literature review focused on educational values and practicesEl papel de la educación en las cárceles: Una revisión de la literatura centrada en los valores y prácticas educativasO papel da educação nas prisões: Uma revisão da literatura focada nos valores e práticas educacionaisEducación em la cárcelEducación de Jóvenes y Adultos em la cárcelSistema penitenciarioEducation in prisonAdult Education in prisonPrison systemEducação em prisõesEJA em prisõesSistema carcerárioAccess to education is one of the most fundamental rights established in the Constitution of Brasil for the process of humanization of the person deprived of liberty. For this reason, it is crucial that a broad debate about the role of education in prison be promoted, either to help educators in the classroom or to guide public policies that seek to deal with this scenario. This article seeks to contribute to this effort by presenting a literature review on the role of education in the prison context. We identified values related to schooling, resocialization, emancipation, harm reduction and human rights, legitimized by the different authors of the investigated articles; in addition to pedagogical practices that are inspired by the concepts of Adult Education and Popular Education. The literature also reveals that there is much to be explored on the subject.El acceso a la educación es uno de los derechos más fundamentales establecidos en la Constitución Federal de Brasil para el proceso de humanización de la persona privada de libertad. Por tal razón, es crucial construir un amplio debate acerca del papel de la educación en la cárcel, ya sea para ayudar a los educadores en las classes, o para orientar las políticas públicas que almejan enfrentar este escenario. Este artículo se propone a somar-se a ese esfuerzo presentando una revisión de la literatura sobre el papel de la educación en el contexto penitenciario. Identificamos valores relacionados con la escolarización, la resocialización, la emancipación, la reducción de daños y los derechos humanos, legitimados por los distintos autores de los artículos investigados; además de prácticas pedagógicas inspiradas en los conceptos de Educación de Jóvenes y Adultos y Educación Popular. La literatura revela igualmente que hay mucho por explorar sobre este tema.O acesso à educação é um dos direitos estabelecidos na Constituição Federal mais fundamentais para o processo de humanização da pessoa privada de liberdade. Por esse motivo, é crucial que um amplo debate a respeito do papel da educação na prisão seja fomentado, seja para auxiliar os educadores em sala de aula, seja para orientar políticas públicas que busquem de fato lidar com esse cenário. O presente artigo busca contribuir com esse esforço apresentando uma revisão da literatura a respeito do papel da educação no contexto carcerário. Identificamos, em especial, valores relacionados à escolarização, ressocialização, emancipação, redução de danos e direitos humanos, legitimados pelos diferentes autores e autoras dos artigos investigados; além de práticas pedagógicas que se inspiram nas concepções da Educação de Jovens e Adultos e da Educação Popular. A literatura revela ainda que há muito o que se explorar no tema.EDUEMG2023-11-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/693910.36704/eef.v26i50.6939Educação em Foco; Vol. 26 No. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-37Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-37Educação em Foco; v. 26 n. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-372317-009310.36704/eef.v26i50reponame:Educação em focoinstname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)instacron:UEMGporhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6939/4821Copyright (c) 2023 Sandro Giongo, Leonardo Heidemanninfo:eu-repo/semantics/openAccessGiongo, SandroHeidemann, Leonardo2023-11-30T21:00:25Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6939Revistahttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/indexPUBhttps://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/oairevista.educacaoemfoco@uemg.br2317-00931519-3322opendoar:2023-11-30T21:00:25Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)false
dc.title.none.fl_str_mv The role of education in prisons: A literature review focused on educational values and practices
El papel de la educación en las cárceles: Una revisión de la literatura centrada en los valores y prácticas educativas
O papel da educação nas prisões: Uma revisão da literatura focada nos valores e práticas educacionais
title The role of education in prisons: A literature review focused on educational values and practices
spellingShingle The role of education in prisons: A literature review focused on educational values and practices
Giongo, Sandro
Educación em la cárcel
Educación de Jóvenes y Adultos em la cárcel
Sistema penitenciario
Education in prison
Adult Education in prison
Prison system
Educação em prisões
EJA em prisões
Sistema carcerário
title_short The role of education in prisons: A literature review focused on educational values and practices
title_full The role of education in prisons: A literature review focused on educational values and practices
title_fullStr The role of education in prisons: A literature review focused on educational values and practices
title_full_unstemmed The role of education in prisons: A literature review focused on educational values and practices
title_sort The role of education in prisons: A literature review focused on educational values and practices
author Giongo, Sandro
author_facet Giongo, Sandro
Heidemann, Leonardo
author_role author
author2 Heidemann, Leonardo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Giongo, Sandro
Heidemann, Leonardo
dc.subject.por.fl_str_mv Educación em la cárcel
Educación de Jóvenes y Adultos em la cárcel
Sistema penitenciario
Education in prison
Adult Education in prison
Prison system
Educação em prisões
EJA em prisões
Sistema carcerário
topic Educación em la cárcel
Educación de Jóvenes y Adultos em la cárcel
Sistema penitenciario
Education in prison
Adult Education in prison
Prison system
Educação em prisões
EJA em prisões
Sistema carcerário
description Access to education is one of the most fundamental rights established in the Constitution of Brasil for the process of humanization of the person deprived of liberty. For this reason, it is crucial that a broad debate about the role of education in prison be promoted, either to help educators in the classroom or to guide public policies that seek to deal with this scenario. This article seeks to contribute to this effort by presenting a literature review on the role of education in the prison context. We identified values related to schooling, resocialization, emancipation, harm reduction and human rights, legitimized by the different authors of the investigated articles; in addition to pedagogical practices that are inspired by the concepts of Adult Education and Popular Education. The literature also reveals that there is much to be explored on the subject.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6939
10.36704/eef.v26i50.6939
url https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6939
identifier_str_mv 10.36704/eef.v26i50.6939
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6939/4821
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Sandro Giongo, Leonardo Heidemann
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Sandro Giongo, Leonardo Heidemann
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
publisher.none.fl_str_mv EDUEMG
dc.source.none.fl_str_mv Educação em Foco; Vol. 26 No. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-37
Educação em Foco; Vol. 26 Núm. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-37
Educação em Foco; v. 26 n. 50 (2023): Educação Em Foco (Publicação Contínua); 1-37
2317-0093
10.36704/eef.v26i50
reponame:Educação em foco
instname:Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron:UEMG
instname_str Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
instacron_str UEMG
institution UEMG
reponame_str Educação em foco
collection Educação em foco
repository.name.fl_str_mv Educação em foco - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)
repository.mail.fl_str_mv revista.educacaoemfoco@uemg.br
_version_ 1792205467876851712