Concebendo ergonomias cognitivas para o ensino da cinemática em mecânica newtoniana
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPB |
Texto Completo: | http://tede.bc.uepb.edu.br/tede/jspui/handle/tede/1781 |
Resumo: | The teaching of physics is of fundamental importance in advancing scientific and technological knowledge in our society. Currently the teaching of science in a crisis, and reflects the training of students both in the initial levels as the higher. In most cases, students develop an aversion to physics classes, which did not receive consistently formal explanations of their concepts, as well as the mathematical tools that shape them. This research aims to formally introduce the main concepts of Newtonian Mechanics Kinematics in addition to model them with an adequate mathematical apparatus for their representation. In this work, the Clifford algebra was chosen as the mathematical language appropriate to the physicalmathematical approach, while the operationalization of the teaching content was guided by David Ausubel's meaningful learning because it allows exploring the learner's cognitive structure, and mechanisms to manipulate their retention of the hierarchical concepts of physics substantially. |
id |
UEPB_86c72b4668dbe4bf7b049bb7dc2cc4cc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:tede.bc.uepb.edu.br:tede/1781 |
network_acronym_str |
UEPB |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPB |
repository_id_str |
|
spelling |
Brennand, Eládio José de GoésCPF:24085375415http://lattes.cnpq.br/9017015042336744Freire, Morgana Lígia de FariasCPF:73835064487http://lattes.cnpq.br/6756464691141246Brito, Francisco de Assis deCPF:75992752404http://lattes.cnpq.br/4294161599213457CPF:02537651456http://lattes.cnpq.br/4320535013482653Vieira, Wertse dos Santos2015-09-25T12:19:40Z2012-09-112010-10-14VIEIRA, Wertse dos Santos. Conceiving cognitive ergonomics for teaching cinematic in Newtonian mechanics. 2010. 72 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) - Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2010.http://tede.bc.uepb.edu.br/tede/jspui/handle/tede/1781The teaching of physics is of fundamental importance in advancing scientific and technological knowledge in our society. Currently the teaching of science in a crisis, and reflects the training of students both in the initial levels as the higher. In most cases, students develop an aversion to physics classes, which did not receive consistently formal explanations of their concepts, as well as the mathematical tools that shape them. This research aims to formally introduce the main concepts of Newtonian Mechanics Kinematics in addition to model them with an adequate mathematical apparatus for their representation. In this work, the Clifford algebra was chosen as the mathematical language appropriate to the physicalmathematical approach, while the operationalization of the teaching content was guided by David Ausubel's meaningful learning because it allows exploring the learner's cognitive structure, and mechanisms to manipulate their retention of the hierarchical concepts of physics substantially.O ensino de física é de fundamental importância no avanço do conhecimento científico e tecnológico na nossa sociedade. Atualmente o ensino desta ciência passa por uma crise, e reflete na formação dos estudantes tanto nos níveis iniciais quanto nos superiores. Na maioria das vezes, os alunos desenvolvem aversão as aulas de Física, por não receberem de forma coerente as explicações formais de seus conceitos, bem como, o ferramental matemático que os modelam. Esta pesquisa tem como objetivo introduzir formalmente os principais conceitos da Cinemática em Mecânica Newtoniana além de modelá-los com um aparato matemático adequado a sua representação. Neste trabalho, a álgebra de Clifford foi escolhida como a linguagem matemática apropriada à abordagem físico-matemática, enquanto a operacionalização didática dos conteúdos foi norteada pela aprendizagem significativa de David Ausubel, pois permite explorar a estrutura cognitiva do educando, além de manipular seus mecanismos para a retenção dos conceitos hierárquicos da Física de forma substancial.Made available in DSpace on 2015-09-25T12:19:40Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Wertse dos Santos Vieira.PDF: 1624913 bytes, checksum: 47ece83fb2266e8795a5ef48b1b73336 (MD5) Previous issue date: 2010-10-14application/pdfhttp://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/retrieve/3813/Wertse%20dos%20Santos%20Vieira.PDF.jpgporUniversidade Estadual da ParaíbaMestrado Profissional em Ensino de Ciências e MatemáticaUEPBBREnsino de FísicaEnsino de FísicaCinemáticaMecânicaÁlgebraTeaching of Physics, Cinematic, Mechanics, AlgebraCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICAConcebendo ergonomias cognitivas para o ensino da cinemática em mecânica newtonianaConceiving cognitive ergonomics for teaching cinematic in Newtonian mechanicsinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPBinstname:Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)instacron:UEPBORIGINALWertse dos Santos Vieira.PDFapplication/pdf1624913http://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/tede/1781/1/Wertse+dos+Santos+Vieira.PDF47ece83fb2266e8795a5ef48b1b73336MD51THUMBNAILWertse dos Santos Vieira.PDF.jpgWertse dos Santos Vieira.PDF.jpgimage/jpeg3809http://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/tede/1781/2/Wertse+dos+Santos+Vieira.PDF.jpg0df2e9feff4adbbb0b54930933eae86aMD52tede/17812016-01-26 15:57:14.206oai:tede.bc.uepb.edu.br:tede/1781Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/PUBhttp://tede.bc.uepb.edu.br/oai/requestbc@uepb.edu.br||opendoar:2016-01-26T18:57:14Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPB - Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Concebendo ergonomias cognitivas para o ensino da cinemática em mecânica newtoniana |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Conceiving cognitive ergonomics for teaching cinematic in Newtonian mechanics |
title |
Concebendo ergonomias cognitivas para o ensino da cinemática em mecânica newtoniana |
spellingShingle |
Concebendo ergonomias cognitivas para o ensino da cinemática em mecânica newtoniana Vieira, Wertse dos Santos Ensino de Física Cinemática Mecânica Álgebra Teaching of Physics, Cinematic, Mechanics, Algebra CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA |
title_short |
Concebendo ergonomias cognitivas para o ensino da cinemática em mecânica newtoniana |
title_full |
Concebendo ergonomias cognitivas para o ensino da cinemática em mecânica newtoniana |
title_fullStr |
Concebendo ergonomias cognitivas para o ensino da cinemática em mecânica newtoniana |
title_full_unstemmed |
Concebendo ergonomias cognitivas para o ensino da cinemática em mecânica newtoniana |
title_sort |
Concebendo ergonomias cognitivas para o ensino da cinemática em mecânica newtoniana |
author |
Vieira, Wertse dos Santos |
author_facet |
Vieira, Wertse dos Santos |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Brennand, Eládio José de Goés |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:24085375415 |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9017015042336744 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Freire, Morgana Lígia de Farias |
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv |
CPF:73835064487 |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6756464691141246 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Brito, Francisco de Assis de |
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv |
CPF:75992752404 |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4294161599213457 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:02537651456 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4320535013482653 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vieira, Wertse dos Santos |
contributor_str_mv |
Brennand, Eládio José de Goés Freire, Morgana Lígia de Farias Brito, Francisco de Assis de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Física Cinemática Mecânica Álgebra |
topic |
Ensino de Física Cinemática Mecânica Álgebra Teaching of Physics, Cinematic, Mechanics, Algebra CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Teaching of Physics, Cinematic, Mechanics, Algebra |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA |
description |
The teaching of physics is of fundamental importance in advancing scientific and technological knowledge in our society. Currently the teaching of science in a crisis, and reflects the training of students both in the initial levels as the higher. In most cases, students develop an aversion to physics classes, which did not receive consistently formal explanations of their concepts, as well as the mathematical tools that shape them. This research aims to formally introduce the main concepts of Newtonian Mechanics Kinematics in addition to model them with an adequate mathematical apparatus for their representation. In this work, the Clifford algebra was chosen as the mathematical language appropriate to the physicalmathematical approach, while the operationalization of the teaching content was guided by David Ausubel's meaningful learning because it allows exploring the learner's cognitive structure, and mechanisms to manipulate their retention of the hierarchical concepts of physics substantially. |
publishDate |
2010 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-10-14 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2012-09-11 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2015-09-25T12:19:40Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
VIEIRA, Wertse dos Santos. Conceiving cognitive ergonomics for teaching cinematic in Newtonian mechanics. 2010. 72 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) - Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2010. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://tede.bc.uepb.edu.br/tede/jspui/handle/tede/1781 |
identifier_str_mv |
VIEIRA, Wertse dos Santos. Conceiving cognitive ergonomics for teaching cinematic in Newtonian mechanics. 2010. 72 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) - Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2010. |
url |
http://tede.bc.uepb.edu.br/tede/jspui/handle/tede/1781 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual da Paraíba |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UEPB |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Ensino de Física |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual da Paraíba |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPB instname:Universidade Estadual da Paraíba (UEPB) instacron:UEPB |
instname_str |
Universidade Estadual da Paraíba (UEPB) |
instacron_str |
UEPB |
institution |
UEPB |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPB |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPB |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/tede/1781/1/Wertse+dos+Santos+Vieira.PDF http://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/tede/1781/2/Wertse+dos+Santos+Vieira.PDF.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
47ece83fb2266e8795a5ef48b1b73336 0df2e9feff4adbbb0b54930933eae86a |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPB - Universidade Estadual da Paraíba (UEPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
bc@uepb.edu.br|| |
_version_ |
1800227398108577792 |