Concebendo ergonomias cognitivas para o ensino da cinemática em mecânica newtoniana

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vieira, Wertse dos Santos
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPB
Texto Completo: http://tede.bc.uepb.edu.br/tede/jspui/handle/tede/1781
Resumo: The teaching of physics is of fundamental importance in advancing scientific and technological knowledge in our society. Currently the teaching of science in a crisis, and reflects the training of students both in the initial levels as the higher. In most cases, students develop an aversion to physics classes, which did not receive consistently formal explanations of their concepts, as well as the mathematical tools that shape them. This research aims to formally introduce the main concepts of Newtonian Mechanics Kinematics in addition to model them with an adequate mathematical apparatus for their representation. In this work, the Clifford algebra was chosen as the mathematical language appropriate to the physicalmathematical approach, while the operationalization of the teaching content was guided by David Ausubel's meaningful learning because it allows exploring the learner's cognitive structure, and mechanisms to manipulate their retention of the hierarchical concepts of physics substantially.
id UEPB_86c72b4668dbe4bf7b049bb7dc2cc4cc
oai_identifier_str oai:tede.bc.uepb.edu.br:tede/1781
network_acronym_str UEPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPB
repository_id_str
spelling Brennand, Eládio José de GoésCPF:24085375415http://lattes.cnpq.br/9017015042336744Freire, Morgana Lígia de FariasCPF:73835064487http://lattes.cnpq.br/6756464691141246Brito, Francisco de Assis deCPF:75992752404http://lattes.cnpq.br/4294161599213457CPF:02537651456http://lattes.cnpq.br/4320535013482653Vieira, Wertse dos Santos2015-09-25T12:19:40Z2012-09-112010-10-14VIEIRA, Wertse dos Santos. Conceiving cognitive ergonomics for teaching cinematic in Newtonian mechanics. 2010. 72 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) - Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2010.http://tede.bc.uepb.edu.br/tede/jspui/handle/tede/1781The teaching of physics is of fundamental importance in advancing scientific and technological knowledge in our society. Currently the teaching of science in a crisis, and reflects the training of students both in the initial levels as the higher. In most cases, students develop an aversion to physics classes, which did not receive consistently formal explanations of their concepts, as well as the mathematical tools that shape them. This research aims to formally introduce the main concepts of Newtonian Mechanics Kinematics in addition to model them with an adequate mathematical apparatus for their representation. In this work, the Clifford algebra was chosen as the mathematical language appropriate to the physicalmathematical approach, while the operationalization of the teaching content was guided by David Ausubel's meaningful learning because it allows exploring the learner's cognitive structure, and mechanisms to manipulate their retention of the hierarchical concepts of physics substantially.O ensino de física é de fundamental importância no avanço do conhecimento científico e tecnológico na nossa sociedade. Atualmente o ensino desta ciência passa por uma crise, e reflete na formação dos estudantes tanto nos níveis iniciais quanto nos superiores. Na maioria das vezes, os alunos desenvolvem aversão as aulas de Física, por não receberem de forma coerente as explicações formais de seus conceitos, bem como, o ferramental matemático que os modelam. Esta pesquisa tem como objetivo introduzir formalmente os principais conceitos da Cinemática em Mecânica Newtoniana além de modelá-los com um aparato matemático adequado a sua representação. Neste trabalho, a álgebra de Clifford foi escolhida como a linguagem matemática apropriada à abordagem físico-matemática, enquanto a operacionalização didática dos conteúdos foi norteada pela aprendizagem significativa de David Ausubel, pois permite explorar a estrutura cognitiva do educando, além de manipular seus mecanismos para a retenção dos conceitos hierárquicos da Física de forma substancial.Made available in DSpace on 2015-09-25T12:19:40Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Wertse dos Santos Vieira.PDF: 1624913 bytes, checksum: 47ece83fb2266e8795a5ef48b1b73336 (MD5) Previous issue date: 2010-10-14application/pdfhttp://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/retrieve/3813/Wertse%20dos%20Santos%20Vieira.PDF.jpgporUniversidade Estadual da ParaíbaMestrado Profissional em Ensino de Ciências e MatemáticaUEPBBREnsino de FísicaEnsino de FísicaCinemáticaMecânicaÁlgebraTeaching of Physics, Cinematic, Mechanics, AlgebraCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICAConcebendo ergonomias cognitivas para o ensino da cinemática em mecânica newtonianaConceiving cognitive ergonomics for teaching cinematic in Newtonian mechanicsinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPBinstname:Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)instacron:UEPBORIGINALWertse dos Santos Vieira.PDFapplication/pdf1624913http://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/tede/1781/1/Wertse+dos+Santos+Vieira.PDF47ece83fb2266e8795a5ef48b1b73336MD51THUMBNAILWertse dos Santos Vieira.PDF.jpgWertse dos Santos Vieira.PDF.jpgimage/jpeg3809http://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/tede/1781/2/Wertse+dos+Santos+Vieira.PDF.jpg0df2e9feff4adbbb0b54930933eae86aMD52tede/17812016-01-26 15:57:14.206oai:tede.bc.uepb.edu.br:tede/1781Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/PUBhttp://tede.bc.uepb.edu.br/oai/requestbc@uepb.edu.br||opendoar:2016-01-26T18:57:14Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPB - Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)false
dc.title.por.fl_str_mv Concebendo ergonomias cognitivas para o ensino da cinemática em mecânica newtoniana
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Conceiving cognitive ergonomics for teaching cinematic in Newtonian mechanics
title Concebendo ergonomias cognitivas para o ensino da cinemática em mecânica newtoniana
spellingShingle Concebendo ergonomias cognitivas para o ensino da cinemática em mecânica newtoniana
Vieira, Wertse dos Santos
Ensino de Física
Cinemática
Mecânica
Álgebra
Teaching of Physics, Cinematic, Mechanics, Algebra
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
title_short Concebendo ergonomias cognitivas para o ensino da cinemática em mecânica newtoniana
title_full Concebendo ergonomias cognitivas para o ensino da cinemática em mecânica newtoniana
title_fullStr Concebendo ergonomias cognitivas para o ensino da cinemática em mecânica newtoniana
title_full_unstemmed Concebendo ergonomias cognitivas para o ensino da cinemática em mecânica newtoniana
title_sort Concebendo ergonomias cognitivas para o ensino da cinemática em mecânica newtoniana
author Vieira, Wertse dos Santos
author_facet Vieira, Wertse dos Santos
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Brennand, Eládio José de Goés
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv CPF:24085375415
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9017015042336744
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Freire, Morgana Lígia de Farias
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv CPF:73835064487
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6756464691141246
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Brito, Francisco de Assis de
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv CPF:75992752404
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4294161599213457
dc.contributor.authorID.fl_str_mv CPF:02537651456
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4320535013482653
dc.contributor.author.fl_str_mv Vieira, Wertse dos Santos
contributor_str_mv Brennand, Eládio José de Goés
Freire, Morgana Lígia de Farias
Brito, Francisco de Assis de
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Física
Cinemática
Mecânica
Álgebra
topic Ensino de Física
Cinemática
Mecânica
Álgebra
Teaching of Physics, Cinematic, Mechanics, Algebra
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Teaching of Physics, Cinematic, Mechanics, Algebra
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
description The teaching of physics is of fundamental importance in advancing scientific and technological knowledge in our society. Currently the teaching of science in a crisis, and reflects the training of students both in the initial levels as the higher. In most cases, students develop an aversion to physics classes, which did not receive consistently formal explanations of their concepts, as well as the mathematical tools that shape them. This research aims to formally introduce the main concepts of Newtonian Mechanics Kinematics in addition to model them with an adequate mathematical apparatus for their representation. In this work, the Clifford algebra was chosen as the mathematical language appropriate to the physicalmathematical approach, while the operationalization of the teaching content was guided by David Ausubel's meaningful learning because it allows exploring the learner's cognitive structure, and mechanisms to manipulate their retention of the hierarchical concepts of physics substantially.
publishDate 2010
dc.date.issued.fl_str_mv 2010-10-14
dc.date.available.fl_str_mv 2012-09-11
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2015-09-25T12:19:40Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv VIEIRA, Wertse dos Santos. Conceiving cognitive ergonomics for teaching cinematic in Newtonian mechanics. 2010. 72 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) - Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2010.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://tede.bc.uepb.edu.br/tede/jspui/handle/tede/1781
identifier_str_mv VIEIRA, Wertse dos Santos. Conceiving cognitive ergonomics for teaching cinematic in Newtonian mechanics. 2010. 72 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) - Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2010.
url http://tede.bc.uepb.edu.br/tede/jspui/handle/tede/1781
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual da Paraíba
dc.publisher.program.fl_str_mv Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv UEPB
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Ensino de Física
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual da Paraíba
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPB
instname:Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)
instacron:UEPB
instname_str Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)
instacron_str UEPB
institution UEPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPB
bitstream.url.fl_str_mv http://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/tede/1781/1/Wertse+dos+Santos+Vieira.PDF
http://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/tede/1781/2/Wertse+dos+Santos+Vieira.PDF.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 47ece83fb2266e8795a5ef48b1b73336
0df2e9feff4adbbb0b54930933eae86a
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPB - Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)
repository.mail.fl_str_mv bc@uepb.edu.br||
_version_ 1800227398108577792