The literary education guideline in the National Literacy Policy: counterpoints
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educativa (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/15264 |
Resumo: | This paper, anchored in the enunciative-discursive Bakhtinian perspective of language, aims to reflect how the guideline of literary education is approached in the National Literacy Policy (Política Nacional de Alfabetização - PNA) and to what extent it is configured as a conception related to the neoliberal ideology that manages its implementation. Based on a documental analysis, the focus is on the “Caderno da PNA” (PNA Guideline booklet), made official in 2019. In this text, it is considered that this is a government policy, marked by the upsurge in social inequality, retrogression and ultraconservatism, which rejects the inherent public democracy debate and hurts the critical dimension of literacy. It concludes that its guideline is based on a neoliberal public policy that weakens the possibility of a critical literary education and, thus, deprives, especially subjects in the process of literacy, of an inalienable right: Literature. Keywords: Literary education. Educational public policies. PNA. |
id |
UEPG-26_15a17ebe8856f9e41216e6ce47c7d608 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:uepg.br:article/15264 |
network_acronym_str |
UEPG-26 |
network_name_str |
Práxis Educativa (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The literary education guideline in the National Literacy Policy: counterpointsLa directriz de educación literaria en la Política Nacional de Alfabetización: contrapuntosA diretriz de educação literária na Política Nacional de Alfabetização: contrapontos This paper, anchored in the enunciative-discursive Bakhtinian perspective of language, aims to reflect how the guideline of literary education is approached in the National Literacy Policy (Política Nacional de Alfabetização - PNA) and to what extent it is configured as a conception related to the neoliberal ideology that manages its implementation. Based on a documental analysis, the focus is on the “Caderno da PNA” (PNA Guideline booklet), made official in 2019. In this text, it is considered that this is a government policy, marked by the upsurge in social inequality, retrogression and ultraconservatism, which rejects the inherent public democracy debate and hurts the critical dimension of literacy. It concludes that its guideline is based on a neoliberal public policy that weakens the possibility of a critical literary education and, thus, deprives, especially subjects in the process of literacy, of an inalienable right: Literature. Keywords: Literary education. Educational public policies. PNA.Este artículo, anclado en la perspectiva bakhtiniana enunciativa-discursiva del lenguaje, tiene como objetivo reflexionar sobre cómo la educación literaria es abordada en la Política Nacional de Alfabetización (PNA) y en qué medida se configura como una concepción afín al ideario neoliberal gestor de su implementación. A partir de en un análisis documental, se analiza el "Cuaderno de la PNA" (Caderno da PNA), oficializado en 2019. En este texto, se considera que ésta es una política de gobierno, marcada por el aumento de la desigualdad social, de la regresión y del ultraconservadurismo, que rechaza el debate público inherente a la democracia y perjudica la dimensión crítica de la alfabetización. Se concluye que esa directriz se basa en una política pública neoliberal que fragiliza la posibilidad de una educación literaria crítica y, por lo tanto, priva, sobre todo a los sujetos en el proceso de alfabetización, de un derecho inalienable: la Literatura. Palabras clave: Educación literaria. Políticas públicas educativas. PNA. Este artigo, ancorado na perspectiva bakhtiniana enunciativa-discursiva da linguagem, objetiva refletir como a diretriz de educação literária é abordada na Política Nacional de Alfabetização (PNA) e em que medida se configura como uma concepção afim ao ideário neoliberal gestor de sua implementação. A partir de uma análise documental, debruça-se sobre o “Caderno da PNA”, oficializado em 2019. Neste texto, pondera-se que essa é uma política de governo, marcada pelo recrudescimento da desigualdade social, do retrocesso e do ultraconservadorismo, que rejeita o debate público inerente à democracia e fere a dimensão crítica da alfabetização. Conclui-se que essa diretriz se fundamenta em uma política pública neoliberal que fragiliza a possibilidade de uma educação literária crítica e, assim, priva, sobretudo, sujeitos em processo de alfabetização, de um direito inalienável: a Literatura. Palavras-chave: Educação literária. Políticas públicas educacionais. PNA.Universidade Estadual de Ponta Grossa2020-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/1526410.5212/PraxEduc.v.15.15264.052Práxis Educativa; Vol. 15 (2020): Publicação contínua; 1-21Práxis Educativa; Vol. 15 (2020): Publicação contínua; 1-21Práxis Educativa; V. 15 (2020): Publicação contínua; 1-21Práxis Educativa; v. 15 (2020): Publicação contínua; 1-211809-43091809-4031reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/15264/209209213329https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/15264/209209213581Copyright (c) 2020 Práxis Educativainfo:eu-repo/semantics/openAccessRamalhete, Mariana Passos2020-09-03T17:55:34Zoai:uepg.br:article/15264Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2020-09-03T17:55:34Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The literary education guideline in the National Literacy Policy: counterpoints La directriz de educación literaria en la Política Nacional de Alfabetización: contrapuntos A diretriz de educação literária na Política Nacional de Alfabetização: contrapontos |
title |
The literary education guideline in the National Literacy Policy: counterpoints |
spellingShingle |
The literary education guideline in the National Literacy Policy: counterpoints Ramalhete, Mariana Passos |
title_short |
The literary education guideline in the National Literacy Policy: counterpoints |
title_full |
The literary education guideline in the National Literacy Policy: counterpoints |
title_fullStr |
The literary education guideline in the National Literacy Policy: counterpoints |
title_full_unstemmed |
The literary education guideline in the National Literacy Policy: counterpoints |
title_sort |
The literary education guideline in the National Literacy Policy: counterpoints |
author |
Ramalhete, Mariana Passos |
author_facet |
Ramalhete, Mariana Passos |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ramalhete, Mariana Passos |
description |
This paper, anchored in the enunciative-discursive Bakhtinian perspective of language, aims to reflect how the guideline of literary education is approached in the National Literacy Policy (Política Nacional de Alfabetização - PNA) and to what extent it is configured as a conception related to the neoliberal ideology that manages its implementation. Based on a documental analysis, the focus is on the “Caderno da PNA” (PNA Guideline booklet), made official in 2019. In this text, it is considered that this is a government policy, marked by the upsurge in social inequality, retrogression and ultraconservatism, which rejects the inherent public democracy debate and hurts the critical dimension of literacy. It concludes that its guideline is based on a neoliberal public policy that weakens the possibility of a critical literary education and, thus, deprives, especially subjects in the process of literacy, of an inalienable right: Literature. Keywords: Literary education. Educational public policies. PNA. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-05-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/15264 10.5212/PraxEduc.v.15.15264.052 |
url |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/15264 |
identifier_str_mv |
10.5212/PraxEduc.v.15.15264.052 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/15264/209209213329 https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/15264/209209213581 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Práxis Educativa info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Práxis Educativa |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educativa; Vol. 15 (2020): Publicação contínua; 1-21 Práxis Educativa; Vol. 15 (2020): Publicação contínua; 1-21 Práxis Educativa; V. 15 (2020): Publicação contínua; 1-21 Práxis Educativa; v. 15 (2020): Publicação contínua; 1-21 1809-4309 1809-4031 reponame:Práxis Educativa (Online) instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) instacron:UEPG |
instname_str |
Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
instacron_str |
UEPG |
institution |
UEPG |
reponame_str |
Práxis Educativa (Online) |
collection |
Práxis Educativa (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br |
_version_ |
1789802427954757632 |