Childhood education in the public education sector: for a quality educational project
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educativa (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/6731 |
Resumo: | This paper is part of a broader research project on public policies geared towards childhood education, teacher training projects and epistemological assumptions for, with and about child and childhood. This text discusses aspects of the expansion of the number of public sector primary education places and reflects on the quality of the educational projects run by the institutions that serve children aged from zero to five years and eight months old. This research is of theoretical nature and uses a review of the literature as the main methodological procedure. The results obtained reveal that the need for the quantitative expansion of early childhood education does not occur at the expense of educational quality projects that depend, among other things, on the participation of children and families, adequate physical infrastructure and the appreciation of professionals through the payment of the wage floor and training according to the requirements set out in the Brazilian legislation. Keywords: Childhood education. Quantitative expansion. Quality on offer. |
id |
UEPG-26_8743f0eacb5bd7f47dd461912c703bd0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:uepg.br:article/6731 |
network_acronym_str |
UEPG-26 |
network_name_str |
Práxis Educativa (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Childhood education in the public education sector: for a quality educational projectLa educación infantil en la red pública de enseñanza: por un proyecto pedagógico de calidadA Educação Infantil na rede pública de ensino: por um projeto pedagógico de qualidadeThis paper is part of a broader research project on public policies geared towards childhood education, teacher training projects and epistemological assumptions for, with and about child and childhood. This text discusses aspects of the expansion of the number of public sector primary education places and reflects on the quality of the educational projects run by the institutions that serve children aged from zero to five years and eight months old. This research is of theoretical nature and uses a review of the literature as the main methodological procedure. The results obtained reveal that the need for the quantitative expansion of early childhood education does not occur at the expense of educational quality projects that depend, among other things, on the participation of children and families, adequate physical infrastructure and the appreciation of professionals through the payment of the wage floor and training according to the requirements set out in the Brazilian legislation. Keywords: Childhood education. Quantitative expansion. Quality on offer.El trabajo forma parte de una investigación más amplia sobre políticas públicas dirigidas a la educación infantil, proyectos de formación de profesores y presuposiciones epistemológicas de las investigaciones para, con y sobre niños e infancia. El texto problematiza aspectos de la expansión de plazas en la red pública de educación infantil y plantea reflexiones sobre la calidad de los proyectos educativos desarrollados por las instituciones que atienden a los niños de cero a cinco años y ocho meses de edad. La investigación es de naturaleza teórica y utiliza la revisión de literatura como principal procedimiento metodológico. Los resultados obtenidos revelan la necesidad de que la expansión cuantitativa de la educación infantil no ocurra en perjuicio de proyectos pedagógicos de calidad que dependen, entre otras cosas, de la participación de los niños y de las familias, de infraestructura física adecuada, de la valoración de los profesionales mediante pago del piso salarial y de la formación compatible conforme exigencias expresadas en la legislación brasileña. Palabras clave: Educación infantil. Expansión cuantitativa. Calidad de la oferta.Este artigo é parte de uma pesquisa mais ampla sobre políticas públicas voltadas à Educação Infantil, projetos de formação de professores e pressupostos epistemológicos das pesquisas para, com e sobre criança e infância. O texto problematiza aspectos da expansão de vagas na rede pública de Educação Infantil e propõe reflexões sobre a qualidade dos projetos pedagógicos desenvolvidos pelas instituições que atendem às crianças de zero a cinco anos e oito meses de idade. Esta pesquisa é de natureza teórica e utiliza-se da revisão de literatura como principal procedimento metodológico. Os resultados obtidos revelam a necessidade de que a expansão quantitativa da Educação Infantil não ocorra em prejuízo de projetos pedagógicos de qualidade que dependem, dentre outras coisas, da participação das crianças e das famílias, de infraestrutura física adequada, da valorização dos profissionais mediante pagamento do piso salarial e da formação compatível conforme exigências expressas na legislação brasileira. Palavras-chave: Educação Infantil. Expansão quantitativa. Qualidade da oferta.Universidade Estadual de Ponta Grossa2015-08-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/673110.5212/PraxEduc.v.10i2.0012Práxis Educativa; Vol. 10 No. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 511-532Práxis Educativa; Vol. 10 Núm. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 511-532Práxis Educativa; V. 10 N. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 511-532Práxis Educativa; v. 10 n. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 511-5321809-43091809-403110.5212/PraxEduc.v.10i2reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/6731/4649Copyright (c) 2015 Práxis Educativainfo:eu-repo/semantics/openAccessSoares, Ademilson de Sousa2020-04-06T17:46:04Zoai:uepg.br:article/6731Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2020-04-06T17:46:04Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Childhood education in the public education sector: for a quality educational project La educación infantil en la red pública de enseñanza: por un proyecto pedagógico de calidad A Educação Infantil na rede pública de ensino: por um projeto pedagógico de qualidade |
title |
Childhood education in the public education sector: for a quality educational project |
spellingShingle |
Childhood education in the public education sector: for a quality educational project Soares, Ademilson de Sousa |
title_short |
Childhood education in the public education sector: for a quality educational project |
title_full |
Childhood education in the public education sector: for a quality educational project |
title_fullStr |
Childhood education in the public education sector: for a quality educational project |
title_full_unstemmed |
Childhood education in the public education sector: for a quality educational project |
title_sort |
Childhood education in the public education sector: for a quality educational project |
author |
Soares, Ademilson de Sousa |
author_facet |
Soares, Ademilson de Sousa |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Soares, Ademilson de Sousa |
description |
This paper is part of a broader research project on public policies geared towards childhood education, teacher training projects and epistemological assumptions for, with and about child and childhood. This text discusses aspects of the expansion of the number of public sector primary education places and reflects on the quality of the educational projects run by the institutions that serve children aged from zero to five years and eight months old. This research is of theoretical nature and uses a review of the literature as the main methodological procedure. The results obtained reveal that the need for the quantitative expansion of early childhood education does not occur at the expense of educational quality projects that depend, among other things, on the participation of children and families, adequate physical infrastructure and the appreciation of professionals through the payment of the wage floor and training according to the requirements set out in the Brazilian legislation. Keywords: Childhood education. Quantitative expansion. Quality on offer. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-08-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/6731 10.5212/PraxEduc.v.10i2.0012 |
url |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/6731 |
identifier_str_mv |
10.5212/PraxEduc.v.10i2.0012 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/6731/4649 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Práxis Educativa info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Práxis Educativa |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Ponta Grossa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educativa; Vol. 10 No. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 511-532 Práxis Educativa; Vol. 10 Núm. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 511-532 Práxis Educativa; V. 10 N. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 511-532 Práxis Educativa; v. 10 n. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 511-532 1809-4309 1809-4031 10.5212/PraxEduc.v.10i2 reponame:Práxis Educativa (Online) instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) instacron:UEPG |
instname_str |
Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
instacron_str |
UEPG |
institution |
UEPG |
reponame_str |
Práxis Educativa (Online) |
collection |
Práxis Educativa (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br |
_version_ |
1789802425948831744 |