Qualis: the construction of an index for the Education journals

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Ângelo Ricardo de
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Souza, Gizele de, Bruel, Ana Lorena, Ferraz, Marcos Alexandre
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educativa (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/11775
Resumo: This article aims to present a methodology for the Education scientific journals evaluation in Brazil. It is an initial effort to discuss important aspects for such evaluation and to contribute with the debate in the process of criteria elaboration for the CAPES Qualis Journals. The proposal presented here, to create an index, highlights four central elements for the evaluation: Periodicity, Internationalization, Origin and Geographic Distribution of Authors, and Impact Factor, looking for give conditions to evaluate, quantify, classify and rank the journals considering how current, representative, international and read / quoted they are.   Keywords: Journals. Education. Qualis. Evaluation.
id UEPG-26_fb8f4c39b26388ae188ef124974e3dd1
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/11775
network_acronym_str UEPG-26
network_name_str Práxis Educativa (Online)
repository_id_str
spelling Qualis: the construction of an index for the Education journalsQualis: la construcción de un indicador para los periódicos en el área de la EducaciónQualis: a construção de um indicador para os periódicos na área da EducaçãoThis article aims to present a methodology for the Education scientific journals evaluation in Brazil. It is an initial effort to discuss important aspects for such evaluation and to contribute with the debate in the process of criteria elaboration for the CAPES Qualis Journals. The proposal presented here, to create an index, highlights four central elements for the evaluation: Periodicity, Internationalization, Origin and Geographic Distribution of Authors, and Impact Factor, looking for give conditions to evaluate, quantify, classify and rank the journals considering how current, representative, international and read / quoted they are.   Keywords: Journals. Education. Qualis. Evaluation.Este artículo tiene por objetivo presentar una metodología para la evaluación de los periódicos científicos en el área de la Educación en Brasil. Se trata de un esfuerzo inicial en la dirección de discutir aspectos importantes para dicha evaluación y contribuir con el debate en el proceso de elaboración de criterios para el Qualis Periódicos del área en la CAPES. La propuesta aquí dibujada, de creación de un indicador, destaca cuatro elementos centrales para la evaluación: Periodicidad/Actualización, Internacionalización, Origen y Distribución Geográfica de los Autores y Factor de Impacto, con vistas a que podamos evaluar, cuantificar, ranquear y estratificar los periódicos considerando cuán actuales, representativos, internacionales y leídos/citados son.   Palabras clave: Periódicos. Educación. Qualis. Evaluación.Este artigo tem por objetivo apresentar uma metodologia para avaliação dos periódicos científicos na área da Educação no Brasil. Trata-se de um esforço inicial na direção de discutir aspectos importantes para tal avaliação e contribuir com o debate no processo de elaboração de critérios para o Qualis Periódicos da área na CAPES. A proposta aqui desenhada, de construção de um indicador, destaca quatro elementos centrais para a avaliação: Periodicidade/Atualização, Internacionalização, Origem e Distribuição Geográfica dos Autores e Fator de Impacto, com vistas a que possamos avaliar, quantificar, ranquear e estratificar os periódicos considerando quão atuais, representativos, internacionais e lidos/citados são.   Palavras-chave: Periódicos. Educação. Qualis. Avaliação.Universidade Estadual de Ponta Grossa2018-04-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/1177510.5212/PraxEduc.v.13i1.0013Práxis Educativa; Vol. 13 No. 1 (2018); 219-231Práxis Educativa; Vol. 13 Núm. 1 (2018); 219-231Práxis Educativa; V. 13 N. 1 (2018); 219-231Práxis Educativa; v. 13 n. 1 (2018); 219-2311809-43091809-403110.5212/PraxEduc.v.13i1reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/11775/209209209756https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/11775/209209213082Copyright (c) 2018 Práxis Educativainfo:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Ângelo Ricardo deSouza, Gizele deBruel, Ana LorenaFerraz, Marcos Alexandre2020-04-14T21:22:48Zoai:uepg.br:article/11775Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2020-04-14T21:22:48Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv Qualis: the construction of an index for the Education journals
Qualis: la construcción de un indicador para los periódicos en el área de la Educación
Qualis: a construção de um indicador para os periódicos na área da Educação
title Qualis: the construction of an index for the Education journals
spellingShingle Qualis: the construction of an index for the Education journals
Souza, Ângelo Ricardo de
title_short Qualis: the construction of an index for the Education journals
title_full Qualis: the construction of an index for the Education journals
title_fullStr Qualis: the construction of an index for the Education journals
title_full_unstemmed Qualis: the construction of an index for the Education journals
title_sort Qualis: the construction of an index for the Education journals
author Souza, Ângelo Ricardo de
author_facet Souza, Ângelo Ricardo de
Souza, Gizele de
Bruel, Ana Lorena
Ferraz, Marcos Alexandre
author_role author
author2 Souza, Gizele de
Bruel, Ana Lorena
Ferraz, Marcos Alexandre
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Ângelo Ricardo de
Souza, Gizele de
Bruel, Ana Lorena
Ferraz, Marcos Alexandre
description This article aims to present a methodology for the Education scientific journals evaluation in Brazil. It is an initial effort to discuss important aspects for such evaluation and to contribute with the debate in the process of criteria elaboration for the CAPES Qualis Journals. The proposal presented here, to create an index, highlights four central elements for the evaluation: Periodicity, Internationalization, Origin and Geographic Distribution of Authors, and Impact Factor, looking for give conditions to evaluate, quantify, classify and rank the journals considering how current, representative, international and read / quoted they are.   Keywords: Journals. Education. Qualis. Evaluation.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-04-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/11775
10.5212/PraxEduc.v.13i1.0013
url https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/11775
identifier_str_mv 10.5212/PraxEduc.v.13i1.0013
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/11775/209209209756
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/11775/209209213082
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Práxis Educativa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Práxis Educativa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educativa; Vol. 13 No. 1 (2018); 219-231
Práxis Educativa; Vol. 13 Núm. 1 (2018); 219-231
Práxis Educativa; V. 13 N. 1 (2018); 219-231
Práxis Educativa; v. 13 n. 1 (2018); 219-231
1809-4309
1809-4031
10.5212/PraxEduc.v.13i1
reponame:Práxis Educativa (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Práxis Educativa (Online)
collection Práxis Educativa (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br
_version_ 1799317613153615872