Arguments production for some “why” of future mathematics teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Juliana Alves de
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Pupim, Claudio Eduardo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Olhar de Professor (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14573
Resumo: The curiosity manifested in form of questions is a rich and important factor for learning. Proccedings, results and mathematical formulas accepted and reproduced by teachers as an automated way, are often received with strangeness by students, moments when the “why” are released, however the teachers aren’t always ready to answer. The purpose of this article is to build justifications for some mathematical “why” from future mathematics teachers and serve as support and reference for students, teachers and researchers. Throughout the text are developed four “why” based on registers and referrals that are used and developed in the classroom with future mathematics teachers. At the end, it is concluded that to work “why” in teacher formation contributes to the development of student’s responsible and investigative posture and future teacher and to the change in view about Mathematics.
id UEPG-31_5c53fb9baf66cf7543432b620e108d64
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/14573
network_acronym_str UEPG-31
network_name_str Olhar de Professor (Online)
repository_id_str
spelling Arguments production for some “why” of future mathematics teachersProducción de argumentos para algunos “por qués” de los estudiantes universitarios de matemáticasProdução de argumentos para alguns “por quês” de licenciandos em matemáticaPor quês matemáticos. Procedimentos. Formação de professores.Mathematical Why. Proccedings. Teachers Formation.Por qués matemáticos. Procedimientos. Formación de profesores.The curiosity manifested in form of questions is a rich and important factor for learning. Proccedings, results and mathematical formulas accepted and reproduced by teachers as an automated way, are often received with strangeness by students, moments when the “why” are released, however the teachers aren’t always ready to answer. The purpose of this article is to build justifications for some mathematical “why” from future mathematics teachers and serve as support and reference for students, teachers and researchers. Throughout the text are developed four “why” based on registers and referrals that are used and developed in the classroom with future mathematics teachers. At the end, it is concluded that to work “why” in teacher formation contributes to the development of student’s responsible and investigative posture and future teacher and to the change in view about Mathematics.La curiosidad manifestada en forma de preguntas es un factor rico e importante para la aprendizaje. Procedimientos, resultados y fórmulas matemáticas aceptadas y reproducidas de manera automatizada por los maestros, a menudo, son recibidos de manera extraña por los estudiantes, momento en el cual se les da “por qués”, pero los maestros no siempre están preparados para responder. El objectivo de este articulo es construir justificaciones para algunos “por qué” matematicos de estudiantes universitarios de matemáticas y para apoyar y hacer referencia a estudiantes, maestros e investigadores. En el texto, cuatro “por qués” se desarrollan en base a registros y referencias que se usan y desarrollan en classes con futuros maestros de matemáticas. Al final, se concluye que trabajar lo “por qués” en la formación de los estudiantes universitarios de Matemáticas, contribuye al desarrollo de una postura responsable e investigativa del alumno y futuro docente y a un cambio en la visión de las matemáticas.A curiosidade manifestada sob forma de questionamentos é um fator rico e importante para a aprendizagem. Procedimentos, resultados e fórmulas matemáticas aceitas e reproduzidas de maneira automatizada por professores, muitas vezes são recebidas com estranhamento por estudantes, momento em que são lançados os “por quês”. Porém, nem sempre os professores estão preparados para respondê-los. Este artigo é proveniente de algumas inquietações e questionamentos que surgem no dia a dia da sala de aula e tem por objetivo servir de apoio ao trabalho docente.Editora UEPG2020-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPDF TextTexto PDFTexto PDFapplication/pdftext/xmlapplication/ziptext/htmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/1457310.5212/OlharProfr.v.22.0016Olhar de Professor; Bd. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-17Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-17Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Cuaderno Temático "Las Prácticas de la Enseñanza en la Educación Inicial: Perspectivas y experiencias"; 1-17Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-17Olhar de Professor; v. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-171984-01871518-5648reponame:Olhar de Professor (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14573/209209213301https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14573/209209215983https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14573/209209215984https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14573/209209216137Copyright (c) 2020 Juliana Alves de Souza, Claudio Eduardo Pupiminfo:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Juliana Alves dePupim, Claudio Eduardo2022-03-19T20:04:17Zoai:uepg.br:article/14573Revistahttps://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/indexPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/oaiolhardeprofessor@uepg.br||1984-01871518-5648opendoar:2022-03-19T20:04:17Olhar de Professor (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv Arguments production for some “why” of future mathematics teachers
Producción de argumentos para algunos “por qués” de los estudiantes universitarios de matemáticas
Produção de argumentos para alguns “por quês” de licenciandos em matemática
title Arguments production for some “why” of future mathematics teachers
spellingShingle Arguments production for some “why” of future mathematics teachers
Souza, Juliana Alves de
Por quês matemáticos. Procedimentos. Formação de professores.
Mathematical Why. Proccedings. Teachers Formation.
Por qués matemáticos. Procedimientos. Formación de profesores.
title_short Arguments production for some “why” of future mathematics teachers
title_full Arguments production for some “why” of future mathematics teachers
title_fullStr Arguments production for some “why” of future mathematics teachers
title_full_unstemmed Arguments production for some “why” of future mathematics teachers
title_sort Arguments production for some “why” of future mathematics teachers
author Souza, Juliana Alves de
author_facet Souza, Juliana Alves de
Pupim, Claudio Eduardo
author_role author
author2 Pupim, Claudio Eduardo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Juliana Alves de
Pupim, Claudio Eduardo
dc.subject.por.fl_str_mv Por quês matemáticos. Procedimentos. Formação de professores.
Mathematical Why. Proccedings. Teachers Formation.
Por qués matemáticos. Procedimientos. Formación de profesores.
topic Por quês matemáticos. Procedimentos. Formação de professores.
Mathematical Why. Proccedings. Teachers Formation.
Por qués matemáticos. Procedimientos. Formación de profesores.
description The curiosity manifested in form of questions is a rich and important factor for learning. Proccedings, results and mathematical formulas accepted and reproduced by teachers as an automated way, are often received with strangeness by students, moments when the “why” are released, however the teachers aren’t always ready to answer. The purpose of this article is to build justifications for some mathematical “why” from future mathematics teachers and serve as support and reference for students, teachers and researchers. Throughout the text are developed four “why” based on registers and referrals that are used and developed in the classroom with future mathematics teachers. At the end, it is concluded that to work “why” in teacher formation contributes to the development of student’s responsible and investigative posture and future teacher and to the change in view about Mathematics.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
PDF Text
Texto PDF
Texto PDF
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14573
10.5212/OlharProfr.v.22.0016
url https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14573
identifier_str_mv 10.5212/OlharProfr.v.22.0016
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14573/209209213301
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14573/209209215983
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14573/209209215984
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14573/209209216137
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Juliana Alves de Souza, Claudio Eduardo Pupim
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Juliana Alves de Souza, Claudio Eduardo Pupim
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
application/zip
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora UEPG
publisher.none.fl_str_mv Editora UEPG
dc.source.none.fl_str_mv Olhar de Professor; Bd. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-17
Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-17
Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Cuaderno Temático "Las Prácticas de la Enseñanza en la Educación Inicial: Perspectivas y experiencias"; 1-17
Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-17
Olhar de Professor; v. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-17
1984-0187
1518-5648
reponame:Olhar de Professor (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Olhar de Professor (Online)
collection Olhar de Professor (Online)
repository.name.fl_str_mv Olhar de Professor (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv olhardeprofessor@uepg.br||
_version_ 1797053496884723712