Sociological vision of the start of teaching in children’s education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Olhar de Professor (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14200 |
Resumo: | The objective is to characterize the phase of insertion in the career from the first experiences in teaching. This is a qualitative descriptive-analytical study, developed from experiences of professional initiation in a public children day care center belonging to the municipal network of Naviraí, in the state of Mato Grosso do Sul, Brazil. The results indicate that the process of insertion in the professional field results in some situations of prejudice on the part of the teachers with greater experience with teaching, once the interviewed beginner teacher declares to feel alone and forsaken by her colleagues and when she tries doing something different is prevented with looks that try to silence your wants and desires. |
id |
UEPG-31_c9477fdc189d60fad31e5952e4c6f3d2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:uepg.br:article/14200 |
network_acronym_str |
UEPG-31 |
network_name_str |
Olhar de Professor (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Sociological vision of the start of teaching in children’s educationUna lectura sociológica del inicio de la docencia en educación infantilUma leitura sociológica do início da docência na Educação InfantilIniciação à Docência. Socialização Profissional. Educação Infantil.Initiation to Teaching. Professional Socialization. Childhood education.Iniciación a la Docencia. Socialización Profesional. Educación Infantil. The objective is to characterize the phase of insertion in the career from the first experiences in teaching. This is a qualitative descriptive-analytical study, developed from experiences of professional initiation in a public children day care center belonging to the municipal network of Naviraí, in the state of Mato Grosso do Sul, Brazil. The results indicate that the process of insertion in the professional field results in some situations of prejudice on the part of the teachers with greater experience with teaching, once the interviewed beginner teacher declares to feel alone and forsaken by her colleagues and when she tries doing something different is prevented with looks that try to silence your wants and desires.El objetivo consiste en caracterizar la fase de inserción en la carrera teniendo en vista las primeras vivencias con la docencia. Se trata de un estudio cualitativo de carácter descriptivo-analítico, desarrollado a partir de experiencias iniciación profesional en una guardería pública perteneciente a la red municipal de Naviraí, interior del Estado de Mato Grosso do Sul. Los resultados apuntan que el proceso de inserción en el campo profesional resulta en algunas situaciones de prejuicio por parte de los profesores con mayor experiencia en la docencia, ya que la profesora principiante entrevistada declara sentirse sola y desamparada por sus colegas y que cuando intenta hacer algo diferente es “contenida” con miradas que intentan silenciar su voluntad y deseos.O objetivo concerne em caracterizar a fase de inserção na carreira tendo em vista as primeiras vivências com a docência. Trata-se de um estudo qualitativo de caráter descritivo-analítico, desenvolvido a partir de experiências iniciação profissional em uma creche pública pertencente à rede municipal de Naviraí, interior do Estado de Mato Grosso do Sul. Os resultados apontam que o processo de inserção no campo profissional resulta em algumas situações de preconceito por parte dos professores com maior experiência com a docência, uma vez que, a professora iniciante entrevistada declara sentir-se sozinha e desamparada pelos seus colegas e que quando tenta fazer algo diferente é “barrada” com olhares que tentam silenciar suas vontades e desejos.Editora UEPG2020-03-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPDF TextTexto PDFTexto PDFapplication/pdftext/xmlapplication/ziptext/htmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/1420010.5212/OlharProfr.v.22.0013Olhar de Professor; Bd. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-15Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-15Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Cuaderno Temático "Las Prácticas de la Enseñanza en la Educación Inicial: Perspectivas y experiencias"; 1-15Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-15Olhar de Professor; v. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-151984-01871518-5648reponame:Olhar de Professor (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14200/209209212930https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14200/209209215970https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14200/209209215971https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14200/209209216132Copyright (c) 2020 Klinger Teodoro Ciríaco, Cássia Soares dos Santosinfo:eu-repo/semantics/openAccessCiríaco, Klinger TeodoroSantos, Cássia Soares dos2022-03-19T20:08:35Zoai:uepg.br:article/14200Revistahttps://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/indexPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/oaiolhardeprofessor@uepg.br||1984-01871518-5648opendoar:2022-03-19T20:08:35Olhar de Professor (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Sociological vision of the start of teaching in children’s education Una lectura sociológica del inicio de la docencia en educación infantil Uma leitura sociológica do início da docência na Educação Infantil |
title |
Sociological vision of the start of teaching in children’s education |
spellingShingle |
Sociological vision of the start of teaching in children’s education Ciríaco, Klinger Teodoro Iniciação à Docência. Socialização Profissional. Educação Infantil. Initiation to Teaching. Professional Socialization. Childhood education. Iniciación a la Docencia. Socialización Profesional. Educación Infantil. |
title_short |
Sociological vision of the start of teaching in children’s education |
title_full |
Sociological vision of the start of teaching in children’s education |
title_fullStr |
Sociological vision of the start of teaching in children’s education |
title_full_unstemmed |
Sociological vision of the start of teaching in children’s education |
title_sort |
Sociological vision of the start of teaching in children’s education |
author |
Ciríaco, Klinger Teodoro |
author_facet |
Ciríaco, Klinger Teodoro Santos, Cássia Soares dos |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Cássia Soares dos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ciríaco, Klinger Teodoro Santos, Cássia Soares dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Iniciação à Docência. Socialização Profissional. Educação Infantil. Initiation to Teaching. Professional Socialization. Childhood education. Iniciación a la Docencia. Socialización Profesional. Educación Infantil. |
topic |
Iniciação à Docência. Socialização Profissional. Educação Infantil. Initiation to Teaching. Professional Socialization. Childhood education. Iniciación a la Docencia. Socialización Profesional. Educación Infantil. |
description |
The objective is to characterize the phase of insertion in the career from the first experiences in teaching. This is a qualitative descriptive-analytical study, developed from experiences of professional initiation in a public children day care center belonging to the municipal network of Naviraí, in the state of Mato Grosso do Sul, Brazil. The results indicate that the process of insertion in the professional field results in some situations of prejudice on the part of the teachers with greater experience with teaching, once the interviewed beginner teacher declares to feel alone and forsaken by her colleagues and when she tries doing something different is prevented with looks that try to silence your wants and desires. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-03-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion PDF Text Texto PDF Texto PDF |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14200 10.5212/OlharProfr.v.22.0013 |
url |
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14200 |
identifier_str_mv |
10.5212/OlharProfr.v.22.0013 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14200/209209212930 https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14200/209209215970 https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14200/209209215971 https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14200/209209216132 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Klinger Teodoro Ciríaco, Cássia Soares dos Santos info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Klinger Teodoro Ciríaco, Cássia Soares dos Santos |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml application/zip text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora UEPG |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora UEPG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Olhar de Professor; Bd. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-15 Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-15 Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Cuaderno Temático "Las Prácticas de la Enseñanza en la Educación Inicial: Perspectivas y experiencias"; 1-15 Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-15 Olhar de Professor; v. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-15 1984-0187 1518-5648 reponame:Olhar de Professor (Online) instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) instacron:UEPG |
instname_str |
Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
instacron_str |
UEPG |
institution |
UEPG |
reponame_str |
Olhar de Professor (Online) |
collection |
Olhar de Professor (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Olhar de Professor (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
repository.mail.fl_str_mv |
olhardeprofessor@uepg.br|| |
_version_ |
1797053496866897920 |