Sociological vision of the start of teaching in children’s education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ciríaco, Klinger Teodoro
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Santos, Cássia Soares dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Olhar de Professor (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14200
Resumo:   The objective is to characterize the phase of insertion in the career from the first experiences in teaching. This is a qualitative descriptive-analytical study, developed from experiences of professional initiation in a public children day care center belonging to the municipal network of Naviraí, in the state of Mato Grosso do Sul, Brazil. The results indicate that the process of insertion in the professional field results in some situations of prejudice on the part of the teachers with greater experience with teaching, once the interviewed beginner teacher declares to feel alone and forsaken by her colleagues and when she tries doing something different is prevented with looks that try to silence your wants and desires.
id UEPG-31_c9477fdc189d60fad31e5952e4c6f3d2
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/14200
network_acronym_str UEPG-31
network_name_str Olhar de Professor (Online)
repository_id_str
spelling Sociological vision of the start of teaching in children’s educationUna lectura sociológica del inicio de la docencia en educación infantilUma leitura sociológica do início da docência na Educação InfantilIniciação à Docência. Socialização Profissional. Educação Infantil.Initiation to Teaching. Professional Socialization. Childhood education.Iniciación a la Docencia. Socialización Profesional. Educación Infantil.  The objective is to characterize the phase of insertion in the career from the first experiences in teaching. This is a qualitative descriptive-analytical study, developed from experiences of professional initiation in a public children day care center belonging to the municipal network of Naviraí, in the state of Mato Grosso do Sul, Brazil. The results indicate that the process of insertion in the professional field results in some situations of prejudice on the part of the teachers with greater experience with teaching, once the interviewed beginner teacher declares to feel alone and forsaken by her colleagues and when she tries doing something different is prevented with looks that try to silence your wants and desires.El objetivo consiste en caracterizar la fase de inserción en la carrera teniendo en vista las primeras vivencias con la docencia. Se trata de un estudio cualitativo de carácter descriptivo-analítico, desarrollado a partir de experiencias iniciación profesional en una guardería pública perteneciente a la red municipal de Naviraí, interior del Estado de Mato Grosso do Sul. Los resultados apuntan que el proceso de inserción en el campo profesional resulta en algunas situaciones de prejuicio por parte de los profesores con mayor experiencia en la docencia, ya que la profesora principiante entrevistada declara sentirse sola y desamparada por sus colegas y que cuando intenta hacer algo diferente es “contenida” con miradas que intentan silenciar su voluntad y deseos.O objetivo concerne em caracterizar a fase de inserção na carreira tendo em vista as primeiras vivências com a docência. Trata-se de um estudo qualitativo de caráter descritivo-analítico, desenvolvido a partir de experiências iniciação profissional em uma creche pública pertencente à rede municipal de Naviraí, interior do Estado de Mato Grosso do Sul. Os resultados apontam que o processo de inserção no campo profissional resulta em algumas situações de preconceito por parte dos professores com maior experiência com a docência, uma vez que, a professora iniciante entrevistada declara sentir-se sozinha e desamparada pelos seus colegas e que quando tenta fazer algo diferente é “barrada” com olhares que tentam silenciar suas vontades e desejos.Editora UEPG2020-03-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPDF TextTexto PDFTexto PDFapplication/pdftext/xmlapplication/ziptext/htmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/1420010.5212/OlharProfr.v.22.0013Olhar de Professor; Bd. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-15Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-15Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Cuaderno Temático "Las Prácticas de la Enseñanza en la Educación Inicial: Perspectivas y experiencias"; 1-15Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-15Olhar de Professor; v. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-151984-01871518-5648reponame:Olhar de Professor (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14200/209209212930https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14200/209209215970https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14200/209209215971https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14200/209209216132Copyright (c) 2020 Klinger Teodoro Ciríaco, Cássia Soares dos Santosinfo:eu-repo/semantics/openAccessCiríaco, Klinger TeodoroSantos, Cássia Soares dos2022-03-19T20:08:35Zoai:uepg.br:article/14200Revistahttps://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/indexPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/oaiolhardeprofessor@uepg.br||1984-01871518-5648opendoar:2022-03-19T20:08:35Olhar de Professor (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv Sociological vision of the start of teaching in children’s education
Una lectura sociológica del inicio de la docencia en educación infantil
Uma leitura sociológica do início da docência na Educação Infantil
title Sociological vision of the start of teaching in children’s education
spellingShingle Sociological vision of the start of teaching in children’s education
Ciríaco, Klinger Teodoro
Iniciação à Docência. Socialização Profissional. Educação Infantil.
Initiation to Teaching. Professional Socialization. Childhood education.
Iniciación a la Docencia. Socialización Profesional. Educación Infantil.
title_short Sociological vision of the start of teaching in children’s education
title_full Sociological vision of the start of teaching in children’s education
title_fullStr Sociological vision of the start of teaching in children’s education
title_full_unstemmed Sociological vision of the start of teaching in children’s education
title_sort Sociological vision of the start of teaching in children’s education
author Ciríaco, Klinger Teodoro
author_facet Ciríaco, Klinger Teodoro
Santos, Cássia Soares dos
author_role author
author2 Santos, Cássia Soares dos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ciríaco, Klinger Teodoro
Santos, Cássia Soares dos
dc.subject.por.fl_str_mv Iniciação à Docência. Socialização Profissional. Educação Infantil.
Initiation to Teaching. Professional Socialization. Childhood education.
Iniciación a la Docencia. Socialización Profesional. Educación Infantil.
topic Iniciação à Docência. Socialização Profissional. Educação Infantil.
Initiation to Teaching. Professional Socialization. Childhood education.
Iniciación a la Docencia. Socialización Profesional. Educación Infantil.
description   The objective is to characterize the phase of insertion in the career from the first experiences in teaching. This is a qualitative descriptive-analytical study, developed from experiences of professional initiation in a public children day care center belonging to the municipal network of Naviraí, in the state of Mato Grosso do Sul, Brazil. The results indicate that the process of insertion in the professional field results in some situations of prejudice on the part of the teachers with greater experience with teaching, once the interviewed beginner teacher declares to feel alone and forsaken by her colleagues and when she tries doing something different is prevented with looks that try to silence your wants and desires.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-03-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
PDF Text
Texto PDF
Texto PDF
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14200
10.5212/OlharProfr.v.22.0013
url https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14200
identifier_str_mv 10.5212/OlharProfr.v.22.0013
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14200/209209212930
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14200/209209215970
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14200/209209215971
https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/14200/209209216132
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Klinger Teodoro Ciríaco, Cássia Soares dos Santos
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Klinger Teodoro Ciríaco, Cássia Soares dos Santos
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
application/zip
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora UEPG
publisher.none.fl_str_mv Editora UEPG
dc.source.none.fl_str_mv Olhar de Professor; Bd. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-15
Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-15
Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Cuaderno Temático "Las Prácticas de la Enseñanza en la Educación Inicial: Perspectivas y experiencias"; 1-15
Olhar de Professor; Vol. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-15
Olhar de Professor; v. 22 (2019): Caderno Temático: "Estágio Curricular de Docência na Educação Infantil: perspectivas e práticas"; 1-15
1984-0187
1518-5648
reponame:Olhar de Professor (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Olhar de Professor (Online)
collection Olhar de Professor (Online)
repository.name.fl_str_mv Olhar de Professor (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv olhardeprofessor@uepg.br||
_version_ 1797053496866897920