Contributo para a identificação de marcadores clínicos em contexto de perturbação fonológica: dados das líquidas em português europeu

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ramalho, Ana Margarida
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Lazzarotto-Volcão, Cristiane, Freitas, Maria João
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Matraga (Online)
Texto Completo: https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/28714
Resumo: Little is known on the phonological constituents in the grammar of children with phonological disorders. The few results available in the literature come from studies implementing nonword repetition tasks. In this paper, we used an assessment test built on the basis of the non-linear phonological approach (the CLCP – PE) to analyse the impact of the variables syllable constituency, word stress, word position and word length in the production of two of the most problematic root nodes in the phonological development of Portuguese children: /l/ and /ɾ/. Production data from Portuguese children with typical and atypical phonological development (SLI and SSD) will be compared, in order to contribute for the discussion on the use of /l/ and /ɾ/ in different prosodic positions as potential clinical markers in European Portuguese. The results reported in this paper show robust effects for all tested phonological variables in the typically developing children and the effect of syllable constituency, word position and word length in the atypically developing children, with no effect of word stress in the later. ---DOI: http://dx.doi.org/10.12957/matraga.2017.28714
id UERJ-9_aed8eba929b9d466e7b2fc8f2e62907e
oai_identifier_str oai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/28714
network_acronym_str UERJ-9
network_name_str Matraga (Online)
repository_id_str
spelling Contributo para a identificação de marcadores clínicos em contexto de perturbação fonológica: dados das líquidas em português europeuOn the acquisition of liquids in European Portuguese: empirical contributions for the identification of clinical markers in phonological disordersDesenvolvimento fonológico atípicoaquisição da fonologiaavaliação fonológicaconstituintes prosódicos.Atypical phonological developmentphonological assessmentprosodic constituents.Little is known on the phonological constituents in the grammar of children with phonological disorders. The few results available in the literature come from studies implementing nonword repetition tasks. In this paper, we used an assessment test built on the basis of the non-linear phonological approach (the CLCP – PE) to analyse the impact of the variables syllable constituency, word stress, word position and word length in the production of two of the most problematic root nodes in the phonological development of Portuguese children: /l/ and /ɾ/. Production data from Portuguese children with typical and atypical phonological development (SLI and SSD) will be compared, in order to contribute for the discussion on the use of /l/ and /ɾ/ in different prosodic positions as potential clinical markers in European Portuguese. The results reported in this paper show robust effects for all tested phonological variables in the typically developing children and the effect of syllable constituency, word position and word length in the atypically developing children, with no effect of word stress in the later. ---DOI: http://dx.doi.org/10.12957/matraga.2017.28714O conhecimento acerca da aquisição dos constituintes fonológicos das crianças com alterações fonológicas é ainda relativamente escasso. Os resultados disponíveis na literatura provêm maioritariamente de estudos com tarefas que recorrem à repetição de pseudopalavras. Neste trabalho, foi usado como instrumento de recolha de dados o CLCP-PE, construído à luz da fonologia não linear, de forma a analisar o impacto das variáveis constituência silábica, acento de palavra, posição na palavra e extensão de palavra na produção de dois dos segmentos mais problemáticos no desenvolvimento fo¬nológico em PE: /l/ e /ɾ/. Resultados de crianças portuguesas com desenvolvimento típico serão comparados com os de crianças com desenvolvimento atípico (PEL e PSF), de forma a discutir o uso de /l/ e /ɾ/ em diferentes constituintes prosódicos como potenciais marcadores clínicos em PE. Os resultados obtidos mostraram um efeito significativo de todas as variáveis testadas nas crianças com desenvolvimento típico, tendo sido evidente a presença do efeito das variáveis constituência silábica, posição na palavra e extensão de palavra nas crianças com desenvolvimento atípico. ---DOI: http://dx.doi.org/10.12957/matraga.2017.28714Universidade do Estado do Rio de Janeiro2017-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigos de linguísticaartigos de linguísticaapplication/pdfhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/2871410.12957/matraga.2017.28714Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ; v. 24 n. 41 (2017): Aquisição da Linguagem; 497-527MATRAGA - Journal published by the Graduate Program in Letters at Rio de Janeiro State University (UERJ); Vol. 24 No. 41 (2017): Language Acquisition; 497-5272446-69051414-7165reponame:Matraga (Online)instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJporhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/28714/22148Ramalho, Ana MargaridaLazzarotto-Volcão, CristianeFreitas, Maria Joãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-28T15:55:50Zoai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/28714Revistahttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matragaPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matraga/oai||letrasmatraga@uerj.br2446-69051414-7165opendoar:2021-06-28T15:55:50Matraga (Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.none.fl_str_mv Contributo para a identificação de marcadores clínicos em contexto de perturbação fonológica: dados das líquidas em português europeu
On the acquisition of liquids in European Portuguese: empirical contributions for the identification of clinical markers in phonological disorders
title Contributo para a identificação de marcadores clínicos em contexto de perturbação fonológica: dados das líquidas em português europeu
spellingShingle Contributo para a identificação de marcadores clínicos em contexto de perturbação fonológica: dados das líquidas em português europeu
Ramalho, Ana Margarida
Desenvolvimento fonológico atípico
aquisição da fonologia
avaliação fonológica
constituintes prosódicos.
Atypical phonological development
phonological assessment
prosodic constituents.
title_short Contributo para a identificação de marcadores clínicos em contexto de perturbação fonológica: dados das líquidas em português europeu
title_full Contributo para a identificação de marcadores clínicos em contexto de perturbação fonológica: dados das líquidas em português europeu
title_fullStr Contributo para a identificação de marcadores clínicos em contexto de perturbação fonológica: dados das líquidas em português europeu
title_full_unstemmed Contributo para a identificação de marcadores clínicos em contexto de perturbação fonológica: dados das líquidas em português europeu
title_sort Contributo para a identificação de marcadores clínicos em contexto de perturbação fonológica: dados das líquidas em português europeu
author Ramalho, Ana Margarida
author_facet Ramalho, Ana Margarida
Lazzarotto-Volcão, Cristiane
Freitas, Maria João
author_role author
author2 Lazzarotto-Volcão, Cristiane
Freitas, Maria João
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ramalho, Ana Margarida
Lazzarotto-Volcão, Cristiane
Freitas, Maria João
dc.subject.por.fl_str_mv Desenvolvimento fonológico atípico
aquisição da fonologia
avaliação fonológica
constituintes prosódicos.
Atypical phonological development
phonological assessment
prosodic constituents.
topic Desenvolvimento fonológico atípico
aquisição da fonologia
avaliação fonológica
constituintes prosódicos.
Atypical phonological development
phonological assessment
prosodic constituents.
description Little is known on the phonological constituents in the grammar of children with phonological disorders. The few results available in the literature come from studies implementing nonword repetition tasks. In this paper, we used an assessment test built on the basis of the non-linear phonological approach (the CLCP – PE) to analyse the impact of the variables syllable constituency, word stress, word position and word length in the production of two of the most problematic root nodes in the phonological development of Portuguese children: /l/ and /ɾ/. Production data from Portuguese children with typical and atypical phonological development (SLI and SSD) will be compared, in order to contribute for the discussion on the use of /l/ and /ɾ/ in different prosodic positions as potential clinical markers in European Portuguese. The results reported in this paper show robust effects for all tested phonological variables in the typically developing children and the effect of syllable constituency, word position and word length in the atypically developing children, with no effect of word stress in the later. ---DOI: http://dx.doi.org/10.12957/matraga.2017.28714
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
artigos de linguística
artigos de linguística
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/28714
10.12957/matraga.2017.28714
url https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/28714
identifier_str_mv 10.12957/matraga.2017.28714
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/28714/22148
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ; v. 24 n. 41 (2017): Aquisição da Linguagem; 497-527
MATRAGA - Journal published by the Graduate Program in Letters at Rio de Janeiro State University (UERJ); Vol. 24 No. 41 (2017): Language Acquisition; 497-527
2446-6905
1414-7165
reponame:Matraga (Online)
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Matraga (Online)
collection Matraga (Online)
repository.name.fl_str_mv Matraga (Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv ||letrasmatraga@uerj.br
_version_ 1789800947723010048