Poéticas participativas contemporâneas: o engajamento dos sentidos na arte tecnológica brasileira

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Junqueira, Flávia Campos
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8848
Resumo: This work aims to investigate the engagement of the senses put forth by the Brazilian technological artistic production since 2001 as a form of audience participation in the work, contextualized in the position of interactor. Participatory poetics, commonly associated with the production of the 1960s and 1970s, are reconstructed, proposing new types of spectator-work relationship, even if it is through unusual sensory channels and from unconventional languages. The present work is divided according to the three modes of participation identified during the research: Action; Immersion and Connection. The first chapter aims to establish the parameters by which we understand the senses and perception, as well as the idea of interaction and participation in recent Brazilian art history. With examples of old and current works, it seeks to show how action is still present as a poetic proposal. The second chapter draws a parallel between the first uses of technological resources and the way in which the work of art has opened up to a greater involvement of the viewer, until it reaches immersiveness through technology. Finally, the third chapter aims to show that the idea of connection has become radicalized with technology and, through examples, exposes artists and works that put us in relation with systems of various natures
id UERJ_44d2f69449da3275fc7532274aaa0f57
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/8848
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Pereira, Vinícius Andradehttp://lattes.cnpq.br/7228899036052007Cocchiarale, Fernando Françahttp://lattes.cnpq.br/0977759055940641Silva, Victa de Carvalho Pereira dahttp://lattes.cnpq.br/4096422316916519Cristofaro, Ricardo dehttp://lattes.cnpq.br/1919979092366737Castillo, Sonia Marta de Carvalho Salcedo Delhttp://lattes.cnpq.br/1872231450100408http://lattes.cnpq.br/2226612576786679Junqueira, Flávia Campos2021-01-05T19:45:05Z2019-07-242019-05-30JUNQUEIRA, Flávia Campos. Poéticas participativas contemporâneas: o engajamento dos sentidos na arte tecnológica brasileira. 2019. 158 f. Tese (Doutorado em Comunicação Social) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2019.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8848This work aims to investigate the engagement of the senses put forth by the Brazilian technological artistic production since 2001 as a form of audience participation in the work, contextualized in the position of interactor. Participatory poetics, commonly associated with the production of the 1960s and 1970s, are reconstructed, proposing new types of spectator-work relationship, even if it is through unusual sensory channels and from unconventional languages. The present work is divided according to the three modes of participation identified during the research: Action; Immersion and Connection. The first chapter aims to establish the parameters by which we understand the senses and perception, as well as the idea of interaction and participation in recent Brazilian art history. With examples of old and current works, it seeks to show how action is still present as a poetic proposal. The second chapter draws a parallel between the first uses of technological resources and the way in which the work of art has opened up to a greater involvement of the viewer, until it reaches immersiveness through technology. Finally, the third chapter aims to show that the idea of connection has become radicalized with technology and, through examples, exposes artists and works that put us in relation with systems of various naturesEste trabalho objetiva investigar o engajamento dos sentidos pela produção artística tecnológica brasileira a partir de 2001 como forma de participação do público na obra, que ganha o papel de interagente. As poéticas participativas, comumente associadas à produção dos anos 1960 e 1970, mostram-se remodeladas, propondo novos tipos de relação espectador-obra, ainda que seja por por canais sensórios pouco usuais e a partir de linguagens não convencionais. O presente trabalho é dividido de acordo com os três modos de participação identificados durante a pesquisa: Ação; Imersão e Conexão. O primeiro capítulo almeja estabelecer os parâmetros pelos quais compreendemos os sentidos e a percepção, bem como as ideias de interação e participação na história da arte brasileira recente. Com exemplos de obras antigas e atuais, busca mostrar como a ação segue presente enquanto proposta poética. O segundo capítulo traça um paralelo entre os primeiros usos dos recursos tecnológicos e a maneira como a obra de arte foi se abrindo para um maior envolvimento do espectador, até alcançar a imersividade por meio da tecnologia. Por fim, o terceiro capítulo ambiciona mostrar que a ideia de conexão se radicalizou com a tecnologia e, por meio de exemplos, expõe artistas e obras que nos colocam em relação com sistemas de diversas naturezasSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T19:45:05Z No. of bitstreams: 1 Tese_Flavia Campos Junqueira.pdf: 7413665 bytes, checksum: 2b32e65a4388efdaabb0736dc55b8f21 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T19:45:05Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Tese_Flavia Campos Junqueira.pdf: 7413665 bytes, checksum: 2b32e65a4388efdaabb0736dc55b8f21 (MD5) Previous issue date: 2019-05-30Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio de Janeiroapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em ComunicaçãoUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Comunicação SocialTechnological artBrazilian artParticipationSensesArte tecnológicaArte brasileiraParticipaçãoSentidosComunicação SocialArte BrasilTecnologiaCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO::COMUNICACAO VISUALPoéticas participativas contemporâneas: o engajamento dos sentidos na arte tecnológica brasileiraContemporary participatory poetics: the engagement of the senses in Brazilian technological artinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALTese_Flavia Campos Junqueira.pdfapplication/pdf7413665http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/8848/1/Tese_Flavia+Campos+Junqueira.pdf2b32e65a4388efdaabb0736dc55b8f21MD511/88482024-02-26 16:49:18.357oai:www.bdtd.uerj.br:1/8848Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-26T19:49:18Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv Poéticas participativas contemporâneas: o engajamento dos sentidos na arte tecnológica brasileira
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Contemporary participatory poetics: the engagement of the senses in Brazilian technological art
title Poéticas participativas contemporâneas: o engajamento dos sentidos na arte tecnológica brasileira
spellingShingle Poéticas participativas contemporâneas: o engajamento dos sentidos na arte tecnológica brasileira
Junqueira, Flávia Campos
Technological art
Brazilian art
Participation
Senses
Arte tecnológica
Arte brasileira
Participação
Sentidos
Comunicação Social
Arte Brasil
Tecnologia
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO::COMUNICACAO VISUAL
title_short Poéticas participativas contemporâneas: o engajamento dos sentidos na arte tecnológica brasileira
title_full Poéticas participativas contemporâneas: o engajamento dos sentidos na arte tecnológica brasileira
title_fullStr Poéticas participativas contemporâneas: o engajamento dos sentidos na arte tecnológica brasileira
title_full_unstemmed Poéticas participativas contemporâneas: o engajamento dos sentidos na arte tecnológica brasileira
title_sort Poéticas participativas contemporâneas: o engajamento dos sentidos na arte tecnológica brasileira
author Junqueira, Flávia Campos
author_facet Junqueira, Flávia Campos
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Pereira, Vinícius Andrade
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7228899036052007
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Cocchiarale, Fernando França
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0977759055940641
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Silva, Victa de Carvalho Pereira da
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4096422316916519
dc.contributor.referee3.fl_str_mv Cristofaro, Ricardo de
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1919979092366737
dc.contributor.referee4.fl_str_mv Castillo, Sonia Marta de Carvalho Salcedo Del
dc.contributor.referee4Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1872231450100408
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2226612576786679
dc.contributor.author.fl_str_mv Junqueira, Flávia Campos
contributor_str_mv Pereira, Vinícius Andrade
Cocchiarale, Fernando França
Silva, Victa de Carvalho Pereira da
Cristofaro, Ricardo de
Castillo, Sonia Marta de Carvalho Salcedo Del
dc.subject.eng.fl_str_mv Technological art
Brazilian art
Participation
Senses
topic Technological art
Brazilian art
Participation
Senses
Arte tecnológica
Arte brasileira
Participação
Sentidos
Comunicação Social
Arte Brasil
Tecnologia
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO::COMUNICACAO VISUAL
dc.subject.por.fl_str_mv Arte tecnológica
Arte brasileira
Participação
Sentidos
Comunicação Social
Arte Brasil
Tecnologia
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO::COMUNICACAO VISUAL
description This work aims to investigate the engagement of the senses put forth by the Brazilian technological artistic production since 2001 as a form of audience participation in the work, contextualized in the position of interactor. Participatory poetics, commonly associated with the production of the 1960s and 1970s, are reconstructed, proposing new types of spectator-work relationship, even if it is through unusual sensory channels and from unconventional languages. The present work is divided according to the three modes of participation identified during the research: Action; Immersion and Connection. The first chapter aims to establish the parameters by which we understand the senses and perception, as well as the idea of interaction and participation in recent Brazilian art history. With examples of old and current works, it seeks to show how action is still present as a poetic proposal. The second chapter draws a parallel between the first uses of technological resources and the way in which the work of art has opened up to a greater involvement of the viewer, until it reaches immersiveness through technology. Finally, the third chapter aims to show that the idea of connection has become radicalized with technology and, through examples, exposes artists and works that put us in relation with systems of various natures
publishDate 2019
dc.date.available.fl_str_mv 2019-07-24
dc.date.issued.fl_str_mv 2019-05-30
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-05T19:45:05Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv JUNQUEIRA, Flávia Campos. Poéticas participativas contemporâneas: o engajamento dos sentidos na arte tecnológica brasileira. 2019. 158 f. Tese (Doutorado em Comunicação Social) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2019.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8848
identifier_str_mv JUNQUEIRA, Flávia Campos. Poéticas participativas contemporâneas: o engajamento dos sentidos na arte tecnológica brasileira. 2019. 158 f. Tese (Doutorado em Comunicação Social) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2019.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8848
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Comunicação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Comunicação Social
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/8848/1/Tese_Flavia+Campos+Junqueira.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 2b32e65a4388efdaabb0736dc55b8f21
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1792352288090619904