O processo de colaboração de alunos do Ensino Fundamental desenvolvendo atividades em softwares de Geometria Dinâmica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Ana Patricia Trajano de
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4859
Resumo: The use of technology to support learning has been the object of many studies in the Mathematical Education field. In this thesis, we investigated the development of activities for Collaborative Virtual Environment with eighth-graders at a federally funded school in the state of Rio de Janeiro. In order to achieve our objectives, our research is heavily based on Collaborative Learning and Problem-solving theories, discussing the possibilities of usage of Dynamic Geometry softwares and VMT, the chosen collaborative virtual environment. The activities were developed in two dynamic geometry softwares, Tabulæ and GeoGebra, and implemented in two phases. In the first phase, activities were completed Tabulæ, in association with a forum in Moodle platform. In the second phase, VMT was used along with GeoGebra, which made it possible to develop collaboration both through chats and the interaction that took place while operating GeoGebra. The use of virtual environments is very frequent long distance courses and generally targets an adult audience. We have concluded that it is possible to propose activities to students in secondary school and that these activities contributed to the development of the collaborative process
id UERJ_73cb4459c60760eeae9da399577a4143
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/4859
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Mattos, Francisco Roberto Pintohttp://lattes.cnpq.br/8464545232413599Barros, Jeanne Denise Bezerra dehttp://lattes.cnpq.br/0953569441621340Barbosa, Andreia Carvalho Macielhttp://lattes.cnpq.br/1421271832898844http://lattes.cnpq.br/7380366721375349Souza, Ana Patricia Trajano de2020-11-08T17:23:07Z2016-10-072015-04-17SOUZA, Ana Patricia Trajano de. O processo de colaboração de alunos do Ensino Fundamental desenvolvendo atividades em softwares de Geometria Dinâmica. 2015. 67 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4859The use of technology to support learning has been the object of many studies in the Mathematical Education field. In this thesis, we investigated the development of activities for Collaborative Virtual Environment with eighth-graders at a federally funded school in the state of Rio de Janeiro. In order to achieve our objectives, our research is heavily based on Collaborative Learning and Problem-solving theories, discussing the possibilities of usage of Dynamic Geometry softwares and VMT, the chosen collaborative virtual environment. The activities were developed in two dynamic geometry softwares, Tabulæ and GeoGebra, and implemented in two phases. In the first phase, activities were completed Tabulæ, in association with a forum in Moodle platform. In the second phase, VMT was used along with GeoGebra, which made it possible to develop collaboration both through chats and the interaction that took place while operating GeoGebra. The use of virtual environments is very frequent long distance courses and generally targets an adult audience. We have concluded that it is possible to propose activities to students in secondary school and that these activities contributed to the development of the collaborative processA aprendizagem apoiada pelo uso de tecnologias tem sido alvo de muitas pesquisas no Ensino da Matemática. Nesta dissertação, investigamos o desenvolvimento de atividades para Ambiente Virtual Colaborativos, com alunos de 8° ano do Ensino Fundamental de uma escola Federal do estado do Rio de Janeiro. Para atingir nossos objetivos, apoiamo-nos fortemente nas teorias de Aprendizagem Colaborativa e de Resolução de Problemas, além de discutir as possibilidades dos softwares de Geometria Dinâmica e do ambiente virtual colaborativo selecionado, o VMT. As atividades foram elaboradas em dois softwares de geometria dinâmica, o Tabulæ e o GeoGebra, e no ambiente colaborativo VMT e foram aplicadas em duas etapas. Na primeira etapa, as atividades utilizaram o Tabulæ aliado ao fórum de uma plataforma moodle. Na segunda etapa, utilizamos o VMT com o GeoGebra integrado, o que possibilitou desenvolver a colaboração tanto a interação durante a manipulação do software GeoGebra, como na utilização do chat, o uso de ambientes virtuais é muito utilizado em cursos de educação a distância e normalmente, tem um público adulto. Constatamos que é possível apresentar uma proposta de atividades para alunos do Ensino Fundamental e que estas atividades favoreceram o desenvolvimento do processo de colaboraçãoSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2020-11-08T17:23:07Z No. of bitstreams: 1 Ana Patricia_PROFMAT.pdf: 3826753 bytes, checksum: e340c66b8d26ce3aa77afa2fb491ea96 (MD5)Made available in DSpace on 2020-11-08T17:23:07Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Ana Patricia_PROFMAT.pdf: 3826753 bytes, checksum: e340c66b8d26ce3aa77afa2fb491ea96 (MD5) Previous issue date: 2015-04-17application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Matemática em Rede NacionalUERJBRCentro de Tecnologia e Ciências::Instituto de Matemática e EstatísticaMiddle SchoolDynamic GeometryCollaborative LearningProblem SolvingEnsino auxiliado por computadorEnsino FundamentalGeometria DinâmicaAprendizagem ColaborativaResolução de ProblemasCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAO processo de colaboração de alunos do Ensino Fundamental desenvolvendo atividades em softwares de Geometria DinâmicaThe elementary school students in collaborative process to develop activities in Dynamic Geometry softwareinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALAna Patricia_PROFMAT.pdfapplication/pdf3826753http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/4859/1/Ana+Patricia_PROFMAT.pdfe340c66b8d26ce3aa77afa2fb491ea96MD511/48592024-02-27 15:41:06.312oai:www.bdtd.uerj.br:1/4859Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T18:41:06Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv O processo de colaboração de alunos do Ensino Fundamental desenvolvendo atividades em softwares de Geometria Dinâmica
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The elementary school students in collaborative process to develop activities in Dynamic Geometry software
title O processo de colaboração de alunos do Ensino Fundamental desenvolvendo atividades em softwares de Geometria Dinâmica
spellingShingle O processo de colaboração de alunos do Ensino Fundamental desenvolvendo atividades em softwares de Geometria Dinâmica
Souza, Ana Patricia Trajano de
Middle School
Dynamic Geometry
Collaborative Learning
Problem Solving
Ensino auxiliado por computador
Ensino Fundamental
Geometria Dinâmica
Aprendizagem Colaborativa
Resolução de Problemas
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short O processo de colaboração de alunos do Ensino Fundamental desenvolvendo atividades em softwares de Geometria Dinâmica
title_full O processo de colaboração de alunos do Ensino Fundamental desenvolvendo atividades em softwares de Geometria Dinâmica
title_fullStr O processo de colaboração de alunos do Ensino Fundamental desenvolvendo atividades em softwares de Geometria Dinâmica
title_full_unstemmed O processo de colaboração de alunos do Ensino Fundamental desenvolvendo atividades em softwares de Geometria Dinâmica
title_sort O processo de colaboração de alunos do Ensino Fundamental desenvolvendo atividades em softwares de Geometria Dinâmica
author Souza, Ana Patricia Trajano de
author_facet Souza, Ana Patricia Trajano de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Mattos, Francisco Roberto Pinto
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8464545232413599
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Barros, Jeanne Denise Bezerra de
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0953569441621340
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Barbosa, Andreia Carvalho Maciel
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1421271832898844
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7380366721375349
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Ana Patricia Trajano de
contributor_str_mv Mattos, Francisco Roberto Pinto
Barros, Jeanne Denise Bezerra de
Barbosa, Andreia Carvalho Maciel
dc.subject.eng.fl_str_mv Middle School
Dynamic Geometry
Collaborative Learning
Problem Solving
topic Middle School
Dynamic Geometry
Collaborative Learning
Problem Solving
Ensino auxiliado por computador
Ensino Fundamental
Geometria Dinâmica
Aprendizagem Colaborativa
Resolução de Problemas
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino auxiliado por computador
Ensino Fundamental
Geometria Dinâmica
Aprendizagem Colaborativa
Resolução de Problemas
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description The use of technology to support learning has been the object of many studies in the Mathematical Education field. In this thesis, we investigated the development of activities for Collaborative Virtual Environment with eighth-graders at a federally funded school in the state of Rio de Janeiro. In order to achieve our objectives, our research is heavily based on Collaborative Learning and Problem-solving theories, discussing the possibilities of usage of Dynamic Geometry softwares and VMT, the chosen collaborative virtual environment. The activities were developed in two dynamic geometry softwares, Tabulæ and GeoGebra, and implemented in two phases. In the first phase, activities were completed Tabulæ, in association with a forum in Moodle platform. In the second phase, VMT was used along with GeoGebra, which made it possible to develop collaboration both through chats and the interaction that took place while operating GeoGebra. The use of virtual environments is very frequent long distance courses and generally targets an adult audience. We have concluded that it is possible to propose activities to students in secondary school and that these activities contributed to the development of the collaborative process
publishDate 2015
dc.date.issued.fl_str_mv 2015-04-17
dc.date.available.fl_str_mv 2016-10-07
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2020-11-08T17:23:07Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv SOUZA, Ana Patricia Trajano de. O processo de colaboração de alunos do Ensino Fundamental desenvolvendo atividades em softwares de Geometria Dinâmica. 2015. 67 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4859
identifier_str_mv SOUZA, Ana Patricia Trajano de. O processo de colaboração de alunos do Ensino Fundamental desenvolvendo atividades em softwares de Geometria Dinâmica. 2015. 67 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4859
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Tecnologia e Ciências::Instituto de Matemática e Estatística
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/4859/1/Ana+Patricia_PROFMAT.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv e340c66b8d26ce3aa77afa2fb491ea96
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1792352264227127296