O processo de colaboração de alunos do Ensino Fundamental desenvolvendo atividades em softwares de Geometria Dinâmica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4859 |
Resumo: | The use of technology to support learning has been the object of many studies in the Mathematical Education field. In this thesis, we investigated the development of activities for Collaborative Virtual Environment with eighth-graders at a federally funded school in the state of Rio de Janeiro. In order to achieve our objectives, our research is heavily based on Collaborative Learning and Problem-solving theories, discussing the possibilities of usage of Dynamic Geometry softwares and VMT, the chosen collaborative virtual environment. The activities were developed in two dynamic geometry softwares, Tabulæ and GeoGebra, and implemented in two phases. In the first phase, activities were completed Tabulæ, in association with a forum in Moodle platform. In the second phase, VMT was used along with GeoGebra, which made it possible to develop collaboration both through chats and the interaction that took place while operating GeoGebra. The use of virtual environments is very frequent long distance courses and generally targets an adult audience. We have concluded that it is possible to propose activities to students in secondary school and that these activities contributed to the development of the collaborative process |
id |
UERJ_73cb4459c60760eeae9da399577a4143 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/4859 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Mattos, Francisco Roberto Pintohttp://lattes.cnpq.br/8464545232413599Barros, Jeanne Denise Bezerra dehttp://lattes.cnpq.br/0953569441621340Barbosa, Andreia Carvalho Macielhttp://lattes.cnpq.br/1421271832898844http://lattes.cnpq.br/7380366721375349Souza, Ana Patricia Trajano de2020-11-08T17:23:07Z2016-10-072015-04-17SOUZA, Ana Patricia Trajano de. O processo de colaboração de alunos do Ensino Fundamental desenvolvendo atividades em softwares de Geometria Dinâmica. 2015. 67 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4859The use of technology to support learning has been the object of many studies in the Mathematical Education field. In this thesis, we investigated the development of activities for Collaborative Virtual Environment with eighth-graders at a federally funded school in the state of Rio de Janeiro. In order to achieve our objectives, our research is heavily based on Collaborative Learning and Problem-solving theories, discussing the possibilities of usage of Dynamic Geometry softwares and VMT, the chosen collaborative virtual environment. The activities were developed in two dynamic geometry softwares, Tabulæ and GeoGebra, and implemented in two phases. In the first phase, activities were completed Tabulæ, in association with a forum in Moodle platform. In the second phase, VMT was used along with GeoGebra, which made it possible to develop collaboration both through chats and the interaction that took place while operating GeoGebra. The use of virtual environments is very frequent long distance courses and generally targets an adult audience. We have concluded that it is possible to propose activities to students in secondary school and that these activities contributed to the development of the collaborative processA aprendizagem apoiada pelo uso de tecnologias tem sido alvo de muitas pesquisas no Ensino da Matemática. Nesta dissertação, investigamos o desenvolvimento de atividades para Ambiente Virtual Colaborativos, com alunos de 8° ano do Ensino Fundamental de uma escola Federal do estado do Rio de Janeiro. Para atingir nossos objetivos, apoiamo-nos fortemente nas teorias de Aprendizagem Colaborativa e de Resolução de Problemas, além de discutir as possibilidades dos softwares de Geometria Dinâmica e do ambiente virtual colaborativo selecionado, o VMT. As atividades foram elaboradas em dois softwares de geometria dinâmica, o Tabulæ e o GeoGebra, e no ambiente colaborativo VMT e foram aplicadas em duas etapas. Na primeira etapa, as atividades utilizaram o Tabulæ aliado ao fórum de uma plataforma moodle. Na segunda etapa, utilizamos o VMT com o GeoGebra integrado, o que possibilitou desenvolver a colaboração tanto a interação durante a manipulação do software GeoGebra, como na utilização do chat, o uso de ambientes virtuais é muito utilizado em cursos de educação a distância e normalmente, tem um público adulto. Constatamos que é possível apresentar uma proposta de atividades para alunos do Ensino Fundamental e que estas atividades favoreceram o desenvolvimento do processo de colaboraçãoSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2020-11-08T17:23:07Z No. of bitstreams: 1 Ana Patricia_PROFMAT.pdf: 3826753 bytes, checksum: e340c66b8d26ce3aa77afa2fb491ea96 (MD5)Made available in DSpace on 2020-11-08T17:23:07Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Ana Patricia_PROFMAT.pdf: 3826753 bytes, checksum: e340c66b8d26ce3aa77afa2fb491ea96 (MD5) Previous issue date: 2015-04-17application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Matemática em Rede NacionalUERJBRCentro de Tecnologia e Ciências::Instituto de Matemática e EstatísticaMiddle SchoolDynamic GeometryCollaborative LearningProblem SolvingEnsino auxiliado por computadorEnsino FundamentalGeometria DinâmicaAprendizagem ColaborativaResolução de ProblemasCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAO processo de colaboração de alunos do Ensino Fundamental desenvolvendo atividades em softwares de Geometria DinâmicaThe elementary school students in collaborative process to develop activities in Dynamic Geometry softwareinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALAna Patricia_PROFMAT.pdfapplication/pdf3826753http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/4859/1/Ana+Patricia_PROFMAT.pdfe340c66b8d26ce3aa77afa2fb491ea96MD511/48592024-02-27 15:41:06.312oai:www.bdtd.uerj.br:1/4859Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T18:41:06Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O processo de colaboração de alunos do Ensino Fundamental desenvolvendo atividades em softwares de Geometria Dinâmica |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The elementary school students in collaborative process to develop activities in Dynamic Geometry software |
title |
O processo de colaboração de alunos do Ensino Fundamental desenvolvendo atividades em softwares de Geometria Dinâmica |
spellingShingle |
O processo de colaboração de alunos do Ensino Fundamental desenvolvendo atividades em softwares de Geometria Dinâmica Souza, Ana Patricia Trajano de Middle School Dynamic Geometry Collaborative Learning Problem Solving Ensino auxiliado por computador Ensino Fundamental Geometria Dinâmica Aprendizagem Colaborativa Resolução de Problemas CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
O processo de colaboração de alunos do Ensino Fundamental desenvolvendo atividades em softwares de Geometria Dinâmica |
title_full |
O processo de colaboração de alunos do Ensino Fundamental desenvolvendo atividades em softwares de Geometria Dinâmica |
title_fullStr |
O processo de colaboração de alunos do Ensino Fundamental desenvolvendo atividades em softwares de Geometria Dinâmica |
title_full_unstemmed |
O processo de colaboração de alunos do Ensino Fundamental desenvolvendo atividades em softwares de Geometria Dinâmica |
title_sort |
O processo de colaboração de alunos do Ensino Fundamental desenvolvendo atividades em softwares de Geometria Dinâmica |
author |
Souza, Ana Patricia Trajano de |
author_facet |
Souza, Ana Patricia Trajano de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Mattos, Francisco Roberto Pinto |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8464545232413599 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Barros, Jeanne Denise Bezerra de |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0953569441621340 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Barbosa, Andreia Carvalho Maciel |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1421271832898844 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7380366721375349 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Ana Patricia Trajano de |
contributor_str_mv |
Mattos, Francisco Roberto Pinto Barros, Jeanne Denise Bezerra de Barbosa, Andreia Carvalho Maciel |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Middle School Dynamic Geometry Collaborative Learning Problem Solving |
topic |
Middle School Dynamic Geometry Collaborative Learning Problem Solving Ensino auxiliado por computador Ensino Fundamental Geometria Dinâmica Aprendizagem Colaborativa Resolução de Problemas CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino auxiliado por computador Ensino Fundamental Geometria Dinâmica Aprendizagem Colaborativa Resolução de Problemas |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
The use of technology to support learning has been the object of many studies in the Mathematical Education field. In this thesis, we investigated the development of activities for Collaborative Virtual Environment with eighth-graders at a federally funded school in the state of Rio de Janeiro. In order to achieve our objectives, our research is heavily based on Collaborative Learning and Problem-solving theories, discussing the possibilities of usage of Dynamic Geometry softwares and VMT, the chosen collaborative virtual environment. The activities were developed in two dynamic geometry softwares, Tabulæ and GeoGebra, and implemented in two phases. In the first phase, activities were completed Tabulæ, in association with a forum in Moodle platform. In the second phase, VMT was used along with GeoGebra, which made it possible to develop collaboration both through chats and the interaction that took place while operating GeoGebra. The use of virtual environments is very frequent long distance courses and generally targets an adult audience. We have concluded that it is possible to propose activities to students in secondary school and that these activities contributed to the development of the collaborative process |
publishDate |
2015 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2015-04-17 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2016-10-07 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2020-11-08T17:23:07Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SOUZA, Ana Patricia Trajano de. O processo de colaboração de alunos do Ensino Fundamental desenvolvendo atividades em softwares de Geometria Dinâmica. 2015. 67 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4859 |
identifier_str_mv |
SOUZA, Ana Patricia Trajano de. O processo de colaboração de alunos do Ensino Fundamental desenvolvendo atividades em softwares de Geometria Dinâmica. 2015. 67 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/4859 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Tecnologia e Ciências::Instituto de Matemática e Estatística |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/4859/1/Ana+Patricia_PROFMAT.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
e340c66b8d26ce3aa77afa2fb491ea96 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1792352264227127296 |