O ensino de geografia no contexto das políticas públicas educacionais: uma análise das avaliações externas, do currículo mínimo e dos professores de Rio Bonito - RJ
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/13475 |
Resumo: | Educational policies have become centers in Brazil from the 1990s, when economic development came to be directly linked to responsiveness of education systems to the needs of international financial institutions. Within this context it was created new parameters for national education, guided by new forms of financing and expanding the supply of basic education, curriculum reforms, external assessments and indices for measuring the quality of education. The state of Rio de Janeiro at the end of the decade, began to adjust to the new demands, following the same national parameters. The teaching that took place from then happened to be focused on results. To understand how these changes reached the teaching of Geography, through a qualitative analysis, seeks to make a history of educational public policies in Brazil and explain the state of the context of Rio de Janeiro since 1999, with special emphasis on the governments of Sérgio Cabral occurred between 2007 and 2014; discuss the external evaluation and construction of indices for education, with main focus on SAERJ, Saerjinho and Minimum Curriculum; analyze the geography teaching in the context of state schools of Rio Bonito, from the look of teachers, understanding the relationship between the Minimum Curriculum, the Saerjinho and teaching practices. |
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Within this context it was created new parameters for national education, guided by new forms of financing and expanding the supply of basic education, curriculum reforms, external assessments and indices for measuring the quality of education. The state of Rio de Janeiro at the end of the decade, began to adjust to the new demands, following the same national parameters. The teaching that took place from then happened to be focused on results. To understand how these changes reached the teaching of Geography, through a qualitative analysis, seeks to make a history of educational public policies in Brazil and explain the state of the context of Rio de Janeiro since 1999, with special emphasis on the governments of Sérgio Cabral occurred between 2007 and 2014; discuss the external evaluation and construction of indices for education, with main focus on SAERJ, Saerjinho and Minimum Curriculum; analyze the geography teaching in the context of state schools of Rio Bonito, from the look of teachers, understanding the relationship between the Minimum Curriculum, the Saerjinho and teaching practices.As políticas públicas educacionais tornaram-se centrais no Brasil a partir da década de 1990, quando o desenvolvimento econômico passou a estar diretamente atrelado a adequação dos sistemas de ensino às necessidades das instituições financeiras internacionais. Dentro deste contexto foram criados novos parâmetros para a educação nacional, pautados em novas formas de financiamento e ampliação da oferta da educação básica, reformas curriculares, avaliações externas e índices para medir a qualidade do ensino. O estado do Rio de Janeiro, no final da mesma década, começou a adequar-se as novas demandas, seguindo os mesmos parâmetros nacionais. O ensino que se produziu a partir de então passou a estar centrado em resultados. Para compreender como estas mudanças atingiram o ensino de Geografia, através de uma análise qualitativa, busca-se fazer um histórico das políticas públicas educacionais no Brasil e explicitar o contexto do estado do Rio de Janeiro a partir de 1999, com especial destaque para os governos de Sérgio Cabral ocorridos entre 2007 e 2014; discutir as avaliações externas e a construção de índices para educação, com principal foco no Saerj, Saerjinho e no Currículo Mínimo; analisar o ensino de Geografia no contexto das escolas estaduais do município de Rio Bonito, a partir do olhar dos professores, compreendendo as relações entre o Currículo Mínimo, o Saerjinho e as práticas docentes.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-07T00:09:48Z No. of bitstreams: 1 Suzana Campos Silva - Versao Final.pdf: 3714520 bytes, checksum: 0aa9bcdaad5aebdeea3c2a3d5e3257f8 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-07T00:09:48Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Suzana Campos Silva - Versao Final.pdf: 3714520 bytes, checksum: 0aa9bcdaad5aebdeea3c2a3d5e3257f8 (MD5) Previous issue date: 2015-06-10application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Geografia - Faculdade de Formação de Professores (FFP)UERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de ProfessoresGeography teachingExternal assessmentsMinimum curriculumTeachers of Rio BonitoEnsino de geografiaAvaliações externasCurrículo mínimo. 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