Ensaios de desnaturalização em uma experiência de educação abolicionista

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mello, Ana Luiza Gonçalves Dias
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12088
Resumo: This intervention research occurred during the school years 2012, 2013 and 2014 in CIEP 411 Municipalizado Dr. Armando Leão Ferreira (São Gonçalo-RJ), where I work as a teacher of Sciences and, in the last two years, as Educational Supervisor of second segment of elementary school too. The meetings that are part of this research also occurred in projects in the afternoon school, like the Viveiro de Experiências, the Elos de Cidadania and the Subprojeto de Pedagogia of the Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID/CAPES/UERJ) in which I act as supervisor teacher. In this dissertation, I use the cartography proposed by Gilles Deleuze and Felix Guattari, as a method of intervention research. Records in diaries give visibility to the daily life of research that makes living betting on an abolitionist ethos. Strengthening a life not resigned with ways to standardize and control and the physical and psychological slavery regimes imposed on animals, human and non-human, from the established hierarchies. The purpose of this paper is to discuss the straigth-management, what happens when we allow ourselves to manage by "others", focusing on self-management, the production of an estrangement, an investigative look, it says on the denaturalization of the postulates, putting the institution and training in tensioning of permanent construction. Challenging our sense of human and individual superiority, collectively producing small resistance of space-time, which act as producers of other ways of living.
id UERJ_eb504d312c51f166e752c46bc690a7ce
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/12088
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Santos, Marcelo Guerrahttp://lattes.cnpq.br/5045935279303560Dias, Rosimeri de Oliveirahttp://lattes.cnpq.br/4701136188544538Mendes, Regina Rodrigues Lisbôahttp://lattes.cnpq.br/9517639495930646Bruno, Sávio Freirehttp://lattes.cnpq.br/1185069102521292http://lattes.cnpq.br/6478220006506828Mello, Ana Luiza Gonçalves Dias2021-01-06T19:41:25Z2018-05-162015-03-12http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12088This intervention research occurred during the school years 2012, 2013 and 2014 in CIEP 411 Municipalizado Dr. Armando Leão Ferreira (São Gonçalo-RJ), where I work as a teacher of Sciences and, in the last two years, as Educational Supervisor of second segment of elementary school too. The meetings that are part of this research also occurred in projects in the afternoon school, like the Viveiro de Experiências, the Elos de Cidadania and the Subprojeto de Pedagogia of the Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID/CAPES/UERJ) in which I act as supervisor teacher. In this dissertation, I use the cartography proposed by Gilles Deleuze and Felix Guattari, as a method of intervention research. Records in diaries give visibility to the daily life of research that makes living betting on an abolitionist ethos. Strengthening a life not resigned with ways to standardize and control and the physical and psychological slavery regimes imposed on animals, human and non-human, from the established hierarchies. The purpose of this paper is to discuss the straigth-management, what happens when we allow ourselves to manage by "others", focusing on self-management, the production of an estrangement, an investigative look, it says on the denaturalization of the postulates, putting the institution and training in tensioning of permanent construction. Challenging our sense of human and individual superiority, collectively producing small resistance of space-time, which act as producers of other ways of living.Esta pesquisa-intervenção ocorreu durante os anos letivos de 2012, 2013 e 2014 no CIEP 411 Municipalizado Dr. Armando Leão Ferreira (São Gonçalo-RJ), onde trabalho como professora de Ciências e, nos dois últimos anos, também como Orientadora Pedagógica do segundo segmento do Ensino Fundamental. Os encontros que compõe esta pesquisa também se deram em projetos no contra turno escolar, entre os quais destaco o Viveiro de Experiências, o Elos de Cidadania e o Subprojeto de Pedagogia do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID/CAPES/UERJ), no qual atuo como professora supervisora. Nesta dissertação, utilizo a cartografia, proposta por Gilles Deleuze e Felix Guattari, como método de pesquisa-intervenção. Registros em Diários de campo dão visibilidade ao cotidiano de uma pesquisa que se faz vivendo, apostando em um ethos abolicionista. Fortalecendo uma vida não assujeitada com as formas de padronização e controle e com os regimes de escravidão física e psicológica impostos aos animais, humanos e não-humanos, a partir das hierarquias instituídas. A proposta deste trabalho é problematizar a heterogestão, que acontece quando nos deixamos gerir por outrem , apostando na autogestão, na produção de um estranhamento, de um olhar investigativo, que se afirma na desnaturalização dos postulados, colocando a instituição e a formação nos tensionamentos da construção permanente. Desafiando nosso senso de superioridade humana e individual, produzindo coletivamente pequenos espaços-tempo de resistência, que funcionam como dispositivos produtores de outros modos de viver.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-06T19:41:25Z No. of bitstreams: 1 Ana Luiza Mello.pdf: 4875415 bytes, checksum: 5d8a61fe4c6f62ce53e1846240d9da75 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-06T19:41:25Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Ana Luiza Mello.pdf: 4875415 bytes, checksum: 5d8a61fe4c6f62ce53e1846240d9da75 (MD5) Previous issue date: 2015-03-12application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Ensino de Ciências, Ambiente e SociedadeUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de Professoreseducationintervention researchself-managementanimal abolitionismeducaçãopesquisa-intervençãoautogestãoabolicionismo animalCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOEnsaios de desnaturalização em uma experiência de educação abolicionistaDesnaturalization trials on an experience of educations abolitionistinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALAna Luiza Mello.pdfapplication/pdf4875415http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/12088/1/Ana+Luiza+Mello.pdf5d8a61fe4c6f62ce53e1846240d9da75MD511/120882024-02-27 15:32:36.58oai:www.bdtd.uerj.br:1/12088Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T18:32:36Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv Ensaios de desnaturalização em uma experiência de educação abolicionista
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Desnaturalization trials on an experience of educations abolitionist
title Ensaios de desnaturalização em uma experiência de educação abolicionista
spellingShingle Ensaios de desnaturalização em uma experiência de educação abolicionista
Mello, Ana Luiza Gonçalves Dias
education
intervention research
self-management
animal abolitionism
educação
pesquisa-intervenção
autogestão
abolicionismo animal
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Ensaios de desnaturalização em uma experiência de educação abolicionista
title_full Ensaios de desnaturalização em uma experiência de educação abolicionista
title_fullStr Ensaios de desnaturalização em uma experiência de educação abolicionista
title_full_unstemmed Ensaios de desnaturalização em uma experiência de educação abolicionista
title_sort Ensaios de desnaturalização em uma experiência de educação abolicionista
author Mello, Ana Luiza Gonçalves Dias
author_facet Mello, Ana Luiza Gonçalves Dias
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Santos, Marcelo Guerra
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5045935279303560
dc.contributor.advisor-co1.fl_str_mv Dias, Rosimeri de Oliveira
dc.contributor.advisor-co1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4701136188544538
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Mendes, Regina Rodrigues Lisbôa
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9517639495930646
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Bruno, Sávio Freire
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1185069102521292
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6478220006506828
dc.contributor.author.fl_str_mv Mello, Ana Luiza Gonçalves Dias
contributor_str_mv Santos, Marcelo Guerra
Dias, Rosimeri de Oliveira
Mendes, Regina Rodrigues Lisbôa
Bruno, Sávio Freire
dc.subject.eng.fl_str_mv education
intervention research
self-management
animal abolitionism
topic education
intervention research
self-management
animal abolitionism
educação
pesquisa-intervenção
autogestão
abolicionismo animal
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.por.fl_str_mv educação
pesquisa-intervenção
autogestão
abolicionismo animal
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This intervention research occurred during the school years 2012, 2013 and 2014 in CIEP 411 Municipalizado Dr. Armando Leão Ferreira (São Gonçalo-RJ), where I work as a teacher of Sciences and, in the last two years, as Educational Supervisor of second segment of elementary school too. The meetings that are part of this research also occurred in projects in the afternoon school, like the Viveiro de Experiências, the Elos de Cidadania and the Subprojeto de Pedagogia of the Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID/CAPES/UERJ) in which I act as supervisor teacher. In this dissertation, I use the cartography proposed by Gilles Deleuze and Felix Guattari, as a method of intervention research. Records in diaries give visibility to the daily life of research that makes living betting on an abolitionist ethos. Strengthening a life not resigned with ways to standardize and control and the physical and psychological slavery regimes imposed on animals, human and non-human, from the established hierarchies. The purpose of this paper is to discuss the straigth-management, what happens when we allow ourselves to manage by "others", focusing on self-management, the production of an estrangement, an investigative look, it says on the denaturalization of the postulates, putting the institution and training in tensioning of permanent construction. Challenging our sense of human and individual superiority, collectively producing small resistance of space-time, which act as producers of other ways of living.
publishDate 2015
dc.date.issued.fl_str_mv 2015-03-12
dc.date.available.fl_str_mv 2018-05-16
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-06T19:41:25Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12088
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12088
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências, Ambiente e Sociedade
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de Professores
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/12088/1/Ana+Luiza+Mello.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 5d8a61fe4c6f62ce53e1846240d9da75
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1792352311792631808