Uma Proposta de Filosofia para o Ensino Médio
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Trilhas Filosóficas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/1794 |
Resumo: | The action philosophical, inseparable from the educational process, as all human activity free, is never neutral. The return of philosophy in secondary education in Brazil requires making decisions related to fundamental questions about their teaching and learning: that philosophy to work in high school? How? How should teacher training? Besides, other issues accompanying the obligatory philosophy this level of education: it is being assumed by Higher Institutions in admission exams? It is necessary to establish urgent democratic dialogue around these issues. This paper comes as an attempt to contribute in this area. |
id |
UERN-3_37b5d874613248510bdb81c3e229ff48 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.apps.uern.br:article/1794 |
network_acronym_str |
UERN-3 |
network_name_str |
Trilhas Filosóficas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Uma Proposta de Filosofia para o Ensino MédioFilosofiaEducaçãoEnsino médioPhilosophyEducationHigh schoolThe action philosophical, inseparable from the educational process, as all human activity free, is never neutral. The return of philosophy in secondary education in Brazil requires making decisions related to fundamental questions about their teaching and learning: that philosophy to work in high school? How? How should teacher training? Besides, other issues accompanying the obligatory philosophy this level of education: it is being assumed by Higher Institutions in admission exams? It is necessary to establish urgent democratic dialogue around these issues. This paper comes as an attempt to contribute in this area.A ação filosófica, inseparável do processo educativo, como toda atividade humana livre, nunca é neutra. O retorno da filosofia no Ensino Médio brasileiro exige a tomada de decisões relacionadas a perguntas fundamentais a respeito do seu ensino-aprendizagem: que filosofia trabalhar no ensino médio? Com que meios? Como deve ser a formação dos professores? Ademais, outras questões acompanham a obrigatoriedade da filosofia neste nível de ensino: ela está sendo assumida pelas Instituições Superiores nos exames seletivos? É necessário o estabelecimento de inadiável diálogo democrático em torno destas questões. O presente artigo nasce como uma tentativa de contribuição neste âmbito.Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN2020-05-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/1794Trilhas Filosóficas; v. 5 n. 2 (2012): Trilhas Filosóficas; 41-561984-5561reponame:Trilhas Filosóficas (Online)instname:Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)instacron:UERNporhttps://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/1794/1635Copyright (c) 2012 Galileu Galilei Medeiros de Souza, José Teixeira Netoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Galileu Galilei Medeiros deTeixeira Neto, José 2020-05-22T22:36:10Zoai:ojs2.periodicos.apps.uern.br:article/1794Revistahttp://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/indexPUBhttp://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/oaitrilhasfilosoficas@uern.br || marcos_erico@yahoo.com.br10.25244/tf1984-55611982-7490opendoar:2020-05-22T22:36:10Trilhas Filosóficas (Online) - Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Uma Proposta de Filosofia para o Ensino Médio |
title |
Uma Proposta de Filosofia para o Ensino Médio |
spellingShingle |
Uma Proposta de Filosofia para o Ensino Médio Souza, Galileu Galilei Medeiros de Filosofia Educação Ensino médio Philosophy Education High school |
title_short |
Uma Proposta de Filosofia para o Ensino Médio |
title_full |
Uma Proposta de Filosofia para o Ensino Médio |
title_fullStr |
Uma Proposta de Filosofia para o Ensino Médio |
title_full_unstemmed |
Uma Proposta de Filosofia para o Ensino Médio |
title_sort |
Uma Proposta de Filosofia para o Ensino Médio |
author |
Souza, Galileu Galilei Medeiros de |
author_facet |
Souza, Galileu Galilei Medeiros de Teixeira Neto, José |
author_role |
author |
author2 |
Teixeira Neto, José |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Galileu Galilei Medeiros de Teixeira Neto, José |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Filosofia Educação Ensino médio Philosophy Education High school |
topic |
Filosofia Educação Ensino médio Philosophy Education High school |
description |
The action philosophical, inseparable from the educational process, as all human activity free, is never neutral. The return of philosophy in secondary education in Brazil requires making decisions related to fundamental questions about their teaching and learning: that philosophy to work in high school? How? How should teacher training? Besides, other issues accompanying the obligatory philosophy this level of education: it is being assumed by Higher Institutions in admission exams? It is necessary to establish urgent democratic dialogue around these issues. This paper comes as an attempt to contribute in this area. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-05-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/1794 |
url |
https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/1794 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.apps.uern.br/index.php/RTF/article/view/1794/1635 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2012 Galileu Galilei Medeiros de Souza, José Teixeira Neto info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2012 Galileu Galilei Medeiros de Souza, José Teixeira Neto |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN |
dc.source.none.fl_str_mv |
Trilhas Filosóficas; v. 5 n. 2 (2012): Trilhas Filosóficas; 41-56 1984-5561 reponame:Trilhas Filosóficas (Online) instname:Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN) instacron:UERN |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN) |
instacron_str |
UERN |
institution |
UERN |
reponame_str |
Trilhas Filosóficas (Online) |
collection |
Trilhas Filosóficas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Trilhas Filosóficas (Online) - Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN) |
repository.mail.fl_str_mv |
trilhasfilosoficas@uern.br || marcos_erico@yahoo.com.br |
_version_ |
1797240255454117888 |