PRACTICES OF READING: THE LITERARY TEXT IN THE PUBLIC HIGH SCHOOL TODAY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Fólio - Revista de Letras |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/4201 |
Resumo: | |
id |
UESB-1_f515fe60f611dd5d809a7c589790ce39 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/4201 |
network_acronym_str |
UESB-1 |
network_name_str |
Fólio - Revista de Letras |
repository_id_str |
|
spelling |
PRACTICES OF READING: THE LITERARY TEXT IN THE PUBLIC HIGH SCHOOL TODAYPRÁTICAS DE LEITURA: O TEXTO LITERÁRIO NO ENSINO MÉDIO PÚBLICO HOJEEnsino médio público. Prática de leitura. Texto literário Reading to understand the world, having reading as an instrument of access to it and the school environment, as one of the spaces to develop the taste for reading, are key elements in the development of literary reading practices among the youngsters from High School. The literary text is still considered by the students of the Basic Education, as a whole, an arduous task, which makes one of the main complicators for the practices of reading that foment the formation of readers. We intend, through this qualitative research, to present some ways for teachers and high school students in public schools to acquire the habit and the pleasure of practicing literary readings inside and outside the school sphere. We have noticed that, despite the suggestions suggested in this article, the taste for literary texts is a constant that has always existed, long before, even the period of schooling, therefore, it is up to everyone - society in general - to foster spaces, policies and training so that practices of literary readings are part of the daily life of all. Ler para entender o mundo, tendo a leitura como instrumento de acesso a ele e o ambiente escolar, como um dos espaços para desenvolver o gosto pela leitura, são elementos chaves no desenvolvimento de práticas de leitura literária entre os jovens do Ensino Médio. O texto literário ainda é considerado pelos alunos da Educação Básica, como um todo, uma árdua tarefa, o que torna um dos principais complicadores para as práticas de leitura que fomentem a formação de leitores. Pretendemos, por meio desta pesquisa qualitativa, apresentar alguns caminhos para professores e alunos do Ensino Médio de escolas públicas adquirirem o hábito e o prazer de praticar leituras literárias dentro e fora da esfera escolar. Percebemos que, apesar das indicações sugeridas nesse artigo, o gosto pelos textos literários é uma constante que se faz desde sempre, muito antes, inclusive, do período de escolarização, portanto, competindo a todos - sociedade em geral – fomentar espaços, políticas e formação para que práticas de leituras literárias façam parte do cotidiano de todos. Edições UESB2019-02-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/420110.22481/folio.v2i10.4201fólio - Revista de Letras; v. 10 n. 2 (2018): O DEVIR NEGRO NA LITERATURA BRASILEIRA / LETRAMENTOS: ACADÊMICO E DO PROFESSOR2176-4182reponame:Fólio - Revista de Letrasinstname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/4201/3780Copyright (c) 2019 fólio - Revista de Letrasinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Eduardo Dias daDering, Renato de OliveiraTinoco, Robson Coelho2021-03-22T18:08:38Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/4201Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/folioPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/oai||marciouesb@gmail.com|| revistafolio@gmail.com2176-41821808-3099opendoar:2021-03-22T18:08:38Fólio - Revista de Letras - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PRACTICES OF READING: THE LITERARY TEXT IN THE PUBLIC HIGH SCHOOL TODAY PRÁTICAS DE LEITURA: O TEXTO LITERÁRIO NO ENSINO MÉDIO PÚBLICO HOJE |
title |
PRACTICES OF READING: THE LITERARY TEXT IN THE PUBLIC HIGH SCHOOL TODAY |
spellingShingle |
PRACTICES OF READING: THE LITERARY TEXT IN THE PUBLIC HIGH SCHOOL TODAY Silva, Eduardo Dias da Ensino médio público. Prática de leitura. Texto literário |
title_short |
PRACTICES OF READING: THE LITERARY TEXT IN THE PUBLIC HIGH SCHOOL TODAY |
title_full |
PRACTICES OF READING: THE LITERARY TEXT IN THE PUBLIC HIGH SCHOOL TODAY |
title_fullStr |
PRACTICES OF READING: THE LITERARY TEXT IN THE PUBLIC HIGH SCHOOL TODAY |
title_full_unstemmed |
PRACTICES OF READING: THE LITERARY TEXT IN THE PUBLIC HIGH SCHOOL TODAY |
title_sort |
PRACTICES OF READING: THE LITERARY TEXT IN THE PUBLIC HIGH SCHOOL TODAY |
author |
Silva, Eduardo Dias da |
author_facet |
Silva, Eduardo Dias da Dering, Renato de Oliveira Tinoco, Robson Coelho |
author_role |
author |
author2 |
Dering, Renato de Oliveira Tinoco, Robson Coelho |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Eduardo Dias da Dering, Renato de Oliveira Tinoco, Robson Coelho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino médio público. Prática de leitura. Texto literário |
topic |
Ensino médio público. Prática de leitura. Texto literário |
description |
|
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-02-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/4201 10.22481/folio.v2i10.4201 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/4201 |
identifier_str_mv |
10.22481/folio.v2i10.4201 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/4201/3780 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 fólio - Revista de Letras info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 fólio - Revista de Letras |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
fólio - Revista de Letras; v. 10 n. 2 (2018): O DEVIR NEGRO NA LITERATURA BRASILEIRA / LETRAMENTOS: ACADÊMICO E DO PROFESSOR 2176-4182 reponame:Fólio - Revista de Letras instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Fólio - Revista de Letras |
collection |
Fólio - Revista de Letras |
repository.name.fl_str_mv |
Fólio - Revista de Letras - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
||marciouesb@gmail.com|| revistafolio@gmail.com |
_version_ |
1750309010030985216 |