Formação docente em início de carreira: narrativas de profissionais da rede pública de Jaraguá-GO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Castro, Hortencia Matias de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Souza, José Carlos Moreira de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educacional (Online)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8439
Resumo: The initial period of the teaching career is endowed with challenges, since the teacher is learning the trade. However, it has been pointed out by studies in the area that a large part of the responsibility for the difficulties that beginning teachers face is due to inadequate initial training and out of context with reality, bringing adversities to the effectiveness of teaching practice. In view of this, the present research aimed to understand the effectiveness of initial training courses in the face of the challenges faced by beginning teachers, using for this purpose a case study with teachers in their first five years of career. From the data collection and based on the analysis of participants' perception, it was possible to infer that the contributions of the initial teacher training are minimal and that, in some cases, they are disregarded by the professionals. In addition, unprecedented issues were revealed that can be discussed in future research.
id UESB-7_fc8bb76924008275dcf422787641a6b3
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/8439
network_acronym_str UESB-7
network_name_str Práxis Educacional (Online)
repository_id_str
spelling Formação docente em início de carreira: narrativas de profissionais da rede pública de Jaraguá-GOFormación docente en inicio de carrera: narrativas de profesionales de la red pública de Jaraguá-GOTeacher education early career: narratives of professionals from the public network of Jaraguá-GOProfessor inicianteDificuldadesDesenvolvimento ProfissionalMaestro principianteDesafíoDesarrollo ProfesionalBeginning teacherDifficultiesProfessional DevelopmentThe initial period of the teaching career is endowed with challenges, since the teacher is learning the trade. However, it has been pointed out by studies in the area that a large part of the responsibility for the difficulties that beginning teachers face is due to inadequate initial training and out of context with reality, bringing adversities to the effectiveness of teaching practice. In view of this, the present research aimed to understand the effectiveness of initial training courses in the face of the challenges faced by beginning teachers, using for this purpose a case study with teachers in their first five years of career. From the data collection and based on the analysis of participants' perception, it was possible to infer that the contributions of the initial teacher training are minimal and that, in some cases, they are disregarded by the professionals. In addition, unprecedented issues were revealed that can be discussed in future research.El período inicial de la carrera docente está dotado de desafíos, ya que el docente está aprendiendo el oficio. Sin embargo, estudios en el área han señalado que gran parte de la responsabilidad por las dificultades que enfrentan los docentes principiantes se debe a una formación inicial inadecuada y fuera de contexto con la realidad, trayendo adversidades a la efectividad de la práctica docente. Ante esto, la presente investigación tuvo como objetivo comprender la efectividad de los cursos de formación inicial ante los desafíos que enfrentan los docentes principiantes, utilizando para ello un estudio de caso con docentes en sus primeros 5 años de carrera. Con base en la recolección de los datos y en el analisis de la percepción de los participantes, se pudo inferir que los aportes de la formación inicial docente son mínimos y que, en algunos casos, son desatendidos por los profesionales. Además, se revelaron temas sin precedentes que se pueden discutir en investigaciones futuras.O período inicial da carreira docente é dotado de desafios, visto que o professor está aprendendo o ofício. No entanto, estudos da área têm apontado que grande parte da responsabilidade pelas dificuldades que os docentes iniciantes enfrentam é da formação inicial inadequada e descontextualizada diante da realidade, o que traz desafios à efetivação de uma prática docente eficaz. Diante disto, a presente pesquisa objetivou compreender a efetividade dos cursos de formação inicial frente aos obstáculos enfrentados pelos docentes iniciantes. Para tanto, utilizou-se de um estudo de caso com 16 professores em seus primeiros cinco anos de carreira. A partir da coleta de dados e da análise da percepção dos participantes, foi possível inferir que as contribuições da formação inicial de professores são mínimas e que, em alguns casos, são desconsideradas pelos profissionais. Ademais, foram desnudadas questões inéditas, como os desafios impostos ao professor iniciante no trabalho com alunos da Educação Especial, entre outras, que podem ser discutidas em pesquisas futuras.Edições UESB2021-09-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/843910.22481/praxisedu.v17i48.8439Práxis Educacional; v. 17 n. 48 (2021): Dossiê - Pesquisa em educação: abordagens em Portugal e Brasil; 301-325Práxis Educacional; Vol. 17 Núm. 48 (2021): Monográfico - Investigación en educación: enfoques en Portugal y Brasil; 301-325Práxis Educacional; Vol. 17 No. 48 (2021): Issue - Research in education: approaches in Portugal and Brazil; 301-3252178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8439/6149Copyright (c) 2021 Práxis Educacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCastro, Hortencia Matias deSouza, José Carlos Moreira de2021-10-07T22:05:19Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/8439Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2021-10-07T22:05:19Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv Formação docente em início de carreira: narrativas de profissionais da rede pública de Jaraguá-GO
Formación docente en inicio de carrera: narrativas de profesionales de la red pública de Jaraguá-GO
Teacher education early career: narratives of professionals from the public network of Jaraguá-GO
title Formação docente em início de carreira: narrativas de profissionais da rede pública de Jaraguá-GO
spellingShingle Formação docente em início de carreira: narrativas de profissionais da rede pública de Jaraguá-GO
Castro, Hortencia Matias de
Professor iniciante
Dificuldades
Desenvolvimento Profissional
Maestro principiante
Desafío
Desarrollo Profesional
Beginning teacher
Difficulties
Professional Development
title_short Formação docente em início de carreira: narrativas de profissionais da rede pública de Jaraguá-GO
title_full Formação docente em início de carreira: narrativas de profissionais da rede pública de Jaraguá-GO
title_fullStr Formação docente em início de carreira: narrativas de profissionais da rede pública de Jaraguá-GO
title_full_unstemmed Formação docente em início de carreira: narrativas de profissionais da rede pública de Jaraguá-GO
title_sort Formação docente em início de carreira: narrativas de profissionais da rede pública de Jaraguá-GO
author Castro, Hortencia Matias de
author_facet Castro, Hortencia Matias de
Souza, José Carlos Moreira de
author_role author
author2 Souza, José Carlos Moreira de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Castro, Hortencia Matias de
Souza, José Carlos Moreira de
dc.subject.por.fl_str_mv Professor iniciante
Dificuldades
Desenvolvimento Profissional
Maestro principiante
Desafío
Desarrollo Profesional
Beginning teacher
Difficulties
Professional Development
topic Professor iniciante
Dificuldades
Desenvolvimento Profissional
Maestro principiante
Desafío
Desarrollo Profesional
Beginning teacher
Difficulties
Professional Development
description The initial period of the teaching career is endowed with challenges, since the teacher is learning the trade. However, it has been pointed out by studies in the area that a large part of the responsibility for the difficulties that beginning teachers face is due to inadequate initial training and out of context with reality, bringing adversities to the effectiveness of teaching practice. In view of this, the present research aimed to understand the effectiveness of initial training courses in the face of the challenges faced by beginning teachers, using for this purpose a case study with teachers in their first five years of career. From the data collection and based on the analysis of participants' perception, it was possible to infer that the contributions of the initial teacher training are minimal and that, in some cases, they are disregarded by the professionals. In addition, unprecedented issues were revealed that can be discussed in future research.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8439
10.22481/praxisedu.v17i48.8439
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8439
identifier_str_mv 10.22481/praxisedu.v17i48.8439
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8439/6149
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Práxis Educacional
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Práxis Educacional
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educacional; v. 17 n. 48 (2021): Dossiê - Pesquisa em educação: abordagens em Portugal e Brasil; 301-325
Práxis Educacional; Vol. 17 Núm. 48 (2021): Monográfico - Investigación en educación: enfoques en Portugal y Brasil; 301-325
Práxis Educacional; Vol. 17 No. 48 (2021): Issue - Research in education: approaches in Portugal and Brazil; 301-325
2178-2679
1809-0249
reponame:Práxis Educacional (Online)
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Práxis Educacional (Online)
collection Práxis Educacional (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv praxisedu@uesb.edu.br||
_version_ 1797068820300431360