Formação docente em início de carreira: narrativas de profissionais da rede pública de Jaraguá-GO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práxis Educacional (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8439 |
Resumo: | The initial period of the teaching career is endowed with challenges, since the teacher is learning the trade. However, it has been pointed out by studies in the area that a large part of the responsibility for the difficulties that beginning teachers face is due to inadequate initial training and out of context with reality, bringing adversities to the effectiveness of teaching practice. In view of this, the present research aimed to understand the effectiveness of initial training courses in the face of the challenges faced by beginning teachers, using for this purpose a case study with teachers in their first five years of career. From the data collection and based on the analysis of participants' perception, it was possible to infer that the contributions of the initial teacher training are minimal and that, in some cases, they are disregarded by the professionals. In addition, unprecedented issues were revealed that can be discussed in future research. |
id |
UESB-7_fc8bb76924008275dcf422787641a6b3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/8439 |
network_acronym_str |
UESB-7 |
network_name_str |
Práxis Educacional (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Formação docente em início de carreira: narrativas de profissionais da rede pública de Jaraguá-GOFormación docente en inicio de carrera: narrativas de profesionales de la red pública de Jaraguá-GOTeacher education early career: narratives of professionals from the public network of Jaraguá-GOProfessor inicianteDificuldadesDesenvolvimento ProfissionalMaestro principianteDesafíoDesarrollo ProfesionalBeginning teacherDifficultiesProfessional DevelopmentThe initial period of the teaching career is endowed with challenges, since the teacher is learning the trade. However, it has been pointed out by studies in the area that a large part of the responsibility for the difficulties that beginning teachers face is due to inadequate initial training and out of context with reality, bringing adversities to the effectiveness of teaching practice. In view of this, the present research aimed to understand the effectiveness of initial training courses in the face of the challenges faced by beginning teachers, using for this purpose a case study with teachers in their first five years of career. From the data collection and based on the analysis of participants' perception, it was possible to infer that the contributions of the initial teacher training are minimal and that, in some cases, they are disregarded by the professionals. In addition, unprecedented issues were revealed that can be discussed in future research.El período inicial de la carrera docente está dotado de desafíos, ya que el docente está aprendiendo el oficio. Sin embargo, estudios en el área han señalado que gran parte de la responsabilidad por las dificultades que enfrentan los docentes principiantes se debe a una formación inicial inadecuada y fuera de contexto con la realidad, trayendo adversidades a la efectividad de la práctica docente. Ante esto, la presente investigación tuvo como objetivo comprender la efectividad de los cursos de formación inicial ante los desafíos que enfrentan los docentes principiantes, utilizando para ello un estudio de caso con docentes en sus primeros 5 años de carrera. Con base en la recolección de los datos y en el analisis de la percepción de los participantes, se pudo inferir que los aportes de la formación inicial docente son mínimos y que, en algunos casos, son desatendidos por los profesionales. Además, se revelaron temas sin precedentes que se pueden discutir en investigaciones futuras.O período inicial da carreira docente é dotado de desafios, visto que o professor está aprendendo o ofício. No entanto, estudos da área têm apontado que grande parte da responsabilidade pelas dificuldades que os docentes iniciantes enfrentam é da formação inicial inadequada e descontextualizada diante da realidade, o que traz desafios à efetivação de uma prática docente eficaz. Diante disto, a presente pesquisa objetivou compreender a efetividade dos cursos de formação inicial frente aos obstáculos enfrentados pelos docentes iniciantes. Para tanto, utilizou-se de um estudo de caso com 16 professores em seus primeiros cinco anos de carreira. A partir da coleta de dados e da análise da percepção dos participantes, foi possível inferir que as contribuições da formação inicial de professores são mínimas e que, em alguns casos, são desconsideradas pelos profissionais. Ademais, foram desnudadas questões inéditas, como os desafios impostos ao professor iniciante no trabalho com alunos da Educação Especial, entre outras, que podem ser discutidas em pesquisas futuras.Edições UESB2021-09-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/843910.22481/praxisedu.v17i48.8439Práxis Educacional; v. 17 n. 48 (2021): Dossiê - Pesquisa em educação: abordagens em Portugal e Brasil; 301-325Práxis Educacional; Vol. 17 Núm. 48 (2021): Monográfico - Investigación en educación: enfoques en Portugal y Brasil; 301-325Práxis Educacional; Vol. 17 No. 48 (2021): Issue - Research in education: approaches in Portugal and Brazil; 301-3252178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8439/6149Copyright (c) 2021 Práxis Educacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCastro, Hortencia Matias deSouza, José Carlos Moreira de2021-10-07T22:05:19Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/8439Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2021-10-07T22:05:19Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Formação docente em início de carreira: narrativas de profissionais da rede pública de Jaraguá-GO Formación docente en inicio de carrera: narrativas de profesionales de la red pública de Jaraguá-GO Teacher education early career: narratives of professionals from the public network of Jaraguá-GO |
title |
Formação docente em início de carreira: narrativas de profissionais da rede pública de Jaraguá-GO |
spellingShingle |
Formação docente em início de carreira: narrativas de profissionais da rede pública de Jaraguá-GO Castro, Hortencia Matias de Professor iniciante Dificuldades Desenvolvimento Profissional Maestro principiante Desafío Desarrollo Profesional Beginning teacher Difficulties Professional Development |
title_short |
Formação docente em início de carreira: narrativas de profissionais da rede pública de Jaraguá-GO |
title_full |
Formação docente em início de carreira: narrativas de profissionais da rede pública de Jaraguá-GO |
title_fullStr |
Formação docente em início de carreira: narrativas de profissionais da rede pública de Jaraguá-GO |
title_full_unstemmed |
Formação docente em início de carreira: narrativas de profissionais da rede pública de Jaraguá-GO |
title_sort |
Formação docente em início de carreira: narrativas de profissionais da rede pública de Jaraguá-GO |
author |
Castro, Hortencia Matias de |
author_facet |
Castro, Hortencia Matias de Souza, José Carlos Moreira de |
author_role |
author |
author2 |
Souza, José Carlos Moreira de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Castro, Hortencia Matias de Souza, José Carlos Moreira de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Professor iniciante Dificuldades Desenvolvimento Profissional Maestro principiante Desafío Desarrollo Profesional Beginning teacher Difficulties Professional Development |
topic |
Professor iniciante Dificuldades Desenvolvimento Profissional Maestro principiante Desafío Desarrollo Profesional Beginning teacher Difficulties Professional Development |
description |
The initial period of the teaching career is endowed with challenges, since the teacher is learning the trade. However, it has been pointed out by studies in the area that a large part of the responsibility for the difficulties that beginning teachers face is due to inadequate initial training and out of context with reality, bringing adversities to the effectiveness of teaching practice. In view of this, the present research aimed to understand the effectiveness of initial training courses in the face of the challenges faced by beginning teachers, using for this purpose a case study with teachers in their first five years of career. From the data collection and based on the analysis of participants' perception, it was possible to infer that the contributions of the initial teacher training are minimal and that, in some cases, they are disregarded by the professionals. In addition, unprecedented issues were revealed that can be discussed in future research. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8439 10.22481/praxisedu.v17i48.8439 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8439 |
identifier_str_mv |
10.22481/praxisedu.v17i48.8439 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/8439/6149 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Práxis Educacional http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Práxis Educacional http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Práxis Educacional; v. 17 n. 48 (2021): Dossiê - Pesquisa em educação: abordagens em Portugal e Brasil; 301-325 Práxis Educacional; Vol. 17 Núm. 48 (2021): Monográfico - Investigación en educación: enfoques en Portugal y Brasil; 301-325 Práxis Educacional; Vol. 17 No. 48 (2021): Issue - Research in education: approaches in Portugal and Brazil; 301-325 2178-2679 1809-0249 reponame:Práxis Educacional (Online) instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Práxis Educacional (Online) |
collection |
Práxis Educacional (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
praxisedu@uesb.edu.br|| |
_version_ |
1797068820300431360 |