Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mussi, Ricardo Fraklin de Freitas
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Flores, Fabio Fernandes, Almeida, Cláudio Bispo de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educacional (Online)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9010
Resumo: Accepting experience as the starting point for learning, experience report-type manuscripts allow for the critical presentation of scientific and/or professional practices and/or interventions. In this sense, it is essential that your writing guarantees its presentation from an academic perspective. Thus, this text aim to discuss the theoretical and structuring assumptions for the elaboration of collaborative experience reports for the construction of knowledge. Methodologically, it is a study in the form of an academic-scientific essay. The main contribution comes from the presentation of a script for the description and reflexive critique of the reported experience. Thus, it is suggested that the follow-up of the report itself is composed of four types of description: informative, referenced, dialogued and critical, according to its elements and respective facilitating question for the presentation of information. It is understood that the proposal will contribute to the understanding of experience reporting as an important academic writing modality for the production of knowledge, especially for the improvement of scientific and professional actions.  
id UESB-7_ff98d6bf5e21cb3dc6462e5b7c04fc05
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/9010
network_acronym_str UESB-7
network_name_str Práxis Educacional (Online)
repository_id_str
spelling Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científicoSupuestos para la preparación de un informe de experiencia como conocimiento científicoAssumptions for the preparation of an experience report as scientific knowledgeConhecimento científicoMetodologia científicaPesquisa científicaRelato de experiênciaProdução do conhecimentoScientific knowledgeScientific methodologyScientific researchExperience reportKnowledge productionAccepting experience as the starting point for learning, experience report-type manuscripts allow for the critical presentation of scientific and/or professional practices and/or interventions. In this sense, it is essential that your writing guarantees its presentation from an academic perspective. Thus, this text aim to discuss the theoretical and structuring assumptions for the elaboration of collaborative experience reports for the construction of knowledge. Methodologically, it is a study in the form of an academic-scientific essay. The main contribution comes from the presentation of a script for the description and reflexive critique of the reported experience. Thus, it is suggested that the follow-up of the report itself is composed of four types of description: informative, referenced, dialogued and critical, according to its elements and respective facilitating question for the presentation of information. It is understood that the proposal will contribute to the understanding of experience reporting as an important academic writing modality for the production of knowledge, especially for the improvement of scientific and professional actions.  Aceptando la experiencia como punto de partida para el aprendizaje, los manuscritos tipo informe de experiencia permiten la presentación crítica de prácticas y/o intervenciones científicas y/o profesionales. En este sentido, es fundamental que tu escritura garantice su presentación desde una perspectiva académica. Así, este texto tiene como objetivo discutir los supuestos teóricos y estructurantes para la elaboración de informes de experiencias colaborativas para la construcción del conocimiento. Metodológicamente, es un estudio en forma de ensayo académico-científico. El aporte principal proviene de la presentación de un guión para la descripción y crítica reflexiva de la experiencia relatada. Así, se sugiere que el seguimiento del propio informe se componga de cuatro tipos de descripción: informativa, referenciada, dialogada y crítica, según sus elementos y respectiva pregunta facilitadora para la presentación de información. Se entiende que la propuesta contribuirá a la comprensión del relato de experiencias como una modalidad de redacción académica importante para la producción de conocimiento, especialmente para la mejora de las acciones científicas y profesionales.O presente trabalho aborda os pressupostos para o conhecimento científico, cuja modalidade a ser tematizada é o relato de experiência (RE). Este tipo de texto trata de uma vivência que tem relevância para o meio acadêmico ao compreender fenômenos de possibilidades interventivas da área e auxiliar na formação acadêmica, e também na profissional. O objetivo deste artigo é discutir os pressupostos teóricos e estruturantes para elaboração de manuscritos da modalidade RE como construção de conhecimento. Trata-se de estudo no formato de ensaio acadêmico-científico. O roteiro tem como propósito auxiliar na edificação e organização de estudos desta modalidade, que destaca o uso do embasamento científico e reflexão crítica. O mesmo é composto por quatro tipos de descrição: informativa, referenciada, dialogada e crítica; cada qual com seus elementos e respectiva pergunta facilitadora para a descrição da informação. A proposta apresentada tem a possibilidade de ampliar a compreensão do RE, uma vez que há poucas referências que abordam sobre os elementos para a sua construção; bem como melhorar a produção científica, que por sua vez contribui para o progresso do conhecimento. Enfim, a sistematização dos estudos de RE pode implicar na melhoria das ações profissionais e campo das ciências.Edições UESB2021-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/901010.22481/praxisedu.v17i48.9010Práxis Educacional; v. 17 n. 48 (2021): Dossiê - Pesquisa em educação: abordagens em Portugal e Brasil; 60-77Práxis Educacional; Vol. 17 Núm. 48 (2021): Monográfico - Investigación en educación: enfoques en Portugal y Brasil; 60-77Práxis Educacional; Vol. 17 No. 48 (2021): Issue - Research in education: approaches in Portugal and Brazil; 60-772178-26791809-0249reponame:Práxis Educacional (Online)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9010/6134Copyright (c) 2021 Práxis Educacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMussi, Ricardo Fraklin de FreitasFlores, Fabio FernandesAlmeida, Cláudio Bispo de2021-10-07T22:05:19Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/9010Revistahttp://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/indexPUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/oaipraxisedu@uesb.edu.br||2178-26791809-0249opendoar:2021-10-07T22:05:19Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico
Supuestos para la preparación de un informe de experiencia como conocimiento científico
Assumptions for the preparation of an experience report as scientific knowledge
title Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico
spellingShingle Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico
Mussi, Ricardo Fraklin de Freitas
Conhecimento científico
Metodologia científica
Pesquisa científica
Relato de experiência
Produção do conhecimento
Scientific knowledge
Scientific methodology
Scientific research
Experience report
Knowledge production
title_short Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico
title_full Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico
title_fullStr Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico
title_full_unstemmed Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico
title_sort Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico
author Mussi, Ricardo Fraklin de Freitas
author_facet Mussi, Ricardo Fraklin de Freitas
Flores, Fabio Fernandes
Almeida, Cláudio Bispo de
author_role author
author2 Flores, Fabio Fernandes
Almeida, Cláudio Bispo de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mussi, Ricardo Fraklin de Freitas
Flores, Fabio Fernandes
Almeida, Cláudio Bispo de
dc.subject.por.fl_str_mv Conhecimento científico
Metodologia científica
Pesquisa científica
Relato de experiência
Produção do conhecimento
Scientific knowledge
Scientific methodology
Scientific research
Experience report
Knowledge production
topic Conhecimento científico
Metodologia científica
Pesquisa científica
Relato de experiência
Produção do conhecimento
Scientific knowledge
Scientific methodology
Scientific research
Experience report
Knowledge production
description Accepting experience as the starting point for learning, experience report-type manuscripts allow for the critical presentation of scientific and/or professional practices and/or interventions. In this sense, it is essential that your writing guarantees its presentation from an academic perspective. Thus, this text aim to discuss the theoretical and structuring assumptions for the elaboration of collaborative experience reports for the construction of knowledge. Methodologically, it is a study in the form of an academic-scientific essay. The main contribution comes from the presentation of a script for the description and reflexive critique of the reported experience. Thus, it is suggested that the follow-up of the report itself is composed of four types of description: informative, referenced, dialogued and critical, according to its elements and respective facilitating question for the presentation of information. It is understood that the proposal will contribute to the understanding of experience reporting as an important academic writing modality for the production of knowledge, especially for the improvement of scientific and professional actions.  
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9010
10.22481/praxisedu.v17i48.9010
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9010
identifier_str_mv 10.22481/praxisedu.v17i48.9010
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9010/6134
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Práxis Educacional
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Práxis Educacional
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educacional; v. 17 n. 48 (2021): Dossiê - Pesquisa em educação: abordagens em Portugal e Brasil; 60-77
Práxis Educacional; Vol. 17 Núm. 48 (2021): Monográfico - Investigación en educación: enfoques en Portugal y Brasil; 60-77
Práxis Educacional; Vol. 17 No. 48 (2021): Issue - Research in education: approaches in Portugal and Brazil; 60-77
2178-2679
1809-0249
reponame:Práxis Educacional (Online)
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Práxis Educacional (Online)
collection Práxis Educacional (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educacional (Online) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv praxisedu@uesb.edu.br||
_version_ 1797068820426260480