The construction of argumentative stating in A+ grade Enem essays: a semiolinguistic approach

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Jairo Venício Carvalhais
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Franco, Ana Paula Cordeiro Lacerda
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
Texto Completo: http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3567
Resumo: Based on the Semiolinguistic Theory of Discourse (CHARAUDEAU, 2005; 2007; 2019 [2008]), this paper presents the results of research which analyzed the construction of the argumentative staging of A+ graded Enem essays in 2018. Throughout the analysis process, we attempted at characterizing the behavior of the argumentative device in these essays, besides describing the discursive, semantic and ethic procedures put on the scene by the subject-writers in the argumentative texture of the compositions. Regarding the methodology, this research is of documental nature and of interpretative nature when it comes to the data studied. Results point to the existence of rhetorical staging in the texts, signaling, among Other aspects, the applicability of the concepts proposed by the Semiolinguistic Theory in the agency of persuasive resources which, to a wide extent, particularize the multiple facets of the argumentative process in the written production of the National High School Exam.
id UESC-1_8de24257f130b26d59ae39942761ade1
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3567
network_acronym_str UESC-1
network_name_str EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
repository_id_str
spelling The construction of argumentative stating in A+ grade Enem essays: a semiolinguistic approachLa construcción de la escenificación argumentativa en redacciones com nota máxima en el examen Enem: un abordaje semiolinguísticaA construção da encenação argumentativa em redações com nota máxima no ENEM: uma abordagem semiolinguísticaBased on the Semiolinguistic Theory of Discourse (CHARAUDEAU, 2005; 2007; 2019 [2008]), this paper presents the results of research which analyzed the construction of the argumentative staging of A+ graded Enem essays in 2018. Throughout the analysis process, we attempted at characterizing the behavior of the argumentative device in these essays, besides describing the discursive, semantic and ethic procedures put on the scene by the subject-writers in the argumentative texture of the compositions. Regarding the methodology, this research is of documental nature and of interpretative nature when it comes to the data studied. Results point to the existence of rhetorical staging in the texts, signaling, among Other aspects, the applicability of the concepts proposed by the Semiolinguistic Theory in the agency of persuasive resources which, to a wide extent, particularize the multiple facets of the argumentative process in the written production of the National High School Exam.Este artículo tiene el objetivo de presentar los resultados de una investigación acerca de la escenificación argumentativa em redacciones con nota máxima en el examen Enem/2018. En el proceso de análisis, buscamos caracterizar el funcionamiento de la dimensión situacional de las redacciones, así como también describir los procedimientos semánticos y discursivos puestos en escena por los sujetos escritores en la tesitura argumentativa de los textos e y en la construcción del ethos. En cuanto a la metodología, se trata de una investigación de carácter documental y de alcance interpretativista respecto a los datos investigados. Los resultados alcanzados evidencian la existencia de una escenificación retórica en las redacciones, señalando, entre otros aspectos, la aplicabilidad de conceptos propuestos por la Teoría Simiolinguística en el agenciamiento de recursos persuasivos que, en gran medida, particularizan las múltiples facetas del proceso argumentativo en la producción escrita del Exame Nacional do Ensino Médio – Enem.Este artigo objetiva apresentar os resultados de uma pesquisa que analisou, à luz da Teoria Semiolinguística do Discurso (CHARAUDEAU, 2005; 2007; 2019 [2008]), a construção da encenação argumentativa em redações com nota máxima no ENEM/2018. No processo de análise, procuramos caracterizar o funcionamento da dimensão situacional das redações, bem como descrever os procedimentos semânticos e discursivos colocados em cena pelos sujeitos escritores na tessitura argumentativa dos textos e na construção do ethos. No tocante à metodologia, trata-se de uma pesquisa de natureza documental e de cunho interpretativista em relação aos dados investigados. Os resultados alcançados evidenciam a existência de uma encenação retórica nas redações, sinalizando, entre outros aspectos, a aplicabilidade de conceitos propostos pela Teoria Semiolinguística no agenciamento de recursos persuasivos que, em larga medida, particularizam as múltiplas faces do processo argumentativo na produção escrita do Exame Nacional do Ensino Médio.EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação2022-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/356710.47369/eidea-22-3-3567Revista Eletrónica de Estudios Integrados en Discurso y Argumentación; Vol. 22 Núm. 3 (2022); 207-230Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação; v. 22 n. 3 (2022); 207-2302237-698410.47369/eidea-22-3reponame:EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentaçãoinstname:Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)instacron:UESCporhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3567/2335Copyright (c) 2022 Autor e Revista EID&Ahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Jairo Venício CarvalhaisFranco, Ana Paula Cordeiro Lacerda2022-12-28T21:30:08Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3567Revistahttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/indexPUBhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/oaiperiodicos@uesc.br||revista.eidea@gmail.com2237-69842237-6984opendoar:2024-05-17T13:38:12.077535EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação - Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)false
dc.title.none.fl_str_mv The construction of argumentative stating in A+ grade Enem essays: a semiolinguistic approach
La construcción de la escenificación argumentativa en redacciones com nota máxima en el examen Enem: un abordaje semiolinguística
A construção da encenação argumentativa em redações com nota máxima no ENEM: uma abordagem semiolinguística
title The construction of argumentative stating in A+ grade Enem essays: a semiolinguistic approach
spellingShingle The construction of argumentative stating in A+ grade Enem essays: a semiolinguistic approach
Oliveira, Jairo Venício Carvalhais
title_short The construction of argumentative stating in A+ grade Enem essays: a semiolinguistic approach
title_full The construction of argumentative stating in A+ grade Enem essays: a semiolinguistic approach
title_fullStr The construction of argumentative stating in A+ grade Enem essays: a semiolinguistic approach
title_full_unstemmed The construction of argumentative stating in A+ grade Enem essays: a semiolinguistic approach
title_sort The construction of argumentative stating in A+ grade Enem essays: a semiolinguistic approach
author Oliveira, Jairo Venício Carvalhais
author_facet Oliveira, Jairo Venício Carvalhais
Franco, Ana Paula Cordeiro Lacerda
author_role author
author2 Franco, Ana Paula Cordeiro Lacerda
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Jairo Venício Carvalhais
Franco, Ana Paula Cordeiro Lacerda
description Based on the Semiolinguistic Theory of Discourse (CHARAUDEAU, 2005; 2007; 2019 [2008]), this paper presents the results of research which analyzed the construction of the argumentative staging of A+ graded Enem essays in 2018. Throughout the analysis process, we attempted at characterizing the behavior of the argumentative device in these essays, besides describing the discursive, semantic and ethic procedures put on the scene by the subject-writers in the argumentative texture of the compositions. Regarding the methodology, this research is of documental nature and of interpretative nature when it comes to the data studied. Results point to the existence of rhetorical staging in the texts, signaling, among Other aspects, the applicability of the concepts proposed by the Semiolinguistic Theory in the agency of persuasive resources which, to a wide extent, particularize the multiple facets of the argumentative process in the written production of the National High School Exam.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3567
10.47369/eidea-22-3-3567
url http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3567
identifier_str_mv 10.47369/eidea-22-3-3567
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3567/2335
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Autor e Revista EID&A
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Autor e Revista EID&A
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
publisher.none.fl_str_mv EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrónica de Estudios Integrados en Discurso y Argumentación; Vol. 22 Núm. 3 (2022); 207-230
Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação; v. 22 n. 3 (2022); 207-230
2237-6984
10.47369/eidea-22-3
reponame:EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
instname:Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)
instacron:UESC
instname_str Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)
instacron_str UESC
institution UESC
reponame_str EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
collection EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação
repository.name.fl_str_mv EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação - Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)
repository.mail.fl_str_mv periodicos@uesc.br||revista.eidea@gmail.com
_version_ 1799319037915693056