The construction of argumentative stating in A+ grade Enem essays: a semiolinguistic approach
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
Texto Completo: | http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3567 |
Resumo: | Based on the Semiolinguistic Theory of Discourse (CHARAUDEAU, 2005; 2007; 2019 [2008]), this paper presents the results of research which analyzed the construction of the argumentative staging of A+ graded Enem essays in 2018. Throughout the analysis process, we attempted at characterizing the behavior of the argumentative device in these essays, besides describing the discursive, semantic and ethic procedures put on the scene by the subject-writers in the argumentative texture of the compositions. Regarding the methodology, this research is of documental nature and of interpretative nature when it comes to the data studied. Results point to the existence of rhetorical staging in the texts, signaling, among Other aspects, the applicability of the concepts proposed by the Semiolinguistic Theory in the agency of persuasive resources which, to a wide extent, particularize the multiple facets of the argumentative process in the written production of the National High School Exam. |
id |
UESC-1_8de24257f130b26d59ae39942761ade1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3567 |
network_acronym_str |
UESC-1 |
network_name_str |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
repository_id_str |
|
spelling |
The construction of argumentative stating in A+ grade Enem essays: a semiolinguistic approachLa construcción de la escenificación argumentativa en redacciones com nota máxima en el examen Enem: un abordaje semiolinguísticaA construção da encenação argumentativa em redações com nota máxima no ENEM: uma abordagem semiolinguísticaBased on the Semiolinguistic Theory of Discourse (CHARAUDEAU, 2005; 2007; 2019 [2008]), this paper presents the results of research which analyzed the construction of the argumentative staging of A+ graded Enem essays in 2018. Throughout the analysis process, we attempted at characterizing the behavior of the argumentative device in these essays, besides describing the discursive, semantic and ethic procedures put on the scene by the subject-writers in the argumentative texture of the compositions. Regarding the methodology, this research is of documental nature and of interpretative nature when it comes to the data studied. Results point to the existence of rhetorical staging in the texts, signaling, among Other aspects, the applicability of the concepts proposed by the Semiolinguistic Theory in the agency of persuasive resources which, to a wide extent, particularize the multiple facets of the argumentative process in the written production of the National High School Exam.Este artículo tiene el objetivo de presentar los resultados de una investigación acerca de la escenificación argumentativa em redacciones con nota máxima en el examen Enem/2018. En el proceso de análisis, buscamos caracterizar el funcionamiento de la dimensión situacional de las redacciones, así como también describir los procedimientos semánticos y discursivos puestos en escena por los sujetos escritores en la tesitura argumentativa de los textos e y en la construcción del ethos. En cuanto a la metodología, se trata de una investigación de carácter documental y de alcance interpretativista respecto a los datos investigados. Los resultados alcanzados evidencian la existencia de una escenificación retórica en las redacciones, señalando, entre otros aspectos, la aplicabilidad de conceptos propuestos por la Teoría Simiolinguística en el agenciamiento de recursos persuasivos que, en gran medida, particularizan las múltiples facetas del proceso argumentativo en la producción escrita del Exame Nacional do Ensino Médio – Enem.Este artigo objetiva apresentar os resultados de uma pesquisa que analisou, à luz da Teoria Semiolinguística do Discurso (CHARAUDEAU, 2005; 2007; 2019 [2008]), a construção da encenação argumentativa em redações com nota máxima no ENEM/2018. No processo de análise, procuramos caracterizar o funcionamento da dimensão situacional das redações, bem como descrever os procedimentos semânticos e discursivos colocados em cena pelos sujeitos escritores na tessitura argumentativa dos textos e na construção do ethos. No tocante à metodologia, trata-se de uma pesquisa de natureza documental e de cunho interpretativista em relação aos dados investigados. Os resultados alcançados evidenciam a existência de uma encenação retórica nas redações, sinalizando, entre outros aspectos, a aplicabilidade de conceitos propostos pela Teoria Semiolinguística no agenciamento de recursos persuasivos que, em larga medida, particularizam as múltiplas faces do processo argumentativo na produção escrita do Exame Nacional do Ensino Médio.EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação2022-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/356710.47369/eidea-22-3-3567Revista Eletrónica de Estudios Integrados en Discurso y Argumentación; Vol. 22 Núm. 3 (2022); 207-230Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação; v. 22 n. 3 (2022); 207-2302237-698410.47369/eidea-22-3reponame:EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentaçãoinstname:Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)instacron:UESCporhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3567/2335Copyright (c) 2022 Autor e Revista EID&Ahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Jairo Venício CarvalhaisFranco, Ana Paula Cordeiro Lacerda2022-12-28T21:30:08Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3567Revistahttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/indexPUBhttp://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/oaiperiodicos@uesc.br||revista.eidea@gmail.com2237-69842237-6984opendoar:2024-05-17T13:38:12.077535EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação - Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The construction of argumentative stating in A+ grade Enem essays: a semiolinguistic approach La construcción de la escenificación argumentativa en redacciones com nota máxima en el examen Enem: un abordaje semiolinguística A construção da encenação argumentativa em redações com nota máxima no ENEM: uma abordagem semiolinguística |
title |
The construction of argumentative stating in A+ grade Enem essays: a semiolinguistic approach |
spellingShingle |
The construction of argumentative stating in A+ grade Enem essays: a semiolinguistic approach Oliveira, Jairo Venício Carvalhais |
title_short |
The construction of argumentative stating in A+ grade Enem essays: a semiolinguistic approach |
title_full |
The construction of argumentative stating in A+ grade Enem essays: a semiolinguistic approach |
title_fullStr |
The construction of argumentative stating in A+ grade Enem essays: a semiolinguistic approach |
title_full_unstemmed |
The construction of argumentative stating in A+ grade Enem essays: a semiolinguistic approach |
title_sort |
The construction of argumentative stating in A+ grade Enem essays: a semiolinguistic approach |
author |
Oliveira, Jairo Venício Carvalhais |
author_facet |
Oliveira, Jairo Venício Carvalhais Franco, Ana Paula Cordeiro Lacerda |
author_role |
author |
author2 |
Franco, Ana Paula Cordeiro Lacerda |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Jairo Venício Carvalhais Franco, Ana Paula Cordeiro Lacerda |
description |
Based on the Semiolinguistic Theory of Discourse (CHARAUDEAU, 2005; 2007; 2019 [2008]), this paper presents the results of research which analyzed the construction of the argumentative staging of A+ graded Enem essays in 2018. Throughout the analysis process, we attempted at characterizing the behavior of the argumentative device in these essays, besides describing the discursive, semantic and ethic procedures put on the scene by the subject-writers in the argumentative texture of the compositions. Regarding the methodology, this research is of documental nature and of interpretative nature when it comes to the data studied. Results point to the existence of rhetorical staging in the texts, signaling, among Other aspects, the applicability of the concepts proposed by the Semiolinguistic Theory in the agency of persuasive resources which, to a wide extent, particularize the multiple facets of the argumentative process in the written production of the National High School Exam. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3567 10.47369/eidea-22-3-3567 |
url |
http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3567 |
identifier_str_mv |
10.47369/eidea-22-3-3567 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/3567/2335 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Autor e Revista EID&A http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Autor e Revista EID&A http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
publisher.none.fl_str_mv |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrónica de Estudios Integrados en Discurso y Argumentación; Vol. 22 Núm. 3 (2022); 207-230 Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação; v. 22 n. 3 (2022); 207-230 2237-6984 10.47369/eidea-22-3 reponame:EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação instname:Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC) instacron:UESC |
instname_str |
Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC) |
instacron_str |
UESC |
institution |
UESC |
reponame_str |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
collection |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação |
repository.name.fl_str_mv |
EID&A - Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação - Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
periodicos@uesc.br||revista.eidea@gmail.com |
_version_ |
1799319037915693056 |