As contribuições dos Estudos Culturais nos Estudos Surdos: (des)construção da identidade surda

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Karlene Ferreira
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Lima, Claudia de Souza Martins
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Muiraquitã (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/6782
Resumo: This essay aims to present some reflections on the relationship between deafness as a linguistic difference and Deaf and Cultural Studies, moving away from the clinical stereotype of disability. In order to achieve the objective proposed in this essay, we used a qualitative methodological approach in bibliographic research, based on the following research question: "How do Deaf and Cultural Studies contribute to the understanding of deafness as a linguistic and cultural difference, moving away from the clinical approach to disability? The consultation of works by researchers such as Brito (1979), Felipe (1991), Skliar (1997) and Quadros and Karnopp (2004), among others, were fundamental for the reflections proposed in this essay. The association of libras with disability keeps the deaf person as deficient, incapable and incomplete. Approaching deafness from a medical-therapeutic perspective assumes that it can be rehabilitated or cured. By adopting the perspective of cultural studies, deafness is seen as difference and the deaf person is recognized as a minoritized linguistic subject with their own cultures or deaf cultures.
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spelling As contribuições dos Estudos Culturais nos Estudos Surdos: (des)construção da identidade surdaThe contributions of cultural studies in deaf studies: (des)construction of deaf identityCultural studies. Deaf identity. Deaf studies. Differences.Estudos culturais. Identidade surda. Estudos surdos. Diferenças. This essay aims to present some reflections on the relationship between deafness as a linguistic difference and Deaf and Cultural Studies, moving away from the clinical stereotype of disability. In order to achieve the objective proposed in this essay, we used a qualitative methodological approach in bibliographic research, based on the following research question: "How do Deaf and Cultural Studies contribute to the understanding of deafness as a linguistic and cultural difference, moving away from the clinical approach to disability? The consultation of works by researchers such as Brito (1979), Felipe (1991), Skliar (1997) and Quadros and Karnopp (2004), among others, were fundamental for the reflections proposed in this essay. The association of libras with disability keeps the deaf person as deficient, incapable and incomplete. Approaching deafness from a medical-therapeutic perspective assumes that it can be rehabilitated or cured. By adopting the perspective of cultural studies, deafness is seen as difference and the deaf person is recognized as a minoritized linguistic subject with their own cultures or deaf cultures.Este ensaio tem como objetivo apresentar algumas reflexões acerca da relação entre a surdez como diferença linguística e os Estudos Surdos e Culturais, afastando o estereótipo clínico da deficiência. Para alcançar o objetivo proposto neste ensaio, utilizamos uma abordagem metodológica qualitativa em pesquisa bibliográfica, com base na seguinte questão de estudo: “como os Estudos Surdos e Culturais contribuem para a compreensão da surdez como diferença linguística e cultural, afastando o enfoque clínico de deficiência?” A consulta a obras de pesquisadores, como Brito (1979), Felipe (1991), Skliar (1997) e Quadros e Karnopp (2004), entre outros, foram fundamentais para as reflexões propostas neste ensaio. Associar a Libras à deficiência mantém a pessoa surda como deficiente, incapaz e incompleta. Abordar a surdez sob uma perspectiva médica-terapêutica pressupõe que ela pode ser reabilitada ou curada. Ao adotar a perspectiva dos Estudos Culturais, a surdez é vista como uma diferença e a pessoa surda é reconhecida como sujeito linguístico minorizado, com culturas próprias ou culturas surdas.Nepan Editora2023-12-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/678210.29327/266889.11.2-17Muiraquitã: Revista de Letras e Humanidades; v. 11 n. 2 (2023): Dossiê Bakhtin e o Círculo: Possibilidades para uma Perspectiva Discursivo-Enunciativa Teórica-Analítica-Metodológica2525-59241807-185610.29327/266889.11.2reponame:Muiraquitã (Online)instname:Universidade Federal do Acre (UFAC)instacron:UFACporhttps://periodicos.ufac.br/index.php/mui/article/view/6782/4399Copyright (c) 2023 Karlene Ferreira Souza, Claudia de Souza Martins Limahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Karlene FerreiraLima, Claudia de Souza Martins 2024-01-03T00:06:53Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6782Revistahttps://periodicos.ufac.br/revista/index.php/mui/indexPUBhttps://periodicos.ufac.br/revista/index.php/mui/oaimuiraquita.ppgli@ufac.br2525-59241807-1856opendoar:2024-01-03T00:06:53Muiraquitã (Online) - Universidade Federal do Acre (UFAC)false
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